Fikaraster och klösbrädor.

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Fikaraster och klösbrädor.

Inläggav antonius » 2014-07-11 20:43:44

Dessa fikaraster som numer är döds tristare än någonsin. De under 35år sitter och pysslar med sina klösbrädor (smartfåns) och de andra sitter bara och pratar om snickra på huset eller ngt annat aptrist, om dom inte pratar jobb, på rasten!? Vart är vi på väg? Känner mig ensammare än någonsin på jobbet, kan ingen fly med mig och lifta runt Europa, se Akropolisklippan, Davids statyn i Milano, Colosseum i Rom, för faan pyramiderna, oj jag somnade visst, tillbaka till den trista vardagen, skit... :-)004
antonius
 
Inlägg: 21868
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Fikaraster och klösbrädor.

Inläggav Huggorm » 2014-07-11 21:21:11

Jag tyckte mycket om att resa förr och se nya grejer, men jag orkar inte längre. Mycket intressantare att snickra, sommarens projekt är ett stort inglasat uterum :D

På mitt jobb pratar vi mest bilar, vi är bara tre personer på nuvarande projekt och båda de andra är mycket bilintresserade. Helt okej, vad som helst bara jag slipper fotbolls-VM och idol.
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Fikaraster och klösbrädor.

Inläggav plåtmonster » 2014-07-11 21:25:44

De med klösbrädor kanske har hittat receptet för att slippa alla husfixar berättelser?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Fikaraster och klösbrädor.

Inläggav Wine » 2014-07-11 22:13:58

antonius skrev:...klösbrädor (smartfåns)...


:) Underbart, tack för att du satte guldkant på tillvaron ikväll.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Fikaraster och klösbrädor.

Inläggav antonius » 2014-07-11 22:55:07

plåtmonster skrev:De med klösbrädor kanske har hittat receptet för att slippa alla husfixar berättelser?


Sant, ungdomen är lite smartare...med sina smartfåns :-)018
antonius
 
Inlägg: 21868
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Fikaraster och klösbrädor.

Inläggav plåtmonster » 2014-07-11 23:25:25

Frågan är vad de skriver på fejsblåst via sitt smartklöseri ;)
Prova att fråga iaf.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Fikaraster och klösbrädor.

Inläggav kullan » 2014-07-12 0:17:22

Kollegan verkar aspieg. ( ironi)
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Fikaraster och klösbrädor.

Inläggav antonius » 2014-07-12 8:03:05

Huggorm skrev:sommarens projekt är ett stort inglasat uterum


En pensinärskuvös? eller blir det ett växthus? :-)005

plåtmonster skrev:Frågan är vad de skriver på fejsblåst via sitt smartklöseri ;)
Prova att fråga iaf.


Vågar inte avbryta, för när man gör det, tittar dom upp på en med en ytterst besvärad min som verkar säga "vad fan vill den där gubbjävulen nu då" som att man störde dem mitt i en beräkning av revolutionerande nanoteknik...så det är bara sitta tyst och vänta på att rasten är över... :-)018
antonius
 
Inlägg: 21868
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Fikaraster och klösbrädor.

Inläggav plåtmonster » 2014-07-12 10:17:43

Skaffa egen klösfån och smit undan detta människozoo.. ;)
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Fikaraster och klösbrädor.

Inläggav kullan » 2014-07-12 10:43:35

Jag råkar älska min " klösbräda" och på sin rast får man göra vad man vill hur trist det än är.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Fikaraster och klösbrädor.

Inläggav antonius » 2014-07-12 15:19:39

plåtmonster skrev:Skaffa egen klösfån och smit undan detta människozoo.. ;)


Tror att jag går till parken på lunchen och matar duvorna, i min ensamhet... :-)Crying
antonius
 
Inlägg: 21868
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Fikaraster och klösbrädor.

Inläggav Kristofer » 2014-07-12 15:54:40

antonius skrev:Känner mig ensammare än någonsin på jobbet


Jag känner likadant. Det hjälper dig förmodligen inte men kanske det blir något lättare om du har vetskapen att någon delar din erfarenhet. Låstatspillar på min egen klösbräda för att inte se ut som ett dumt fån i fikarummet. (De dagar då jag har fikarast)
Kristofer
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Fikaraster och klösbrädor.

