Religion

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Religion

Inläggav kapuni » 2014-07-13 1:39:15

Miche skrev:De bokstavstrogna är de som menar att varenda ord i bibeln är sant, det är gud som skrivit bibeln osv. Det finns ett antal kristna kyrkor som är bokstavstrogna däribland Sjundedagsadventisterna.
Vad är då icke bokstavstrogna kristna, menar du? Sådana som inte tror att Bibeln är från Gud?
kapuni
 
Inlägg: 1452
Anslöt: 2010-04-28

Religion

Inläggav Myrkr » 2014-07-13 1:49:29

Evangelierna är ju t ex uppenbarligen skrivna av olika personer och motsäger ibland varandra, alltså kan de inte vara Guds ord, utan förvanskningar.
Bokstavstrogna menar däremot att alla ord kommer direkt ifrån Gud, vilket är helt orimligt.
Myrkr
 
Inlägg: 1213
Anslöt: 2014-05-15

Religion

Inläggav elle » 2014-07-13 12:28:54

Alien skrev:Scott Hahn var redan kristen (presbyterian) men blev katolik. Tydligen bl a för att katolska kyrkan var emot preventivmedel. Alltså något som jag tycker är en stor stötesten när det gäller katolska kyrkan. Chesterton var från början anglikan och blev sedan katolik. Det var det många engelska författare som blev (Graham Greeene, Muriel Spark, Evelyn Waugh) och även den norska författaren Sigrid Undset. Varför de blev det vet jag inte, jag har utgått från att de såg katolska kyrkan som mer ursprunglig, mindre spartanska än de protestantiska (liturign, där kommer fantasin in) och/el någon existentiell kris i livet.

Jag vet iaf att Stephen Hawking inte är religiös. (För mig är han den ultimate vetenskapsmannen, kanske för att var med i The Big Bang Theory, som geniet som fick Sheldon Cooper att svimma.)
http://www.theguardian.com/science/2011 ... -no-heaven

Scott Hahn har skrivit en bok Våra vägar bär till Rom där han berättar varför han blev katolik och det var inte pga. preventivmedel . Jag har läst 2 av hans böcker . Han var i början ani-katolsk och hatade katolska kyrkan .

Han kom fram till att sanningen finns i katolska kyrkan . Han har studerat noga Bibeln och i början hans syfte med att studera Bibeln var att motbevisa katolska kyrkan men det blev istället tvärtom och han konverterade . I den andra boken Svar på den nya ateismen har han motbevisat Richard Dawkins .

Jag har aldrig läst om en ateist , muslim eller protestant som blev katolik pga .förbud mot preventivmedel eller abort .

Menar du den här G.K. Chesterton ? Han älskade mkt katolska kyrkan .

Biskopen av Northamtpon, England, Peter Doyle, står i begrepp att utse en präst som ska undersöka huruvida författaren G.K. Chesterton kan helgonförklaras. Detta efter att American Chesterton Society (ACS) har satt igång en kampanj i ärendet. G.K. Chesterton, som blev känd genom detektivnovellerna om Fader Brown, upptogs i den katolska kyrkan 1920. Ordföranden i ACS, Dale Ahlquist, säger att Chestertons skrifter har fört människor till katolsk tro. Han menar att Chesterton, som avled 1936, är ”ett helgon för vår tid”. Chesterton levde i Beaconsfield, Buckinghamshire, som är en del av det katolska stiftet Northampton (...)

Bland Chestertons noveller märks The Napoleon of Notting Hill och The Man Who Would Be Thursday. Han skrev också religiösa verk såsom Orthodoxy, The Everlasting Man samt böcker om den helige Franciskus av Assisi och den helige Thomas av Aquino. [Finns översatta till svenska: Ortodoxi, Artos, 2008; Den helige Franciscus från Assisi, Fredestad förlag, 1987, ö.a.]. Orthodoxy är en betraktelse över meningen med livet och skildrar Chestertons andliga resa till kristendomen. The Everlasting Man är en andlig historisk skildring av civilisationen i väst och den låg till grund för författaren C.S. Lewis omvändelse från ateism till kristen tro.

http://signum.se/g-k-chesterton-pa-vag- ... forklaras/

S. Hawking må vara ateist och förneka Guds existens . Förresten , hans barndom var starkt präglad av kommunistisk ideologi , hans mor var en medlem i ett kommunistiskt parti och som bekant förkastar kommunister tro på Guds existens . Hennes ateism påverkade honom starkt då han redan vid 13 års åldern blev fascinerad av en ateist och filosof Bertrand Rusell .
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Religion

Inläggav jojomamma » 2014-07-13 16:14:04

Även gamla hundar kan lära sig sitta

Påven lovar lösa frågan om celibatet
Vatikanen. Påven Fransciskus lovar att hitta lösningar på frågan om det prästerliga celibatet inom katolska kyrkan. I en intervju med italienska La Repubblica får påven frågan om präster i framtiden kan komma att få gifta sig. Han påpekar då att präster i vissa kyrkor i öst får gifta sig under Vatikanens överinseende, och att celibatet infördes 900 år efter "Vår Herres död".

