Bieffekter av långvarigt bruk?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Bieffekter av långvarigt bruk?

Inläggav Thurizas » 2014-07-22 20:58:29

Jag har nu tagit en smärtlindrande medicin i antalet månader, kanske närmare ett halvår. En medicin som ska lindra nervsmärta och detta har fungerat positivt. Medicinen heter Gabapentin. Nu sedan några månader tillbaka så har mitt närminne svikigt mig gång på gång och det verkar bara bli värre. Andra bieffekter som näms på bland annat fass har kommit med.
Vad jag fått lära mig är att bieffekter ska komma i början och sedan kunna lägga sig.

Kan långvarigt bruk av Gabapentin ge bieffekter med?
( Just nu när jag skrev detta insåg jag att exempelvis droger kan ge bieffekter av långvarigt bruk så varför inte en epilepsi och smärtmedicin)

Har någon här erfarenhet av detta?
Thurizas
 
Inlägg: 8153
Anslöt: 2009-09-16
Ort: Västernorrland

Bieffekter av långvarigt bruk?

Inläggav antonius » 2014-07-22 21:18:35

Thurizas skrev:Har någon här erfarenhet av detta?


Tror att många läkemedel kan ge biverkningar som inte nämns i Fass, samt även abstinenser när man slutar ta dem eller har ett uppehåll. Har ätit Diclofenac för min värk och dåliga leder (är HLAB 27+) och när jag gjorde ett uppehåll i våras fick jag en lätt molande huvudvärk i perioder, frågade personalen på apoteket om detta, men de påstod "att det var jag själv som framkallade det för att jag förväntade mig att få värk!?" nå, värken i huvudet försvann direkt jag började ta dem igen. :-)003

Men hur det är med Gabapentin vet jag inte men prova att kolla på olika forum om det är någon som känner till vad det har för biverkningar...
antonius
 
Inlägg: 21877
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Bieffekter av långvarigt bruk?

Inläggav Moggy » 2014-07-22 21:25:56

Vet inget om det där preparatet men generellt sett så kommer det ju bieffekter av den typen av medicin. I synnerhet om dosen har höjts för att effekten har blivit mindre. Hör till allmänbildningen att veta att mediciner för med sig bieffekter.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Bieffekter av långvarigt bruk?

Inläggav Thurizas » 2014-07-22 22:05:59

Att bieffekter kommer efter flera månaders användning?
Thurizas
 
Inlägg: 8153
Anslöt: 2009-09-16
Ort: Västernorrland

Bieffekter av långvarigt bruk?

Inläggav Parvlon » 2014-07-22 22:20:21

Thurizas skrev:Kan långvarigt bruk av Gabapentin ge bieffekter med?
Ja, konstigt vore annars.
Thurizas skrev:Vad jag fått lära mig är att bieffekter ska komma i början och sedan kunna lägga sig.
Vissa biverkningar kanske det är så med.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Bieffekter av långvarigt bruk?

Inläggav Moggy » 2014-07-22 22:22:34

Thurizas skrev:Att bieffekter kommer efter flera månaders användning?


Ja. Det är vanligt att mediciner har bieffekter vid långvarigt bruk. Eller det kanske snarare är så att bieffekterna är på acceptabelt låg nivå till en början och byggs upp ju längre tid man använder substansen.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Bieffekter av långvarigt bruk?

Inläggav Thurizas » 2014-07-22 22:23:43

Tack för svar.
Thurizas
 
Inlägg: 8153
Anslöt: 2009-09-16
Ort: Västernorrland

Bieffekter av långvarigt bruk?

Inläggav kiddie » 2014-07-23 2:02:04

Helt sant att biverkningar kan komma senare.

Föreställningen att de bara skulle komma i början tror jag kommer från förskrivning av SSRI där biverkningar kan försvinna efter ett tag och många är värst i början.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Bieffekter av långvarigt bruk?

Inläggav colaflaska » 2014-07-23 2:45:47

Fyi så är gaba extremt svårt att sluta med och ligger i riskzonen för att bli narkotikaklassat.
colaflaska
 
Inlägg: 1869
Anslöt: 2012-04-20

Bieffekter av långvarigt bruk?

Inläggav Thurizas » 2014-07-23 23:27:56

colaflaska skrev:Fyi så är gaba extremt svårt att sluta med och ligger i riskzonen för att bli narkotikaklassat.


Oki, då har min läkare gett mig fel information och det som står i fass. Men jag kan inte säga att jag är förvånad.
Thurizas
 
Inlägg: 8153
Anslöt: 2009-09-16
Ort: Västernorrland

Bieffekter av långvarigt bruk?

Inläggav Thurizas » 2014-07-23 23:30:26

kiddie skrev:Helt sant att biverkningar kan komma senare.

Föreställningen att de bara skulle komma i början tror jag kommer från förskrivning av SSRI där biverkningar kan försvinna efter ett tag och många är värst i början.


Där slog du huvudet på spiken för mig. Det är just därifrån jag hört detta om biverkningar att dom kommer i början..men även ifrån de GNRH-Analoger jag tagit/tar.
Thurizas
 
Inlägg: 8153
Anslöt: 2009-09-16
Ort: Västernorrland

Bieffekter av långvarigt bruk?

Inläggav Gripandekylig » 2014-08-04 20:20:16

Effekter: såväl positiv verkan som negativ biverkan kan bete sig olika: exempelvis från att ha varit kraftiga avta i takt med antingen toleransutveckling eller läkemedelsmetabolism, men de kan även dyka upp först efter en tids användande av läkemedlet: kanske p.g.a. ackumulerade plasmakoncentrationer av läkemedel som bryts ned långsamt eller därför att kroppens egna funktion anpassat sig till den konstanta tillförsen av läkemedlet.

Observera, som jag skrev i början, att detta gäller såväl positiv verkan som negativ biverkan.

Ditt gabapentin t.ex. kommer att göra dina GABAb-receptorer beroende av dess tillförsel och när du slutar kommer du att få utsättningssymtom liknande de vid alkoholabstinens. Minnesluckor är också klassiska problem hos brukare av GABA-agonistiska preparat.

Som tidigare skrivet i tråden är det blott en tidsfråga innan Gabapentin, och även Pregabalin och Gammahydroxysmörsyra, Fenibut och alla de andra GABA-analogerna blir narkotikaklassade.

Som huvudregel ska man alltid när man får ett nytt läkemedel gå in på fass, välja "förskrivare" så att man får mer information, och så ska man läsa igenom hela FASS-texten. Stöter man på något ord man inte förstår så ska man Googla upp det. Därefter ska man läsa den engelska artikeln om läkemedlet på Wikipedia. Därefter kan man, med kunskap om vad man stoppar i sig, bestämma ifall man ska ta medicinen eller ej.

På det viset blir man även kunnigare än sin läkare inom den läkemedelskategori som berör just en själv ;)
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Återgå till Aspergare och vården



Logga in