Mer skambelagt att säga nej än ja till alkohol? (Omröstning)

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Är det verkligen mer skambelagt att säga nej än ja till alkhol?

Ja, definitivt!
25
42%
Nej, inte alls!
14
24%
Kan ligga nåt i det
13
22%
Har aldrig tänkt på det
7
12%
 
Antal röster : 59

Mer skambelagt att säga nej än ja till alkohol? (Omröstning)

Inläggav Alien » 2014-08-21 18:17:59

plåtmonster skrev:
Alien skrev:Det har ju varit en informationskampanj i TV om Anders som trugas att ta en kaka.

Vilka kanaler går den på?

Annars är ju ett problem att dessa alkoholtrugare brukar vara i majoritet i de flesta sammanhangen..


Jag vet att jag sett den men inte var. TV4? Fast om det ses som samhällsinfo kan även SVT ha visat den.

Iofs förekommer trugning även när det gäller kakor också. "Du som är så smal, du kan gott ta en kaka till!" Men det känns som det är värre när det gäller alkohol. Tänk om man är alkoholist men inte vill avslöja det för alla?

6 av 10 svenskar har utsatts för övertalningsförsök att dricka alkohol eller dricka mer alkohol än de tänkt sig. Dessutom säger 8 av 10 att de upplever att det finns en förväntan att dricka alkohol i sociala sammanhang. Normen har helt enkelt blivit att dricka och "alkoholtjat" är vanligt.
http://www.iq.se/sv/kampanjer/filmer/2013/va-som-folk
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Mer skambelagt att säga nej än ja till alkohol? (Omröstning)

Inläggav sugrövmanövern » 2014-08-21 18:24:15

"Du som är alkoholist, du är väl van vid betydligt starkare grejer än det här?!" *Räcker fram en starköl*...
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Mer skambelagt att säga nej än ja till alkohol? (Omröstning)

Inläggav Lyysa » 2014-08-21 18:29:34

Jag skulle nog hålla med om att det är rätt skambelagt att säga nej till alkohol, dock är det mest släktingar som försöker tvinga på mig det... Vilket jag finner rätt lustigt. (Kan ju vara för att jag håller mig borta från såna sociala sammanhang när det gäller vänner).

Det jobbigaste jag personligen kan komma ihåg var att mina äldre kusiner ville fira att jag blivit myndig och då skulle bjuda mig på en drink, vilket jag sa nej till. Men de fortsatte att tjata "vi bjuder ju", "kom igen", "testa" så tillslut sa jag ja bara för att jag inte orkade mer (drack inte ens upp hela, gav den till min mor då de var borta eftersom jag är allergisk mot jordgubb och den innehöll det).

Det löjligaste var väl att min morbrors fru blev helt bestört över att jag inte druckit upp mina student presenter ifrån samma kusiner (tydligen något fint bubbel... de står i kylskåpet i ett hörn...). Och när jag sa att jag inte drack så var hela min familj plötsligt helt bestört, kändes rätt konstigt... Innan jag blev 18 så var det "Du får inte dricka tills du har skaffat körkort om du håller det så betalar vi ditt körkort" och nu när jag är över 19 så är det tydligen fel att inte dricka.

Jag förstår mig inte på folk.
Lyysa
 
Inlägg: 1253
Anslöt: 2013-03-15
Ort: Arkham Asylum

Mer skambelagt att säga nej än ja till alkohol? (Omröstning)

Inläggav antonius » 2014-08-21 18:44:47

Tycker det är förnedrande när folk ska prompt truga på en alkohol, borde finnas lagar mot sådant, har sett så många gånger när folk som dom vet inte tål alkohol så bra, blir påtvingade skiten, sen sitter dom och garvar när dom blir alldeles för full, kräks och gör bort sig. :-)004
antonius
 
Inlägg: 21875
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Mer skambelagt att säga nej än ja till alkohol? (Omröstning)

Inläggav BloodyPirate » 2014-08-21 18:51:04

antonius skrev:Tycker det är förnedrande när folk ska prompt truga på en alkohol, borde finnas lagar mot sådant, har sett så många gånger när folk som dom vet inte tål alkohol så bra, blir påtvingade skiten, sen sitter dom och garvar när dom blir alldeles för full, kräks och gör bort sig. :-)004


Otroligt jobbigt och tråkigt att se när sånt händer. Förstår inte hur det kan vara kul att göra så mot varken vänner, bekanta eller ens främlingar. Folk borde ha mer vett i skallen än så och se de följderna som varningstecken istället för roande. Avskyr verkligen folk som mår bra av att med flit förstöra andra! :x icon
BloodyPirate
 
Inlägg: 926
Anslöt: 2014-02-18

Mer skambelagt att säga nej än ja till alkohol? (Omröstning)

Inläggav PMS-monstret » 2014-08-21 19:24:58

Inger skrev:Jag upphör aldrig att förvåna mig över den abnorma mängd alkohol som den genomsnittlige svensken tycker det är fullkomligt normalt att pimpla i sig så fort det ska kopplas av.