– Det är helt klart ett problem men det är inget större sådant. Det behövs tid men det finns lösningar och jag kommer att hitta dem, säger han.
jojomamma
 
Inlägg: 433
Anslöt: 2009-03-29
Ort: Sthlm

Religion

Inläggav kapuni » 2014-07-13 18:01:09

Myrkr skrev:Evangelierna är ju t ex uppenbarligen skrivna av olika personer och motsäger ibland varandra, alltså kan de inte vara Guds ord, utan förvanskningar.
Bokstavstrogna menar däremot att alla ord kommer direkt ifrån Gud, vilket är helt orimligt.
:-)051 Det är ju genom Gud Bibelns skrivits. Men det är något som en ateist inte kommer förstå.
kapuni
 
Inlägg: 1452
Anslöt: 2010-04-28

Religion

Inläggav kapuni » 2014-07-13 18:04:08

jojomamma skrev:kapuni skrev:
jojomamma skrev:
Har någon blivit omvänd? Knappast.
Jag tror inte det är någon som är ute efter att försöka omvända någon här. Det är ingen idé att kasta pärlor åt svin.


Djur är märkliga. Hunden ser upp till dig. Katten ser ner på dig. Bara grisen ser på dig som en jämlike.
Winston Churchill (1874-1965)

Att kasta pärlor åt svin ska inte tolkas bokstavligt.
kapuni
 
Inlägg: 1452
Anslöt: 2010-04-28

Religion

Inläggav nescio » 2014-07-13 18:11:56

kapuni skrev: :-)051
:-)051
nescio
 
Inlägg: 3841
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Religion

Inläggav Myrkr » 2014-07-13 18:12:03

kapuni skrev:
Myrkr skrev:Evangelierna är ju t ex uppenbarligen skrivna av olika personer och motsäger ibland varandra, alltså kan de inte vara Guds ord, utan förvanskningar.
Bokstavstrogna menar däremot att alla ord kommer direkt ifrån Gud, vilket är helt orimligt.
:-)051 Det är ju genom Gud Bibelns skrivits. Men det är något som en ateist inte kommer förstå.

Jag förstår mycket väl. Det handlar om hur orden når Bibeln.
Icke bokstavstrogna menar att Gud talat och människor har skrivit ned och ibland feltolkat, eftersom människor är imperfekta.
Bokstavstrogna menar att alla ord är Guds, rakt uppåned, ingen förvanskning av hans ord har skett genom människor.
Myrkr
 
Inlägg: 1213
Anslöt: 2014-05-15

Religion

Inläggav Alien » 2014-07-13 18:18:35

Ja, just att evangelierna är olika talar snarare för att de är autentiska. Precis som när man frågar ut vittnen nuförtiden, så har folk sett olika saker, en del har missuppfattat etc. När det gäller evangelierna så skrevs de inte heller ned när det hände utan långt efteråt, vilket betyder att "vittnena" minns olika. (Öht är det intressant hur minnet tolkar och omtolkar händelser, men det är ett annat ämne.)

Däremot har jag läst att två av evengelierna är väldigt lika, vilket skulle kunna tyda på att det senare påverkats av det tidigare. (Kommer inte ihåg vilka just nu.)
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Religion

Inläggav Alien » 2014-07-13 18:21:14

Jag läste G.K. Chestertons deckare bl a om Fader Brown, fast snarare trots att författaren var katolik. Det var länge sedan jag läste dem, men har för mig att Fader Brown kunde genomskåda människor just pga att han var präst (hör mycket i bikten?).
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Religion

Inläggav elle » 2014-07-13 18:24:45

Alien skrev:Däremot har jag läst att två av evengelierna är väldigt lika, vilket skulle kunna tyda på att det senare påverkats av det tidigare. (Kommer inte ihåg vilka just nu.)

Menar du Matteus och Markus ? De är lika .
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Religion

Inläggav Myrkr » 2014-07-13 18:26:02

Som historiska dokument är de trovärdiga just därför ja, men det motsäger ju idéen om att allt i bibeln är Guds ord, då hade de inte motsagt varann eftersom Gud borde haft facit i hand, så att säga. :D
Myrkr
 
Inlägg: 1213
Anslöt: 2014-05-15

Religion

Inläggav elle » 2014-07-13 18:29:48

Alien skrev:Jag läste G.K. Chestertons deckare bl a om Fader Brown, fast snarare trots att författaren var katolik. Det var länge sedan jag läste dem, men har för mig att Fader Brown kunde genomskåda människor just pga att han var präst (hör mycket i bikten?).

