Mobbar andra med AS?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav sugrövmanövern » 2008-07-30 12:05:34

tokar86a skrev:Är inte det här ett forum där vi ska stöta varandra och sånt?
Mja, alltså var och en surfar ju in här som enskild person, det finns liksom inga regler för hur det ska vara. Vissa vill bara diskutera. Alla har olika stil. Och nog tycker jag det stöttas väldigt mycket här, speciellt när någon mår väldigt dåligt eller behöver hjälp med någon knivig situation.

Ja man får inte vara med och diskutera och dom åsikterna man har får man genast en massa kritik för och sånt.
Klart man får kritik om man har starka åsikter. Men på vilket sätt har du upplevt att du inte får vara med och diskutera? Blivit bannad?

Jag förstår inte varför man är här liksom.
Detta är internets bästa forum enligt mig, med de bästa människorna.
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 14:50:49, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inläggav tokar86a » 2008-07-30 12:11:14

Jag har ej blivit bannad då hade man ju inte kommit in ;)

Jag har sett bätre sidor och mänskor. Men det finns några bra personer här i alla fall.

Vet inte direkt vad jag ska svara mer.
Senast redigerad av tokar86a 2011-05-04 14:50:49, redigerad totalt 1 gång.
tokar86a
 
Inlägg: 172
Anslöt: 2006-12-15
Ort: Skövde

Inläggav weasley » 2008-07-30 12:12:46

sssssm skrev:Jag vet väl inte riktigt vad är mobbad betyder, men klart är att man kan säga att mobbningskänslan hos någon individ till större utsträckning härrör ifrån individen själv än dess omgivning i kontrast till en annan individ där motsatt råder.
Då säger jag åt individen, det är du som orsakar det hela, det är inte din omgivning som är grunden till dina problem, det är du själv.
Det gör inte problemet mindre på något sätt, att någon uppfattar sig som mobbad (och enl. någon definition säkert är mobbad men här tar jag det lugnt) är väldigt tråkigt. Men vägrar man identifiera det riktiga problemet lär man heller aldrig finna någon lösning.


Ett ögonblick tänkte jag skriva något väldigt opassande som svar till dej här.... men jag bestämde mej för att utgå från att jag har missförstått vad du skriver.

Som JAG tolkar den här texten lägger du all skuld på den mobbade. Du använder formuleringen "mobbningskänslan hos någon individ till större utsträckning härrör från individen själv än dess omgivning". I korta ordalag säger du, som JAG tolkar det, att den som känner sej mobbad bara inbillar sej det.

Du fortsätter med att "det är inte omgivningen som är problemet, det är du själv" och jag häpnar av det du skriver. All skuld läggs åter på den mobbade. Det är den mobbades ansvar att förändra sej så att den inte blir mobbad fortsätter du med när du skriver "Men vägrar man identifiera det riktiga problemet lär man heller aldrig finna någon lösning.".

Jag förstår verkligen inte alls ditt inlägg. Du skriver att du inte vet något om mobbning och det är verkligen solklart att du inte har en aning om mekanismerna bakom det när du uttrycker dej som du gör. Jag funderade en stund på om du kanske talade enbart till tokar86 i det inlägg jag citerade, men du uttrycker dej generellt och jag tolkar det som att du menar det generellt också.

Kan du vara snäll att reda ut för mej (ja, vi är säkert fler som tappar datorn i ren förskräckelse när vi läser detta) vad du menar, om du menar det så oerhört oinsatt och urbota korkat som det ser ut när du skriver det.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 14:50:49, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav sssssm » 2008-07-30 12:14:29

Aspkvinna skrev:
sssssm skrev:Jag vet väl inte riktigt vad är mobbad betyder, men klart är att man kan säga att mobbningskänslan hos någon individ till större utsträckning härrör ifrån individen själv än dess omgivning i kontrast till en annan individ där motsatt råder.


Så du menar att man ska säga till en sjuåring som blir mobbad att det är bara som du upplever det?

