Hen, h*n, henom och liknande fulord

Här diskuterar vi språkfrågor på ett brett plan.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav HenrikE » 2014-07-29 17:26:12

Bäste Frimodig, jag håller med om att det var genant. Men för att återgå till diskussionsämnet, hade du någon kommentar till det svenska ordet hen, som snart finns med i Svenska Akademiens Ordlista? Min kommentar är att det blir enklare för oss nätdebattörer som sällan vet vilket kön meddebattörerna har. Jag vet inte vem signaturen rdos är men jag kan skriva att hen har rätt när hen påpekar att det finns ett ord "hen" även i engelskan men att jag inte förstår vad hens påpekande har för relevans.
HenrikE
 
Inlägg: 266
Anslöt: 2012-10-05

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav nescio » 2014-07-29 17:26:38

KrigarSjäl skrev:-Konsument betyder kund, inte "tredje könet".
Hen betyder inte heller "tredje könet".
nescio
 
Inlägg: 3841
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav Frimodig » 2014-07-29 17:29:20

HenrikE skrev:Bäste Frimodig, jag håller med om att det var genant. Men för att återgå till diskussionsämnet, hade du någon kommentar till det svenska ordet hen, som snart finns med i Svenska Akademiens Ordlista? Min kommentar är att det blir enklare för oss nätdebattörer som sällan vet vilket kön meddebattörerna har. Jag vet inte vem signaturen rdos är men jag kan skriva att hen har rätt när hen påpekar att det finns ett ord "hen" även i engelskan men att jag inte förstår vad hens påpekande har för relevans.


Ok, jag talade för döva öron. Det är ok, det är hur det brukar vara. Du bad mig förklara och jag förklarade. Och du förstår inte. Det är ok.

Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav KrigarSjäl » 2014-07-29 17:33:20

nescio skrev:
KrigarSjäl skrev:-Konsument betyder kund, inte "tredje könet".
Hen betyder inte heller "tredje könet".

Bah, det används av genusfundamentalisterna i ideologiskt syfte.

Alla jag sett som använder ordet är för genusindoktrineringsdagis och likhetsfeminism.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav KrigarSjäl » 2014-07-29 17:34:55

HenrikE skrev:Bäste Frimodig, jag håller med om att det var genant. Men för att återgå till diskussionsämnet, hade du någon kommentar till det svenska ordet hen, som snart finns med i Svenska Akademiens Ordlista? Min kommentar är att det blir enklare för oss nätdebattörer som sällan vet vilket kön meddebattörerna har. Jag vet inte vem signaturen rdos är men jag kan skriva att hen har rätt när hen påpekar att det finns ett ord "hen" även i engelskan men att jag inte förstår vad hens påpekande har för relevans.

Att kalla rdos för hen är en öppen provokation.

Sannolikt en grövre förolämpning än vanliga kötteder som idiot, skithuve etc.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav Alien » 2014-07-29 17:41:57

Men tänk om jag inte tycker det är så viktigt vilket kön ni har? Det är lika oviktigt för mig som er hudfärg, etnicitet, religion etc. Måste jag lära mig det då för att ni är så jäkla pimpinetta och lättkränkta? Ibland kan man faktiskt välja om man vill bli förolämpad el inte. En bra fråga är "menar den här personen att förolämpa mig?" Och skriver man "idiot, skithuve" etc, så är det solklart att man vill förolämpa.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav nallen » 2014-07-29 17:42:55

Skriver man "idiot" kan det mycket väl röra sig om ett sakligt konstaterande.
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Re: Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav Zirre » 2014-07-29 17:45:38

Från och med nästa år kommer pronomenet hen finnas med i ordlistan.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19287883.ab
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav KrigarSjäl » 2014-07-29 17:46:28

Alien skrev:Men tänk om jag inte tycker det är så viktigt vilket kön ni har? Det är lika oviktigt för mig som er hudfärg, etnicitet, religion etc. Måste jag lära mig det då för att ni är så jäkla pimpinetta och lättkränkta? Ibland kan man faktiskt välja om man vill bli förolämpad el inte. En bra fråga är "menar den här personen att förolämpa mig?" Och skriver man "idiot, skithuve" etc, så är det solklart att man vill förolämpa.