Fader Brown gick på tv på kanal 8 för drygd en månad sen om det är den Fader Brown.
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Religion

Inläggav Moggy » 2014-07-13 18:30:37

Jag tycker mycket mycket av det som sägs i bibeln låter som förenklingar och förvanskningar av äldre religioner från Asien.

Som det här med att vi kommer till paradiset efter jordelivet om vi är goda kontra att vi kan nå dit, eller nirvana eller vad man vil kalla det genom att vi ska göra slut på vårt lidande själva genom upprepade liv på jorden. För mig känns det mer tillfredställande att det skulle finnas en mening med att vi ska leva på jorden och lära oss nåt än att det här bara är temprär förvaringsplats innan vi mer eller mindre automatiskt kommer till en evighet i paradiset.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Religion

Inläggav Alien » 2014-07-13 18:33:15

elle skrev:
Alien skrev:Däremot har jag läst att två av evengelierna är väldigt lika, vilket skulle kunna tyda på att det senare påverkats av det tidigare. (Kommer inte ihåg vilka just nu.)

Menar du Matteus och Markus ? De är lika .


Ja så var det. Kommer ihåg att Johannesevangeliet avvek mest från de andra.

Matteusevangeliet innehåller största delen av Markusevangeliet, men Markus språk har förbättrats, och ofta kortas berättelser av så att poängen blir tydligare. Matteusevangeliet har också en del material, framför allt Jesusord, gemensamt med Lukasevangeliet (det gemensamma materialet anses härstamma från den s.k. Q-källan, se tvåkällshypotesen).
https://sv.wikipedia.org/wiki/Matteusevangeliet
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Religion

Inläggav slackern » 2014-07-13 18:33:33

Moggy skrev:Jag tycker mycket mycket av det som sägs i bibeln låter som förenklingar och förvanskningar av äldre religioner från Asien.

Som det här med att vi kommer till paradiset efter jordelivet om vi är goda kontra att vi kan nå dit, eller nirvana eller vad man vil kalla det genom att vi ska göra slut på vårt lidande själva genom upprepade liv på jorden. För mig känns det mer tillfredställande att det skulle finnas en mening med att vi ska leva på jorden och lära oss nåt än att det här bara är temprär förvaringsplats innan vi mer eller mindre automatiskt kommer till en evighet i paradiset.


Intressant tanke. Fast personligen tycker jag inte att den håller riktigt. Jag är inte särskilt beläst inom området religion. Men något som har fastnat är trotts allt att människan från början bodde i paradiset. Finns den tanken i någon utav dom asiatiska religionerna?
slackern
 
Inlägg: 43761
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Religion

Inläggav Alien » 2014-07-13 18:35:45

elle skrev:
Alien skrev:Jag läste G.K. Chestertons deckare bl a om Fader Brown, fast snarare trots att författaren var katolik. Det var länge sedan jag läste dem, men har för mig att Fader Brown kunde genomskåda människor just pga att han var präst (hör mycket i bikten?).

Fader Brown gick på tv på kanal 8 för drygd en månad sen om det är den Fader Brown.


Jag har tyvärr inte kanal 8, annars skulle jag säkert sett den för att återuppleva minnet av min läsning. Var det en serie? Det var ju flera deckarromaner med Fader Brown.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Religion

Inläggav Alien » 2014-07-13 18:39:22

Det fanns en deckarserie (men bara tre böcker, kanske fler på engelska) med en judisk rabbin som huvudperson också. Kanske han citerade ur Talmud? Kemelman hette författaren. Gav iaf en viss inblick i en rabbins liv i USA.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Religion

Inläggav elle » 2014-07-13 19:14:40

Alien skrev:
elle skrev:
Alien skrev:Jag läste G.K. Chestertons deckare bl a om Fader Brown, fast snarare trots att författaren var katolik. Det var länge sedan jag läste dem, men har för mig att Fader Brown kunde genomskåda människor just pga att han var präst (hör mycket i bikten?).

Fader Brown gick på tv på kanal 8 för drygd en månad sen om det är den Fader Brown.


Jag har tyvärr inte kanal 8, annars skulle jag säkert sett den för att återuppleva minnet av min läsning. Var det en serie? Det var ju flera deckarromaner med Fader Brown.

En serie i 10 avsnitt .

Fader Brown (i original Father Brown), fiktiv präst och problemlösare i 48noveller - fördelade på fem stycken novellsamlingar 1911 - 1935 - av den brittiske författaren G.K. Chesterton

Till skillnad från sin mer kände samtida Sherlock Holmes tenderar Fader Browns metod vara mer intuitiv än deduktiv(...)

