Religion

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Religion

Inläggav jojomamma » 2014-07-09 20:05:08

Jag har inte läst bibeln. På sjuttio-talet tog mina päron med mig till en musikal i London: Jesus Christ Super Star. För första gången blev jag intresserad av Jesus, men mest Judas som är huvudperson i musikalen.

År 2000 gjorde man en film av hela musikalen. Den handlar om Jesus sista dagar, framför allt ur Judas perspektiv. Filmen har sina svagheter men är väl värd att se:
https://www.youtube.com/watch?v=K5Y4XQHOiQo (1 timme och 47 minuter)

Delar av sången "Heaven on ther minds" sjungen av Judas i början av filmen:
Jesus!
You've started to believe
The things they say of you
You really do believe
This talk of God is true

I remember when this whole thing began
No talk of God then, we called you a man
And believe me
My admiration for you hasn't died
But every word you say today
Gets twisted 'round some other way
And they'll hurt you if they think you've lied

Listen Jesus to the warning I give
Please remember that I want us to live
But it's sad to see our chances weakening with ev'ry hour
All your followers are blind
Too much heaven on their minds
It was beautiful, but now it's sour
Yes it's all gone sour
Ah --- ah ah ah --- ah
God Jesus, it's all gone sour
jojomamma
 
Inlägg: 433
Anslöt: 2009-03-29
Ort: Sthlm

Religion

Inläggav Kahlokatt » 2014-07-09 20:18:33

elle skrev:Katoliker biktar sig för att få sina synder förlåtna. Jag kan inte be en vanlig människa om att hon förlåter mina synder men protestanter tror kanske inte att man syndar och behöver bikta sig .


Jodå, klart man syndar, men protestanter menar att man inte behöver bekänna för en präst; man kan vända sig direkt till Gud.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Religion

Inläggav elle » 2014-07-09 22:34:10

Alien skrev:
elle skrev:
Alien skrev:Alltså, alla som pratar om vetenskap och logik, missar poängen med religioner. Religionerna har en berättelse, som tilltalar människan. Den tilltalar deras fantasi och känslor. I synnerhet de som inte studerat vetenskap och logik, men även andra. .

Jag har läst att många vetenskapsmän är troende . De tror på Gud . Hur kan det tilltala deras fantasi och känslor . De kan vetenskap och logik och är troende eller kanske därför .


Har du något belägg för att någon blivit religiös av logiska och rationella orsaker? Hänvisa till det i så fall.

Jag har länkat tidigare i tråden när jag skrev till Parvlon . Orkar inte leta just nu .
Alien skrev:Jag tvivlar starkt på att någon blivit troende pga vetenskap och logik.

Det ena utesluter inte det andra . Dessutom har jag inte skrivit att de har blivit troende p.g.a. vetenskap . Tydligen stör inte deras forskning de att fortsätta tro på Guds existens . Förresten , har jag läst att svenska medier häller tyst om . Tydligen är " farligt "med troende vetenskapsmän .
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Religion

Inläggav elle » 2014-07-09 22:50:08

Alien skrev:
elle skrev:
Alien skrev:Jag läste en gång en novell av Chesterton som handlade om en ateist som absolut ville övertyga en kristen om att Gud inte fanns. Den kristne ville inte alls bli övertygad, han var lycklig i sin tro, men till slut blev han det. Kan ni gissa hur det slutade?

Att den troende mötte Gud till slut som han förlorade tro på ...


Så lyckligt slutade det inte. Den fd kristne var rasande på ateisten som till slut övertygat honom om att det inte finns någon gud.

"Hela tiden har jag velat döda dig. men jag visste ju att det var emot guds bud. Men nu finns det inte längre något som hindrar mig."

Slutsats 1: Försökt inte övertyga en religiös om att någon gud inte finns, det kan straffa sig. Kanske var det Chesterons avsikt med novllen?

Varför är det så viktigt att övertyga om något man inte har bevis för ? Aviskten var att visa att hur människor utan moral och samvete tänker eller funderar . . När man slutar bryr sig om Guds bud eller följa dem följer man egna bud och det kan sluta hur som helst .
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Religion

Inläggav Alien » 2014-07-10 1:20:55

elle skrev:
Alien skrev:
elle skrev:Jag har läst att många vetenskapsmän är troende . De tror på Gud . Hur kan det tilltala deras fantasi och känslor . De kan vetenskap och logik och är troende eller kanske därför .


