Hen, h*n, henom och liknande fulord

Här diskuterar vi språkfrågor på ett brett plan.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav Zirre » 2014-07-29 19:23:10

Hen kan man använda som en försäkran om att inte kalla personen vid fel kön, helt okej tycker jag.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav KrigarSjäl » 2014-07-29 19:29:03

Zirre skrev:Hen kan man använda som en försäkran om att inte kalla personen vid fel kön, helt okej tycker jag.

Hen är en alldeles utmärkt försäkran om syftet är alltid kalla personen vid fel kön...
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav kapuni » 2014-07-29 20:10:31

KrigarSjäl :-)049

Meppe skrev:Det är många som brukar kalla mig "han", och det har jag inget emot. 50-50 gissning, och man råkade ta fel 50%. Hen är däremot en förolämpning. Jag har ett kön och stör mig betydligt mera på dom som beter sig som om jag inte har det än dom som gissar på fel kön.
+1

Alien skrev:Och det är just detta som jag anser att vilja känna sig kränkt.

Att kalla någon "hen" betyder inte att man påstår att den saknar ett kön, bara att man inte vet det och kanske inte heller bryr sig om det.

Jag tycker faktiskt det är en förolämpning att påstå att jag förolämpar bara för jag använder ett nytt pronomen. Du blir ju inte förolämpad om en finne kallar dig "hän"? Skulle du bli lika kränkt om jag skrv "han eller hon"? Du vill alltså tvinga mig att skriva längre, bara för att du tjurigt bestämt dig för att du är kränkt annars?
Själv tycker jag det låter som att de som vill använda hen gör det för att de själva är lättkränkta typer.
kapuni
 
Inlägg: 1452
Anslöt: 2010-04-28

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav Moggy » 2014-07-29 20:18:38

kapuni skrev:Själv tycker jag det låter som att de som vill använda hen gör det för att de själva är lättkränkta typer.


+1

Så är det nog.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav HenrikE » 2014-07-29 21:51:51

Jag ber härmed rdos om ursäkt. Jag hade inte sett att det står i signaturen att rdos vill bli kallad "han". Hemskt tråkigt att det blev som det blev, rdos. Du får kalla mej vad du vill i gengäld.
HenrikE
 
Inlägg: 266
Anslöt: 2012-10-05

Re: Sv: Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav Zirre » 2014-07-29 21:58:06

KrigarSjäl skrev:
Zirre skrev:Hen kan man använda som en försäkran om att inte kalla personen vid fel kön, helt okej tycker jag.

Hen är en alldeles utmärkt försäkran om syftet är alltid kalla personen vid fel kön...

Om man säger hen har man iaf inte sagt fel kön, då man inte sagt varken eller.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Re: Sv: Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav Zirre » 2014-07-29 21:59:31

HenrikE skrev:Jag ber härmed rdos om ursäkt. Jag hade inte sett att det står i signaturen att rdos vill bli kallad "han". Hemskt tråkigt att det blev som det blev, rdos. Du får kalla mej vad du vill i gengäld.

Jag fick för mig att rdos var en hon :D
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav Huggorm » 2014-07-29 21:59:54

Zirre skrev:
KrigarSjäl skrev:
Zirre skrev:Hen kan man använda som en försäkran om att inte kalla personen vid fel kön, helt okej tycker jag.

Hen är en alldeles utmärkt försäkran om syftet är alltid kalla personen vid fel kön...

Om man säger hen har man iaf inte sagt fel kön, då man inte sagt varken eller.
Ytterst få är en "hen", de allra flesta har en tydlig könsidentitet och är därmed en "han" eller en "hon".
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Re: Sv: Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav Zirre » 2014-07-29 23:38:56

Huggorm skrev:
Zirre skrev:
KrigarSjäl skrev:Hen är en alldeles utmärkt försäkran om syftet är alltid kalla personen vid fel kön...

Om man säger hen har man iaf inte sagt fel kön,då man inte sagt varken eller.
Ytterst få är en "hen", de allra flesta har en tydlig könsidentitet och är därmed en "han" eller en "hon".

Visst är det så, men vet man inte könet och inte vill säga han och ha fel eller hon och ha fel är det perfekt att kunna använda hen.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav Alien » 2014-07-30 0:12:59

Moggy skrev:
kapuni skrev:Själv tycker jag det låter som att de som vill använda hen gör det för att de själva är lättkränkta typer.


+1

Så är det nog.


Ni bevisar hur ologiskt ni tänker.

Jag bryr mig inte om någon säger han av misstag. Hen och hon går lika bra.

Det är ni henhatare som ständigt tar på er offerkoftan. "Buhu, försöker sudda ut mitt kön, buhu, jag känner mig sååå kränkt!" Ingen har ännu lyckats förklara hur ni då kan tåla att omnämnas som "hen eller hon". Hen ersätter nämligen "han el hon", men det låtsas ni inte fatta.

Och så är det jag som är lättkränkt. :roll:
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav Alien » 2014-07-30 1:29:38

nallen skrev:
Alien skrev:Så då skulle väl alla kvinnor som råkat benämnas "hen" skämmas för att de är kvinnor?

Nej. Agendan säger ju att kvinnor är goda änglar och det är väl inget att skämmas för.