Han förklarar också att anledningen till att han vet så mycket om hemskheter är att han ägnar sitt liv åt att lyssna åt människors bekännelse.

http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Fader_Brown
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Religion

Inläggav Kahlokatt » 2014-07-13 21:45:05

slackern skrev:
Moggy skrev:Jag tycker mycket mycket av det som sägs i bibeln låter som förenklingar och förvanskningar av äldre religioner från Asien.

Som det här med att vi kommer till paradiset efter jordelivet om vi är goda kontra att vi kan nå dit, eller nirvana eller vad man vil kalla det genom att vi ska göra slut på vårt lidande själva genom upprepade liv på jorden. För mig känns det mer tillfredställande att det skulle finnas en mening med att vi ska leva på jorden och lära oss nåt än att det här bara är temprär förvaringsplats innan vi mer eller mindre automatiskt kommer till en evighet i paradiset.


Intressant tanke. Fast personligen tycker jag inte att den håller riktigt. Jag är inte särskilt beläst inom området religion. Men något som har fastnat är trotts allt att människan från början bodde i paradiset. Finns den tanken i någon utav dom asiatiska religionerna?


Jag vet att historier om "syndafloder" förekommer i väldigt många folkslags religioner och i Gilgamesheposet (tror jag det var...) finns en historia som på pricken liknar den om Noa och arken. Sedan har jag för mig att zoroastrianismen skall ha påverkat de tre mosaiska religionerna väldigt mycket.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Religion

Inläggav slackern » 2014-07-13 22:05:05

Kahlokatt skrev:
slackern skrev:
Moggy skrev:Jag tycker mycket mycket av det som sägs i bibeln låter som förenklingar och förvanskningar av äldre religioner från Asien.

Som det här med att vi kommer till paradiset efter jordelivet om vi är goda kontra att vi kan nå dit, eller nirvana eller vad man vil kalla det genom att vi ska göra slut på vårt lidande själva genom upprepade liv på jorden. För mig känns det mer tillfredställande att det skulle finnas en mening med att vi ska leva på jorden och lära oss nåt än att det här bara är temprär förvaringsplats innan vi mer eller mindre automatiskt kommer till en evighet i paradiset.


Intressant tanke. Fast personligen tycker jag inte att den håller riktigt. Jag är inte särskilt beläst inom området religion. Men något som har fastnat är trotts allt att människan från början bodde i paradiset. Finns den tanken i någon utav dom asiatiska religionerna?


Jag vet att historier om "syndafloder" förekommer i väldigt många folkslags religioner och i Gilgamesheposet (tror jag det var...) finns en historia som på pricken liknar den om Noa och arken. Sedan har jag för mig att zoroastrianismen skall ha påverkat de tre mosaiska religionerna väldigt mycket.


Jo fast människan startar ju med att bo i paradiset. Gud skapade ju Adam och Eva och slängde ut dom ur paradiset. Noa levde ju långt senare.
slackern
 
Inlägg: 43761
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Religion

Inläggav Moggy » 2014-07-13 22:08:17

slackern skrev:Men något som har fastnat är trotts allt att människan från början bodde i paradiset. Finns den tanken i någon utav dom asiatiska religionerna?


Vet inte om det var samma paradis som man kommmer till efter döden. Sen är det väl bara strängt bokstavstroende kristna som tror på Adam och Eva i Edens lustgårdar.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Religion

Inläggav Moggy » 2014-07-13 22:09:56

Kahlokatt skrev:
Jag vet att historier om "syndafloder" förekommer i väldigt många folkslags religioner och i Gilgamesheposet (tror jag det var...) finns en historia som på pricken liknar den om Noa och arken.



Det har garanterat varit stora översvämningar lite här och där genom historien.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Religion

Inläggav Manar » 2014-07-14 0:32:47

Moggy skrev:
slackern skrev:Men något som har fastnat är trotts allt att människan från början bodde i paradiset. Finns den tanken i någon utav dom asiatiska religionerna?


Vet inte om det var samma paradis som man kommmer till efter döden. Sen är det väl bara strängt bokstavstroende kristna som tror på Adam och Eva i Edens lustgårdar.


Det var det nog inte eftersom Bibeln nämner att paradisets lustgård låg på jorden medan det andra paradiset skulle ligga på en ny jord som skapats efter undergången.

Historien om paradiset tycker jag låter mer grekiskt inspirerad annars. Som en sammanslagning av Herakles i hesperidernas trädgård och Pandoras ask.
Manar
 
Inlägg: 1018
Anslöt: 2008-03-27
Ort: Linköping

Återgå till Intressanta intressen



Logga in