Jösses :!: Men du börjar ju med att säga att du inget vet om vad det betyder så vi får ha överseende med ditt uttalande.....

Personligen ser jag inte att något som liknar kränkning av annan person är ok.


Jag vet inte vad 'att vara mobbad' betyder i den mån det är ett fenomen som kommer av individen (alltså, jag anser mig vara mobbad alltså är jag mobbad eller liknande) eller om det definieras av yttre faktorer, vissa skeenden som måste uppfyllas för att det skall kunna kallas mobbing.
Eftersom detta inte var klargjort är jag något försiktig med begreppet.

Jag menar först och främst inte att varje sjuåring (för att ta ditt exempel) som blir 'mobbad' faller inom den kategori jag placerar TS i, tvärtom så är det nog väldigt få som gör det. Därför skulle jag inte rekommendera att säga det till en slumpmässigt utvald sjuåring.
Men om sjuåringen ändå faller inom denna kategori ser jag det som väldigt tveksamt om det är lämpligt att uttala sig på det viset du beskriver, det är ju ändå ett barn (som inte har alla hästar hemma bör tilläggas) vi talar om. Istället bör man på ett konstruktivt sätt försöka lösa situationen.

Du talar om kränkningar, men vi måste förstå att vissa kan se allt som kränkningar och gör en höna av en fjäder. Vi har också att alla kränkningar inte är mobbing, det är att förringa det fenomen som mobbing faktiskt utgör.
I stort kan man säga att både en ’faktisk kränkning’ och en ’uppfattad kränkning’ (hoppas du förstår mig) vid alla tillfällen är dåliga, men är de oundvikliga? Finns det sekundära vinster att göra? Kanske, jag skulle i vart fall inte våga uttala mig så starkt som du gör.
Senast redigerad av sssssm 2011-05-04 14:50:49, redigerad totalt 1 gång.
sssssm
 
Inlägg: 2409
Anslöt: 2007-07-05
Ort: Jerusalem

Inläggav sssssm » 2008-07-30 12:16:34

weasley skrev:
sssssm skrev:Jag vet väl inte riktigt vad är mobbad betyder, men klart är att man kan säga att mobbningskänslan hos någon individ till större utsträckning härrör ifrån individen själv än dess omgivning i kontrast till en annan individ där motsatt råder.
Då säger jag åt individen, det är du som orsakar det hela, det är inte din omgivning som är grunden till dina problem, det är du själv.
Det gör inte problemet mindre på något sätt, att någon uppfattar sig som mobbad (och enl. någon definition säkert är mobbad men här tar jag det lugnt) är väldigt tråkigt. Men vägrar man identifiera det riktiga problemet lär man heller aldrig finna någon lösning.


Ett ögonblick tänkte jag skriva något väldigt opassande som svar till dej här.... men jag bestämde mej för att utgå från att jag har missförstått vad du skriver.

Som JAG tolkar den här texten lägger du all skuld på den mobbade. Du använder formuleringen "mobbningskänslan hos någon individ till större utsträckning härrör från individen själv än dess omgivning". I korta ordalag säger du, som JAG tolkar det, att den som känner sej mobbad bara inbillar sej det.

Du fortsätter med att "det är inte omgivningen som är problemet, det är du själv" och jag häpnar av det du skriver. All skuld läggs åter på den mobbade. Det är den mobbades ansvar att förändra sej så att den inte blir mobbad fortsätter du med när du skriver "Men vägrar man identifiera det riktiga problemet lär man heller aldrig finna någon lösning.".

Jag förstår verkligen inte alls ditt inlägg. Du skriver att du inte vet något om mobbning och det är verkligen solklart att du inte har en aning om mekanismerna bakom det när du uttrycker dej som du gör. Jag funderade en stund på om du kanske talade enbart till tokar86 i det inlägg jag citerade, men du uttrycker dej generellt och jag tolkar det som att du menar det generellt också.

