Sommarvärd Kakan Hermansson - Är homofobi vanligt hos AS

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Sommarvärd Kakan Hermansson - Är homofobi vanligt hos AS

Inläggav jojomamma » 2014-08-15 13:58:29

Jag är inte homofob. När jag hör lesban Karin Kakan Hermansson berätta i sitt sommarprogram 15/8 om hat hon mött, möter varje dag blir jag förskräckt och ledsen. Misshandlad av fem Svenne-killar utanför en klubb för lesbiska. Hela tiden hat meddelanden bl.a. på twitter, varje dag, mest av män. Jag undrar hur mycket hat hon kommer få möta efter hennes sommarprat.

Jag anser att kärlek mellan två människor är deras ensak – hur kan denna kärlek väcka så mycket ilska och hat?

Var står vi aspergare idag? Våran kamp att bli accepterade i samhället har vissa likheter med HBT-rörelsens start. Känner vi större solidaritet med HBT-personer eller är aspiens strävan mot struktur och ordning och reda att flera tillhör hatarna?

Tony Attwood skriver om Aspies: ”Frånvaro av sexism, ”ålders-ism”, fördomar mot främmande kulturer; förmåga att uppfatta människor ”så som de faktiskt är”

Är det verkligen så? Här på forumet har jag läst många fördomsfulla inlägg, nästan i klass med vissa inlägg i flashback.

Känner vi mer eller solidaritet med Amnesty, Green peace, läkare utan gränser, e.t.c än genomsnittet? Eller blir de globala problemen för långt borta? Är vi beredda till typ scout-goda-gärningar och hjälpa en gammal man över gatan?
jojomamma
 
Inlägg: 433
Anslöt: 2009-03-29
Ort: Sthlm

Sommarvärd Kakan Hermansson - Är homofobi vanligt hos AS

Inläggav rdos » 2014-08-15 14:14:55

jojomamma skrev:Tony Attwood skriver om Aspies: ”Frånvaro av sexism, ”ålders-ism”, fördomar mot främmande kulturer; förmåga att uppfatta människor ”så som de faktiskt är”

Är det verkligen så? Här på forumet har jag läst många fördomsfulla inlägg, nästan i klass med vissa inlägg i flashback.


Såklart att det inte är så. Det var bara något som Attwood fick för sig.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Sommarvärd Kakan Hermansson - Är homofobi vanligt hos AS

Inläggav Kahlokatt » 2014-08-15 14:15:59

Jag tror inte att det går att svara på det generellt, vi "aspisar" är ju så väldigt olika som personer. Själv tycker jag absolut inte att jag är "godare" än genomsnittet, snarare är jag mycket mer egocentrisk. Däremot har jag alltid känt sympati för "de svaga" i samhället, just eftersom jag själv tillhör en sådan grupp.
Tyvärr tror jag ändå att jag är lika snabb att döma som de flesta, men jag försöker verkligen att vara vidsynt och inte dra alla i en viss grupp över en kam. Men det är svårt.

Jag håller absolut med dig om homosexualitet. Kan inte för mitt liv förstå vad det är som stör med det. Två människor som älskar varandra, det är väl underbart?
Homosexualitet är fint, bisexualitet är fint, transsexualitet är inget knäppt, asexualitet är inget knäppt. Om alla parter är "byxmyndiga" och alla är med på det kan sex aldrig vara fel (okej, jag kan möjligtvis tänka mig att det finns extrema incestfall där t.ex. syskon faktiskt vill ha sex med varandra, men det är bara undantaget som bekräftar regeln...). Och vill man inte ha sex är det också okej.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Sommarvärd Kakan Hermansson - Är homofobi vanligt hos AS

Inläggav kullan » 2014-08-15 14:23:20

Själv har jag en värdegrund som gör att jag skiter högaktningsfullt i vem folk har som sängkamrat. Det angår nämligen inte mig för 5 öre. Ren kärlek är inte fult är sjukt. Och i mina ögon finns det inget som heter normalt.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Sommarvärd Kakan Hermansson - Är homofobi vanligt hos AS

Inläggav Neurofunk » 2014-08-15 15:30:39

Jag har tyvärr läst en del minst sagt trångsynta inlägg här. Trist. Tröttsamt trist.

Varför killar i stor utsträckning häcklar homosexuella kvinnor är inte helt ovanligt på grund av att många män känner sig kränkta över att inte vara ett alternativ. Detta är inget ovanligt sett till hur många män fostras. Jag kan ta ett exempel gällande mig själv och dejtingsidor; senast för någon vecka sedan fick en kille nobben av mig (för att jag inte var intresserad av hans sort), varpå blir jag kränkt med att jag har "smutsiga kuksugarläppar", fast jag var tydligen jättesnygg innan han fick nobben.

