Svårigheter med att hälsa?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Re: Svårigheter med att hälsa?

Inläggav Bror Duktig » 2012-04-23 7:39:39

Jag har inga problem att svara på ett enkelt "hej". Och det har tagit mig 14 år att lära mig att vinka automatiskt som hälsning till folk som kör förbi mig och vinkar. Min reaktion spontant är att fundera över vem det är innan jag vinkar tillbaka (och om de verkligen vinkar åt mig). Men äntligen har jag lärt mig att "vinka, bara vinka tillbaka, skit i vem det är".

Annars blir man än mer sedd som idiotkufen.

Annars har jag verkligt stora problem med hälsningsfraser som "hur är det", "hur mår du" o.s.v. T.o.m. hos läkare, där t.o.m. aspergare brukar tycka att det är lätt.

Jag har inte lyckats lösa dessa problem än, och jag är snart 41 år. Ett stort problem är att folk menar olika och att jag aldrig vet om det är dags för kallprat eller om det är på riktigt och de vill veta hur det verkligen är. Och är det kallprat, så har jag svårt att bara dra till med fraser. Tränar på det, men det känns fel att säga "bra" när det inte är det, men inte heller känns det bra att vid en ytlig kontakt börja prata om dysmorfofobi, utbrott m.m. :-)005

Och så ska man fråga tillbaka. Gheez vad komplicerat. Har nyligen börjat lära mig att faktiskt fråga tillbaka. Men när en kvinna sade att hon gillar att jag är "där på torsdagarna" svarade jag inte "detsamma" eller liknande, utan berättade att hon var den andra som sade så under hela mitt liv (och så berättade jag hur lustigt förvånad jag hade blivit den förra gången eftersom jag inte kunde förstå att det verkligen var mig det syftades på). Fasen vad korkat av mig. Tror jag (för vem fan vet).

Men senast hon sade något liknande, sade jag "ja, detsamma, jag glömmer ju alltid säga det, men jag gillar också att prata med dig de här torsdagarna".

Så det tar sig på vissa områden...
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Re: Svårigheter med att hälsa?

Inläggav Someone » 2012-04-24 1:17:07

Svårt att säga bra utan att först tänka igenom hela dagen snabbt.

Hur går det beror vad "det" referar till och om det är dagens händelser så är det bra.

Lärt mig att man ska säga "bra" direkt om någon frågar hur man mår dock. Det är tydligen ingen som bryr sig utan någon som bara frågas som hälsning. Fattar inte.

Att vinka känns konstigt, nickar bara lite med huvudet för att bekräfta att jag sett den andra personen. Känner inte ens igen folk utan arbetskläder så att hälsa utanför jobbet är mycket svårt, tar lite tid innan man kan lista ut vem det är ibland och vad de heter (utan namnskylt).
Someone
 
Inlägg: 457
Anslöt: 2012-04-09
Ort: Stockholm

Re: Svårigheter med att hälsa?

Inläggav Bror Duktig » 2012-04-24 19:21:37

Om jag bara svarar "bra" direkt någon frågar hur jag mår, så visar det sig nästan ALLTID att de tar mitt svar på högsta allvar och säger saker i stil med "oh, vad skööönt att du mår så bra nu!!!". Så det blir fel hur jag än gör alltså.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Re: Svårigheter med att hälsa?

Inläggav Someone » 2012-04-25 1:42:52

Bror Duktig skrev:Om jag bara svarar "bra" direkt någon frågar hur jag mår, så visar det sig nästan ALLTID att de tar mitt svar på högsta allvar och säger saker i stil med "oh, vad skööönt att du mår så bra nu!!!". Så det blir fel hur jag än gör alltså.


Nej. Det var en retorisk fråga du besvarade. "Hur mår du?" betyder "hej" och "bra" betyder också "hej". Det är ett "finare" sätt att hälsa på varandra då man kan låtsas att man bryr sig. "Skönt att du mår bra" är bara för att avsluta frågan som inte betyder någonting. Även om det ser seriöst ut. Det är iallfall min tolkning. Pröva att berätta allt som suger nästa gång någon frågar och du kommer få se personen långsamt ångra frågan, de bryr sig inte.
Someone
 
Inlägg: 457
Anslöt: 2012-04-09
Ort: Stockholm

Re: Svårigheter med att hälsa?