Kan du vara snäll att reda ut för mej (ja, vi är säkert fler som tappar datorn i ren förskräckelse när vi läser detta) vad du menar, om du menar det så oerhört oinsatt och urbota korkat som det ser ut när du skriver det.


Jag skriver att mobbningskänslan hos NÅGON (alltså minst en) individ härrör ifrån individen själv och inte ifrån yttre faktorer. Jag tror att detta är det ovanligare fallet än motsattsen men jag tror också att detta är fallet hos TS. Tydligt nog?
Senast redigerad av sssssm 2011-05-04 14:50:49, redigerad totalt 1 gång.
sssssm
 
Inlägg: 2409
Anslöt: 2007-07-05
Ort: Jerusalem

Inläggav weasley » 2008-07-30 12:19:31

sssssm skrev:Jag skriver att mobbningskänslan hos NÅGON (alltså minst en) individ härrör ifrån individen självt och inte ifrån yttre faktorer. Jag tror att detta är det ovanligare fallet än motsattsen men jag tror också att detta är fallet hos TS. Tydligt nog?


Ok, det jag läser nu är något som ser ut som att du anser att vissa personer kan känna sej mer mobbade än de faktiskt är, och att tokarn kan vara en av dem, har jag förstått det rätt nu?
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 14:50:49, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav tokar86a » 2008-07-30 12:20:37

weasley skrev:
sssssm skrev:Jag skriver att mobbningskänslan hos NÅGON (alltså minst en) individ härrör ifrån individen självt och inte ifrån yttre faktorer. Jag tror att detta är det ovanligare fallet än motsattsen men jag tror också att detta är fallet hos TS. Tydligt nog?


Ok, det jag läser nu är något som ser ut som att du anser att vissa personer kan känna sej mer mobbade än de faktiskt är, och att tokarn kan vara en av dem, har jag förstått det rätt nu?


Men det är som sagt olika från person till person hur man uppfatar saker och ting.
Senast redigerad av tokar86a 2011-05-04 14:50:49, redigerad totalt 1 gång.
tokar86a
 
Inlägg: 172
Anslöt: 2006-12-15
Ort: Skövde

Inläggav sssssm » 2008-07-30 12:24:30

weasley skrev:
sssssm skrev:Jag skriver att mobbningskänslan hos NÅGON (alltså minst en) individ härrör ifrån individen självt och inte ifrån yttre faktorer. Jag tror att detta är det ovanligare fallet än motsattsen men jag tror också att detta är fallet hos TS. Tydligt nog?


Ok, det jag läser nu är något som ser ut som att du anser att vissa personer kan känna sej mer mobbade än de faktiskt är, och att tokarn kan vara en av dem, har jag förstått det rätt nu?


I stort sett, ja.
Senast redigerad av sssssm 2011-05-04 14:50:49, redigerad totalt 1 gång.
sssssm
 
Inlägg: 2409
Anslöt: 2007-07-05
Ort: Jerusalem

Inläggav sssssm » 2008-07-30 12:25:53

tokar86a skrev:Men det är som sagt olika från person till person hur man uppfatar saker och ting.


Absolut, och det är ett problem i vilket fall som helst.
Men de har två helt skillda lösningar i det vanligare fallet ligger lösningen hos mobbarna och i det ovanligare (och hos dig) ligger lösningen hos dig.
Senast redigerad av sssssm 2011-05-04 14:50:49, redigerad totalt 1 gång.
sssssm
 
Inlägg: 2409
Anslöt: 2007-07-05
Ort: Jerusalem

Inläggav tokar86a » 2008-07-30 12:26:53

sssssm skrev:
tokar86a skrev:Men det är som sagt olika från person till person hur man uppfatar saker och ting.


Absolut, och det är ett problem i vilket fall som helst.
Men de har två helt skillda lösningar i det vanligare fallet ligger lösningen hos mobbarna och i det ovanligare (och hos dig) ligger lösningen hos dig.