Har du något belägg för att någon blivit religiös av logiska och rationella orsaker? Hänvisa till det i så fall.

Jag har länkat tidigare i tråden när jag skrev till Parvlon . Orkar inte leta just nu .
Alien skrev:Jag tvivlar starkt på att någon blivit troende pga vetenskap och logik.

Det ena utesluter inte det andra . Dessutom har jag inte skrivit att de har blivit troende p.g.a. vetenskap . Tydligen stör inte deras forskning de att fortsätta tro på Guds existens . Förresten , har jag läst att svenska medier häller tyst om . Tydligen är " farligt "med troende vetenskapsmän .


Om du inte menar att de blev troende pga logik och vetenskap, varför motsäger du att de blev det pga att religionen vädjade till deras känsla och fantasi?

För övrigt verkar du tro på konspirationer när du skriver att svenska media håller tyst om vetenskaps män religion för att det skulle vara "farligt". När media skriver om vetenskapsmän brukar det vara deras vetenskapiga resultat som är i fokus, det som folk är intresserade av.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Religion

Inläggav Alien » 2014-07-10 2:03:33

jojomamma skrev:Jag har inte läst bibeln. På sjuttio-talet tog mina päron med mig till en musikal i London: Jesus Christ Super Star. För första gången blev jag intresserad av Jesus, men mest Judas som är huvudperson i musikalen.

År 2000 gjorde man en film av hela musikalen. Den handlar om Jesus sista dagar, framför allt ur Judas perspektiv. Filmen har sina svagheter men är väl värd att se:
https://www.youtube.com/watch?v=K5Y4XQHOiQo (1 timme och 47 minuter)


Har man gjort en ny film av musikalen? Jag har sett filmen från 1973 flera gånger på TV (brukar visas under påsken). Underbar musik!
Här sjunger Carl Anderson som Judas Iskariot:



Judas har alltid varit en intressant karaktär. Att han förrådde Jesus pga silverpenningarna har varit en för enkel förklaring, varför skulle Jesus utvalt en sådan typ till lärjunge? Så det har framlagts olika förklaringar: En att han var selot som ville göra uppror mot romarna och blev besviken på Jesus när han insåg att Jesus bara brydde sig om ett rike icke av denna världen. En annan att Judas gjorde vad Jesus själv ville för att Jesu öde med korsfästelese och uppståndelse skulle uppfyllas. Här i musikalen verkar Judas mest orolig för att romarnas straff ska drabba dem alla, bäst att ligga lågt.

Edit: Finns en tråd om Judas dags-att-tycka-synd-om-judas-iskariot-t9411.html
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Religion

Inläggav elle » 2014-07-10 8:57:59

Alien skrev:
elle skrev:
Alien skrev:
Har du något belägg för att någon blivit religiös av logiska och rationella orsaker? Hänvisa till det i så fall.

Jag har länkat tidigare i tråden när jag skrev till Parvlon . Orkar inte leta just nu .
Alien skrev:Jag tvivlar starkt på att någon blivit troende pga vetenskap och logik.

Det ena utesluter inte det andra . Dessutom har jag inte skrivit att de har blivit troende p.g.a. vetenskap . Tydligen stör inte deras forskning de att fortsätta tro på Guds existens . Förresten , har jag läst att svenska medier häller tyst om . Tydligen är " farligt "med troende vetenskapsmän .


Om du inte menar att de blev troende pga logik och vetenskap, varför motsäger du att de blev det pga att religionen vädjade till deras känsla och fantasi?

För övrigt verkar du tro på konspirationer när du skriver att svenska media håller tyst om vetenskaps män religion för att det skulle vara "farligt". När media skriver om vetenskapsmän brukar det vara deras vetenskapiga resultat som är i fokus, det som folk är intresserade av.

Du måste väl förstå att det är något annat som avgör om en person bli troende eller inte . Läs Scott Hahn . Han förklarar bra varför vetenskapsmän tror på Guds existens .

Varför skriver man öppet i andra länder att en politiker , vetenskapsman eller en skådespelare är kristen eller katolik men här håller man tyst om det ? Att tro på Gud är något helt naturligt för resten av världen utom i Sverige . Det är snarare här man gör en stor grej av det .
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Religion

Inläggav elle » 2014-07-10 10:08:14

Parvlon skrev:Men om du syndar mot mig, och jag förlåter din synd, så förlåter fadern mig. Troligvis dig också. Men att det är bättre/riktigare att du istället för att bli förlåten av mig går till påven och biktar dig, tycker jag låter dumt. Vi har en präst i himlen och varför inte be honom istället.


