Tips för att tänka mindre?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Tips för att tänka mindre?

Inläggav Parvlon » 2014-07-08 23:01:37

Vivec skrev:Jag brukar koncentrera mig på att, i min "inre syn"[den vi ser tankar med] Visualisera; Färgen av Ingenting: Vad skulle du se om allt var genomskinligt? Tänk inte: Visualisera.

När du börjar uppleva vibrationer, så är allt som krävs av dig: Att du fortsätter andas, från magen. Slappa av musklerna i axlarna, ansiktet och ögonen, osv.

Om du är i ett tyst rum kommer du höra tystnaden, den kommer tillslut upplevas som ett tinitus liknande ljud, eller som från static från en TV.

Försvinn in i dig själv.

Tänk inte: Upplev.

Vem vet vad som finns gömt djupt där inne förutom du själv?
Vem annars än du själv kan uppleva det?
Så där gjorde jag för cirka ett år sedan, och som jag tidigare nämnde i tråden har det nog snarare gjort att jag tänkt mer än vad jag skulle gjort annars, plus det en vända på psyket (där jag visserligen inte mådde särskilt dåligt ändå), p-ga s.k messias- eller kundalinipsykos. För att slappna av använde jag cannabis, men det hade gått ändå sade anden.

Men jag slapp ha Satan som Gud och blev frälst och renad från orena andar av Jesus, så jag ser det som värt resan. Finns säkert enklare vägar dock.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Tips för att tänka mindre?

Inläggav kiddie » 2014-07-09 23:16:40

En sak som gjort det lite bättre för mig är att jag förstått att det är "rätt" att inte grubbla och analysera för mycket. Det låter lite konstigt kanske, men innan så fanns det något inuti som sa att tänker jag tillräckligt länge så funderar jag nog ut det! Vadän det var... Jag insåg först inte att jag ansåg att tänka mycket var det enda rätta. Blev lite snopen när jag insåg att tänka mindre kan vara "rätt".

Då gäller att bryta tankarna, kanske med andra tankar som handlar om ngt helt annat. Våga låta saker vara som inte kan lösas. Men eftersom min hjärna ogärna stänger ner måste den få något annat att bita i. Att bara vara är inget för mig riktigt.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Tips för att tänka mindre?

Inläggav Myrkr » 2014-07-09 23:41:22

kiddie skrev:En sak som gjort det lite bättre för mig är att jag förstått att det är "rätt" att inte grubbla och analysera för mycket.


Ja det stämmer, tog ett tag för mig att inse samma sak.
Ett knep jag använder mig av om jag ska iväg någonstans tidigt på morgonen är att gå jag upp så sent som möjligt, då hinner jag inte tänka eller känna efter. Det brukar bli lättare att komma iväg då än när man har en massa tid att förbereda sig i lugn och ro, vilket inte brukar vara varken lugnt eller rofullt.
Myrkr
 
Inlägg: 1213
Anslöt: 2014-05-15

Tips för att tänka mindre?

Inläggav Tooticki » 2014-07-09 23:47:16

kiddie skrev:En sak som gjort det lite bättre för mig är att jag förstått att det är "rätt" att inte grubbla och analysera för mycket. Det låter lite konstigt kanske, men innan så fanns det något inuti som sa att tänker jag tillräckligt länge så funderar jag nog ut det! Vadän det var...


Ja! Så där tänker jag. Jag har alltid en lång lista i huvudet på problem som måste lösas. Jag behöver inte göra något. Jag kan tänka mig till en självförlåtelse. Men det slutar med en rundgång av ångest. Tanken att man ffaktiskt inte kan lösa vissa problem har inte ens slagit mig. Nu har den det.



Moderator atoms - reparerade ett trasigt citat.
Tooticki
 
Inlägg: 160
Anslöt: 2014-03-09

Tips för att tänka mindre?

Inläggav Tooticki » 2014-07-09 23:47:49

Nä, citeringen blev fel som vanligt.
Tooticki
 
Inlägg: 160
Anslöt: 2014-03-09

Tips för att tänka mindre?

Inläggav Myrkr » 2014-07-09 23:57:25

Måste ha in en till klammer innan /quote]
Myrkr
 
Inlägg: 1213
Anslöt: 2014-05-15

Tips för att tänka mindre?

Inläggav TheWonderer92 » 2014-07-10 0:00:41

Titta på roliga klipp med människor som gör bort sig. Gå sedan ut i verkligheten och tänk att alla du ser är fullt kapabla att göra liknande missöden. Föreställ dig dem göra det. Föreställ dig själv göra bort dig inför andra på ett komiskt sätt. Roa dig åt när människan förlorar masken. Roa dig åt hennes omättliga begär att imponera på andra till den grad att det misslyckas och det perfekta blir operfekt.

Måhända ingen långsiktig strategi, men definitivt avkopplande och kravlöst!
TheWonderer92
 
Inlägg: 1036
Anslöt: 2014-05-14
Ort: Norr om stan

Tips för att tänka mindre?

Inläggav plåtmonster » 2014-07-10 4:09:07

Hitta något intressant problem att klura på som t.ex aritmetisk kodning eller gör laplace transform som huvudräkning. Brukar sysselsätta huvudet nog för att annat skall hålla sig borta.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Tips för att tänka mindre?

Inläggav Miche » 2014-07-10 13:35:45

Tooticki skrev:Nä, citeringen blev fel som vanligt.
Du kan vara hjälpt av att läsa detta inlägg.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Tips för att tänka mindre?

Inläggav ninegirl » 2014-07-10 22:56:57

Tack för tipsen :-)Happy
ninegirl
 
Inlägg: 629
Anslöt: 2010-10-14

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in