Hen, h*n, henom och liknande fulord

Här diskuterar vi språkfrågor på ett brett plan.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav rdos » 2014-07-05 20:28:10

Man behöver inte "komma över det", utan hönsassociationen är riktigt bra och användbar. :wink:
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav kvicksilver » 2014-07-06 2:34:50

Med en svensk brytning lär väl barn och fart låta likadant på engelska som svenska? (Även om åtminstone barn har en liten förskjutning rent lingvistiskt sett), när jag kollade på Wiktionary.

Tog ett bra tag för mig innan jag insåg att hen uttalades med kort e. Gick runt och sa heeen, 08a som jag är. ;)

Intressant dock att henom verkar ha försvunnit helt till förmån för hens.

Underhållande debatt dock. Verkar som att hen fått lite smått acceptans i mer etablerade kretsar under de senare åren, men tippar på att hela utelämnandedebatten kommer rinna i sanden inom ett par år. Känns som att ordet och dess associationer för den största majoriteten är en trend.
kvicksilver
 
Inlägg: 1473
Anslöt: 2011-02-19

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav Alien » 2014-07-06 18:33:21

Moggy skrev:
gadas skrev:
Moggy skrev:Det är snarare genusmaffian som försöker tvinga på folk ett icke önskvärt ord.

Hur tvingar man på folk ett ord? Genom att använda det? Grundbulten i yttrandefrihet...


Genom hur ordet har lanserats. Det är utplacerat ovanifrån, från en intellektuell självutnämd elit som har en agenda där det ingår att förändra språket. Det är inget som kommit från ett folkligt behov såsom fallet är med många andra nyord.

Det där är ju också ett nonsensargument. Vem bestämmer vilka som hör till "folket"? Journalister och bloggare hör också till "folket". Och de som använder språket mycket är givetvis de som bäst vet vilka ord som behövs. Vilka har hittat på alla dessa nya ord och vilka sprider dem tror du: http://www.svt.se/nyheter/sverige/har-a ... la-nya-ord

Bland vissa som använder ordet som jobbar som journalister eller skriver bloggar så är det övertydligt att dom anstränger sig för att hitta behov av att använda ordet. Gärna då i första meningen eller första stycket så att ingen missar att dom väljer att skriver det där ordet.

Samma resonemang skulle lika gärna kunna användas att man ser vilka som till varje pris vill undvika ordet "hen", genom att gång på gång upprepa "han el hon" el ständigt skriva "vederbörande" i en annars inte särskilt formell text.

Iofs är det inte helt fel att det är så, då ser man snabbt att man inte behöver läsa artikeln...

Aha, du är alltså en sådan som bara läser sådana som tycker precis som du? :roll: Tur att jag inte resonerar likadant. Men du får väl låta bli att läsa mig framöver då, eftersom jag använder ordet "hen". Your loss! :P
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav nallen » 2014-07-06 20:15:50

Alien skrev:Men du får väl låta bli att läsa mig framöver då, eftersom jag använder ordet "hen".

Problemet är ju bara att det inte går att ignorera dig eftersom du skriver från ett moderator-konto.
nallen
 
Inlägg: 19464
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav Alien » 2014-07-07 0:23:45

Det går iaf att undvika att läsa de trådar jag startar. Men jag tycker verkligen att det låter barnsligt att undvika att läsa vissa personer enbart pga vilka ord de använder.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav Geastrum » 2014-07-12 20:52:48

kvicksilver skrev:Intressant dock att henom verkar ha försvunnit helt till förmån för hens.

"Henom" har nog aldrig använts i "seriösare" sammanhang. Objektsformen ska vara hen och inget annat, helt i analogi med den. Hens är genitiv (hade man gått vidare med den-analogin skulle "hess" vara genitiv av hen).
Geastrum
 
Inlägg: 1500
Anslöt: 2014-05-08
Ort: Roslagen

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav kvicksilver » 2014-07-13 9:24:57

Geastrum skrev:
kvicksilver skrev:Intressant dock att henom verkar ha försvunnit helt till förmån för hens.

"Henom" har nog aldrig använts i "seriösare" sammanhang. Objektsformen ska vara hen och inget annat, helt i analogi med den. Hens är genitiv (hade man gått vidare med den-analogin skulle "hess" vara genitiv av hen).