Inläggav Bror Duktig » 2012-04-25 6:07:34

@Someone: Är det verkligen något som inte betyder något, när personen säger "åh vad bra, du som mått så dåligt och gått på mediciner, vad SKÖNT att du mår bra nu, det lugnar mig verkligen, jag har varit orolig, men nu vet jag att du mår bra, skönt!". Jag tror att de menar allvar när de säger på det sättet.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Re: Svårigheter med att hälsa?

Inläggav Someone » 2012-04-25 16:43:20

Bror Duktig skrev:@Someone: Är det verkligen något som inte betyder något, när personen säger "åh vad bra, du som mått så dåligt och gått på mediciner, vad SKÖNT att du mår bra nu, det lugnar mig verkligen, jag har varit orolig, men nu vet jag att du mår bra, skönt!". Jag tror att de menar allvar när de säger på det sättet.


Såvida det inte är familj/nära vän så det inte på riktigt.
Someone
 
Inlägg: 457
Anslöt: 2012-04-09
Ort: Stockholm

Svårigheter med att hälsa?

Inläggav hattifnatt » 2014-07-08 16:58:28

Jag har inga problem med att svara på "hur är det?" frågorna och (tror jag!) avgöra vad folk vill ha för svar. MEN jag kommer ALDRIG ihåg att ställa en motfråga! "Bara bra, och själv?" förväntas man säga, eller nåt sånt, men när jag presterat mitt "bra, tack" eller vad jag nu säger tycker jag att det är klart med det. :oops: Inte socialt accepterat.

Jo, en period när jag mådde riktigt dåligt pallade jag bara inte säga något vagt om att jag mådde bra, eftersom jag verkligen inte gjorde det, så då "o-svarade" jag. T.ex. "jodå, jag spillde precis ut en halv liter kaffe" eller nåt annat så spårade samtalet in på det istället. Fast min chef genomskådade mig, han sade att när någon inte svarar att de mår bra så mår de riktigt dåligt :shock:

Jag tycker det är svårare att avsluta ett samtal. I vilka fall säger man "hej då" och när avslutas det liksom automatiskt? När jag anser att samtalet är slut kan det hända att jag bara vänder på klacken och går, utan att säga "hej då", och det är ALDRIG en bra idé, det vet jag ju, men det går inte automatiskt. Och att säga "trevlig helg" och att överhuvudtaget säga hej då till arbetskamrater när man går hem. Ska man visst göra :wink:
hattifnatt
 
Inlägg: 161
Anslöt: 2009-07-03
Ort: Stockholm

Svårigheter med att hälsa?

Inläggav Tooticki » 2014-07-09 0:44:02

Jag har förstått nu att mitt sätt att hälsa kanske är brutalt. Om jag ser en ny människa går jag rakt fram till den och sträcker fram handen. Även om de står och pratar med någon annan. Jag vill upplevas som social och artig. Men när jag skriver om det här och tänker på det. Så upplevs det nog lite väl buffligt.

Om man måste kramas så är jag jätterädd att de ska sätta armarna underst så de kommer åt midjan. Har till och med drömt mardrömmar om det flera gånger. Jag brukar snabbt sätta mina underst. Så är jag rädd att kramen ska bli fel. Att jag typ råkar komma åt läpparna eller så.

Det är svårt att veta när man ska le när man möter folk på vägen. Jag har dragit ner på mitt leende, folk ler sällan tillbaka, jag verkar kanske osäker om jag ler så mycket?
Tooticki
 
Inlägg: 160
Anslöt: 2014-03-09

Svårigheter med att hälsa?

Inläggav Myrkr » 2014-07-09 1:04:01

Jag ler också mycket, men har aldrig upplevt att någon tolkat det som osäkerhet.
Men du låter osäker, och då tror jag inte det spelar någon roll ifall du ler eller inte, du skulle se osäker ut oavsett.
Jag har ofta saker att le åt, jag kan t ex roas av att någon ser förvånad ut för att vi möts.
Jag ler inte bara för sakens skull, det skulle nog uppfattas som onaturligt.
Myrkr
 
Inlägg: 1213
Anslöt: 2014-05-15

Svårigheter med att hälsa?

Inläggav Tooticki » 2014-07-09 1:25:25

Jag har alltid trott att man SKA le när man möter någon på trottoaren eller så. Vad ska man göra annars? Se arg ut? Slappna av går inte. Vart ska man titta? Jag klarar inte av att slappna av så pass när jag möter någon att jag kan fokusera på något annat än hur jag ser ut i mötet.
Tooticki
 
Inlägg: 160
Anslöt: 2014-03-09

Svårigheter med att hälsa?

