Man håller oss med AS utanför eller oinformerade.

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Man håller oss med AS utanför eller oinformerade.

Inläggav antonius » 2014-07-22 9:10:52

Jag får ofta känslan att NT:folket inte säger hela sanningen, men det som stör mig lite är att jag ofta inte kan tolka om det är av omsorg eller arrogans, att de tycker att man är så knäpp så man inte bör höra hela grejen? Sånt här gör att jag ibland grubblar på vad mer som undanhållits mig? Tycker att det verkar finnas en del luckor som de bara täpper till med halvsanningar. Brukar ni märka liknade saker? :-)063



Moderator atoms - modifierade och förtydligade rubriken.
antonius
 
Inlägg: 21887
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Man håller AS utanför, eller oinformerade.

Inläggav kullan » 2014-07-22 9:22:48

Nä jag har aldrig varit med om det. Jag brukar få veta allt. Dock är samhället i stort dålig på att automatiskt ge ut info om olika saker om man inte frågar om något särskilt.Det har inte så mycket med NT att göra utan det är en kulturfråga snarare.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Man håller AS utanför, eller oinformerade.

Inläggav DIProgan » 2014-07-22 9:24:35

Du får nog va mer specifik om situation för att man ska kunna svara på det men tala i gåtor gör folk ofta för att kunna skvallra utan att verka som arslen.
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Man håller AS utanför, eller oinformerade.

Inläggav antonius » 2014-07-22 9:55:36

DIProgan skrev:Du får nog va mer specifik om situation för att man ska kunna svara på det men tala i gåtor gör folk ofta för att kunna skvallra utan att verka som arslen.


Det är det som gör fenomenet lite märkligt, att det sker lite när som helst, vilket gör mig förvirrad, tänker vad är det jag missar eller är det hjärnspöken. Kan ske i familjesituationer likaväl som mellan kollegor i arbetet. :roll:
antonius
 
Inlägg: 21887
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Man håller AS utanför, eller oinformerade.

Inläggav Kattmamma » 2014-07-22 11:21:37

Hej ! Jag känner igen allt du berättar och har varit med om det ofta i mitt liv.
Jag tror att det beror på att man missar så mycket för att man har ett annat sätt att kommunisera.
Sist när jag minns att det uppstog så var det två handledare på ett dv jag var på.
Under ett möte som vi hade så tittade de två kvinnliga handledarna mot varandra och gjorde mimik och kroppsspråk som vi aspisar i gruppen inte fattade.
Det kändes jäkligt obehagligt.
Först pratade jag med en annan tjej i gruppen som har Asperger och hon hade också reagerat över det.
Men som mig inte förstått vad de menade .
Vi upplevde ett stort obehag över det .
Som jag faktiskt berättade för handledarna .
De kände sig naturligtvis dumma över att jag och min kompis hade mått dåligt över att vi kände oss utanför och inte förstog.
Och de sa också att mimik och blickar är något som de gör omedvetet.
Det som också var grejen var ju att de utbytte sina blickar när de var något de inte gillade som en deltagare framförde. Och det var ju det vi kände men inte kunde sätta ord på.
Jag kan nog komma på många mer episoder .
Kattmamma
 
Inlägg: 1575
Anslöt: 2012-04-22
Ort: Småland

Man håller AS utanför, eller oinformerade.

Inläggav antonius » 2014-07-22 15:33:25

@Kattmamma du förstår hur jag menar, men det som gör mig okomfortabel är det där att jag inte kan se om det är av omsorg eller ren och skär arrogans, för ibland när jag tolkat fel och trott det var av illvilja så var det för att förskona mig för dom visste att jag skulle bli upprörd, efter en del sådana missar då det även varit det motsatta dvs nonchalans/arrogans har ju inte gjort mig mindre reserverad i vissa situationer... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21887
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Man håller AS utanför, eller oinformerade.

Inläggav Kattmamma » 2014-07-22 18:06:29

Jag har med misstolkat människor.
Jag har blivit jätte kränkt och irretterad på människor som har visat omsorg ( det har jag förstått flera år senare ).
Men då har jag bara blivit kränkt och förbannad.
Jag visade inte någonting när de visade omsorg , och de måste tyckt att jag reagerade märkligt att jag drog mig undan och blev tyst.
När de ville vara snälla men jag bara kände mig obehaglig till mods över deras beteende!
Kattmamma
 
Inlägg: 1575
Anslöt: 2012-04-22
Ort: Småland

Man håller AS utanför, eller oinformerade.

Inläggav KrigarSjäl » 2014-07-22 20:38:50

Man vitlögnar mycket, friserar sanningen och pratar nonsens i sociala syften vid umgänge vilket säkert blir besvärligt för oss aspergare.

Vi är liksom inte betjänta av välmenande ljug utan mår tvärtom bäst av raka puckar och enkelhet.
NTs sociala piruetter och saltomortaler må vara utifrån goda avsikter men det sätter käppar i hjulet för oss när vi ska navigera socialt.