Ja vad då för lösning och varför skulle allt vara hos mig?
Senast redigerad av tokar86a 2011-05-04 14:50:49, redigerad totalt 1 gång.
tokar86a
 
Inlägg: 172
Anslöt: 2006-12-15
Ort: Skövde

Inläggav weasley » 2008-07-30 12:30:43

sssssm skrev:I stort sett, ja.


PHEW!

Jag hade alltså missförstått det inlägg jag blev häpen över. Tur!

Du får inte skrämmas sådär, jag trodde ju du var alldeles från vettet där ett tag... hehe
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 14:50:49, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav sssssm » 2008-07-30 12:31:31

tokar86a skrev:
sssssm skrev:
tokar86a skrev:Men det är som sagt olika från person till person hur man uppfatar saker och ting.


Absolut, och det är ett problem i vilket fall som helst.
Men de har två helt skillda lösningar i det vanligare fallet ligger lösningen hos mobbarna och i det ovanligare (och hos dig) ligger lösningen hos dig.

Ja vad då för lösning och varför skulle allt vara hos mig?


För att det dels är enklare och dels för att om vi placerade lösningen hos någon annan så skulle det inkräkta allt för mycket på våra gängse levnadsmönster för att det skulle vara motiverat i det extra välmående du vann på att slippa den 'mobbing' du utsätts för.
Senast redigerad av sssssm 2011-05-04 14:50:49, redigerad totalt 1 gång.
sssssm
 
Inlägg: 2409
Anslöt: 2007-07-05
Ort: Jerusalem

Inläggav tokar86a » 2008-07-30 12:34:27

tokar86a skrev:Men det är som sagt olika från person till person hur man uppfatar saker och ting.
sssssm skrev:
tokar86a skrev:
sssssm skrev:
Absolut, och det är ett problem i vilket fall som helst.
Men de har två helt skillda lösningar i det vanligare fallet ligger lösningen hos mobbarna och i det ovanligare (och hos dig) ligger lösningen hos dig.

Ja vad då för lösning och varför skulle allt vara hos mig?


För att det dels är enklare och dels för att om vi placerade lösningen hos någon annan så skulle det inkräkta allt för mycket på våra gängse levnadsmönster för att det skulle vara motiverat i det extra välmående du vann på att slippa den 'mobbing' du utsätts för.


Vet inte om jag är med på vad du menar här riktigt. Men jag orkar inte bry mig direkt nu.
Senast redigerad av tokar86a 2011-05-04 14:50:49, redigerad totalt 1 gång.
tokar86a
 
Inlägg: 172
Anslöt: 2006-12-15
Ort: Skövde

Inläggav weasley » 2008-07-30 12:39:37

tokarn

Efter att jag nu begripit av sssm menar så kan jag förtydliga lite att om du känner dej mobbad härinne så är det inte nödvändigtvis pga att vi härinne mobbar dej utan kanske att du är van vid ett annat bemötande än hur stämningen är här.

Det betyder ju inte att någon mobbar dej, bara att du inte är van vid hur folk tilltalar varandra här. Det ssm säger är också att för att du inte ska känna dej mobbad så måste hela forumet ändra tilltalssätt till både varandra och dej, och det är en i stort sett omöjlig uppgift.

Alltså får du försöka tänka efter vad folk egentligen säger - är det så elakt som det låter? (Och om man blir förskräckt över hur något låter så får man fråga och reda ut det, precis som jag var tvungen att fråga ssssssm nyss!)
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 14:50:49, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav tokar86a » 2008-07-30 12:42:00

weasley skrev:tokarn

Efter att jag nu begripit av sssm menar så kan jag förtydliga lite att om du känner dej mobbad härinne så är det inte nödvändigtvis pga att vi härinne mobbar dej utan kanske att du är van vid ett annat bemötande än hur stämningen är här.

