Hjälp vid val av bredbandsleverantör

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hjälp vid val av bredbandsleverantör

Inläggav Trollmor » 2014-07-19 15:44:16

Hihi, nerkopplingen skedde min hjälp förutan, och det nya modemet öppnade Safari alldeles självt. Men sen stod det att Safari inte kunde öppna sidan, eftersom servern som sidan ligger på inte svarade. Då fick jag den ljusa idén att läsa noga på kartongen, och si, där stod det systemkrav Max OS X 10.5 och uppåt.

Man tycker att en försäljare borde kunna tänka på att fråga om operativsystem hellre än att rita en bild över hur jag ska hitta till en USB-port på min egen dator.

Tack snälla ni för att ni finns, och svarar så inspirerande! Utan er hade jag nog aldrig kommit på tanken att titta på förpackningen.

Här Ska Krävas Pengar Tillbaka! *bestämd min*

Sen återstår att hitta en för mig fungerande lösning. Jag VILL INTE lära mig ännu en omgång program på min dator! Jag har ju inte lärt mig ännu att använda det som fanns i den när jag köpte den!

Jag "pratar" gärna med er om det. Är denna tråden rätt plats?
Trollmor
 
Inlägg: 1460
Anslöt: 2010-08-01

Hjälp vid val av bredbandsleverantör

Inläggav kullan » 2014-07-19 15:56:23

Vilket klantarsel till försäljare.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Hjälp vid val av bredbandsleverantör

Inläggav Trollmor » 2014-07-19 16:03:05

Han berättade att vi kommer att bli uppringda för att leverera "betyg" 1-5 på honom ... Jag vet inte om det blir en 1 eller en 2 - han la ner en bra stund på att sätta sig in i det här med elöverkänslighet och våra betalningssvårigheter. Men denna upptäckt, på "hans" egen kartong, ändrade hela mitt intryck ...

Den nya tidens fältrop: Sälja, sälja, sälja, ...
Trollmor
 
Inlägg: 1460
Anslöt: 2010-08-01

Hjälp vid val av bredbandsleverantör

Inläggav Miche » 2014-07-19 23:53:12

Det borde inte vara helt omöjligt att behålla en uppringd lösning om du skaffar ett fast bredband hemma och sätter ett modem på hemnumret som du ringer för att koppla upp dig mot nätet...

Det krävs nog en del pyssel för att få det att fungera dock...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Hjälp vid val av bredbandsleverantör

Inläggav Kimmelie » 2014-07-20 9:10:40

@ Trollmor: Varför vill du inte ha vanligt bredband (antingen via telefonlinjen (ADSL) eller fiber)? Det trådlösa på routern kan du stänga av, så slipper du den strålningen.* Det borde väl stråla mindre än mobilt bredband? Mobilt bredband är ju som en mobiltelefon...

* Man kan åtminstone stänga av det så det inte finns nåt trådlöst nätverk tillgängligt att koppla upp sig på. Men om det verkligen är avstängt helt och hållet, kanske nån annan kan svara på...
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Re: Hjälp vid val av bredbandsleverantör

Inläggav barracuber » 2014-07-20 9:32:39

Vissa routrar har även en möjlighet att ställa in styrkan i wifi - signalen mellan 0 och 100 procent av den onyttiga EMF-strålningen . Om man inte gör tunga saker som gaming osv räcker det ofta att sätta på 1 procent.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Hjälp vid val av bredbandsleverantör

Inläggav Lilla Gumman » 2014-07-21 20:46:23

Man kan ju köra vilken router som helst med sladd och stänga av det trådlösa.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Hjälp vid val av bredbandsleverantör

Inläggav Savanten Svante » 2014-07-21 21:06:25

Trollmor skrev:Han försäkrade att en tio meter lång förlängning inte skulle påverka funktionen.


Vilket är fel. Maxlängd för en usb-sladd anses vara 5 meter.


Kabellängden för Ethernet kan vara upp till 100 meter i jämförelse med USB:s 5 meter.


http://sv.wikipedia.org/wiki/Usb

(Ethernet är vanlig internetsladd)
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Hjälp vid val av bredbandsleverantör

Inläggav notwoodstock » 2014-07-21 21:53:13

Liten lista med bra erfarenheter:

Bredbandsbolaget gav mig bra avtal för ett trådlöst, obegränsat abonnemang förutom ADSL:n.
Tele2 har varit suveräna på Tele länge, kör just nu via mitt Internet: LAN/uttag i väggen.
Telenordia har jag två kontantkort till mobil för. Vet nu hur man skall tanka. Tror jag.
Telia erbjöd helbra villkor häromdagen, jag fick kontantkort gratis. Bra, billig start!

