Hen, h*n, henom och liknande fulord

Här diskuterar vi språkfrågor på ett brett plan.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav rdos » 2014-07-02 14:26:35

Tycker det går alldeles utmärkt att jämföra neger och hen. Likheterna (ej olikheterna) är slående. Ordet neger myntades säkert för att beskriva ett utseende (kommer förmodligen av spanskans "negro" som betyder svart), men sedan blev det befläckat av PK-maffian. Det är likadant med hen. Skulle kunna varit ett praktiskt ord, men det är som sagt för evigt befläckat av PK-maffian och därmed oanvändbart om man inte är likhetsfeminist.
Senast redigerad av rdos 2014-07-02 14:36:17, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Re: Sv: Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav slackern » 2014-07-02 14:34:19

rdos skrev:Tycker det går alldeles utmärkt att jämföra neger och hen. Likheterna (ej olikheterna) är slående. Ordet neger myntades säkert för att beskriva ett utseende, men sedan blev det befläckat av PK-maffian. Det är likadant med hen. Skulle kunna varit ett praktiskt ord, men det är som sagt för evigt befläckat av PK-maffian och därmed oanvändbart om man inte är likhetsfeminist.


På svenska funkar det alldeles utmärkt att säga svart om någon från Afrika.

Äldre människor förstår jag om dom säger ordet neger. Skulle min 11 åriga son säga det. Skulle jag säga till honom att det inte är ett särskilt lämpligt ord. Men det har han redan lärt sig i skolan när dom tittade på en film om mobbning och negerboll.
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav rdos » 2014-07-02 14:37:57

slackern skrev:På svenska funkar det alldeles utmärkt att säga svart om någon från Afrika.


Negro är spanska för svart, så vari ligger skillnaden?
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav Moggy » 2014-07-02 14:42:32

gadas skrev:
Moggy skrev:Det är snarare genusmaffian som försöker tvinga på folk ett icke önskvärt ord.


Hur tvingar man på folk ett ord? Genom att använda det? Grundbulten i yttrandefrihet...



Genom hur ordet har lanserats. Det är utplacerat ovanifrån, från en intellektuell självutnämd elit som har en agenda där det ingår att förändra språket. Det är inget som kommit från ett folkligt behov såsom fallet är med många andra nyord.

Bland vissa som använder ordet som jobbar som journalister eller skriver bloggar så är det övertydligt att dom anstränger sig för att hitta behov av att använda ordet. Gärna då i första meningen eller första stycket så att ingen missar att dom väljer att skriver det där ordet. Iofs är det inte helt fel att det är så, då ser man snabbt att man inte behöver läsa artikeln...
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav rdos » 2014-07-02 14:43:00

gadas skrev:Nej, jag är inte psykiatriker. Och jag har de så utmärkande dragen för GAD. Och jag vet att insikter om ångest kan förändra ens liv radikalt.


De utmärkande dragen behöver inte ha något som helst samband med den psykiatriska diagnosen. Psykiatriska diagnoser namnges på möten och genom omröstningar och behöver inte ha ett skvatt med själva dragen att göra. Inte heller behöver dragen vara relaterade, utan kan vara hopplock av orelaterade saker.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav HenrikE » 2014-07-02 15:09:22

Bästa rdos, någon har lurat i dej att ordet hen är "skapat av likhetsfeminister som ett ideologiskt instrument". Men det användes i UNT för femtio år sedan. Vill du inte använda det slipper du, så du har ingen anledning att vara arg. Jag känner inte Alien men jag håller med om allt hen skrivit i denna fråga.
HenrikE
 
Inlägg: 266
Anslöt: 2012-10-05

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav Moggy » 2014-07-02 15:17:20

http://www.google.se/trends/explore#q=hen&geo=SE&cmpt=geo

Trend över ordets användande i Sverige.

