Religion

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Religion

Inläggav kjwkjw » 2014-07-10 18:59:28

kapuni skrev:
jojomamma skrev:Ibland verkar det som om kristna nedvärderar människor som inte är kristna. De ger kristna och församlinbgsmedlemmar högre betydelse om de som inte är är kristna. Kan det vara så att fördommar och korruption är vanligare där det finns starka kristna församlingar?

Om man läser i den här tråden så tycker jag det snarare bevisar att ateister nedvärderar och även provocerar troende. Och det verkar vara något som är typsikt just i Sverige, att förakta troende, i synnerhet kristna.

Och för mig är ingen bättre eller sämre än någon annan.


Om man berättar i dagens Sverige att man är religiös så är det ett socialt självmord. Känner tyvvär inga religiösa, men hade gärna velat det.
kjwkjw
Inaktiv
 
Inlägg: 998
Anslöt: 2013-09-14
Ort: Halmstad

Religion

Inläggav jojomamma » 2014-07-10 19:36:39

kjwkjw skrev:
Om man berättar i dagens Sverige att man är religiös så är det ett socialt självmord. Känner tyvvär inga religiösa, men hade gärna velat det.

Jag känner inte igen mig i det du skriver kjwkjw. Du har säkert upplevt det du skriver, jag har bara sett det på ett och annat forum där deltagarna inte utgör genomsnittet av befolkningen.

Jag är uppväxt i en sekulär akademisk familj. Under tonåren var jag med i en internationell fredsförening som var religiöst och politiskt obunden.

Jag lärde mig respekt för mångfald, för olika religiös tro och/eller människor från olika länder med olika färg. Jag fick lära mig att säga att jag var kristen på resor i utvecklingsländer. Människorna där skulle inte förstå om man sa att man var ateist.

Så resonerar de flesta svenska människor jag har runt mig. De möter religiösa med respekt. Det finns både kristna, judar och muslimer i min bekantskapskrets. Kanske har det betydelse att de flesta av de har god utbildning och internationella erfarenheter? Vissa kristna grupper/sekter/trossamfund som står helt emot min politiska syn. Där kan det bli svårt att vara respektfull. Ibland är det lätt att tolka åsikter som man inte håller med om som orättfärdig kritik.
jojomamma
 
Inlägg: 433
Anslöt: 2009-03-29
Ort: Sthlm

Religion

Inläggav elle » 2014-07-10 19:46:46

Parvlon skrev:
Ibland verkar det som om kristna nedvärderar människor som inte är kristna.
Ja, det är inte otroligt att man känner sig diskriminerad och sluter sig inom sin grupp när omgivningen kallar en för idioter osv. Och det är inte ibland, utan i princip så fort man öppnar munnen om Gud i ett ateistiskt sällskap. T-om i trådar som den här, tillägnad religion, får de flesta förolämpningarna stå kvar utan att moderatorena ingriper.

+ 1
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Religion

Inläggav kjwkjw » 2014-07-10 19:58:00

fjoll sidorna ungdomnar.se och emocore repensenterar mycket väl vad ungdomar tänker och tycker om religion. jag skrev att jag var religiös, fick 5226 000000 tusen st som ställde massa hånande frågor, jag svarade att jag helt enkelt trodde på gud etc, då svarade alla att jag var dum i huvudet, svårt psyskiskt sjuk, och hur fan ska du kunna få en flickvän om du tror på gubbe på moln och sedan blev jag bannad för att jag tydligen trollade.

samma skit irl, unga människor är hånande och hatiska mot religiösa.

du upplever det annorlunda för att du är en äldre person, den nya generation som växer upp är ett gäng totala muppar utan respekt för någon. det är kuk, spel och fitta för hela slanten. glöm inte bort spriten och knarket, och att vara tuff, det ger ett fett + bland alla.

som ung religiös kristen kille är det ett socialt självmord att komma ut. alla vännerna lämnar en, tjejerna blir inte intreserade o alla tar avstånd från den galna terroristen som tror på skrifter från stenåldern.

men som tur är så är samhället skapad av satan, alltså är allt fel i samhället, så jag står gärna utanför. forsätt ni hata på och synda. för all del.
kjwkjw
Inaktiv
 
Inlägg: 998
Anslöt: 2013-09-14
Ort: Halmstad

Religion

Inläggav kapuni » 2014-07-10 20:09:20

jojomamma skrev:Jag känner inte igen mig i det du skriver kjwkjw. Du har säkert upplevt det du skriver, jag har bara sett det på ett och annat forum där deltagarna inte utgör genomsnittet av befolkningen.
Du tycker inte det här forumet är ett av dem?
kapuni
 
Inlägg: 1452
Anslöt: 2010-04-28

Religion

Inläggav jojomamma » 2014-07-10 20:09:36

kjwkjw skrev:
du upplever det annorlunda för att du är en äldre person, den nya generation som växer upp är ett gäng totala muppar utan respekt för någon. det är kuk, spel och fitta för hela slanten. glöm inte bort spriten och knarket, och att vara tuff, det ger ett fett + bland alla.

