Hen, h*n, henom och liknande fulord

Här diskuterar vi språkfrågor på ett brett plan.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav KrigarSjäl » 2014-08-06 19:19:34

Ni är anhängare av genusvetenskap, queerteori och postmodernism.
Det har jag nog fattat vid det här laget.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav Alien » 2014-08-06 19:27:17

Vilket är ovidkommande för huvudfrågan, dvs om ordet "hen" behövs el inte. Jag och flera anser att det behövs. Ni andra har bara kommit med motargument som att ni inte behöver/gillar det. So what?

Så har vi det välkända "argumentet" guilt by association:

P1: Hitler var vegetarian
P2: Hitler var ond
S1: Vegetarianism är av ondo.


Feminister är onda
Feminister använder hen
Alltså är hen av ondo
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav KrigarSjäl » 2014-08-06 19:31:01

Som jag nyss visade är det inte synonymt att använda hen och att vara feminist.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav Alien » 2014-08-06 19:38:02

Vad menar du då med detta?

Ni är anhängare av genusvetenskap, queerteori och postmodernism.


Jag kan inte tolka det som annat än att är man det så gills inte ens synpunkter, då är man fördärvad.

Och jag opponerar mig kraftigt mot att kallas "anhängare av postmodernism", som om postmodernism vore en religion el politisk rörelse. Jag har inte ens läst in mig på postmodernismen, alltså kan jag inte vara "anhängare". Om du (och Frimodig) av någon anledning har något otalt med postmodernismen får ni starta en särskild tråd om det.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav KrigarSjäl » 2014-08-06 19:56:49

Alien skrev:Vad menar du då med detta?

Ni är anhängare av genusvetenskap, queerteori och postmodernism.


Jag kan inte tolka det som annat än att är man det så gills inte ens synpunkter, då är man fördärvad.

-Det är korrekt uppfattat.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav Alien » 2014-08-06 19:59:00

Och då gör du det lätt för dig. I stället för att komma med sakargument så misskrediterar du dina motståndare som grupp.

Guilt by association, som sagt. Och fegt, tycker jag.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav KrigarSjäl » 2014-08-06 20:10:16

Njae, man sållar agnarna från vetet genom att kolla bakomliggande ideologis vederhäftighet.
Postmodernism är ett gungfly.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav Alien » 2014-08-06 20:12:01

Det är fortfarande inget argument i en diskussion. Du kan ju sålla agnarna från vetet när det gäller vilka du vill umgås med. Men i en diskussion är det riktiga argument som gäller. Fast det är klart, har man inga argument så ...
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav KrigarSjäl » 2014-08-06 20:29:31

Det jag sagt är ett argument så gott som något.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav Alien » 2014-08-06 23:35:28

Nej, det är ett argument på samma nivå som "usch, du hör till den gruppen!". Alltså enbart känslor, och som sådana enbart giltiga för dig själv.

Jag kan ju också känna en massa, men jag inbillar mig inte att det är ett argument för andra.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav Alien » 2014-08-07 1:00:24

Har jag ingen lust med, oavsett så har det inte med ordet "hen" att göra.

Ett "argument" typ "så tycker du bara för att du är X" är inget riktigt argument heller.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav geocache » 2014-08-07 7:15:32

Alien skrev:Nej, det är ett argument på samma nivå som "usch, du hör till den gruppen!". Alltså enbart känslor, och som sådana enbart giltiga för dig själv.

Jag kan ju också känna en massa, men jag inbillar mig inte att det är ett argument för andra.


:-)049
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav geocache » 2014-08-07 7:16:05

Alien skrev:Har jag ingen lust med, oavsett så har det inte med ordet "hen" att göra.

Ett "argument" typ "så tycker du bara för att du är X" är inget riktigt argument heller.


:-)049
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav Zirre » 2014-08-07 17:40:51

Hen är ett svenskt ord som vilket annat svenskt ord som helst.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav kjwkjw » 2014-08-07 17:43:07

Hen finns bara i Sverige.
kjwkjw
Inaktiv
 
Inlägg: 998
Anslöt: 2013-09-14
Ort: Halmstad

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav nescio » 2014-08-07 18:24:44

KrigarSjäl skrev:Ni är anhängare av genusvetenskap, queerteori och postmodernism.
Inte jag.
nescio
 
Inlägg: 3839
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav Kahlokatt » 2014-08-07 20:58:07

kjwkjw skrev:Hen finns bara i Sverige.


Nja. I engelskan har man börjat experimentera med formen Xe och i många språk har man inte olika pronomina (heter det så?) för män och kvinnor.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav kvicksilver » 2014-08-08 7:51:33

Kahlokatt skrev:
kjwkjw skrev:Hen finns bara i Sverige.


Nja. I engelskan har man börjat experimentera med formen Xe och i många språk har man inte olika pronomina (heter det så?) för män och kvinnor.


Finns det något annat språk där det precis som i Sverige varit en nutida uppfinning och inte varit inbyggt i språket? (som i finska och persiska).
kvicksilver
 
Inlägg: 1473
Anslöt: 2011-02-19

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav Alien » 2014-08-13 3:25:31

KrigarSjäl skrev:Alien,

Är Ebba Witt-Brattström också antifeminist?