Vilken agenda?
Har jag någonsin påstått att alla kvinnor är änglar? Har någon annan någonsin gjort det?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav Alien » 2014-07-30 1:41:33

Moderator:

Jag har flyttat diskussionen om könsroller hit: konsroller-finns-dom-t41207.html
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav Tiblan » 2014-07-30 8:08:14

Hen använder man när man vill snacka skit om folk :-(
Tiblan
 
Inlägg: 950
Anslöt: 2009-08-13

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav Miche » 2014-07-30 8:27:53

Tiblan skrev:Hen använder man när man vill snacka skit om folk :-(
Skitsnack!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav rdos » 2014-07-30 8:52:27

Tiblan skrev:Hen använder man när man vill snacka skit om folk :-(


:-)049

Kan inte heller tolka det på annat sätt. Det är en förolämpning som innebär att man är könlös. Det är konsekvensen av att man blandat ihop ett ord för könlösa med ett ord för att man inte vet kön. Ska det hela fungera så måste man ha två ord, men det vill inte likhetsfeminister då det sabbar deras agenda.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav Miche » 2014-07-30 9:13:24

Ni är bara så patetiska och vägrar lyssna på argument. Hur fan kan man diskutera något med någon som är så envisa och vägrar ta till sig argumenten (därmed inte sagt att ni måste byta ståndpunkt)?
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav Meppe » 2014-07-30 9:43:44

Att kalla folk som ser saker på ett annat sätt patetiska är ju ett väldigt bra sätt att få dom att lyssna. Där har vi lösningen på allt.
Meppe
 
Inlägg: 13738
Anslöt: 2009-05-22
Ort: Krakow

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav rdos » 2014-07-30 9:47:00

Zirre skrev:
Huggorm skrev:
Zirre skrev:Om man säger hen har man iaf inte sagt fel kön då man inte sagt varken eller.
Ytterst få är en "hen", de allra flesta har en tydlig könsidentitet och är därmed en "han" eller en "hon".

Visst är det så men vet man inte könet och inte vill säga han och ha fel eller hon och ha fel är det perfekt att kunna använda hen.


Nej, för hen betyder att man är könlös. En förolämpning om man inte råkar tillhöra denna pyttelilla minoritet. Ungefär som att kalla en heteosexuell för bög. Det är därför som det är mer ok att råka anta fel kön och kalla en tjej för han eller en kille för hon. Det är ett misstag. Hen är inget misstag, utan ett medvetet försök att förringa någons könsidentitet.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Re: Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav tahlia » 2014-07-30 9:51:31

Så länge ni pratar om helt olika saker så kommer ingen, på någon sida, att kunna ta till sig argument.
Den ena sidan av saken menar att ordet hen enbart används som ett ersättningsord för han/hon.

Den andra sidan har noterat att androgyna personer och människor som anser sig vara utan könsdentitet, har adopterat orden hen som en benämning på sig så det alltså går från hon/han till hon/han/hen. Ordet har adopterats som en benämning på "det tredje könet".

Personligen tycker jag att androgyna/könsneutrala människor kan få ordet hen. De har fått stå ut med att vara en det tillräckligt länge.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav Cerasifera » 2014-07-30 9:52:51

Hörde på radion igår att HEN är nu officiellt ett ord i svenska språket.
Jag tycker det är rätt fult för övrigt.
Cerasifera
 
Inlägg: 131
Anslöt: 2014-06-25

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav Miche » 2014-07-30 9:53:48

rdos skrev:Nej, för hen betyder att man är könlös.
Det har skrivits i tråden ett otal gånger att hen inte alls behöver betyda att någon är könlös. Du försöker använda härskarteknik i den här diskussionen genom att inte bry dig det minsta om henförespråkarnas argument, det är riktigt patetiskt. F.ö. ett patetiskt argument...
Meppe skrev:Att kalla folk som ser saker på ett annat sätt patetiska är ju ett väldigt bra sätt att få dom att lyssna. Där har vi lösningen på allt.
Se mitt svar till rdos.

Det handlar inte om en lösning, det handlar om ett konstaterande.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav Zirre » 2014-07-30 10:00:07

Jag fattar inte varför vissa blir så upprörda över ordet hen, vad är ni så rädda för egentligen?

Det finns liksom inget att reta upp sig på. Ingen tar bort ditt kön för att hen säger hen till dig. Du blir liksom inte mindre kille eller tjej för det.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav rdos » 2014-07-30 10:12:00

Miche skrev:Det har skrivits i tråden ett otal gånger att hen inte alls behöver betyda att någon är könlös.


Det behöver inte betyda det, men just att det KAN betyda det kommer att göra att ordet hen kommer att förvandlas till en förolämpning likt bög. Det är mitt tips. Verkar redan vara på god väg dit dessutom. Och mig gör det inget, då hen är ett riktigt fult ord. Låt de könlösa få det som Tahlia föreslår, och håll oss andra utanför.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Re: Sv: Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav Zirre » 2014-07-30 10:13:53

rdos skrev:
Miche skrev:Det har skrivits i tråden ett otal gånger att hen inte alls behöver betyda att någon är könlös.


Det behöver inte betyda det, men just att det KAN betyda det kommer att göra att ordet hen kommer att förvandlas till en förolämpning likt bög. Det är mitt tips. Verkar redan vara på god väg dit dessutom. Och mig gör det inget, då hen är ett riktigt fult ord. Låt de könlösa få det som Tahlia föreslår, och håll oss andra utanför.

Om du fortsätter att tänka så där kommer du nog tro att folk förolämpar dig fast de inte alls gör det.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Återgå till Språket



Logga in