Det betyder ju inte att någon mobbar dej, bara att du inte är van vid hur folk tilltalar varandra här. Det ssm säger är också att för att du inte ska känna dej mobbad så måste hela forumet ändra tilltalssätt till både varandra och dej, och det är en i stort sett omöjlig uppgift.

Alltså får du försöka tänka efter vad folk egentligen säger - är det så elakt som det låter? (Och om man blir förskräckt över hur något låter så får man fråga och reda ut det, precis som jag var tvungen att fråga ssssssm nyss!)


Ja nu är jag med vad som har sagts. Bra förklarat :)
Senast redigerad av tokar86a 2011-05-04 14:50:49, redigerad totalt 1 gång.
tokar86a
 
Inlägg: 172
Anslöt: 2006-12-15
Ort: Skövde

Inläggav pH » 2008-07-30 13:22:10

Jag tycker att de anti-AS länkar som lades in var intressanta. Det säger en hel del om översittare och mobbare. De ägnar en massa energi åt att tala om för en att man inte är som dem. När man håller med dem blir de förskräckta för att de inte längre äger kategoriseringen och vänder på det hela lägger samma styvnackade energi på att säga att man visst är som dem. Fast naturligtvis av en sämre och mer karaktärslös sort. Ganska underhållande.

Vad gäller känslan av att vara mobbad kan den mycket väl vara en naturlig reaktion på en situation man befunnit sig i alltför ofta. Man blir dåligt bemött, eller missförstår eller blir missförstådd av sin omgivning. Det händer så ofta att det är den tolkning man gör av allt man ser, och det man ser är i första hand det man förväntar sig. Då kan man missa fem positiva händelser och bara lägga märket till den sjätte negativa som stämmer med förväntningen. Upplevelsen förstärks. Cirkeln blir självunderhållande.

Jag har träffat människor som alltid blir mobbade eller kränkta, för sin sexualitet, sitt kön, sitt funktionshinder, sin etniska bakgrund eller någon annan anledning. Det är inte så enkelt som att säga att de har fel eller att mobbningen eller kränkningen enbart uppstår hos dem. De har en tung historia av dåliga erfarenheter som gör att den tolkningen är naturlig och logisk. För att förändra mönstret måste de vara delaktiga, lära sig att hitta även de andra bevisen. De måste vilja, de måste våga och de måste anstränga sig. Men de är inte ensamt skyldiga till sin situation.

Jag tänker att begreppet locus of control kan vara mycket intressant här, men det är nog en alltför stor utsvävning OT att gå närmare in på det nu.
Senast redigerad av pH 2011-05-04 14:50:49, redigerad totalt 1 gång.
pH
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2006-11-30

Inläggav Aspkvinna » 2008-07-30 13:33:47

sssssm skrev:Jag vet inte vad 'att vara mobbad' betyder i den mån det är ett fenomen som kommer av individen (alltså, jag anser mig vara mobbad alltså är jag mobbad eller liknande) eller om det definieras av yttre faktorer, vissa skeenden som måste uppfyllas för att det skall kunna kallas mobbing.
Eftersom detta inte var klargjort är jag något försiktig med begreppet.


Ok.

sssssm skrev:Jag menar först och främst inte att varje sjuåring (för att ta ditt exempel) som blir 'mobbad' faller inom den kategori jag placerar TS i, tvärtom så är det nog väldigt få som gör det. Därför skulle jag inte rekommendera att säga det till en slumpmässigt utvald sjuåring.
Men om sjuåringen ändå faller inom denna kategori ser jag det som väldigt tveksamt om det är lämpligt att uttala sig på det viset du beskriver, det är ju ändå ett barn (som inte har alla hästar hemma bör tilläggas) vi talar om. Istället bör man på ett konstruktivt sätt försöka lösa situationen.