Tyvärr tror jag på det du skriver här. Det gäller att satsa på sig själv och skita på de andra. Tråkig samhällsutveckling. Men jag är övertygad kjwkjw, du är inte ensam, du har kanske vänner i din församling och så får du lära dig att sålla ut de som vill väl även om de inte är kristna.
jojomamma
 
Inlägg: 433
Anslöt: 2009-03-29
Ort: Sthlm

Religion

Inläggav jojomamma » 2014-07-10 20:15:59

kapuni skrev:
jojomamma skrev:Jag känner inte igen mig i det du skriver kjwkjw. Du har säkert upplevt det du skriver, jag har bara sett det på ett och annat forum där deltagarna inte utgör genomsnittet av befolkningen.
Du tycker inte det här forumet är ett av dem?


Tack för frågan. Jag har inte varit aktiv så länge och jag måste erkänna att jag inte läst alla inlägg som rör religion... Jag har sett några inlägg där jag tänkt "Vad onödigt". Jag har sett väldigt få inlägg som försöker lyfta diskussionen till ett högre, något akademiskt plan där man når fram till lösningar, inte konflikt.

Det är lätt att skriva något som övertolkas, och det är lätt att övertolka vad andra skrivit. Kanske den aspiga ådran bidrar till det. Jag tror man inte ska ta allt ordagrant, och ibland skratta åt galenskapen.
jojomamma
 
Inlägg: 433
Anslöt: 2009-03-29
Ort: Sthlm

Religion

Inläggav kjwkjw » 2014-07-10 20:22:19

jag har valt att avstå från församlingarna. dom har spårat ur och dessutom är alla gamla där.

som ung kristen idag måste man leva ensam.
kjwkjw
Inaktiv
 
Inlägg: 998
Anslöt: 2013-09-14
Ort: Halmstad

Religion

Inläggav elle » 2014-07-10 21:04:55

jojomamma skrev:Jag fick lära mig att säga att jag var kristen på resor i utvecklingsländer. Människorna där skulle inte förstå om man sa att man var ateist.

Så resonerar de flesta svenska människor jag har runt mig. De möter religiösa med respekt.

Usch...VADÅ DU FICK LÄRA DIG ATT SÄGA ATT DU ÄR KRISTEN ?! Du ljög alltså för dessa människor med andra ord för du var vågade inte att berätta att du ateist .

Jag skulle kalla det snarare att man tolererar än respekterar .
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Religion

Inläggav Wine » 2014-07-10 21:28:46

jojomamma skrev:...
Kanske har det betydelse att de flesta av de har god utbildning och internationella erfarenheter?
...


Tror detta har stor betydelse.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Religion

Inläggav jojomamma » 2014-07-10 21:42:35

elle skrev:
jojomamma skrev:Jag fick lära mig att säga att jag var kristen på resor i utvecklingsländer. Människorna där skulle inte förstå om man sa att man var ateist.

Så resonerar de flesta svenska människor jag har runt mig. De möter religiösa med respekt.

Usch...VADÅ DU FICK LÄRA DIG ATT SÄGA ATT DU ÄR KRISTEN ?! Du ljög alltså för dessa människor med andra ord för du var vågade inte att berätta att du ateist .

Jag skulle kalla det snarare att man tolererar än respekterar .


Det finns många saker man säger och inte säger när man möter människor från Långtbortistan. Har man inlevelseförmåga kan man oftast skilja på vad och när något ska sägas. Ibland svårt för oss Aspies då inlevelseförmågan kanske inte alltid är den bästa. Vi vill ofta utrycka den exakta sanningen (som vi tror oss veta mycket om), vilket det inte alltid är läge för.

Det är fel och respektlöst att snurra till saker för, säg, en nomadbefolkning genom att börja prata om ateism när de frågar vilken tro man har. Om man inte känner att man har en mission att sprida ateismen.
jojomamma
 
Inlägg: 433
Anslöt: 2009-03-29
Ort: Sthlm

Religion

Inläggav Parvlon » 2014-07-10 21:54:44

kjwkjw skrev:jag har valt att avstå från församlingarna. dom har spårat ur och dessutom är alla gamla där.
Jag har ofta sett unga människor i församlingar och kyrkor när jag varit där faktiskt.

som ung kristen idag måste man leva ensam.
Lika osant som att man måste vara singel bara för att man är (en udda) man, men jag tror det är bra att vara nöjd med sin ensamhet innan man ger sig in i ett förhållande. Lättare sagt än gjort iofs.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Religion

Inläggav kjwkjw » 2014-07-10 22:10:46

Parvlon skrev:
kjwkjw skrev:jag har valt att avstå från församlingarna. dom har spårat ur och dessutom är alla gamla där.
Jag har ofta sett unga människor i församlingar och kyrkor när jag varit där faktiskt.

som ung kristen idag måste man leva ensam.
Lika osant som att man måste vara singel bara för att man är (en udda) man, men jag tror det är bra att vara nöjd med sin ensamhet innan man ger sig in i ett förhållande. Lättare sagt än gjort iofs.


