Tips för att tänka mindre?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Tips för att tänka mindre?

Inläggav ninegirl » 2014-07-06 21:48:51

Ja, de allra flesta aspergare, som jag förstår, överanalyserar/tänker för mycket och jag tillhör dem..

Någon som har tips på hur man ska lyckas sluta tänka/analysera allt man ser runtomkring sig?

Någon som har lyckats med detta?...

Hur gör man? :? ...
ninegirl
 
Inlägg: 629
Anslöt: 2010-10-14

Tips för att tänka mindre?

Inläggav Moggy » 2014-07-06 21:56:18

Elchocker?


http://www.newscientist.com/article/dn2 ... 7mpm7Gzkjo

In a series of experiments, people were told to sit still and do nothing but think. The participants not only found the experience unpleasant, they also opted to give themselves mild electric shocks, possibly to relieve the boredom.

The volunteers received the shock once before the experiment, so as to quell their sense of curiosity. And they didn't seem to like it much – saying they would pay money to avoid receiving it again.

Nonetheless, when left alone, 67 per cent of men and 25 per cent of women chose to voluntarily zap themselves.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Tips för att tänka mindre?

Inläggav ninegirl » 2014-07-06 21:57:49

Amen fy :(
ninegirl
 
Inlägg: 629
Anslöt: 2010-10-14

Tips för att tänka mindre?

Inläggav notwoodstock » 2014-07-06 21:58:24

Sök sinnesro genom andliga metoder, avslappnande musik i lurar. Alltså se det som ett problem för den andliga dimensionen, sök distraktion i tankar m.m från det fundamentala planet. Om man går omkring och slappnar av och ser saker som oväsentliga i största allmänhet, så lugnar sig kanske automatanalysen.

Själv har jag inte lidit så mycket av sådant här, men vet att avslappnande musik i huvudet gör mig allmänt tryggare, även mitt i stan. (Eller gjorde, förr...)
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Tips för att tänka mindre?

Inläggav ninegirl » 2014-07-06 22:01:48

notwoodstock skrev:Sök sinnesro genom andliga metoder, avslappnande musik i lurar. Alltså se det som ett problem för den andliga dimensionen, sök distraktion i tankar m.m från det fundamentala planet. Om man går omkring och slappnar av och ser saker som oväsentliga i största allmänhet, så lugnar sig kanske automatanalysen.

Själv har jag inte lidit så mycket av sådant här, men vet att avslappnande musik i huvudet gör mig allmänt tryggare, även mitt i stan. (Eller gjorde, förr...)


Tack, det lät som något jag faktiskt kan pröva... har någon något mer förslag så tackar jag och tar emot.. det får gärna vara vänliga sådana.. :-)Happy
ninegirl
 
Inlägg: 629
Anslöt: 2010-10-14

Tips för att tänka mindre?

Inläggav slackern » 2014-07-06 22:16:44

Lobotomi kanske funkar?
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Tips för att tänka mindre?

Inläggav kapuni » 2014-07-06 23:40:16

Medicin får mig att grubbla mindre.
kapuni
 
Inlägg: 1452
Anslöt: 2010-04-28

Tips för att tänka mindre?

Inläggav Myrkr » 2014-07-06 23:47:24

Distrahera dig själv, håll hjärnan sysselsatt med annat, tex läsning, datorspel etc.
Fast då brukar man iochförsig behöva ta igen på natten... vilket brukar leda till att man bara går och lägger sig när man är såpass svimfärdig att man inte kan tänka... dåligt råd, glöm det.
Myrkr
 
Inlägg: 1213
Anslöt: 2014-05-15

Tips för att tänka mindre?

Inläggav mondo beyondo » 2014-07-06 23:58:33

Meditation, avslappning och mindfullness går alla ut på att 'stilla sinnet' och funkar. Man behöver bara öva...

Lyssna på musik eller sjunga till musik så högt jag kan blåser oxå ur hjärnan, lixom fysisk aktivitet som cykla. Det harmoniserar, balanserar.

Däremot försvinner väl inte lusten till att analysera men tanken är att hjärnan ska bli lite mer väldresserad med övning och inte bete sig som en valp som kissar överallt :)
mondo beyondo
 
Inlägg: 2502
Anslöt: 2007-07-04
Ort: Stockholm Sverige

Tips för att tänka mindre?