Det kan jag hålla med om att det ska lösas men det ligger ett ansvar hos var och en att hjälpa den som känner sig kränkt till insikt om sig själv och stötta till en starkare intigritet att våga säga ifrån samt att visa den som mobbar att den gör fel och skadar.

sssssm skrev:Du talar om kränkningar, men vi måste förstå att vissa kan se allt som kränkningar och gör en höna av en fjäder. Vi har också att alla kränkningar inte är mobbing, det är att förringa det fenomen som mobbing faktiskt utgör.
I stort kan man säga att både en ’faktisk kränkning’ och en ’uppfattad kränkning’ (hoppas du förstår mig) vid alla tillfällen är dåliga, men är de oundvikliga? Finns det sekundära vinster att göra? Kanske, jag skulle i vart fall inte våga uttala mig så starkt som du gör.


Jag vågar starkt påstå att det är vår allas skyldighet att på det sätt vi förstår att stötta till att försöka se en ny vinkel på ett problem för inblandade för att lösa situationen som uppkommit. Det finns en grund till att en person gör en höna av en fjäder och det kan bemötas på ett omtänksamt sätt eller ett dåligt sätt. Det utesluter dock inte att man inte ska vara rak och tydlig.

Att heller aldrig känna sig mobbad då man de fakto är det kan vara ett tecken på att man har intalat sig själv så starkt att man inte är värd bättre bemötande vilket kan vara fallet för små individer som inte mött människor på lika villkor i sitt liv.
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 14:50:49, redigerad totalt 1 gång.
Aspkvinna
 
Inlägg: 3512
Anslöt: 2008-04-24
Ort: Stockholm

Inläggav KrigarSjäl » 2008-07-30 13:38:42

Dunderbar skrev:Om en person känner sig mobbad kan ingen säga åt den att den INTE är mobbad.

Dunder har rätt; att välja att inte lyssna på en person som känner sig dåligt bemött är att ställa sig på mobbarnas sida. Så är det, åtminstone principiellt. Nu vet jag ingenting om trådskaparens upplevelser på det här forumet, vad som kan ha hänt osv, men jag tycker generellt att aspergerforum har högre i tak än andra forum.
Jag lovar att uttrycka mig "klarare" när jag vet mer! :wink:

Men det är befängt att tro att "alla aspergare alltid är jättesnälla precis hela tiden", de som tror det är inte mycket bättre än de som tror motsatsen.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 14:50:49, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Mardröm » 2008-07-30 13:42:37

Uberkänslighet är ett syndrom i sig självt.

Man bryr sig. För mkt.
Senast redigerad av Mardröm 2011-05-04 14:50:49, redigerad totalt 1 gång.
Mardröm
 
Inlägg: 1352
Anslöt: 2006-07-23

Inläggav tokar86a » 2008-07-30 13:43:14

KrigarSjäl skrev:
Dunderbar skrev:Om en person känner sig mobbad kan ingen säga åt den att den INTE är mobbad.

Dunder har rätt; att välja att inte lyssna på en person som känner sig dåligt bemött är att ställa sig på mobbarnas sida. Så är det, åtminstone principiellt. Nu vet jag ingenting om trådskaparens upplevelser på det här forumet, vad som kan ha hänt osv, men jag tycker generellt att aspergerforum har högre i tak än andra forum.
Jag lovar att uttrycka mig "klarare" när jag vet mer! :wink:

Men det är befängt att tro att "alla aspergare alltid är jättesnälla precis hela tiden", de som tror det är inte mycket bättre än de som tror motsatsen.


Det är väll mest att det är svårt att förstå och det kanske är det som gör att det blir problem att vara här för mig.
Senast redigerad av tokar86a 2011-05-04 14:50:49, redigerad totalt 1 gång.
tokar86a
 
Inlägg: 172
Anslöt: 2006-12-15
Ort: Skövde

Inläggav KrigarSjäl » 2008-07-30 13:46:20

tokar86a skrev:Ja man kan inte vara på något sådant här forum eftersom man inte blir välkommen och sånt. Jag menar inte välkommen med öppna armar då utan att man blir motagen på ett bra och hyggligt sätt. Är inte det här ett forum där vi ska stöta varandra och sånt? Jag tycker det värkar som det är raka motsatsen ibland.