Nja, rdos anger tydligt i sin signatur att han absolut inte vill kallas hen. Nåt säger mig att han som kallar rdos hen sett det.

Vidare har du gett uttryck för extrema likhetsfeministiska tankegångar tidigare, Alien.
As a matter of fact - du har en lång historia av genusvurmande och likhetsfeministisk propagandaföring.

Du har sagt att du inte tycker man ska tala om för pojkar och flickor att de är pojkar och flickor utan "bara låta de vara barn" - vilket i sig öppnar för en rent hårresande skev verklighetsuppfattning.

Så du lurar inte mig om du säger att du säger hen av en händelse.

Kön är alltid viktigt. En så pass fundamental grej kan man inte rationalisera bort hur som helst.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2014-07-29 17:48:54, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav KrigarSjäl » 2014-07-29 17:47:34

nallen skrev:Skriver man "idiot" kan det mycket väl röra sig om ett sakligt konstaterande.

Säger inte emot dig där...
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Sv: Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav Zirre » 2014-07-29 17:48:40

KrigarSjäl skrev:Nja, rdos anger tydligt i sin signatur att han absolut inte vill kallas hen. Nåt säger mig att han som kallar rdos hen sett det.


Signaturer syns inte i appar som t.ex. Tapatalk.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav Meppe » 2014-07-29 17:51:32

Det är många som brukar kalla mig "han", och det har jag inget emot. 50-50 gissning, och man råkade ta fel 50%. Hen är däremot en förolämpning. Jag har ett kön och stör mig betydligt mera på dom som beter sig som om jag inte har det än dom som gissar på fel kön.
Meppe
 
Inlägg: 13738
Anslöt: 2009-05-22
Ort: Krakow

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav Alien » 2014-07-29 18:00:08

Meppe skrev:Det är många som brukar kalla mig "han", och det har jag inget emot. 50-50 gissning, och man råkade ta fel 50%. Hen är däremot en förolämpning. Jag har ett kön och stör mig betydligt mera på dom som beter sig som om jag inte har det än dom som gissar på fel kön.


Och det är just detta som jag anser att vilja känna sig kränkt.

Att kalla någon "hen" betyder inte att man påstår att den saknar ett kön, bara att man inte vet det och kanske inte heller bryr sig om det.

Jag tycker faktiskt det är en förolämpning att påstå att jag förolämpar bara för jag använder ett nytt pronomen. Du blir ju inte förolämpad om en finne kallar dig "hän"? Skulle du bli lika kränkt om jag skrev "han eller hon"? Du vill alltså tvinga mig att skriva längre, bara för att du tjurigt bestämt dig för att du är kränkt annars?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav nallen » 2014-07-29 18:02:01

Alien skrev:Att kalla någon "hen" betyder inte att man påstår att den saknar ett kön, bara att man inte vet det och kanske inte heller bryr sig om det.
(min understrykning)
Jag uppfattar det snarast som att de säger att jag inte borde ha något kön och att jag borde skämmas för att jag är man.
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav Myrkr » 2014-07-29 18:12:44

Hen, och annan könsjämställdhet, handlar väl om att ta bort de kulturellt betingade könsrollerna, vilka ofta är helt påhittade och godtyckliga.
De biologiska skillnaderna går liksom inte att komma ifrån. Ni får ha era snoppar kvar, oroa er inte.
Sen är ju frågan om vad som är vad, ibland kan det vara svårt att bena ut, men det finns ju t ex inget i vår biologi som säger att kvinnor ska ha kjol och mindre betalt, så vitt jag vet.
Myrkr
 
Inlägg: 1213
Anslöt: 2014-05-15

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav Alien » 2014-07-29 18:15:49

KrigarSjäl skrev:
Alien skrev:Men tänk om jag inte tycker det är så viktigt vilket kön ni har? Det är lika oviktigt för mig som er hudfärg, etnicitet, religion etc. Måste jag lära mig det då för att ni är så jäkla pimpinetta och lättkränkta? Ibland kan man faktiskt välja om man vill bli förolämpad el inte. En bra fråga är "menar den här personen att förolämpa mig?" Och skriver man "idiot, skithuve" etc, så är det solklart att man vill förolämpa.