Traditionella heterosexuella män har det jobbigt, ett problem som dem skapar själva än att bara vara en gentleman (många har nog tröttnat på förspel och sett på för mycket porr där kvinnor mest bara ska ta emot efter order). Dock finns det gott om kvinnor som avskyr homosexuella män, men i dessa fall handlar det enligt min erfarenhet om kvinnor som saknar en identitet och finner trygghet bakom killar som även dom avskyr homosexuella män av andra anledningar. En fråga om att få tillhöra en (ohälsosam i detta fall) grupp.

I övrigt så bryr jag mig själv inte om personers sexuella läggningar av den enkla anledningen att sexuell läggning inte har med personligheten på det stora hela att göra. Jag tycker om personer som tänker som mig, och som inte är dumma i huvudet - och att vara dum i huvudet är något som befläckar många människors personligheter oavsett sexuell läggning, varvid läggningen är en för vag grund för att döma ut någon. Att jag sen personligen träffat fler heterosexuella personer som visat sig vara dem som varit mest pantade är intressant, men det är inget som är unikt i denna jämförelse, heterosexuella i synnerhet män är ofta svinen i många jämförelser, det är även lustigt nog dom som vill få andra grupper att framstå som dom värsta.

Och... Aspergare som är homofober tror jag tyvärr är väldigt osäkra individer som följer strömmar i sitt normalitetskomplexa jagande efter en identitet. Så det Attwood stämmer säkert, men min erfarenhet är den att aspisar tycks falla lätt för grupptryck, främst på nätet, utanför nätet är dem fromma som lamm.

Detta är inte fakta, det är vad mina sinnen uppfattat pch plussat ihop.
Neurofunk
 
Inlägg: 306
Anslöt: 2013-12-09
Ort: Uppsala

Sommarvärd Kakan Hermansson - Är homofobi vanligt hos AS

Inläggav Neurofunk » 2014-08-15 15:45:05

Ser nu att det mest relevanta stycket jag hade skrivit föll bort. Jag slant väl, eller något. Återkommer ikväll.
Neurofunk
 
Inlägg: 306
Anslöt: 2013-12-09
Ort: Uppsala

Sommarvärd Kakan Hermansson - Är homofobi vanligt hos AS

Inläggav rdos » 2014-08-15 15:51:44

Lesbiska är helt ok. Bögar gillar jag däremot inte.

atoms -

Ett förtydligande

Vanligtvis ser vi negativt på uttalanden av den här arten men då frågan är huruvida det hos oss aspisar är vanligt med homofobi blir de i sin kontext ett slags svar på huvudfrågan.

Se även dessa inlägg 1, 2, 3 och 4.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Sommarvärd Kakan Hermansson - Är homofobi vanligt hos AS

Inläggav Myrkr » 2014-08-15 16:03:29

Jag tror absolut vi har mindre fördomar och förutfattade meningar, iallafall som yngre.
Vi påverkas inte av andras åsikter lika mycket, därför finns inte "vardagsrasismen" hos oss, vi tycker inte något för att alla andra tycker det.
Vi utgår mer ifrån våra egna erfarenheter och formar fördomarna därefter, vi tänker igenom dom och finner "bevis" för dom. De uppstår inte av bara farten som hos andra.
Därför tenderar de att bli mer extrema och renodlade när vi väl har fått dom.
Senast redigerad av Myrkr 2014-08-15 16:11:37, redigerad totalt 1 gång.
Myrkr
 
Inlägg: 1213
Anslöt: 2014-05-15

Sommarvärd Kakan Hermansson - Är homofobi vanligt hos AS

Inläggav nescio » 2014-08-15 16:07:23

rdos skrev:Lesbiska är helt ok. Bögar gillar jag däremot inte.
Tycker jag med.



Moderator atoms - se detta inlägg.
nescio
 
Inlägg: 3840
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Sommarvärd Kakan Hermansson - Är homofobi vanligt hos AS

Inläggav Flawed » 2014-08-15 16:15:17

Det är ologiskt att hata homosexuella män som heterosexuell man.
Att hata lesbiska är också ologiskt och slöseri med tid.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Sommarvärd Kakan Hermansson - Är homofobi vanligt hos AS

Inläggav jojomamma » 2014-08-15 16:32:55

Jag tänker att om man dömer en hel grupp, t.ex. om man säger att man hatar homosexuella män, är det lika som att säga "jag hatar alla med asperger eller liknade autistiska drag". Kanske med tillägget "alla asperger män men inte kvinnorna".