Jag förstår inte varför man är här liksom. Men man vill liksom ha tips och råd och sånt.
Men det får man inte. I alla fall inte här.

Om du känner att du vill ha stöd finns det bättre ställen att vända sig till än diskussionsforum: Attention, Aspergerkontakt? De har mer karaktär av stödforum än det här.

För egen del ser jag det så här: stöttning & råd, sure. Men jag är inte medlem här för att lyssna till den ena klagovisan efter den andra, jag är här för att diskutera intressanta ämnen.

Sen har vi det egna ansvaret som gäller för alla vuxna icke-omyndighetsförklarade: går man ut stenhårt med en kontroversiell åsikt får man mothugg. Säger man att man är nazist, pedofil eller öppet kriminell får man förstå att folk reagerar.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 14:50:49, redigerad totalt 2 gånger.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Aspkvinna » 2008-07-30 13:48:58

tokar86a skrev:Det är väll mest att det är svårt att förstå och det kanske är det som gör att det blir problem att vara här för mig.


Du får fråga oss vad vi menar och öva på att känna att det är ok. En del av oss, som jag själv t ex, tänker massor försöker sen skriva det i en kort text och får helt plötsligt inte med allt så det blir förståligt, men det är ju bara att försöka igen eller så hinner någon annan skriva ett sånt där perfekt svar som man önskar att man kom fram till.

Det är ett stort steg att kliva fram och fråga vad någon menar men det blir en vana.
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 14:50:49, redigerad totalt 1 gång.
Aspkvinna
 
Inlägg: 3512
Anslöt: 2008-04-24
Ort: Stockholm

Inläggav alfapetsmamma » 2008-07-30 13:49:53

tokar86a skrev:
KrigarSjäl skrev:
Dunderbar skrev:Om en person känner sig mobbad kan ingen säga åt den att den INTE är mobbad.

Dunder har rätt; att välja att inte lyssna på en person som känner sig dåligt bemött är att ställa sig på mobbarnas sida. Så är det, åtminstone principiellt. Nu vet jag ingenting om trådskaparens upplevelser på det här forumet, vad som kan ha hänt osv, men jag tycker generellt att aspergerforum har högre i tak än andra forum.
Jag lovar att uttrycka mig "klarare" när jag vet mer! :wink:

Men det är befängt att tro att "alla aspergare alltid är jättesnälla precis hela tiden", de som tror det är inte mycket bättre än de som tror motsatsen.


Det är väll mest att det är svårt att förstå och det kanske är det som gör att det blir problem att vara här för mig.


Jag fattar inte.. Aspisar är väl folk de också, och därmed individer?

Somliga snällare, somliga übersnälla/konflikträdda, somliga taskiga, somliga helt jävla sjuka i huvet? Precis som vissa är smarta, vissa mindre, vissa snygga enligt de flesta, vissa fula så de skrämmer hästar i sken? Precis som det är med alla andra människor?

Man kan som jag ser det varken förvänta sig extra mycket snällhet eller taskighet här, utan kanske lite mer förståelse för uddahet (för att andra också är udda, och kanske lite mognare) och lite mer missförstånd, för att missförstånd och kommunikationsproblem liksom brukar vara en av grundpelarna med just AS?
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 14:50:49, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav KrigarSjäl » 2008-07-30 13:52:44

tokar86a skrev:Det är väll mest att det är svårt att förstå och det kanske är det som gör att det blir problem att vara här för mig.

Ibland förstår man inte allt, that's life. Då får man välja mellan att fråga och att inte fråga.
Du kan inte förvänta dig av forumsmedlemmar att de automatiskt ställer upp som kuratorer så fort du är det minsta orolig.
Hur gammal är du, 86:a? Grattis, du är 22 bast och vuxen! Ta för dig eller stanna hemma.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 14:50:49, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in