Populärast i Stockholm och Uppsala. Minst populärt i Norrbotten, Skåne och Jönköpings län. Säger nåt om vilka det är som använder ordet.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav antonius » 2014-07-02 15:25:10

Moggy skrev:Populärast i Stockholm och Uppsala. Minst populärt i Norrbotten, Skåne och Jönköpings län. Säger nåt om vilka det är som använder ordet.


Många yngre Norrbottningar använder det som skällsord, de äldre vet inte vad det är, min kära mor har då aldrig hört talas om det... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21887
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav Alien » 2014-07-02 15:27:23

Moggy skrev:Populärast i Stockholm och Uppsala. Minst populärt i Norrbotten, Skåne och Jönköpings län. Säger nåt om vilka det är som använder ordet.


Och? Nyheter brukar börja i storstäderna.

Bor man i en by på landet och känner alla där och aldrig pratar om något annat än den närmaste vardagen el om andra människor än de man känner, då behöver man förstås inte ordet "hen".
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav Moggy » 2014-07-02 15:30:14

Alien skrev:
Bor man i en by på landet och känner alla där och aldrig pratar om något annat än den närmaste vardagen el om andra människor än de man känner, då behöver man förstås inte ordet "hen".



För alla som bor utanför Stockholm med omnejd är ju efterblivna lantisar som inte vet nåt..
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav sugrövmanövern » 2014-07-02 15:37:59

Alien skrev:
Moggy skrev:Populärast i Stockholm och Uppsala. Minst populärt i Norrbotten, Skåne och Jönköpings län. Säger nåt om vilka det är som använder ordet.


Och? Nyheter brukar börja i storstäderna.

Bor man i en by på landet och känner alla där och aldrig pratar om något annat än den närmaste vardagen el om andra människor än de man känner, då behöver man förstås inte ordet "hen".
Gudars skymning vilka fördomar :lol: . Jag lovar att jag skulle kunna bo i Stockholm utan att använda ordet hen, likväl som jag som nu bor i en by med tre hushåll och saknar henbehov.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav Alien » 2014-07-02 16:06:03

Fördomar? Jag angav en förklaring till Moggys tes att "hen" inte behövdes utanför storstäderna. Är inte han fördomsfull då?

Jag behöver inte heller hen i dagligt tal. Det är nätet som gjort att jag behöver det.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav Alien » 2014-07-02 16:08:21

Moggy skrev:
Alien skrev:Bor man i en by på landet och känner alla där och aldrig pratar om något annat än den närmaste vardagen el om andra människor än de man känner, då behöver man förstås inte ordet "hen".


För alla som bor utanför Stockholm med omnejd är ju efterblivna lantisar som inte vet nåt..


Jantelagen lever starkast på landet. Du ska inte tro att du är nåt, du ska inte tro att du har nåt att lära oss, du ska inte tro att du har rätt att komma med nåt nytt...
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav sugrövmanövern » 2014-07-02 16:19:10

Alien skrev:Fördomar? Jag angav en förklaring till Moggys tes att "hen" inte behövdes utanför storstäderna. Är inte han fördomsfull då?

Jag behöver inte heller hen i dagligt tal. Det är nätet som gjort att jag behöver det.

Han hänvisade till en undersökning. Hans åsikt verkar mer vara att hen inte behövs öht :-)063 .

Att det är mycket genusfolk i Stockholm är ingen hemlighet. Finns en del i Umeå också, det är en mycket sjuk stad. http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=5794073
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav Alien » 2014-07-02 16:33:48

Det är väl inte ni hen-hatare som avgör om ordet behövs. Om andra använder det, så tycker alltså de att det behövs.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav gadas » 2014-07-02 17:03:24

Moggy skrev:Genom hur ordet har lanserats. Det är utplacerat ovanifrån, från en intellektuell självutnämd elit som har en agenda där det ingår att förändra språket.


Nu börjar jag förstå likheterna med "neger". Men skillnaden är fortfarande diametral, "neger" pekar ut, "hen" undviker att peka ut.