Det jag gör är att medvetet dechiffrera skitsnacket och kaffeslörpartugget.
Nu har jag lätt för språk vilket ger mig ett visst försprång, men jag tycker ändå att jag missar en del och hamnar på en annan våglängd än andra.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Man håller AS utanför, eller oinformerade.

Inläggav Lilla Gumman » 2014-07-24 10:41:57

Ja, det är mycket vita lögner, och skämt om sådant som man inte alltid fattar.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Man håller AS utanför, eller oinformerade.

Inläggav Kostymhippie » 2014-07-26 8:41:38

Försöker göra på liknande sätt som Krigarn, men blir svårt många gånger p.g.a. dålig syn för då vill folk vara extra snälla och det känns som det blir extra mycket skitsnack. Fast många gånger när man berättar så försöker folk anpassa sig, det handlar om att folk måste tänka utanför den trånga nt-ramen.
Kostymhippie
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2573
Anslöt: 2011-10-12

Man håller AS utanför, eller oinformerade.

Inläggav Krillo » 2014-07-26 10:03:36

Jag märker det omvända också. När man själv är rakt på sak, så uppfattar NTs att man är kryptisk.
Krillo
 
Inlägg: 1123
Anslöt: 2011-02-12
Ort: Leråker

Man håller AS utanför, eller oinformerade.

Inläggav antonius » 2014-07-26 10:08:09

Krillo skrev:Jag märker det omvända också. När man själv är rakt på sak, så uppfattar NTs att man är kryptisk.


De är ovan med uppriktighet, kanske... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21887
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Man håller AS utanför, eller oinformerade.

Inläggav Miche » 2014-07-26 11:32:19

Krillo skrev:Jag märker det omvända också. När man själv är rakt på sak, så uppfattar NTs att man är kryptisk.
Det har hänt mig med, förbaskat irriterande, ju tydligare jag har försökt att uttrycka mig desto mer missuppfattningar... :-(
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Man håller AS utanför, eller oinformerade.

Inläggav Kostymhippie » 2014-07-26 15:08:33

Det beror på att nt läser in saker som inte finns i det man säger, vilket bara leder till att de trasslar in sig ännu mer i sina egna tolkningar när man försöker bli ännu tydligare själv.
Kostymhippie
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2573
Anslöt: 2011-10-12

Man håller AS utanför, eller oinformerade.

Inläggav Krillo » 2014-07-26 15:28:08

Man måste smörja folk på rätt sätt för att få ur dem deras verkliga åsikt. Sen tycks det vara så folk hålls på plats; Vissa ämnen från vissa personer ignoreras eller tolkas på ett visst sätt för att hålla personen på rätt position i hackordningen. Man ska inte sticka upp...
Krillo
 
Inlägg: 1123
Anslöt: 2011-02-12
Ort: Leråker

Man håller AS utanför, eller oinformerade.

Inläggav AliceWithIce » 2014-08-01 20:50:41

Jag har ett liknande problem. Ingen vågar såra mig så istället för att säga det till mig och såra mig väljer många att behandla mig som om jag vore luft istället. Mycket av det beror på att de inte vill göra mig ledsen. De tror av någon anledning att ignorera mig skulle göra saken bättre.
AliceWithIce
Ny medlem
 
Inlägg: 18
Anslöt: 2014-04-15

Man håller AS utanför, eller oinformerade.

Inläggav antonius » 2014-08-01 21:55:17

AliceWithIce skrev:Jag har ett liknande problem. Ingen vågar såra mig så istället för att säga det till mig och såra mig väljer många att behandla mig som om jag vore luft istället. Mycket av det beror på att de inte vill göra mig ledsen. De tror av någon anledning att ignorera mig skulle göra saken bättre.


Jag funderar ibland om det kan vara så att NT:folket stänger en ute för att inte förlora ansiktet, om det skulle visa sig att en sån i deras ögon "klensint" som en liten aspie skulle visa sig ha en lösning på deras bryderier, för att tappa hakan och stå svarslös är det bland det värre som kan ske i deras hierarkiska ordning, skulle i vart fall inte förvåna om det var så... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21887
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Man håller AS utanför, eller oinformerade.

Inläggav plåtmonster » 2014-08-01 22:02:41

Mao, man ser till att vara oberoende och utanför hierarkin så att man kan köra över neurotyperna utan pardon :P

Självklart kan de förstås klaga till chefen.. som behöver ens hjälp eller kasta ut en, fast då får de svårt att få knepiga problem att fungera så.. osis :twisted:
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Man håller AS utanför, eller oinformerade.