Inläggav Myrkr » 2014-07-09 1:35:22

Varför måste man göra något? Hur såg du ut innan du sprang på dem? Se ut på det sättet.
Visst är det vanligt att le åt varandra, det är avväpnande och visar att man inte vill dem illa.
Men det är inget måste. Som du själv upptäckt ler inte alla tillbaka, det är allltså fullt tillåtet att se neutral ut.
Om det är någon du gillar så kan du le, men det kommer oftast automatiskt eftersom man blir glad att se dem.
Spar på dina leenden, då blir de mer värda.
Myrkr
 
Inlägg: 1213
Anslöt: 2014-05-15

Svårigheter med att hälsa?

Inläggav Tooticki » 2014-07-09 1:41:50

Det låter ju klokt! :-)Happy
Tooticki
 
Inlägg: 160
Anslöt: 2014-03-09

Svårigheter med att hälsa?

Inläggav kiddie » 2014-07-09 1:46:00

Eftersom jag är dålig på att initiera socialt så blir det alltid att den andre hejjar först. Sedan jag. Frågar de hur det är säger jag Okejhuredesjälv? Sedan vet jag inte riktigt vad de svarar men känns viktigt att fråga tillbaka eftersom jag länge aldrig gjorde det.

Så nu blir det så med t o m läkare som vill veta hur man mår. De tittar konstigt på mig när jag frågar tillbaks hur de mår.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Svårigheter med att hälsa?

Inläggav Myrkr » 2014-07-09 2:26:17

kiddie skrev:Så nu blir det så med t o m läkare som vill veta hur man mår. De tittar konstigt på mig när jag frågar tillbaks hur de mår.


Ja det där har hänt mig också. Det brukar gå av rena farten att fråga men jag inser i efterhand att det blir fel.
Fast det är nog inte alltid är fel, det beror på hur bra relationen är.
De senaste gångerna har det faktiskt varit neuropsykiatriker, och de har inte alls tittat snett utan småskrattat och svarat jo tack. De är nog vana att vi gör så.
Myrkr
 
Inlägg: 1213
Anslöt: 2014-05-15

Svårigheter med att hälsa?

Inläggav kjwkjw » 2014-07-09 3:22:12

jag vill alltid hälsa. men jag vågar inte. skäms över min röst och över hur jag ser ut. vem vill bli påhälsad av en tönt?
kjwkjw
Inaktiv
 
Inlägg: 998
Anslöt: 2013-09-14
Ort: Halmstad

Svårigheter med att hälsa?

Inläggav Ostrangad » 2014-07-09 10:11:48

Om jag är den som ringer upp någon (vilket sällan händer) så brukar jag istället fråga vad personen i fråga gör, istället för hur h*n mår. Är det någon jag har nära brukar den delen dyka upp senare i samtalet ändå.
Jag har svårt att ansluta mig till en grupp människor där man gör kontakt med flera personer samtidigt, och att naturligt (nåja) kramas gör jag endast med en gammal vän.

Hur känner ni för att avsluta och ta farväl av någon? Det finner jag mycket svårare. Oftast är det partnern som tar "intiativet" och jag sitter lite på spänn i slutspurten av konsversationen eller umgänget.

vem vill bli påhälsad av en tönt?

Jag vill :D
Ostrangad
Ny medlem
 
Inlägg: 9
Anslöt: 2013-07-16

Svårigheter med att hälsa?

Inläggav brunneng » 2014-07-09 12:50:50

hattifnatt skrev:Jag har inga problem med att svara på "hur är det?" frågorna och (tror jag!) avgöra vad folk vill ha för svar. MEN jag kommer ALDRIG ihåg att ställa en motfråga! "Bara bra, och själv?" förväntas man säga, eller nåt sånt, men när jag presterat mitt "bra, tack" eller vad jag nu säger tycker jag att det är klart med det. :oops: Inte socialt accepterat.


Haha, exakt så ät det för mig! :-) Jag glömmer nästan alltid "Och hur är det med dig?". Ibland kommer jag ihåg det men inte ofta.
brunneng
 
Inlägg: 81
Anslöt: 2014-06-12
Ort: Södra Stockholms län

Svårigheter med att hälsa?