Inte där jag bor. Alla är gamla.

Iaf så finns det många muslimer här. Snart dags för Sharia-lagar... :wink:

Min tro hindrar mig från att bli tillsamans med en icke-kristen. Mina barn ska uppfostras till kristna, och jag och tjejen måste gifta oss och ingen sex innan vi gift oss. Funkar inte med en ateist. SÅ det gäller att hitta en kristen kvinna, men kristna kvinnor finns det få av och dom har ännu mer krav än ateister. Knepigt.

Jag måste helt enkelt lära mig att acceptera att jag kommer leva ensam hela mitt liv. Men med guds hjälp så ska jag acceptera min ensamhet. Amen.
kjwkjw
Inaktiv
 
Inlägg: 998
Anslöt: 2013-09-14
Ort: Halmstad

Religion

Inläggav slackern » 2014-07-10 22:15:28

kjwkjw skrev:
Parvlon skrev:
kjwkjw skrev:jag har valt att avstå från församlingarna. dom har spårat ur och dessutom är alla gamla där.
Jag har ofta sett unga människor i församlingar och kyrkor när jag varit där faktiskt.

som ung kristen idag måste man leva ensam.
Lika osant som att man måste vara singel bara för att man är (en udda) man, men jag tror det är bra att vara nöjd med sin ensamhet innan man ger sig in i ett förhållande. Lättare sagt än gjort iofs.


Inte där jag bor. Alla är gamla.

Iaf så finns det många muslimer här. Snart dags för Sharia-lagar... :wink:

Min tro hindrar mig från att bli tillsamans med en icke-kristen. Mina barn ska uppfostras till kristna, och jag och tjejen måste gifta oss och ingen sex innan vi gift oss. Funkar inte med en ateist. SÅ det gäller att hitta en kristen kvinna, men kristna kvinnor finns det få av och dom har ännu mer krav än ateister. Knepigt.

Jag måste helt enkelt lära mig att acceptera att jag kommer leva ensam hela mitt liv. Men med guds hjälp så ska jag acceptera min ensamhet. Amen.


Kanske ska bli munk? Får du leva i gemenskap och självvald celibat.
slackern
 
Inlägg: 43828
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Religion

Inläggav kjwkjw » 2014-07-10 22:22:24

slackern skrev:
kjwkjw skrev:
Parvlon skrev:Jag har ofta sett unga människor i församlingar och kyrkor när jag varit där faktiskt.

Lika osant som att man måste vara singel bara för att man är (en udda) man, men jag tror det är bra att vara nöjd med sin ensamhet innan man ger sig in i ett förhållande. Lättare sagt än gjort iofs.


Inte där jag bor. Alla är gamla.

Iaf så finns det många muslimer här. Snart dags för Sharia-lagar... :wink:

Min tro hindrar mig från att bli tillsamans med en icke-kristen. Mina barn ska uppfostras till kristna, och jag och tjejen måste gifta oss och ingen sex innan vi gift oss. Funkar inte med en ateist. SÅ det gäller att hitta en kristen kvinna, men kristna kvinnor finns det få av och dom har ännu mer krav än ateister. Knepigt.

Jag måste helt enkelt lära mig att acceptera att jag kommer leva ensam hela mitt liv. Men med guds hjälp så ska jag acceptera min ensamhet. Amen.


Kanske ska bli munk? Får du leva i gemenskap och självvald celibat.


Finna det nunnor där? :mrgreen:
kjwkjw
Inaktiv
 
Inlägg: 998
Anslöt: 2013-09-14
Ort: Halmstad

Religion

Inläggav kjwkjw » 2014-07-11 1:15:16

pavrlon du lär gilla detta...

kjwkjw
Inaktiv
 
Inlägg: 998
Anslöt: 2013-09-14
Ort: Halmstad

Religion

Inläggav Parvlon » 2014-07-11 1:17:31

Tack jag såg den förut. Jag hittade inte det i nån skrift och dessutom tror jag andeväsenet "Allah" är Satan själv.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Religion

Inläggav kjwkjw » 2014-07-11 1:24:00

mycket vackert.

kjwkjw
Inaktiv
 
Inlägg: 998
Anslöt: 2013-09-14
Ort: Halmstad

Religion

Inläggav kjwkjw » 2014-07-11 1:26:40

Parvlon skrev:Tack jag såg den förut. Jag hittade inte det i nån skrift och dessutom tror jag andeväsenet "Allah" är Satan själv.



och vem var muhammed?
kjwkjw
Inaktiv
 
Inlägg: 998
Anslöt: 2013-09-14
Ort: Halmstad

Religion

Inläggav Parvlon » 2014-07-11 1:41:36

kjwkjw skrev:och vem var muhammed?
Isåfall Den falske profeten.