Jag behöver bikta mig för att få absolution och katoliker är föpliktade att bikta sig om det är en allvarlig synd. Dessutom gav Jesus makt sina apostlar att förlåta synder .
Om du förlåter mig , förlåter dig Gud men min synd finns kvar sålänge jag inte ångrar den och be om förlåtelse .Att bikta sig är också att be Kristus om förlåtelse .
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Religion

Inläggav elle » 2014-07-10 10:17:03

Parvlon skrev:
Att personer med livskriser får hjälp av Jesus är inte konstigt;

"...Det är inte de friska som behöver läkare, utan de sjuka. Jag har inte kommit för att kalla rättfärdiga, utan syndare." (Markus 2:17)

+ 1 .

Fast vissa ateister tror att de är friska och mer intelligenta och mer smarta än Gud :mrgreen:
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Religion

Inläggav Manar » 2014-07-10 10:32:34

Eftersom ateister brukar ha uppfattningen att Gud inte finns så är det väl inte så svårt att anse att man är friskare, intelligentare och mer smart än ingenting ? :)
Manar
 
Inlägg: 1018
Anslöt: 2008-03-27
Ort: Linköping

Religion

Inläggav geocache » 2014-07-10 13:18:26

Manar skrev:Eftersom ateister brukar ha uppfattningen att Gud inte finns så är det väl inte så svårt att anse att man är friskare, intelligentare och mer smart än ingenting ? :)


1+ :-)049
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Religion

Inläggav Parvlon » 2014-07-10 13:46:20

Manar skrev:Eftersom ateister brukar ha uppfattningen att Gud inte finns så är det väl inte så svårt att anse att man är friskare, intelligentare och mer smart än ingenting ?
Nja, ateister saknar inte fantasi, de säger gärna att (om) din (snarare min) Gud finns så är han en idiot, därför finns Gud inte för du säger han är allvetande och god.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Religion

Inläggav nescio » 2014-07-10 13:49:53

elle skrev:Varför skriver man öppet i andra länder att en politiker , vetenskapsman eller en skådespelare är kristen eller katolik men här håller man tyst om det ?
Det vore ju som att skriva att de har några skruvar lösa.
nescio
 
Inlägg: 3840
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Religion

Inläggav jojomamma » 2014-07-10 15:58:48

Alien skrev:
Har man gjort en ny film av musikalen?


Jesus Christ Super Star spelades in för video år 2000. Glenn Carter som Jesus, Jérôme Pradon som Judas, och Reneé Castle som Mary Magdalene.

https://www.youtube.com/watch?v=K5Y4XQHOiQo
jojomamma
 
Inlägg: 433
Anslöt: 2009-03-29
Ort: Sthlm

Religion

Inläggav Alien » 2014-07-10 16:18:34

Apropå religion, i morgon sommarpratar skådespelerskan Sofia Helin (känd som Saga från TV-serien Bron). Hon berättar vad hon ska prata om:
– Om hur jag fått möjlighet att bli den jag är och att jag alltid tvivlar på vem jag är. Jag kommer att utgå ifrån min farmor, som också hette Sofia Helin, men som levde ett helt annat liv. Jag kommer att koncentrera mig på tre saker: skådespeleri, Gud och terapi.
http://www.corren.se/kultur-noje/sofia- ... 30344.aspx
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Religion

Inläggav kjwkjw » 2014-07-10 16:23:23

den där nya moses filmen verkar maffig.
kjwkjw
Inaktiv
 
Inlägg: 998
Anslöt: 2013-09-14
Ort: Halmstad

Religion

Inläggav kjwkjw » 2014-07-10 16:24:28

elle skrev:
Parvlon skrev:
Att personer med livskriser får hjälp av Jesus är inte konstigt;

"...Det är inte de friska som behöver läkare, utan de sjuka. Jag har inte kommit för att kalla rättfärdiga, utan syndare." (Markus 2:17)

+ 1 .