Inläggav kvicksilver » 2014-07-12 18:57:58

plåtmonster skrev:De med klösbrädor kanske har hittat receptet för att slippa alla husfixar berättelser?


Sanning. Den enda socialt acceptabla ursäkten att slippa prat om vädret, Idol och matpriser. 8)

Brukar läsa igenom lite nyhetssidor eller nån bok. Rasterna blir så mycket trevligare då.
kvicksilver
 
Inlägg: 1473
Anslöt: 2011-02-19

Re: Fikaraster och klösbrädor.

Inläggav SgtArdbeg » 2014-07-13 11:16:44

Känner verkligen igen det där med vansinnigt ointressanta samtalsämnen i fikarummet, särskilt från senaste jobbet...
Läste igenom alla tidningar på hyllan först, tog väl några månader. Gick över till "klösbröda" och till sist sov/vilade jag i omklädningsrummet under alla raster för att slippa prata skit...
SgtArdbeg
 
Inlägg: 219
Anslöt: 2012-08-17
Ort: Hellsingland

Fikaraster och klösbrädor.

Inläggav antonius » 2014-07-13 11:42:58

SgtArdbeg skrev:till sist sov/vilade jag i omklädningsrummet under alla raster för att slippa prata skit...


Bra gjort, finns inget så upplivande som en liten 10min tupplur, för att stå ut med NT:folket resten av dagen... :-)005
antonius
 
Inlägg: 21868
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Fikaraster och klösbrädor.

Inläggav Jeopardy Lane » 2014-07-13 12:35:50

Jeg jobbet i en stor bedrift i Oslo engang, det var mange som jobbet der, stor plass med stor kantine. Hver dag var det minst 30-40 stykker i kantinen for å spise og hver dag satt jeg alene ved et bord og så på. Jeg klarte ikke å bli kjent med noen så jeg holdt meg for meg selv, det var egentlig helt greit, slapp å prate med noen men det er en merkelig følelse å jobbe i et bygg sammen med 100 andre mennesker og være helt alene, jeg kjente ingen der.

En morsom ting var at jeg ble spurt om å vise ID til vaktene i porten nesten hver dag, de fleste andre som var der hver dag trengte ikke det, jeg tror ikke de andre som jobbet der la merke til meg.

Jeg likte å late som om jeg var på en Zoo, en dyrehage, så jeg satt i kantinen og studerte matvanene og det sosiale samværet til homo sapiens. :) De liker å spise i grupper og de lager veldig mye lyd.
Jeopardy Lane
Inaktiv
 
Inlägg: 1450
Anslöt: 2014-02-23

Fikaraster och klösbrädor.

Inläggav plåtmonster » 2014-07-14 4:29:09

På vilka arbetsplatser pratar man om intressanta saker egentligen?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Fikaraster och klösbrädor.

Inläggav dasunbedingte » 2014-07-14 8:36:12

antonius skrev:Dessa fikaraster som numer är döds tristare än någonsin. De under 35år sitter och pysslar med sina klösbrädor (smartfåns) och de andra sitter bara och pratar om snickra på huset eller ngt annat aptrist, om dom inte pratar jobb, på rasten!? Vart är vi på väg? Känner mig ensammare än någonsin på jobbet, kan ingen fly med mig och lifta runt Europa, se Akropolisklippan, Davids statyn i Milano, Colosseum i Rom, för faan pyramiderna, oj jag somnade visst, tillbaka till den trista vardagen, skit... :-)004


Smartfånar. Hah. Vad jag kallar rörliga väghinder längs motionsslingorna.
Vad vill du prata om med dina arbetskamrater då?

På de arbetsplatser jag har varit på, mestadels inom hälso -och sjukvård/vård och omsorg och ekonomi/sälj, så har det inte varit de mest intressanta spörsmålen som avhandlats under rasterna (eller under arbetsdagarna).

Brukar dock ta mig viss tid att lyssna - ibland vill folk bara få sagt något - är det dessutom någon jag funkar bra ihop med, är det bara till att lyssna och ta emot, sedan om samtalet är rätt trist (nåja, jag lyssnar mest) eller för intimt/obekvämt (folk, oavsett vem/vilka de än må vara, har sett mig som en avlastningsventil)... Vill helst diskutera arbetssysslor under arbetstid (eller i anslutning till), men vet att så funkar inte arbetsplatser.