LAN'et via kabeln i väggen (100 Mbit/s) är helbra.

Bra websupportplats tycker jag löser det mesta, inte är det bra med 5:-/minutensupport - man skäms ju.
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Hjälp vid val av bredbandsleverantör

Inläggav alixha » 2014-07-21 22:21:41

Jag kör en sladd direkt från ett uttag i väggen till datorn.
Har ingen router eller trådlöst nätverk i datorn.

Borde inte en vanlig internetsladd vara säkrare än ett äldre modem när det kommer till strålning och el-läckor?
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Hjälp vid val av bredbandsleverantör

Inläggav Miche » 2014-07-21 23:15:02

Savanten Svante skrev: Maxlängd för en usb-sladd anses vara 5 meter.
Det finns USB-kablar som är längre men som har förstärkare på mitten vilket nog är nödvändigt m.t.p. att ett modem kräver en del effekt för att fungera.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Sv: Hjälp vid val av bredbandsleverantör

Inläggav barracuber » 2014-07-22 9:15:07

T.o.m. 3 meter enl vad jag hört, som svar på det Svante skrev.
Senast redigerad av barracuber 2014-07-22 9:18:16, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Hjälp vid val av bredbandsleverantör

Inläggav Trollmor » 2014-08-01 19:58:31

Senaste nytt: Köpet hävt, och nu ska jag plugga på ett par månader tills det nuvarande abonnemanget tar slut. Så fort jag får lite mer tid att sitta vid datorn, ska jag lusläsa det ni skriver här.

Anledningen till att jag gillar det uppringande: Tekniken kombinerar flyttbarhet med kopparledning.

Tack kära vänner för att ni bryr er om hur ett stackars urmodigt troll försöker ta sig fram i datordjungeln! :D
Trollmor
 
Inlägg: 1460
Anslöt: 2010-08-01

Hjälp vid val av bredbandsleverantör

Inläggav plåtmonster » 2014-08-01 23:10:21

Det finns inget som heter "internetsladd" eller någon klar definition av vad det är. Det bidrar bara till förvirring.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Hjälp vid val av bredbandsleverantör

Inläggav notwoodstock » 2014-08-02 0:09:47

plåtmonster skrev:Det finns inget som heter "internetsladd" eller någon klar definition av vad det är. Det bidrar bara till förvirring.


Jag tror jag fick en iofs. Råkade göra fler än 10 inlägg på schizofreniforumet Viska och hälften av dom rev med sig från siterna jag hämtade på, kändes det som. Utan bil, det ni! :shock: :shock: :shock:

edited.
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Hjälp vid val av bredbandsleverantör

Inläggav Trollmor » 2014-08-07 14:36:11

Nytt i korthet: Abonnemanget verkar vara avslutat eller återtaget. Återstår att dubbelkolla att det faktiskt fungerat.

Nytt nalleabonnemang tecknat med Telia för brorsans räkning. I nästa vecka ämnar jag sitta och försöka lista ut hur jag ska göra själv. Mitt nuvarande abonnemang, det uppringande, går ut den 30 september.

Jag kommer med tacksamhet att läsa era tankar och förslag.
Trollmor
 
Inlägg: 1460
Anslöt: 2010-08-01

Hjälp vid val av bredbandsleverantör

Inläggav notwoodstock » 2014-08-08 22:20:02

Jag tror på att kolla lite de lokala förhållandena, bolagen är väl lite olika bra på olika ställen i landet?!

Sedan har LAN-lösningen jag har varit trevlig. 100 Mbit, fast jag inte behöver det.

