Min stora dag

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Min stora dag

Inläggav Lyysa » 2014-08-03 20:00:55

Eftersom jag tidigare uttryckte min åsikt om Friends så kände jag att det var passande att kanske ta upp min åsikt om denna "hjälp" organisation. Och detta är då helt baserat på mina personliga erfarenheter, om någon annan tycker annorlunda så får det stå för dem.

http://www.minstoradag.org/

Det är ju som sagt en organisation som ska uppfylla svårt sjuka barns drömmar för en dag, säger de. Man ser reklamer om det på tv:n hela tiden.

Jag har ju nämnt tidigare att min lillebror fick veta att han hade Hodgkins lymfom, en sorts cancer i lymfkörtlarna, förra sommaren (han är förövrigt "friskförklarad" nu, han måste bara gå på regelbundna kontroller i fem år så att inte cancern kommer tillbaka). Och medan han låg på sjukhuset så fick han en påhälsning ifrån just Min stora dag.

Det första de gjorde var att erbjuda honom biobiljetter till en film han inte ville se, sen kom de tillbaka någon dag senare och erbjöd en konsert biljett då han inte ens går på konserter. Tillslut frågade de honom vad han var intressera utav och då han nämnde TV-spel så sa de att de skulle se om de kunde fixa så att han skulle få åka till DICE (spelföretaget som skapat Battelfield serien). Det gick några dagar, några veckor, några månader. Inte kom de tillbaks för att säga att han fick komma, de kom för fan inte ens och sa att han inte fick komma dit. Vad är det för sätt? Hur kan man göra så mot någon? Inge falska förhoppningar och sen inte ens komma och förklara varför de förhoppningarna inte slog in.

Nej, jag anser att Min stora dag inte är annat än skit. Om någon annan tycker annorlunda så kan ju de ta och berätta varför så kanske min avsky för dem mildras lite.
Lyysa
 
Inlägg: 1253
Anslöt: 2013-03-15
Ort: Arkham Asylum

Min stora dag

Inläggav brunneng » 2014-08-03 20:19:40

+1 för din aversion mot "Friends".
brunneng
 
Inlägg: 81
Anslöt: 2014-06-12
Ort: Södra Stockholms län

Min stora dag

Inläggav Alien » 2014-08-03 23:40:15

Ja, det var dåligt gjort! Kanske de bara klarar av att ge det som de flesta vill ha, typ bio och konserter.

Tittar man på hemsidan så ser allt bra ut, med berättelser om lyckade "stora dagar":

Utanför Göteborg bor Victor som på grund av sin sjukdom spenderat mycket tid på sjukhus.
Han älskar IFK Göteborg och är riktigt fotbollstokig. Victor fick öva lite straffsparkar med laget, matchbiljetter till nästa hemmamatch och en lunch tillsammans med alla spelarna!

”Den bästa dagen i mitt liv!” berättade han.
http://www.minstoradag.org/aktiviteter/ ... -goteborg/

Jag antar att de inte lyckades få spelföretaget att ställa upp. Men då får man ta sig tid att återkomma och berätta det.

Har ni själva hört av er till Min stora dag? Din bror är ju tack och lov frisk och behöver dem inte mera. Men så att de fattar att man inte får komma och lova saker och sedan inte höra av sig.

Men vad har Friends med saken att göra, hittar inget om dem på hemsidan?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Min stora dag

Inläggav Lyysa » 2014-08-04 7:43:33

Alien skrev:Men vad har Friends med saken att göra, hittar inget om dem på hemsidan?


Nej det jag menade var att jag tidigare under kvällen hade uttryckt min åsikt om Friends i en annan tråd och därför redan var arg när jag skrev denna.

Alien skrev:Har ni själva hört av er till Min stora dag?


Ja man tycker ju att det är det första man bör göra men då huvudet i princip slutar fungera när något sånt här händer. Man kan inte riktigt tänka logisk länge det enda man gör är må dåligt och oroa sig. Så därför har vi inte gjort det och det var först några månader efter "friskförklaringen" som det slog oss att de aldrig hade kommit tillbaks och inte ringt. Men vid den tidpunkten tyckte mamma att det var försenat att ringa och fråga.
Lyysa
 
Inlägg: 1253
Anslöt: 2013-03-15
Ort: Arkham Asylum

Min stora dag

Inläggav Alien » 2014-08-04 17:39:50

Men det är inte för sent att skriva och påpeka att de gjort fel. De borde tänka på det och inte låta barn tro att de ska få uppleva något efterlängtat/extra spännande och sedan vänta förgäves på det. Har det hänt er bror, så finns det risk att det händer andra.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Min stora dag

Inläggav Lyysa » 2014-08-04 21:55:37

Alien skrev:Men det är inte för sent att skriva och påpeka att de gjort fel. De borde tänka på det och inte låta barn tro att de ska få uppleva något efterlängtat/extra spännande och sedan vänta förgäves på det. Har det hänt er bror, så finns det risk att det händer andra.


Jo det låter vettigt, jag bör framföra det till mor.
Lyysa
 
Inlägg: 1253
Anslöt: 2013-03-15
Ort: Arkham Asylum

Min stora dag

Inläggav Kahlokatt » 2014-08-07 10:42:13

Skönt att höra att din bror är frisk nu!
Håller med om att det var fult gjort av "Min stora dag".
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Min stora dag

Inläggav KrigarSjäl » 2014-08-08 7:16:54

-Välgörenhet är skit.

Att vara föremål för "godheten" är en kränkning och de som idkar välgörenhet har alltsomoftast en agenda bakom.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in