Har du lagt märke till hur armaggedon i koranen och hadiths är jämfört med bibelns version? Annars har du här; http://www.answering-islam.org/Authors/ ... christ.htm
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Religion

Inläggav kjwkjw » 2014-07-11 1:53:07

Parvlon skrev:
kjwkjw skrev:och vem var muhammed?
Isåfall Den falske profeten.

Har du lagt märke till hur armaggedon i koranen och hadiths är jämfört med bibelns version? Annars har du här; http://www.answering-islam.org/Authors/ ... christ.htm


Walid Shoebat, fd terrorist som blev kristen, spinner vidare på dina tankar:



Finns många fler videos med han, bara sök hans namn.
kjwkjw
Inaktiv
 
Inlägg: 998
Anslöt: 2013-09-14
Ort: Halmstad

Religion

Inläggav kjwkjw » 2014-07-11 1:58:09

Parvlon skrev:
kjwkjw skrev:och vem var muhammed?
Isåfall Den falske profeten.




I den syn som Jesus visade sin lärjunge Johannes på ön Patmos, och som Johannes återgav i Uppenbarelseboken, redovisades ett antal olika händelser som skulle äga rum före "änden" (dvs slutet på epoken före Messias ankomst och upprättandet av Gudsriket. Ett begrepp som förekommer här är "den falske profeten", vilket av allt att döma hänsyftar på en viss person.

Jesus hade ju tidigare berättat för sina lärjungar att det skulle komma många falska profeter (Matt 7:15 och 24:11), men vad han visade för Johannes var en speciell "falsk profet" som skulle komma att spela en avgörande roll i den yttersta tidens händelseutveckling.

Enligt Bibeln har mänskligheten levt i "de yttersta dagarna" ända sedan Jesu verksamhet på jorden. Men det är ju givet att ju längre tid som går, desto närmare kommer vi själva "änden" och Messias ankomst - och följaktligen också den "falske profetens" framträdande, eftersom det är något som enligt profetiorna ska äga rum före. Vi måste med andra ord vara närmare slutet på den här epoken i dag än vi var för 2000 år sedan, men hur nära ger bibeln inget svar på.
kjwkjw
Inaktiv
 
Inlägg: 998
Anslöt: 2013-09-14
Ort: Halmstad

Religion

Inläggav kjwkjw » 2014-07-11 2:09:20

"Johannes lydde genast och kom upp i något som han senare skulle beskriva som en sorts märklig tronsal med ett golv av transparent, glasliknande material.

Och sedan inleddes en fascinerande och skrämmande holografisk presentation av framtidens händelser. I en superrealistisk audiovisuell framställning fick han ta del av ett händelseförlopp som det skulle visa sig till stora delar låg många decennier, sekler och till och med millennier fram i tiden... "


låter onekligen som ett rymdskepp?



"The Bible states that the mainstream Christian collective will be deceived by satan in the End Times."


och hur ska vi kunna veta på vilket sätt satan lurar oss? tänk om nånting i bibelen är ändrat av satan för att lura oss? störig typ den där satan, vill hindra oss från att bli frälsta med sina lögner.
kjwkjw
Inaktiv
 
Inlägg: 998
Anslöt: 2013-09-14
Ort: Halmstad

Religion

Inläggav Alien » 2014-07-11 2:29:18

elle skrev:
Alien skrev:Så lyckligt slutade det inte. Den fd kristne var rasande på ateisten som till slut övertygat honom om att det inte finns någon gud.

"Hela tiden har jag velat döda dig. men jag visste ju att det var emot guds bud. Men nu finns det inte längre något som hindrar mig."

Slutsats 1: Försökt inte övertyga en religiös om att någon gud inte finns, det kan straffa sig. Kanske var det Chesterons avsikt med novllen?

Varför är det så viktigt att övertyga om något man inte har bevis för ? Aviskten var att visa att hur människor utan moral och samvete tänker eller funderar . . När man slutar bryr sig om Guds bud eller följa dem följer man egna bud och det kan sluta hur som helst .


Förbudet att döda andra människor (undantaget i krig) finns i alla religioner . Det är också emot lagen och tabu för alla, religiösa som icke-religiösa.

Jag undrar om det finns någon undersökning om det är vanligare att mörda bland ateister än bland kristna. Då skulle mord vara vanligare i det sekulariserade Sverige än i det mer religiösa USA, men så är det ju inte.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46327
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Återgå till Intressanta intressen



Logga in