Om man själv sprider hat mot en annan grupp, tycker man kanske att det är OK om någon sprider hat den grupp man själv tillhör. Jag tycker uttalandena är generalisrande och totalt onyanserade och att en någotsånär bildad människa borde inse detta.
jojomamma
 
Inlägg: 433
Anslöt: 2009-03-29
Ort: Sthlm

Sommarvärd Kakan Hermansson - Är homofobi vanligt hos AS

Inläggav tahlia » 2014-08-15 19:39:56

Myrkr skrev:Jag tror absolut vi har mindre fördomar och förutfattade meningar, iallafall som yngre.
Vi påverkas inte av andras åsikter lika mycket, därför finns inte "vardagsrasismen" hos oss, vi tycker inte något för att alla andra tycker det.
Vi utgår mer ifrån våra egna erfarenheter och formar fördomarna därefter, vi tänker igenom dom och finner "bevis" för dom. De uppstår inte av bara farten som hos andra.
Därför tenderar de att bli mer extrema och renodlade när vi väl har fått dom.


Hur i hela friden har du hunnit vara aktiv på forumet mer än en dag och ändå hålla fast vid den förhoppningen? Ja, jag kallar det förhoppning eftersom i min erfarenhet är aspergare generellt sett precis lika trångsynta och fördomsfulla som alla andra oavsett om det gäller tiggare, andras klädstilar eller vikt, etnicitet överlag, homosexualitet, asexulitet etc.
Det enda de möjligen skulle vara mindre trångsynta kring torde vara aspergers och/eller autism - men glöm det. Många är de som förutsätter att alla med diagnos fungerar som dem och om de inte gör det så gör de fel, är dumma i huvudet eller försöker inte tillräckligt.

Uj, lät bittert det där men insikten av att så var fallet var en jäkla bitter upplevelse.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Sommarvärd Kakan Hermansson - Är homofobi vanligt hos AS

Inläggav Alien » 2014-08-15 19:53:05

Jag har för mig att jag läst om att aspergare skulle vara mer toleranta när det gäller sex och också att ovanligt många aspergare var homo- el bisexuella (men det kunde också vara att de var ovanligt öppna om det). Men om så är, finns det ändå tillräckligt många som har fördomar mot andra sexuella läggninga, etniciteter, etc.

Men varför har folk fördomar? De har lärt sig det el de får det pga känslor och erfarenheter. Allt detta är ju aspergare också med om. Plus att vi anses vara särskilt svartvittänkande och rigida och har svårt med inlevelseförmåga, vilket snarare borde borga för att vi inte släpper våra fördomar i första taget.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Sommarvärd Kakan Hermansson - Är homofobi vanligt hos AS

Inläggav Myrkr » 2014-08-15 20:15:08

tahlia skrev:Hur i hela friden har du hunnit vara aktiv på forumet mer än en dag och ändå hålla fast vid den förhoppningen? Ja, jag kallar det förhoppning eftersom i min erfarenhet är aspergare generellt sett precis lika trångsynta och fördomsfulla som alla andra oavsett om det gäller tiggare, andras klädstilar eller vikt, etnicitet överlag, homosexualitet, asexulitet etc.
Det enda de möjligen skulle vara mindre trångsynta kring torde vara aspergers och/eller autism - men glöm det. Många är de som förutsätter att alla med diagnos fungerar som dem och om de inte gör det så gör de fel, är dumma i huvudet eller försöker inte tillräckligt.

Uj, lät bittert det där men insikten av att så var fallet var en jäkla bitter upplevelse.


Att det finns många trångsynta här säger absolut ingenting om hur de var när de vara unga, naiva och oförstörda?
Jag säger ju inte att vi inte har fördomar, bara att de formas på ett annat sätt, det gör dem både mindre vanliga men också mer extrema.
Och folk med extrema åsikter är alltid de som syns mest. Så även här.
Myrkr
 
Inlägg: 1213
Anslöt: 2014-05-15

Sommarvärd Kakan Hermansson - Är homofobi vanligt hos AS

Inläggav rdos » 2014-08-15 23:44:49

Jag skrev inte att jag hatade bögar. Jag skrev att jag inte gillade dem. Det behöver inte vara så svartvitt att man antingen hatar saker eller älskar dem.