Jag håller med om detta. Jag tycker att det dricks bara mer och mer överallt, många har nog blivit sommaralkisar under semestern. Bag in boxarna är säkert boven, jag köper aldrig mer sådana själv. Förutom helgsupandet på fredag- och lördag kvällarna kan man "medelhavs supa" under veckorna. Att ta ett glas champagne eller Gewürtztraminer låter ju så mycket finare och mer kultiverat än att öppna en flaska gin eller vodka.

Jag beundrar människor som aldrig dricker. Ni ska vara stolta över er själva! Tyvärr gillar jag själv effekten av alkohol (jag kommer dessutom från finska Lappland ursprungligen). Jag har upptäckt att jag gillar effekten av allt som är lugnande, jag har fått både hostmedicin, lugnande tabletter och sömntabletter utskrivna någon gång och gillade genast deras effekt. Jag tror att det beror på att jag nästan alltid känner mig mer eller mindre ADHD speedad inuti min skalle. Jag dricker gärna något under helgerna men aldrig för mycket nuförtiden, mår nämligen fruktansvärt dåligt psykiskt om jag dricker för mycket, den psykiska bakfyllan är mycket värre än den fysiska.
PMS-monstret
 
Inlägg: 536
Anslöt: 2014-04-03
Ort: Helvetet

Mer skambelagt att säga nej än ja till alkohol? (Omröstning)

Inläggav Mountain_lion » 2014-08-21 20:31:30

Ja, det är det, lustigt nog.
Och med tanke på hur svaga personer ofta är, inklusive flockvarelsers svaghet för grupptryck, så blir det ingen ändring på detta.
Jag tycker om när personer agerar utifrån sina egna värderingar och vilja och struntar i vad massan säger. Den agerar ändå oftast mer dumt än klokt.
Mountain_lion
 
Inlägg: 1255
Anslöt: 2013-07-18
Ort: Halland

Mer skambelagt att säga nej än ja till alkohol? (Omröstning)

Inläggav Myrkr » 2014-08-21 20:45:51

Tycker jag inte, däremot är det jävligt trist att umgås med fulla människor om man själv inte är full.
Myrkr
 
Inlägg: 1213
Anslöt: 2014-05-15

Mer skambelagt att säga nej än ja till alkohol? (Omröstning)

Inläggav sugrövmanövern » 2014-08-21 20:51:45

Myrkr skrev:Tycker jag inte, däremot är det jävligt trist att umgås med fulla människor om man själv inte är full.
Alltså om de blir sådär jobbigt fulla är det jobbigt fast man är full tycker jag. Tex sådana som ska berätta samma sak hela tiden, och alla måste se personen i ögonen samtidigt, och berättelsen tar typ hela kvällen :-)051 .
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Mer skambelagt att säga nej än ja till alkohol? (Omröstning)

Inläggav Myrkr » 2014-08-21 21:03:32

Är de fortfarande jobbiga är man inte tillräckligt full :wink:
Myrkr
 
Inlägg: 1213
Anslöt: 2014-05-15

Mer skambelagt att säga nej än ja till alkohol? (Omröstning)

Inläggav BloodyPirate » 2014-08-21 21:08:17

sugrövmanövern skrev:
Myrkr skrev:Tycker jag inte, däremot är det jävligt trist att umgås med fulla människor om man själv inte är full.
Alltså om de blir sådär jobbigt fulla är det jobbigt fast man är full tycker jag. Tex sådana som ska berätta samma sak hela tiden, och alla måste se personen i ögonen samtidigt, och berättelsen tar typ hela kvällen :-)051 .


Fy farao, vet inte hur många gånger de personer jag känner/känt som oftast brukar supa lite väl okontrollerat har gjort så. Inte tusan lyssnar de när man säger "jo, du har sagt det FEM gånger nu"... :x icon
BloodyPirate
 
Inlägg: 926
Anslöt: 2014-02-18

Mer skambelagt att säga nej än ja till alkohol? (Omröstning)

Inläggav PMS-monstret » 2014-08-21 22:18:10

Fy vad trist det var att delta i kräftskivor och liknande när man var gravid. Man verkligen upptäckte hur korkade folk blir och hur illa dom luktar när dom är fulla - usch huvaligen!

När jag tänker efter så fick jag lida under gymnasiet eftersom jag var både nykterist och oskuld, var dessutom en plugghäst och bäst i alla ämnen i alla år förutom i gympa och slöjd, vilket lidande det var!!! (Har lyckligtvis senare blivit av med båda delarna, är inte ens en plugghäst mer). Att vara nykterist i finska Lappland funkar verkligen inte om man nu inte råkar vara en laestadian! Funkar mycket bättre att tacka nej till alkohol här i Sverige (tyvärr så brukar jag oftast tacka ja). Att jag lyckats komma till folkhemmet Sverige är helt underbart, eller hur :-)049
PMS-monstret
 
Inlägg: 536
Anslöt: 2014-04-03
Ort: Helvetet

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in