Du har rätt i att jag blandade ihop genitiv och objektsform.
kvicksilver
 
Inlägg: 1473
Anslöt: 2011-02-19

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav osäker » 2014-07-13 22:31:06

gadas skrev:Jag har aldrig begripit varför man inte kan säga "mörkhyad" de få gånger det har någon relevans.

Att beskriva exempelvis Diandra Forrest som mörkhyad vore orimligt. Ras och hudfärg är helt enkelt vitt skilda saker.

Jag tycker att negeranalogin är intressant. I bägge fallen rör det sig om uppenbart användbara ord som vissa motsätter sig eftersom orden associeras med politiska rörelser som upplevs som osmakliga, och i bägge fallen är det i huvudsak en samhällelig elit som ligger bakom förändringsviljan och i huvudsak plebejer som motsätter sig förändringen. Den stora skillnaden (frånsett det subjektiva) är väl att det är ett långt mer ambitiöst projekt att försöka få in ett nytt ord i en nästan helt sluten ordklass än att försöka utrota ett förvisso väldigt etablerat ord ur en ordklass i konstant förändring.
osäker
 
Inlägg: 246
Anslöt: 2009-08-24
Ort: Stockholm

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav Alien » 2014-07-13 23:23:59

Geastrum skrev:
kvicksilver skrev:Intressant dock att henom verkar ha försvunnit helt till förmån för hens.

"Henom" har nog aldrig använts i "seriösare" sammanhang. Objektsformen ska vara hen och inget annat, helt i analogi med den. Hens är genitiv (hade man gått vidare med den-analogin skulle "hess" vara genitiv av hen).


Jag tror att man skrev/skriver henom för att skapa en objektsform som är ett mellanting HENne-hoNOM. Men hen även som objekt är ju mycket enklare, precis som "den".
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav Frimodig » 2014-07-14 0:29:54

Alien skrev:
Geastrum skrev:
kvicksilver skrev:Intressant dock att henom verkar ha försvunnit helt till förmån för hens.

"Henom" har nog aldrig använts i "seriösare" sammanhang. Objektsformen ska vara hen och inget annat, helt i analogi med den. Hens är genitiv (hade man gått vidare med den-analogin skulle "hess" vara genitiv av hen).


Jag tror att man skrev/skriver henom för att skapa en objektsform som är ett mellanting HENne-hoNOM. Men hen även som objekt är ju mycket enklare, precis som "den".


En anmärkningsvärd korkad tråd.

Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav HenrikE » 2014-07-20 22:14:56

Har du något utöver oförskämdheter att bidra med vill vi gärna läsa det.
HenrikE
 
Inlägg: 266
Anslöt: 2012-10-05

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav slackern » 2014-07-20 22:16:40

HenrikE skrev:Har du något utöver oförskämdheter att bidra med vill vi gärna läsa det.


Vem var det riktat till?
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav HenrikE » 2014-07-21 12:07:25

Alla som vill får ta åt sej.
HenrikE
 
Inlägg: 266
Anslöt: 2012-10-05

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav KrigarSjäl » 2014-07-22 6:14:59

Ordet hen ger mig följande associationer,
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav Trampe » 2014-07-29 15:45:06

Som sagt, hen kommer med i SAOL nästa år.

http://hd.se/skane/2014/07/29/hen-tar-p ... ordlistan/
Trampe
 
Inlägg: 860
Anslöt: 2009-08-02

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav KrigarSjäl » 2014-07-29 15:51:04

-Det rör mig inte i ryggen.

Till Svenska Akademiens uppgifter hör icke att bestämma över KrigarSjäls språkbruk.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav Alien » 2014-07-29 15:53:48

Och KrigarSjäl etc har heller icke rätt att bestämma över andras språkbruk!

Och argumentet att det inte är något "riktigt ord" faller platt till marken nu. :P

Liksom att det är en tillfällig fluga:

– Många trodde det var en dagslända, men användandet ökar och det har nu blivit etablerat säger Sven-Göran Malmgren, huvudredakör för SAOL, till Sveriges radios Kulturnytt.