När jag arbetar, så brukar jag ockupera vilorummet när det är dags för raster. Går ned och äter i lugn och ro - alternativt vilar. Vid längre raster, och om möjligt, ut och springer. De gånger jag går in i fikarummet, så sätter jag mig gärna hos personer jag fungerar/trivs bäst med (även om vissa av de råkat vara de mest pratglada). När det är tyst så är det rätt skönt... när det börjar pratas på, så försöker jag utveckla samtalet till annat håll. Speciellt när folk börjar fråga rätt privata saker för att de vill lära känna en (de öppnar upp sig om rätt privata saker, sedan förväntas att jag ska göra likadant).
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Fikaraster och klösbrädor.

Inläggav dasunbedingte » 2014-07-14 8:37:24

plåtmonster skrev:På vilka arbetsplatser pratar man om intressanta saker egentligen?


Instämmer. Oavsett arbetsplats, så tycker jag nog att merparten av samtalen handlar om skvaller. Kvittar om det är medarbetare, ledning eller övriga parter.
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Fikaraster och klösbrädor.

Inläggav nallen » 2014-07-14 9:21:11

plåtmonster skrev:På vilka arbetsplatser pratar man om intressanta saker egentligen?

När ingenjör- och teknikergänget fikar själva brukar det bli hyggligt nerdigt och därmed intressant. Fikar man ihop med administratörer och ekonomer blir det mest meningslöst småprat.

EDIT: nu dök det upp en fundering som jag varit inne på förut. Jag undrar hur mycket av stolliga beslut i en organisation som kan spåras tillbaka till att t.ex. ekonomer och "ledare" inte ens kan föreställa sig att man kan vara intresserad av det man arbetar med? OK för att de ibland är intresserade av sitt arbete, men det är inte riktigt detsamma som att vara intresserad av det man arbetar med. Jag har nog inte hört talas om en ekonom som bokför eller gör bokslut på sin fritid bara för att de tycker det är roligt, däremot är nätverkstekniker som pysslar med sina hemmanät mer eller mindre dagligen legio.
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Fikaraster och klösbrädor.

Inläggav antonius » 2014-07-14 9:48:24

dasunbedingte skrev:Smartfånar. Hah. Vad jag kallar rörliga väghinder längs motionsslingorna.
Vad vill du prata om med dina arbetskamrater då?


Jaa, lite annat än jobbet och renovera kök, men min poäng var att det blivit en uppdelning bland de på rasterna, de äldre med sina saker och de yngre som sällan släpper blicken från klösfånen. Är väl inget fel med endera men jag upplever det som det kunde vara mer sprirituellt och ngt skratt om någon drog en anekdot t ex :-)063
antonius
 
Inlägg: 21868
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Fikaraster och klösbrädor.

Inläggav Huggorm » 2014-07-14 10:11:10

antonius skrev:
dasunbedingte skrev:Smartfånar. Hah. Vad jag kallar rörliga väghinder längs motionsslingorna.
Vad vill du prata om med dina arbetskamrater då?


Jaa, lite annat än jobbet och renovera kök, men min poäng var att det blivit en uppdelning bland de på rasterna, de äldre med sina saker och de yngre som sällan släpper blicken från klösfånen. Är väl inget fel med endera men jag upplever det som det kunde vara mer sprirituellt och ngt skratt om någon drog en anekdot t ex :-)063
Kanske du skulle dra ett par anekdoter?
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Fikaraster och klösbrädor.

Inläggav antonius » 2014-07-14 11:50:45

Huggorm skrev:Kanske du skulle dra ett par anekdoter?


Problemet är just att det blir bara jag som gör det och då kollar dom på varandra med en min av "vad menar idioten nu då" sen återgår de till tystnade eller det som dom pratat om i evigheter, för det är de väl trygg med. NT folket går ju väldigt sällan utanför den berömda boxen även på rasten... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21868
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Fikaraster och klösbrädor.

Inläggav Miche » 2014-07-14 17:39:03

nallen skrev:Jag har nog inte hört talas om en ekonom som bokför eller gör bokslut på sin fritid bara för att de tycker det är roligt
I så fall är det en Aspie...

Min sambo tycker att sånt är kul, hon jobbar inte för närvarande men sitter på sin fritid och lär sig bokslut mm.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Återgå till Intressanta intressen



Logga in