Men om folket inte gillar ordet så spelar det väl ingen roll om en elit har hittat på det. Att rynka på näsan åt konstruerade uttryck och kräva spontan, planlös utveckling är för övrigt ett praktexempel på vad jag kallar politiskt (eller kulturellt) korrekt.
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav gadas » 2014-07-02 17:06:05

Anledningen till att jag inte är feminist är just att feminismen överbetonar genusperspektivet - precis som när man envisas med att bara säga han eller hon och aldrig hen! Jag är emot könsdiskriminering.
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav kapuni » 2014-07-02 17:06:45

kullan skrev:Jag känner så här. Jag blir hellre kallad för denna där än det fula ordet hen. Jag kommer fortsätta att skriva han/hon i textform. I verbal form har jag aldrig använt ordet hen.

Du vill inte bli kallad hen, men du har själv tydligen inga problem att kalla andra för hen.
kapuni
 
Inlägg: 1452
Anslöt: 2010-04-28

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav gadas » 2014-07-02 17:09:16

rdos skrev:
gadas skrev:Nej, jag är inte psykiatriker. Och jag har de så utmärkande dragen för GAD. Och jag vet att insikter om ångest kan förändra ens liv radikalt.


De utmärkande dragen behöver inte ha något som helst samband med den psykiatriska diagnosen. Psykiatriska diagnoser namnges på möten och genom omröstningar och behöver inte ha ett skvatt med själva dragen att göra. Inte heller behöver dragen vara relaterade, utan kan vara hopplock av orelaterade saker.


Jag tror du vet för lite om GAD. Jag vet att jag har GAD, utan att lyssna på psykiatriker och jag använder ordet hen utan att lyssna på feminister.
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav gadas » 2014-07-02 17:10:02

Moggy skrev:Populärast i Stockholm och Uppsala. Minst populärt i Norrbotten, Skåne och Jönköpings län. Säger nåt om vilka det är som använder ordet.


Mycket fördomsfullt.
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav Moggy » 2014-07-02 17:10:55

Alien skrev:
Moggy skrev:
Alien skrev:Bor man i en by på landet och känner alla där och aldrig pratar om något annat än den närmaste vardagen el om andra människor än de man känner, då behöver man förstås inte ordet "hen".


För alla som bor utanför Stockholm med omnejd är ju efterblivna lantisar som inte vet nåt..


Jantelagen lever starkast på landet. Du ska inte tro att du är nåt, du ska inte tro att du har nåt att lära oss, du ska inte tro att du har rätt att komma med nåt nytt...


Allt utanför Stockholm är alltså "landet"? Det kanske är så att det mest är Stockholmare som tar till det där med jantelagen när dom märker att deras attityd inte går hem hos lantisarna.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav sugrövmanövern » 2014-07-02 17:15:26

I'm a hillbilly, and i walk amongst you :lol: .
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav slackern » 2014-07-02 17:20:03

Moggy skrev:
Alien skrev:
Moggy skrev:
För alla som bor utanför Stockholm med omnejd är ju efterblivna lantisar som inte vet nåt..


Jantelagen lever starkast på landet. Du ska inte tro att du är nåt, du ska inte tro att du har nåt att lära oss, du ska inte tro att du har rätt att komma med nåt nytt...


Allt utanför Stockholm är alltså "landet"? Det kanske är så att det mest är Stockholmare som tar till det där med jantelagen när dom märker att deras attityd inte går hem hos lantisarna.


Men vad fan har jag som Stockholmare med saken att göra? Jag har för mig att Alien har skrivit att hon kommer från en annan kommun och inte huvudstaden.
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav rdos » 2014-07-02 18:21:17

gadas skrev:Nu börjar jag förstå likheterna med "neger". Men skillnaden är fortfarande diametral, "neger" pekar ut, "hen" undviker att peka ut.


Tror det är mer signifikant att "neger" hittades på av folk i allmänhet och sedan sabbades av PK-maffian, medan hen hittats på av PK-maffian men ignoreras av folk i allmänhet. Likheterna är att PK-maffian varit inblandade i båda uttrycken, fast på olika sätt.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Återgå till Språket



Logga in