Nja, rdos anger tydligt i sin signatur att han absolut inte vill kallas hen. Nåt säger mig att han som kallar rdos hen sett det.

Vidare har du gett uttryck för extrema likhetsfeministiska tankegångar tidigare, Alien.
As a matter of fact - du har en lång historia av genusvurmande och likhetsfeministisk propagandaföring.

Du har sagt att du inte tycker man ska tala om för pojkar och flickor att de är pojkar och flickor utan "bara låta de vara barn" - vilket i sig öppnar för en rent hårresande skev verklighetsuppfattning.

Så du lurar inte mig om du säger att du säger hen av en händelse.

Kön är alltid viktigt. En så pass fundamental grej kan man inte rationalisera bort hur som helst.


Visa var jag skrivit att man ska dölja för barn om de är flicka el pojke! (Hur skulle det ens gå till?) Däremot så ska naturligtvis barn främst få vara barn, dvs inte behöva ängsligt fråga sig "får jag leka med det här fast jag är pojke/flicka". Dvs jag är för frihet. Om du påstår att barn är samma sak som vuxna, så kallar jag det för hårresande.

Alla som så envist hävdar att det är så viktigt att veta könet, kommer jag att misstänka för att de ska kunna se ner på kvinnorna. Detta lyckas ju både män cch kvinnor göra.

De som tvärsäkert påstår precis vad som är lämpligt för kvinnor och män har historien emot sig. För 100 år sedan sa en del att rösträtt inte var något för kvinnor, eftersom det är så stor skillnad mellan män och kvinnor.

Och det är oförskämt av dig att påstå att jag ljuger ("lurar"). Jag gillade "hen" av praktiska skäl som ersättning för "han el hon", utan att ha en tanke på feminism, det är alla ni henhatare som upplyst mig om kopplingen till feminism. Vilket ju inte är något negativt för mig, i motsats till alla antifeminister.

Förresten så slarvar du ordentligt med orden. På vilket sätt jag "extrem" feminist? Det verkar vara en allmän förtalskampanj mot feminister, kalla dem för "extrema" så vågar ingen kalla sig feminist öht. Enligt taktiken upprepar man något osant tillräckligt länge så blir det en accepterad sanning.

Kön inte inte alls viktigt på internet, folk av båda könen är ju lika idiotiska, lika orättvisa och lika känslomässiga, det framgår ju tydligt i denna tråd.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav Miche » 2014-07-29 18:18:56

KrigarSjäl skrev:Till Svenska Akademiens uppgifter hör icke att bestämma över KrigarSjäls språkbruk.
Jag tippar att du inte ens använder hälften av de ca 128000 upplsagsord som finns upptagna i SAOL...

Du kanske t.o.m. använder en del av de ord som gallrats ut genom åren och inte längre finns med, så varför anser du att Svenska Akademien är de som styr språket? Det handlar egentligen bara om förslag utifrån det språkbruk som är (någorlunda) aktuellt då den ges ut.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav KrigarSjäl » 2014-07-29 18:20:02

Alien,

"Främst få vara barn" - nu bevisar du ju dig själv.

Barn är i regel pojke eller flicka och inte oprogrammerade genusrobotar.

Hen-människor är i klar minoritet så varför ska alla barn behandlas som eventuella hen?

Vad med de som bara finner ofrihet i hen-stuket?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav Alien » 2014-07-29 18:21:55

nallen skrev:
Alien skrev:Att kalla någon "hen" betyder inte att man påstår att den saknar ett kön, bara att man inte vet det och kanske inte heller bryr sig om det.
(min understrykning)
Jag uppfattar det snarast som att de säger att jag inte borde ha något kön och att jag borde skämmas för att jag är man.