:-)Happy
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Hjälp vid val av bredbandsleverantör

Inläggav Micke » 2014-08-09 16:30:11

Jag har All-Tele men funderar på att säga upp det. Det har fungerat bra men det är hela 12 månaders uppsägningstid och det är ju ingen hit om man en dag skulle vilja byta. Känns lite oseriöst, särskilt som jag aldrig har skrivit kontrakt med dom (dom har köpt upp tidigare leverantörer).
Micke
 
Inlägg: 3416
Anslöt: 2005-10-12

Hjälp vid val av bredbandsleverantör

Inläggav Trollmor » 2014-08-25 17:46:23

Om en månad går fristen ut, då släcker Telia ner det uppringande systemet. Jag ämnar sätta mig vid min dator under de närmaste veckorna, och noga läsa era kommentarer, råd och förslag!

Utgångspunkten är alltså att jag både flyttar på mig OCH är lindrigt elöverkänslig, vilket gör att jag har jobbigt att arbeta med all slags trådlös teknik. (Jag lät till och med montera bort Blåtand och Ethernet ur min dator när jag köpte den.) Jag trivs bra med min gamla dator, och det minst dåliga alternativet tycks vara att placera ett trådlöst modem utanför huset, och ha en så lång sladd som möjligt mellan den och datorn. Eller???

Och än en gång: Tack för att ni finns! :D :-)Hug
Trollmor
 
Inlägg: 1460
Anslöt: 2010-08-01

Hjälp vid val av bredbandsleverantör

Inläggav alixha » 2014-08-25 19:41:41

Har du något uttag för en sladd till internet i väggen?
Det hade nog gett minst bekymmer.

Modemet utanför huset med lång sladd in låter ju också bra men hur håller man modemet varmt under dom kalla månaderna? Regn och fukt?


Om jag var du skulle jag nog skriva till Elöverkänsligas riksförbund och fråga vad dom skulle rekommendera, dom har ju många olika tips gällande en rad olika saker.
Dom har ju även haft namninsamling om rivningen av det fasta telenätet så dom vet ju vad problemet är.

https://eloverkanslig.org/

Hoppas att det löser sig! :-)Hug
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Hjälp vid val av bredbandsleverantör

Inläggav Miche » 2014-08-25 20:08:35

Trollmor vill ju fortsätta med uppringt Internet och det borde gå att ha fast Internet hemma kopplat till ett uppringbart modem så att det går att koppla upp sig den vägen.

Jag är dock rätt osäker på hur man kopplar det hela men någon kanske har en bra idé som Trollmor kan använda sig av för att även i fortsättningen kunna köra uppringt Internet från de olika platser hon besöker.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Hjälp vid val av bredbandsleverantör

Inläggav kullan » 2014-08-25 20:10:36

Vet inte om jag gör något dumt nu men jag tror att Trollmor saknar en fast bostad och måste därför kunna snabbt flytta med sitt abonnemang.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Hjälp vid val av bredbandsleverantör

Inläggav Miche » 2014-08-25 22:49:06

kullan skrev:Vet inte om jag gör något dumt nu men jag tror att Trollmor saknar en fast bostad och måste därför kunna snabbt flytta med sitt abonnemang.
Om det är så får hon hitta någon som.kam sätta upp ett modem på sin bredbandsuppkoppling och som.kan avvara den fasta telefonlinjen då hon behöver koppla upp sig.

Jag har ingen fast telefon så här funkar det inte...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Hjälp vid val av bredbandsleverantör

Inläggav barracuber » 2014-08-26 16:45:17

Jag ser inte riktigt varför man, ens som elöverkänslig, skulle behöva placera routern utanför sin bostad, där den sannolikt blir ett offer för vädrets makter (såvida man inte har typ en lekstuga eller redskapsbod i trädgården.)

Då tänker jag inte utifrån uppringd lösning, som jag känner dåligt till,. Utan utifrån de vanligaste sätten jag känner till för att leverera internet till privatbostad, nämligen ADSL, kabel och fiber.

Inne i bostaden kör man sedan Ethernetsladd mellan routern och sin dator.

Självklart stänger man av wifi i routern, för att undvika att grillas i högfrekvent EMF.

Visserligen OT men inte mindre viktigt :
Samma sak gäller för smartphones, om man har en sådan. För att undvika att gå runt med en mikrovågsugn i handen håller man den på flygplansläge så mycket som möjligt, ringer minimalt och korta samtal, så lite direkt hudkontakt med mobilen som möjligt. Det sista skriver t. o. m. Apple i iPhone manualen, vet ej hur andra tillverkare gör.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Återgå till IT-forum



Logga in