Moderator atoms - se detta inlägg.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Sommarvärd Kakan Hermansson - Är homofobi vanligt hos AS

Inläggav Karlstad » 2014-08-16 0:00:34

Det är väl nåt man är menar att vara bög det blir man ju inte bara så där. Men on topic Nej jag tror inte det är vanligt däremot har jag svårt att sätta mig in i hur andra tänker o så.
Karlstad
 
Inlägg: 90
Anslöt: 2012-09-29

Sommarvärd Kakan Hermansson - Är homofobi vanligt hos AS

Inläggav jojomamma » 2014-08-16 13:03:43

rdos skrev:Jag skrev inte att jag hatade bögar. Jag skrev att jag inte gillade dem. Det behöver inte vara så svartvitt att man antingen hatar saker eller älskar dem.


I just love them! Någon sa (på skoj) att jag är en transexuell bög. Åh visst, Jag skulle ju inte tacka Nej till någon av dessa :-) https://www.youtube.com/watch?v=yf1KuUyi9AA

Homofober, kvinnohatare och rasister tackar jag Nej till, tur nog många som gör. I nämda grupper hittar man säkert många som har fördomar mot människor med NPF-diagnoser och som verkligen inte vill dem väl.
jojomamma
 
Inlägg: 433
Anslöt: 2009-03-29
Ort: Sthlm

Sommarvärd Kakan Hermansson - Är homofobi vanligt hos AS

Inläggav rdos » 2014-08-16 13:07:38

jojomamma skrev:Homofober, kvinnohatare och rasister tackar jag Nej till, tur nog många som gör. I nämda grupper hittar man säkert många som har fördomar mot människor med NPF-diagnoser och som verkligen inte vill dem väl.


Vad bra då tackar du inte nej till mig då? :D

- Gillar inte bögar, men hatar dem inte heller

- Avgudar kvinnor

- Gillar allt möjligt folk, men anser inte att de fritt ska få bosätta sig i Sverige för det.



Moderator atoms - se detta inlägg.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Sommarvärd Kakan Hermansson - Är homofobi vanligt hos AS

Inläggav Blabarssylt » 2014-08-17 8:16:58

nescio skrev:
rdos skrev:Lesbiska är helt ok. Bögar gillar jag däremot inte.
Tycker jag med.


Varför det?
Blabarssylt
 
Inlägg: 14
Anslöt: 2014-07-17

Sommarvärd Kakan Hermansson - Är homofobi vanligt hos AS

Inläggav antonius » 2014-08-17 9:22:46

Inte hos mig iaf, för mig får alla killar vara gay, min chans hos de snygga brudarna ökar ju då i kubik, haha :wink:
antonius
 
Inlägg: 21878
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Sommarvärd Kakan Hermansson - Är homofobi vanligt hos AS

Inläggav nescio » 2014-08-17 14:18:35

Blabarssylt skrev:
nescio skrev:
rdos skrev:Lesbiska är helt ok. Bögar gillar jag däremot inte.
Tycker jag med.
Varför det?
Jag förklarade det i ett inlägg 2013-06-28. Men tyvärr fick jag en varning för det inlägget, så jag kan inte skriva det igen.



Moderator atoms - se detta inlägg.
nescio
 
Inlägg: 3840
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Sommarvärd Kakan Hermansson - Är homofobi vanligt hos AS

Inläggav Toblerone » 2014-08-20 23:34:33

Blabarssylt skrev:
nescio skrev:
rdos skrev:Lesbiska är helt ok. Bögar gillar jag däremot inte.
Tycker jag med.


Varför det?


En vanlig förklaring är att män som är osäkra i sin egen (köns-)identitet inte gillar bögar. Eller om man tittar på det från andra hållet: Om man är tillfreds med sin egen identitet (som hetrosexuell man alltså - har aldrig hört en kvinna säga att hon inte gillar bögar) så har man inget emot bögar. Varför skulle man?

Jag säger inte att det helt säkert är så. Men jag kan tänka mig att det kan stämma in på många.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Sommarvärd Kakan Hermansson - Är homofobi vanligt hos AS

Inläggav Toblerone » 2014-08-20 23:37:07

Jag tror det ligger något i det att Aspies är mer toleranta. I alla fall är de mer toleranta än NTs är på vissa områden. Sedan kan det ju vara så att Aspies är intoleranta på andra områden? Det låter logiskt, för vi kan egentligen inte vara bättre eller sämre än andra.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Sommarvärd Kakan Hermansson - Är homofobi vanligt hos AS

Inläggav nallen » 2014-08-21 16:44:36

Toblerone skrev:Varför skulle man?

Det är direkt dumt att ställa frågor som det är förbjudet att svara på här på forumet.
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in