– Om ordet ska in i lagtexter och officiella dokument är det en stridsfråga - jag förstår ju att det förenklar, men jag är en gammeldags feminist i det avseendet att jag anser att det skymmer kvinnokönet. Jag är anhängare av feminina böjningar, som i de franska och tyska språken. Det måste synas att det finns kvinnor och inte bara män.

Ebba Witt-Brattström lyfter fram sin översättning av Gerd Brantenbergs ”Egalias döttrar”, som vänder på många manligt könade språkliga företeelser. Här blir bland annat ”fröken” till ”herrken”, och ”man” till ”dam”.

Men att ersätta han och hon med hen skulle riskera att förminska den kvinnliga delen av språket, anser Ebba Witt-Brattström.

http://www.svd.se/kultur/saol-ingen-cen ... 784668.svd


Och? Man avskaffar inte "han" och "hon" för att man använder "hen" istf "han el hon".

Sedan verkar hon tycka att man inte ska avskaffa lärarinna, författarinna, skådepelerska, sångerska, dansös etc till förmån för ett könlöst lärare, författare, skådespelare, dansare etc för bägge könen. Men det har i stor utsträckning avskaffats i all tysthet och ingen tycks bry sig om det. Inkonsekvent nog, om det nu är så viktigt att ständigt veta könet på den omtalade personen.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav Alien » 2014-08-13 3:34:07

tahlia skrev:Så länge ni pratar om helt olika saker så kommer ingen, på någon sida, att kunna ta till sig argument.
Den ena sidan av saken menar att ordet hen enbart används som ett ersättningsord för han/hon.

Den andra sidan har noterat att androgyna personer och människor som anser sig vara utan könsdentitet, har adopterat orden hen som en benämning på sig så det alltså går från hon/han till hon/han/hen. Ordet har adopterats som en benämning på "det tredje könet".

Personligen tycker jag att androgyna/könsneutrala människor kan få ordet hen. De har fått stå ut med att vara en det tillräckligt länge.


Nej, jag tycker att ordet visst kan användas i bägge fallen, både som ersättning för "han el hon" och för dem som vill kalla sig hen.

Det är antihenmobben som avsiktligt blandar ihop begreppen genom att påstå att vi vill göra människor könlösa.

Citerar Trollhare:
Jag hatar den s.k. hen-debatten, för att den i stort går ut på att ge transfober utrymme att kräkas ur sig sitt hat mot transpersoner.
---
Jag hatar dessutom sexismen och speciesismen i att folk höhöhöar “Hen betyder höna!” Hönshjärna. Virrig som en värpsjuk höna. Kacklande. Att vara höna är att vara feminin, och därmed lågstatus.
---
Nej, jag tycker att hen kan användas i flera samanhang:

* När man pratar om personer vars pronomen är hen (de definierar sig som hen)
* När man pratar om personer man inte vet könet på
* När man pratar om en hypotetisk person (“Jag har lättast att prata om den andra sitter snett bredvid, så jag ser hen i ögonvrån”)
* När könet är irrelevant, eller av anonymitetsskäl
http://trollhare.com/2014/01/25/hen-ar- ... ller-hona/
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav slackern » 2014-08-21 8:31:42

Dom flesta myndigheterna tycker att hen är för laddat ord för att användas.

Två och ett halvt år har gått sedan den stora hen-debatten brakade loss.
Men för stora delar av Myndighetssverige anses "hen" fortfarande för laddat för att användas.

http://www.di.se/artiklar/2014/8/20/ord ... r-anvanda/
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav antonius » 2014-08-21 15:06:03

Det måste nog börja användas av socialt accepterade, sportstjärnor, skådisar osv. Precis som andra ord som varit lite tabu, t ex gay, alkoholist eller gud, dessa ord fick man knappt säga när jag var liten, men efter att så många kommit ut som en det ena och det andra så är det etablerat. Om kungen eller Zlatan kommer ut som "hen" användare så blir det nog socialt accepterat... :-)005
antonius
 
Inlägg: 21871
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav Wine » 2015-07-23 16:04:41

Har sett att ordet hen har fått mer och mer spridning och används allt oftare i medierna nu, fast jag kan fortfarande inte förstå poängen med införandet av detta ord, att det skulle behövas ett nytt ord för att på ett bättre sätt beskriva en händelse, som här exempelvis där man berättar om en patient som drabbades av blodförgiftning i samband med en operation av en snedställd stortå och senare avled:

I ortopedmottagningens och sjukhusets anmälningar beskrivs hur patienten, som opererades för en sned stortå på vänster fot, fick smärtstillande och åkte hem efter operationen. Senare ringde hen tillbaka till kliniken sedan han fått allt ondare i foten.

...


http://www.dn.se/nyheter/sverige/operer ... ed-ta-dog/

Lägg märke till att man använder både han och hen ovan om patienten.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav Kanin » 2015-07-23 16:20:54

Wine skrev:Lägg märke till att man använder både han och hen ovan om patienten.

Uppenbarligen en slarvigt misstag.
Kanin
 
Inlägg: 2406
Anslöt: 2011-09-20

Återgå till Språket



Logga in