Inläggav ninegirl » 2014-07-07 15:48:45

:D Haha
ninegirl
 
Inlägg: 629
Anslöt: 2010-10-14

Tips för att tänka mindre?

Inläggav Fortuno » 2014-07-07 20:21:41

Dom uppenbara, "klassiska" botemedlen är ju alkohol och droger.
Då dom endast hjälper för tillfället, är olagliga (nåja, en av dom), och är skadliga,
så rekommenderar jag hög musik. Min egen erfarenhet är att ungefär 50% av tankeverksamheten upptas av musiken. Men detta är såklart helt ovetenskapligt. :-)Happy
Fortuno
 
Inlägg: 66
Anslöt: 2011-06-15
Ort: Järfälla

Tips för att tänka mindre?

Inläggav antonius » 2014-07-07 20:34:45

ninegirl skrev:Ja, de allra flesta aspergare, som jag förstår, överanalyserar/tänker för mycket och jag tillhör dem..

Någon som har tips på hur man ska lyckas sluta tänka/analysera allt man ser runtomkring sig?

Någon som har lyckats med detta?...

Hur gör man? :? ...


Man ska sitta och tänka på ordet "barriär", samtidigt som man tänker sig att man har en liten skyddsvall runt omkring sig, eller en vallgrav, sen får man som träna sig på att fokusera på enkla ting, diska, städa etc och INTE låta tankarna skena iväg på fel saker, svårt men det går med träning... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21875
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Tips för att tänka mindre?

Inläggav ninegirl » 2014-07-07 21:11:39

Fortuno skrev:Dom uppenbara, "klassiska" botemedlen är ju alkohol och droger.
Då dom endast hjälper för tillfället, är olagliga (nåja, en av dom), och är skadliga,
så rekommenderar jag hög musik. Min egen erfarenhet är att ungefär 50% av tankeverksamheten upptas av musiken. Men detta är såklart helt ovetenskapligt. :-)Happy


Musik är bra :-)Happy

antonius skrev:[

Man ska sitta och tänka på ordet "barriär", samtidigt som man tänker sig att man har en liten skyddsvall runt omkring sig, eller en vallgrav, sen får man som träna sig på att fokusera på enkla ting, diska, städa etc och INTE låta tankarna skena iväg på fel saker, svårt men det går med träning... :-)063


Ja, låter ju vettigt. Har perioder när jag inte tänker alls och bara gör, sen kommer dessa perioder då man övertänker på i princip allt och gör sig själv osäker och orolig. Men distraktion är alltid bra.

Har kommit underfund med att korsord är bra :-)Happy
ninegirl
 
Inlägg: 629
Anslöt: 2010-10-14

Tips för att tänka mindre?

Inläggav Fortuno » 2014-07-07 21:18:00

Jag brukar säga till vänner att det värsta man kan göra mot mig är att låta mig vara ensam med mina egna tankar. Det brukar aldrig gå bra.
Fortuno
 
Inlägg: 66
Anslöt: 2011-06-15
Ort: Järfälla

Tips för att tänka mindre?

Inläggav ninegirl » 2014-07-07 21:26:35

Fortuno skrev:Jag brukar säga till vänner att det värsta man kan göra mot mig är att låta mig vara ensam med mina egna tankar. Det brukar aldrig gå bra.


Vänner är alltid bra knep att ta till. Synd bara att jag inte alltid är sådan att jag vill vara med dem 24/7, pga ork mm..

Har ju tendensen att antingen låta allt fokus läggas på dem istället för på mig själv. Har svårt med balansen där. Därför jag gärna är själv då och då, för då läggs fokuset på mig själv mer.
ninegirl
 
Inlägg: 629
Anslöt: 2010-10-14

Tips för att tänka mindre?

Inläggav Fortuno » 2014-07-07 21:36:42

Jag har två vänner jag kan umgås med, men känner typ åtta stycken. Dom sex jag inte umgås bor i andra delar av landet.
Tyvärr är den allmänna inställningen "Suck, men sök hjälp, jag orkar inte lyssna på dina problem." Så jag brukar vara sparsmakad med mina problem, plus att jag inte gillar att prata om mig själv. Andra människor (NT) är mer intressanta, att studera. =)
Fortuno
 
Inlägg: 66
Anslöt: 2011-06-15
Ort: Järfälla

Tips för att tänka mindre?