Enligt Sven-Göran Malmgren var det för fyra år sedan som uttrycket började dyka upp och har sedan dess blivit allt vanligare, inte minst i kultursammanhang.
http://hd.se/skane/2014/07/29/hen-tar-p ... ordlistan/
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav KrigarSjäl » 2014-07-29 16:18:30

Alien skrev:Och KrigarSjäl etc har heller icke rätt att bestämma över andras språkbruk!

Och argumentet att det inte är något "riktigt ord" faller platt till marken nu. :P

Liksom att det är en tillfällig fluga:

– Många trodde det var en dagslända, men användandet ökar och det har nu blivit etablerat säger Sven-Göran Malmgren, huvudredakör för SAOL, till Sveriges radios Kulturnytt.

Enligt Sven-Göran Malmgren var det för fyra år sedan som uttrycket började dyka upp och har sedan dess blivit allt vanligare, inte minst i kultursammanhang.
http://hd.se/skane/2014/07/29/hen-tar-p ... ordlistan/

Att det hamnar i Saol motsäger inte att det skulle kunna vara en fluga.

Jag har aldrig trott mig ha mandat att förbjuda andra att använda ordet.

Men det hade naturligtvis varit det ideala.

"Använder du ordet hen i KrigarSjäls åsyn utgår ett bötesbelopp om femtio dagsböter"

Det vore fint som snus det.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav rdos » 2014-07-29 16:21:27

Hen borde förbjudas, men min åsikt framgår ju annars i signaturen.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav DIProgan » 2014-07-29 17:00:50

Läsare emot hen: Expressen 87%, Aftonbladet: 81%, DN: 57%
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav Frimodig » 2014-07-29 17:01:53

HenrikE skrev:Har du något utöver oförskämdheter att bidra med vill vi gärna läsa det.


Ok.

Vi kör abc.

Det finns 2 kön. När det gäller människor och andra djur, tjejer och killar. Bägge är gjorda för att producera avkomma. Det är en Darwin-grej.

Sen verkar det finnas en tredje grupp, de som varken känner sig som tjejer eller killar. På individnivå är det rätt tragiskt. Man kan säga att de växer upp i fiendeland.

Sen innehåller den här utanförgruppen 2 kategorier. Dels bögar och flator, dels transsexuella.

Bögar och flator är väl hyggligt accepterade, även om de strider mot hur det bör vara. Hur gör de barn?

Transsexuella är ännu mer utanför. Eftersom de är lätt obegripliga för oss som är heterosexuella, utan minsta tvekan.

Troligen behöver transsexuella skriva böcker om sin värld, för att vi andra skall förstå.

Det är genant att förklara sånt här.

Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav Alien » 2014-07-29 17:14:27

Det finns vanligen två kön men ibland har könet ingen betydelse. Som när man säger "de"; man behöver då inte specifiera t ex "fem kvinnor och sju män". Typ "jag sade till de andra busspassagerarna ..."

Varför har vi annars ord som människor, personer, medborgare och konsumenter etc, som alla är obestämda om könet?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav KrigarSjäl » 2014-07-29 17:18:16

Alien skrev:Det finns vanligen två kön men ibland har könet ingen betydelse. Som när man säger "de"; man behöver då inte specifiera t ex "fem kvinnor och sju män". Typ "jag sade till de andra busspassagerarna ..."

Varför har vi annars ord som människor, personer, medborgare och konsumenter etc, som alla är obestämda om könet?

-Konsument betyder kund, inte "tredje könet".
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav Frimodig » 2014-07-29 17:22:45

Alien skrev:Det finns vanligen två kön men ibland har könet ingen betydelse. Som när man säger "de"; man behöver då inte specifiera t ex "fem kvinnor och sju män". Typ "jag sade till de andra busspassagerarna ..."

Varför har vi annars ord som människor, personer, medborgare och konsumenter etc, som alla är obestämda om könet?


Jag tror du har helt rätt, i många sammanhang är könet helt irrelevant.

Man kanske skall kämpa för att kön blir irrelevant i flera sammanhang? Det kanske är det som är jämlikhetspolitik?

Kön är relevant när man skall göra barn. Det är egentligen enda gången, fast det är naturligtvis extremt viktigt.

Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Återgå till Språket



Logga in