Detta är vad jag kallar en illvillig tolkning, att söka orsak till att känna sig förolämpad.

Så då skulle väl alla kvinnor som råkat benämnas "hen" skämmas för att de är kvinnor?

Alltså i en diskussion med många okända betyder inte könet något. Så länge ni påstår att det är så jäkla viktigt, så kommer jag att hävda att det är för att ni ska få förakta mig för mitt kön. Alltså, ni har väl inte monopol på att vara paranoida!
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav KrigarSjäl » 2014-07-29 18:23:05

Så nu är vi kvinnoföraktare helt plötsligt!

-Tämligen magstarkt, även för att komma från dig.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav nallen » 2014-07-29 18:24:18

Alien skrev:Så då skulle väl alla kvinnor som råkat benämnas "hen" skämmas för att de är kvinnor?

Nej. Agendan säger ju att kvinnor är goda änglar och det är väl inget att skämmas för.
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav Alien » 2014-07-29 18:30:13

KrigarSjäl skrev:Alien,

"Främst få vara barn" - nu bevisar du ju dig själv.

Barn är i regel pojke eller flicka och inte oprogrammerade genusrobotar.

Hen-människor är i klar minoritet så varför ska alla barn behandlas som eventuella hen?

Vad med de som bara finner ofrihet i hen-stuket?


Nu övertolkar du igen. Av ren illvilja antar jag.

Att jag skriver "hen" istf "han el hon" är inte samma sak som att alla barn måste kallas för hen. Nu har du inte barn, så jag undrar när ska jag sluta att tänka på mitt barn som ett barn i första hand? Skulle jag redan när det är fött behandla det på ett särskilt sätt? Varje sekund tänka på att behandla mitt barn som flicka alt pojke, ständigt tänka på skillnaden?

När det mesta man gör är precis samma sak oavsett vilket kön barnet har. Man bär på barnet, man sjunger för barnet, man ger barnet mat, man läser för barnet etc. När man köper leksaker väljer man många olika så barnet får välja själv. Man säger aldrig "du som flicka/pojke får bara leka med andra flickor/pojkar".

Barn är i regel individer, inte han- och hon-robotar. Man kan välja att överdriva skillnaderna, om man hoppas att ens barn ska bli en riktigt tjejig tjej el "tuff kille". Eller inte.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav Myrkr » 2014-07-29 18:31:52

KrigarSjäl skrev:Alien,

"Främst få vara barn" - nu bevisar du ju dig själv.

Barn är i regel pojke eller flicka och inte oprogrammerade genusrobotar.

Hen-människor är i klar minoritet så varför ska alla barn behandlas som eventuella hen?

Vad med de som bara finner ofrihet i hen-stuket?

Det går ju ut på att inte forma barnen in i ovälkomna könsroller, som att alla killar ska leka krig och alla tjejer leka med dockor. Om de slipper bli uppdelade kanske de leker blandat istället. De skulle göra killarna mer omvårdande och tjejerna tuffare, redan från början. Vi vet att killar kan ta hand om barn och vi vet att tjejer kan vara tuffa, men det är först när de är vuxna de får utlopp för det. Utan könsroller kan de välja tidigare vad de vill syssla med.
Det är tanken iallafall, jag vet inte hur det funkar.
Sen ska de förstås lära sig att de fungerar annorlunda fysiskt.
Myrkr
 
Inlägg: 1213
Anslöt: 2014-05-15

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav Alien » 2014-07-29 18:33:10

KrigarSjäl skrev:Så nu är vi kvinnoföraktare helt plötsligt!

-Tämligen magstarkt, även för att komma från dig.


Jag bara påpekade att om ni henhatare påstår att den som använder hen vill göra alla könlösa och whatever, så kan jag bli lika paranoid. Om man nu enbart ska låta sina känslor styra istf logiken.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Återgå till Språket



Logga in