Inläggav ninegirl » 2014-07-07 21:41:39

Fortuno skrev:Jag har två vänner jag kan umgås med, men känner typ åtta stycken. Dom sex jag inte umgås bor i andra delar av landet.
Tyvärr är den allmänna inställningen "Suck, men sök hjälp, jag orkar inte lyssna på dina problem." Så jag brukar vara sparsmakad med mina problem, plus att jag inte gillar att prata om mig själv. Andra människor (NT) är mer intressanta, att studera. =)


Förstår. Som sagt jag är ju lätt antingen eller. Antingen har jag förhör med dem jag pratar med eller så lämnar jag ut väldigt mycket om mig själv när helst lusten faller in (vilket nog inte är så bra egentligen, men har svårt att hejda mig när jag väl sätter igång...)
ninegirl
 
Inlägg: 629
Anslöt: 2010-10-14

Tips för att tänka mindre?

Inläggav Fortuno » 2014-07-07 21:42:59

Typ ofta är man ganska tystlåten, tills det dyker upp ett ämne som man faktiskt vet något om. Och vad vet man bättre än sig själv? :-)Happy
Fortuno
 
Inlägg: 66
Anslöt: 2011-06-15
Ort: Järfälla

Tips för att tänka mindre?

Inläggav Vivec » 2014-07-07 22:52:49

Jag brukar koncentrera mig på att, i min "inre syn"[den vi ser tankar med] Visualisera; Färgen av Ingenting: Vad skulle du se om allt var genomskinligt? Tänk inte: Visualisera.

När du börjar uppleva vibrationer, så är allt som krävs av dig: Att du fortsätter andas, från magen. Slappa av musklerna i axlarna, ansiktet och ögonen, osv.

Om du är i ett tyst rum kommer du höra tystnaden, den kommer tillslut upplevas som ett tinitus liknande ljud, eller som från static från en TV.

Försvinn in i dig själv.

Tänk inte: Upplev.

Vem vet vad som finns gömt djupt där inne förutom du själv?
Vem annars än du själv kan uppleva det?
Vivec
 
Inlägg: 29
Anslöt: 2013-11-14
Ort: Skogen

Tips för att tänka mindre?

Inläggav dasunbedingte » 2014-07-07 22:54:38

Masturbation.
Stirra på dokusåpor som Bonde söker Kviga.
Läsa något av Läckmark.
Läsa Aftonbladet.
Gå med i MUP.
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Tips för att tänka mindre?

Inläggav ninegirl » 2014-07-07 23:09:39

Vivec skrev:Jag brukar koncentrera mig på att, i min "inre syn"[den vi ser tankar med] Visualisera; Färgen av Ingenting: Vad skulle du se om allt var genomskinligt? Tänk inte: Visualisera.

När du börjar uppleva vibrationer, så är allt som krävs av dig: Att du fortsätter andas, från magen. Slappa av musklerna i axlarna, ansiktet och ögonen, osv.

Om du är i ett tyst rum kommer du höra tystnaden, den kommer tillslut upplevas som ett tinitus liknande ljud, eller som från static från en TV.

Försvinn in i dig själv.

Tänk inte: Upplev.


Gillas. Ska jag ha i åtanke :)
ninegirl
 
Inlägg: 629
Anslöt: 2010-10-14

Tips för att tänka mindre?

Inläggav slackern » 2014-07-07 23:13:00

Köp en buttplug. :lol:
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Sv: Tips för att tänka mindre?

Inläggav tahlia » 2014-07-08 2:29:18

slackern skrev:Köp en buttplug. :lol:


Är det erfarenhetens röst som talar? :P
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Tips för att tänka mindre?

Inläggav Mortalis » 2014-07-08 3:23:46

Jag hörde om en person som hade "Jordbruket i Östergötland under 50 år" liggande på nattduksbordet ifall hen behövde ett sömnpiller. .
Mortalis
 
Inlägg: 1804
Anslöt: 2012-05-22
Ort: Aspudden

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in