Inläggav AliceWithIce » 2014-08-01 22:41:12

antonius skrev:Jag funderar ibland om det kan vara så att NT:folket stänger en ute för att inte förlora ansiktet, om det skulle visa sig att en sån i deras ögon "klensint" som en liten aspie skulle visa sig ha en lösning på deras bryderier, för att tappa hakan och stå svarslös är det bland det värre som kan ske i deras hierarkiska ordning, skulle i vart fall inte förvåna om det var så... :-)063


Ja, det kan ju stämma. Det har jag inte tänkt på tidigare jag hade mer tänkt mig att det berodde på att de själva inte visste hur de skulle hantera situationen. Fast jag tänker nog bara så för att det är den enda ursäkt jag kan komma på varför jag själv skulle göra något liknande. :-)Happy
AliceWithIce
Ny medlem
 
Inlägg: 18
Anslöt: 2014-04-15

Man håller AS utanför, eller oinformerade.

Inläggav TheWonderer92 » 2014-08-01 22:49:18

AliceWithIce skrev:Jag har ett liknande problem. Ingen vågar såra mig så istället för att säga det till mig och såra mig väljer många att behandla mig som om jag vore luft istället. Mycket av det beror på att de inte vill göra mig ledsen. De tror av någon anledning att ignorera mig skulle göra saken bättre.


Men det är ju verkligen att såra en person om något! Utfrysning kallas det. Och NT:s kallar sig själva emotionellt intelligenta. Jajamensan. :roll:
TheWonderer92
 
Inlägg: 1036
Anslöt: 2014-05-14
Ort: Norr om stan

Man håller AS utanför, eller oinformerade.

Inläggav TheWonderer92 » 2014-08-01 22:56:18

DIProgan skrev:Du får nog va mer specifik om situation för att man ska kunna svara på det men tala i gåtor gör folk ofta för att kunna skvallra utan att verka som arslen.


Då kan man ju konfrontera personen ifråga och säga ngt i stil med: "Jag uppfattar att du talar i gåtor. Om du skulle uttrycka dig mer specifikt/rakt, vad skulle du säga då?" Blir man skrattad åt då? Försvarar de sig själva då med att de inte alls talar i gåtor fast de uppenbart gör det och tror att man inte fattar?
TheWonderer92
 
Inlägg: 1036
Anslöt: 2014-05-14
Ort: Norr om stan

Man håller AS utanför, eller oinformerade.

Inläggav plåtmonster » 2014-08-01 22:58:38

AliceWithIce skrev:Jag har ett liknande problem. Ingen vågar såra mig så istället för att säga det till mig

Man är rädd för reaktionerna man får tillbaks. Det är rätt vanligt bland neurotyper att lägga skulden på budbäraren istället för att ta till sig informationen.

AliceWithIce skrev:och såra mig väljer många att behandla mig som om jag vore luft istället. Mycket av det beror på att de inte vill göra mig ledsen.

Mer en oförmåga att tänka till ordentligt och överväga konsekvenserna av olika alternativ samt göra något åt saken.

AliceWithIce skrev:De tror av någon anledning att ignorera mig skulle göra saken bättre.

Mer en konsekvens av flera olika mentala tillkortakommanden hos personerna ifråga. Se de som funktionshandikappade .. ;)

Det sättet som många NT har löst detta på är att ha vänner som berättar vad andra säger men inte vågar ta direkt person-till-person. Andra metoder är att lyssna när de tror att ingen hör ;) Eller tvinga in de i ett hörn genom att forcera det hela.

TheWonderer92 skrev:Men det är ju verkligen att såra en person om något! Utfrysning kallas det. Och NT:s kallar sig själva emotionellt intelligenta. Jajamensan. :roll:

Klart de är emotionellt intelligenta, men lika omtänksamma som en psykopat i detta avseende..

TheWonderer92 skrev:Då kan man ju konfrontera personen ifråga och säga ngt i stil med: "Jag uppfattar att du talar i gåtor. Om du skulle uttrycka dig mer specifikt/rakt, vad skulle du säga då?" Blir man skrattad åt då? Försvarar de sig själva då med att de inte alls talar i gåtor fast de uppenbart gör det och tror att man inte fattar?

Du kan få någon vit lögn levererad som "jag förstår inte alls vad du menar" eller "det är absolut ingeeennting".. :-)051
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Man håller AS utanför, eller oinformerade.

Inläggav TheWonderer92 » 2014-08-01 23:05:50

plåtmonster skrev:Klart de är emotionellt intelligenta, men lika omtänksamma som en psykopat i detta avseende..


Så omtänksamhet har alltså föga att göra med EQ?
TheWonderer92
 
Inlägg: 1036
Anslöt: 2014-05-14
Ort: Norr om stan

Man håller AS utanför, eller oinformerade.

Inläggav Kostymhippie » 2014-08-18 17:03:14

Det sjukaste i det hela är att NT verkar tro att man sårar mindre genom att dra feta lögner och föra folk bakom ljuset än genom att ärligt och uppriktigt berätta läget.
Kostymhippie
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2573
Anslöt: 2011-10-12

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in