Fast vissa ateister tror att de är friska och mer intelligenta och mer smarta än Gud :mrgreen:



högmod. något som fick självaste lucifer på fall.
kjwkjw
Inaktiv
 
Inlägg: 998
Anslöt: 2013-09-14
Ort: Halmstad

Religion

Inläggav kjwkjw » 2014-07-10 16:26:52

Kahlokatt skrev:
elle skrev:Katoliker biktar sig för att få sina synder förlåtna. Jag kan inte be en vanlig människa om att hon förlåter mina synder men protestanter tror kanske inte att man syndar och behöver bikta sig .


Jodå, klart man syndar, men protestanter menar att man inte behöver bekänna för en präst; man kan vända sig direkt till Gud.


vad är en präst? det är en normal människa där dom flesta av dom missbrukar sin plats och är helt förvirrade. man ska vända sig till gud istället. endast jesus(gud) kan ta bort synder.
kjwkjw
Inaktiv
 
Inlägg: 998
Anslöt: 2013-09-14
Ort: Halmstad

Religion

Inläggav kapuni » 2014-07-10 16:27:26

elle skrev:Du måste väl förstå att det är något annat som avgör om en person bli troende eller inte . Läs Scott Hahn . Han förklarar bra varför vetenskapsmän tror på Guds existens .

Varför skriver man öppet i andra länder att en politiker , vetenskapsman eller en skådespelare är kristen eller katolik men här håller man tyst om det ? Att tro på Gud är något helt naturligt för resten av världen utom i Sverige . Det är snarare här man gör en stor grej av det .

+1
kapuni
 
Inlägg: 1452
Anslöt: 2010-04-28

Religion

Inläggav jojomamma » 2014-07-10 17:10:19

kapuni skrev:
elle skrev:Du måste väl förstå att det är något annat som avgör om en person bli troende eller inte . Läs Scott Hahn . Han förklarar bra varför vetenskapsmän tror på Guds existens .

Varför skriver man öppet i andra länder att en politiker , vetenskapsman eller en skådespelare är kristen eller katolik men här håller man tyst om det ? Att tro på Gud är något helt naturligt för resten av världen utom i Sverige . Det är snarare här man gör en stor grej av det .

+1


Varför inte hoppa över vem som tror på vad och istället bedömma varje människa utefter vad den uträttar. Förhoppningsvis står vi lika inför lagen: En kristen barnmisshandlare är varken bättre eller sämre människa än en ateist som misshandlar barn.

Om jag är kristen och vill att omgivningen ska veta det så är det inte farliga på något vis att berätta om det i Sverige, precis som homosexuella kan prata om sin sexuella läggning. (I vissa afrikanska länder kan homosexuella få dödsstraff. Kristna högerkyrkor i USA har hjälpt till att skapa dessa lagar). I framtiden kanske vi aspergare kan prata om vår funktionsnedsättning vid fina middagsbordet utan att det ses som en social fadäs.

Ibland verkar det som om kristna nedvärderar människor som inte är kristna. De ger kristna och församlinbgsmedlemmar högre betydelse om de som inte är är kristna. Kan det vara så att fördommar och korruption är vanligare där det finns starka kristna församlingar?
jojomamma
 
Inlägg: 433
Anslöt: 2009-03-29
Ort: Sthlm

Religion

Inläggav geocache » 2014-07-10 17:35:50

jojomamma skrev:
kapuni skrev:
elle skrev:Du måste väl förstå att det är något annat som avgör om en person bli troende eller inte . Läs Scott Hahn . Han förklarar bra varför vetenskapsmän tror på Guds existens .

Varför skriver man öppet i andra länder att en politiker , vetenskapsman eller en skådespelare är kristen eller katolik men här håller man tyst om det ? Att tro på Gud är något helt naturligt för resten av världen utom i Sverige . Det är snarare här man gör en stor grej av det .

+1


Varför inte hoppa över vem som tror på vad och istället bedömma varje människa utefter vad den uträttar. Förhoppningsvis står vi lika inför lagen: En kristen barnmisshandlare är varken bättre eller sämre människa än en ateist som misshandlar barn.

Om jag är kristen och vill att omgivningen ska veta det så är det inte farliga på något vis att berätta om det i Sverige, precis som homosexuella kan prata om sin sexuella läggning. (I vissa afrikanska länder kan homosexuella få dödsstraff. Kristna högerkyrkor i USA har hjälpt till att skapa dessa lagar). I framtiden kanske vi aspergare kan prata om vår funktionsnedsättning vid fina middagsbordet utan att det ses som en social fadäs.