Inläggav Alien » 2014-07-09 13:12:29

hattifnatt skrev:Jag har inga problem med att svara på "hur är det?" frågorna och (tror jag!) avgöra vad folk vill ha för svar. MEN jag kommer ALDRIG ihåg att ställa en motfråga! "Bara bra, och själv?" förväntas man säga, eller nåt sånt, men när jag presterat mitt "bra, tack" eller vad jag nu säger tycker jag att det är klart med det. :oops: Inte socialt accepterat.

Ja, så är det för mig också. Ett oväntat socialt möte kan vara stressande i sig, så jag glömmer att ställa motfråga.

På frågan "Hur mår du" kan man ju, om man nu inte mår bra, säga "Som vanligt" el "Så där", och då vet de flesta att de inte ska fråga mer, eftersom de inte vill ha en lång redogörelse till svar.

hattifnatt skrev:Jag tycker det är svårare att avsluta ett samtal. I vilka fall säger man "hej då" och när avslutas det liksom automatiskt? När jag anser att samtalet är slut kan det hända att jag bara vänder på klacken och går, utan att säga "hej då", och det är ALDRIG en bra idé, det vet jag ju, men det går inte automatiskt. Och att säga "trevlig helg" och att överhuvudtaget säga hej då till arbetskamrater när man går hem. Ska man visst göra :wink:

Nej, det kan vara svårt att veta, jag brukar låta motparten avsluta. Säger jag själv "Hejdå" kan det komma abrupt för att jag liksom inte förberett det. Åas tycker jag att folk både i telefon och irl drar ut på det i onödan. Ja, att säga Hejdå till arbetskamraterna hade jag vant vid mig, men att komma ihåg att man på fredagar ska säga "Trevig helg!" också, det kom jag inte ihåg.

Som Håkan Jansson skriver i Jag och mina diagnoser:
”Det är viktigt att säga hej och hejdå hela tiden. Ofta och jämt. Om du möter någon på gatan som du tydligen känner så säg ’Hej!’ när ni träffas och ’Hejdå!’ när du går. Då vet den andra när du kommer fram till henne/honom och när du går. Det blir liksom tydligare var du befinner dig. Om du glömmer att säga ’Hejdå!’ kanske den andre tror att du är kvar och blir stående själv och pratar rätt ut i tomma luften.”
post610813.html#p610813
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Svårigheter med att hälsa?

Inläggav kiddie » 2014-07-09 18:32:30

De som mer känner mig kan jag avsluta med som jag vill. Jag säger Nu går jag, sedan går jag.

Det kan förefalla underligt men verkar accepterat, funkar även med lite okända ibland. Tror det är för de tror man gör det lite med glimten i ögat eller ngt.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Svårigheter med att hälsa?

Inläggav enkille » 2014-07-09 22:18:15

Har också problem med att hälsa men framförallt att komma ihåg att fråga tillbaks när nån frågar hur läget är osv. Känns som så omotiverad fråga att det inte kommer med automatik, måste alltid försöka komma ihåg det. Varje dag ska det tragglas med hur läget är.

Spelar ingen roll hur länge jag varit på ett ställe med samma människor blir alltid konstigt att tajma hälsningarna. Jag brukar inte hälsa om jag inte får ögonkontakt men det gör endel av mina kollegor t.ex. Sen om man ska hälsa på fler samtidigt hur gör man då ?? Tittar man runt på alla och sen säger hej.

Ändå jobbar jag i butik så hälsar säkert 100ggr per dag på folk men inte blir jag bättre för det :-)051

Det är dock mycket svårare att ta farväl, blir alltid skumt så undviker det. Blir oftast att jag hejar snabbt och sen drar även om det är sista dagen på stället. Var samma sak när jag gick ut gymnasiet, bara drog.
enkille
 
Inlägg: 44
Anslöt: 2014-05-20

Svårigheter med att hälsa?

Inläggav TheWonderer92 » 2014-07-09 22:44:34

Även om människor inte menar något särskilt med de artiga/ytliga hälsningsfraserna måste de väl ändå se igenom när en person inte känner sig bekväm med det. När det känns konstlat, ansträngt och i värsta fall falskt. Jag upplever iaf oftast mig själv så.

Då är det ju bättre i långa loppet att inte hälsa "i onödan", då man kan skapa obehag hos den andre med de motstridiga känslor som man nånstans sänder ut. Och när man absolut MÅSTE hälsa på någon som man känner ytligt, så kan man ju tänka på det roligaste man varit med om så VIPS! är leendet och engagemanget där. Om än flyktigt.
TheWonderer92
 
Inlägg: 1036
Anslöt: 2014-05-14
Ort: Norr om stan

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in