Ibland verkar det som om kristna nedvärderar människor som inte är kristna. De ger kristna och församlinbgsmedlemmar högre betydelse om de som inte är är kristna. Kan det vara så att fördommar och korruption är vanligare där det finns starka kristna församlingar?


Jätteklokt skrivet, jojomamma! :-)049
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Religion

Inläggav Parvlon » 2014-07-10 17:37:39

jojomamma skrev:Om jag är kristen och vill att omgivningen ska veta det så är det inte farliga på något vis att berätta om det i Sverige
Ooops.
Publicerad 21 juni 2014 Uppdaterad 23 juni 2014


Kristdemokrat misshandlades för partitillhörighet

– Han hade ett trevligt samtal med fyra, fem personer, men som snabbt ändrade karaktär när de fick reda på att han var kristdemokrat. Han anklagades då för att hata homosexuella. Därefter fick han upprepade knytnävsslag i ansiktet. Restaurangägaren har bekräftat händelsen, säger David Sahlsten (KD), som är partiets ordförande i Uddevalla.
http://bohuslaningen.se/nyheter/uddeval ... llhorighet

Ibland verkar det som om kristna nedvärderar människor som inte är kristna.
Ja, det är inte otroligt att man känner sig diskriminerad och sluter sig inom sin grupp när omgivningen kallar en för idioter osv. Och det är inte ibland, utan i princip så fort man öppnar munnen om Gud i ett ateistiskt sällskap. T-om i trådar som den här, tillägnad religion, får de flesta förolämpningarna stå kvar utan att moderatorena ingriper.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Religion

Inläggav jojomamma » 2014-07-10 18:06:43

Parvlon skrev:
jojomamma skrev:Om jag är kristen och vill att omgivningen ska veta det så är det inte farliga på något vis att berätta om det i Sverige
Ooops.
Publicerad 21 juni 2014 Uppdaterad 23 juni 2014


Kristdemokrat misshandlades för partitillhörighet

– Han hade ett trevligt samtal med fyra, fem personer, men som snabbt ändrade karaktär när de fick reda på att han var kristdemokrat. Han anklagades då för att hata homosexuella. Därefter fick han upprepade knytnävsslag i ansiktet. Restaurangägaren har bekräftat händelsen, säger David Sahlsten (KD), som är partiets ordförande i Uddevalla.
http://bohuslaningen.se/nyheter/uddeval ... llhorighet

Ibland verkar det som om kristna nedvärderar människor som inte är kristna.
Ja, det är inte otroligt att man känner sig diskriminerad och sluter sig inom sin grupp när omgivningen kallar en för idioter osv. Och det är inte ibland, utan i princip så fort man öppnar munnen om Gud i ett ateistiskt sällskap. T-om i trådar som den här, tillägnad religion, får de flesta förolämpningarna stå kvar utan att moderatorena ingriper.


Jag tycker inte att man ska förolämpa religiösa, men kommer man med kritik som bygger på fakta eller på ens egen övertygelse bör det inte ses som en kränkning. Överskriften är Religion, då bör både de som är religiösa vara lika välkomna med sina åsikter om religion som de som är troende. Jag tycker att bägge sidor har gjort inlägg under isen, det är lätt hänt under diskussionens hetta.

Jag är emot våld. Tråkigt med politikern som blev misshandlad. Många politiker i olika partier drabbas av våld och sabotage. Kändisskapets avvigsidor. Det är alltid fel. Jag kände till en kille som arbetade för syndikalisterna. Han blev mördad i sin bostad för en del år sedan av en nazist.
jojomamma
 
Inlägg: 433
Anslöt: 2009-03-29
Ort: Sthlm

Religion

Inläggav kapuni » 2014-07-10 18:37:01

jojomamma skrev:Ibland verkar det som om kristna nedvärderar människor som inte är kristna. De ger kristna och församlinbgsmedlemmar högre betydelse om de som inte är är kristna. Kan det vara så att fördommar och korruption är vanligare där det finns starka kristna församlingar?

Om man läser i den här tråden så tycker jag det snarare bevisar att ateister nedvärderar och även provocerar troende. Och det verkar vara något som är typsikt just i Sverige, att förakta troende, i synnerhet kristna.

Och för mig är ingen bättre eller sämre än någon annan.
kapuni
 
Inlägg: 1452
Anslöt: 2010-04-28

Återgå till Intressanta intressen



Logga in