Hen, h*n, henom och liknande fulord

Här diskuterar vi språkfrågor på ett brett plan.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav Alien » 2014-06-30 14:43:53

rdos skrev:
Alien skrev:
rdos skrev:
Skulle förvåna mig om finnarna använder det på folk de vet könet på (om vi då undantar extremfeminister).


Klart de gör, de har ju bara ett pronomen, nämligen "hän". Precis som i estniskan och ungerskan.


Schack-matt.

Om dessa språk bara har ett pronomen så använder de alltså inte ordet av samma orsak som likhetsfeminismen gör, utan för att språket i sig inte haft behov av denna urskiljning. Ungefär samma som att t.ex. spanska också har olika böjningar beroende på kön, och t.ex. tyskan även kategoriserar allt som maskulint, feminint eller neutralt. Det är bara en ren slump att vissa språk har mer av detta än andra, och stödjer inte på något sätt likhetsfeminismen. I slutändan så har ALLA språk ord för man och kvinna, och har inget ord för folk som inte är något av detta naturligt.


Det var ju du som hade fel om "hän".

Om man tänker logiskt (i motsats till känslomässigt): eftersom man inte behöver ett könsbestämt ord för "de" (3e person pluralis), så varför ett för 3e person singularis? Det finns ingen anledning att tro att det är viktigare för svenskar än för finnar. Talar man om personer alla känner, så framgår det ju ändå vem man menar. I modern tid pratar man om folk generellt, folk man inte känner. Då finns det alltså ett behov av ett kort pronomen för bägge könen. Nämligen "hen". En del föredrar "hon el han/vederbörande". Men en del av dem vill tydligen utrota ordet "hen", bara för att de inte vill ha det. Odemokratiskt, tycker jag.

Jag förstår inte varför "hen" stöder likhetsfeminismen. Verkar vara en noja hos alla antifemnister. Skulle tro att alla språk har ord för man och kvinna, men också könsneutrala ord som "människa". Så om jag läser ordet "hen" (i betydelsen "han el hon") i en tidning, så betyder det att tidningen är lihetsfemnistisk? Ja, då är väl likhetsfeminismen norm.

Man skulle kunna tänka sig att i ett språk finns även könsbestämda ord för "jag". Kvinnor säger "jaga" och män "jago". Detta för att man absolut vill veta vilket kön alla har som man pratar med på internet. Det är ju såå viktigt, man kan väl knappast kommunicera utan att veta det, el hur tänker ni?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav gadas » 2014-06-30 15:04:36

KrigarSjäl skrev:
gadas skrev:Jag är 50 % man och 25 % kvinna - vad fan ska jag kalla mig - "haaon" ??

Hur har du kommit fram till de siffrorna?
Och vad med resterande 25 procent, utomjording?


Ett mätinstrument från Clas Ohlson, det var jättebilligt! :wink:

Nä, snarare en generalisering från antagandet att jag bara till hälften är man men samtidigt snarare man än kvinna.

Väntade med spänning på den andra frågan...

Men varför ska människor alltid söka utomjordiska förklaringar till jordiska fenomen? Det är betydligt mer närliggande: 25 % barn! Men jag instämmer gärna i invändningen att barn också är män och kvinnor.
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav gadas » 2014-06-30 15:06:51

rdos skrev:I slutändan så har ALLA språk ord för man och kvinna, och har inget ord för folk som inte är något av detta naturligt.


Du använde just ett sådant ord: "folk"!
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav gadas » 2014-06-30 15:17:19

Språk utvecklas alltid. Dessvärre görs ibland försök att tvärtom rensa dem. Det är väl ungefär vad det handlar om. Jo, en tredje sak; kulturellt korrekta rynkar på näsan åt nyheter som inte kommer av planlöshet. Jag har AS och gillar planmässighet, jag har bipolär sjukdom och gillar kreativitet också; därför gillar jag hen.

PS. Möjligen gör GAD också att jag oroar mig i onödan för att språk ska lyckas rensas. Fantastiskt, t o m språket är diagnostiserat, jag i ett nötskal (valnöt- så klart)
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav gadas » 2014-06-30 15:22:24

Alien skrev:Man skulle kunna tänka sig att i ett språk finns även könsbestämda ord för "jag". Kvinnor säger "jaga" och män "jago". Detta för att man absolut vill veta vilket kön alla har som man pratar med på internet. Det är ju såå viktigt, man kan väl knappast kommunicera utan att veta det, el hur tänker ni?


BRA exempel!! I och för sig skulle det inte skada, men desto viktigare att också ha ett neutralt jag, om det kan fortsätta vara accepterat...
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav gadas » 2014-06-30 15:24:21

gadas skrev:
rdos skrev:I slutändan så har ALLA språk ord för man och kvinna, och har inget ord för folk som inte är något av detta naturligt.


Du använde just ett sådant ord: "folk"!


Eller missförstod jag dig? Menar du ord för könlösa individer?
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav Wine » 2014-06-30 19:16:01

gadas skrev:
KrigarSjäl skrev:
gadas skrev:Jag är 50 % man och 25 % kvinna - vad fan ska jag kalla mig - "haaon" ??

Hur har du kommit fram till de siffrorna?
Och vad med resterande 25 procent, utomjording?


Ett mätinstrument från Clas Ohlson, det var jättebilligt! :wink:


Jag undrade faktiskt också hur du hade kommit fram till just de siffrorna men nu vet jag då, tack för tipset, ska kanske också testa och försöka få fram procentsatser. :wink:

gadas skrev:Nä, snarare en generalisering från antagandet att jag bara till hälften är man men samtidigt snarare man än kvinna.

Väntade med spänning på den andra frågan...

Men varför ska människor alltid söka utomjordiska förklaringar till jordiska fenomen? Det är betydligt mer närliggande: 25 % barn! Men jag instämmer gärna i invändningen att barn också är män och kvinnor.


Tror du inte att de allra flesta känner att de har både kvinnligt och manligt i sig men för den skull så är det säkerligen så att man i alla fall känner att antingen det manliga eller det kvinnliga dominerar och väger över?
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav KrigarSjäl » 2014-06-30 19:18:04

gadas skrev:
KrigarSjäl skrev:
gadas skrev:Jag är 50 % man och 25 % kvinna - vad fan ska jag kalla mig - "haaon" ??

Hur har du kommit fram till de siffrorna?
Och vad med resterande 25 procent, utomjording?


Ett mätinstrument från Clas Ohlson, det var jättebilligt! :wink:

Nä, snarare en generalisering från antagandet att jag bara till hälften är man men samtidigt snarare man än kvinna.

Väntade med spänning på den andra frågan...

Men varför ska människor alltid söka utomjordiska förklaringar till jordiska fenomen? Det är betydligt mer närliggande: 25 % barn! Men jag instämmer gärna i invändningen att barn också är män och kvinnor.

Det var den nivå jag väntade mig i det svaret.

Om du är 25 procent barn är du alltså inte myndig än.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav nescio » 2014-06-30 19:42:40

”Kim jobbar som bibliotekarie. Hen älskar sitt jobb.”

Den här användningen stör mig. När jag läser en text ser jag bilder av det som beskrivs i huvudet. Om jag inte får veta om Kim är man eller kvinna kan jag inte se Kim i biblioteket. Antingen ser jag en ansiktslös skyltdocka eller en växling fram och tillbaks mellan man/kvinna. Det blir frustrerande.
nescio
 
Inlägg: 3841
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav Wine » 2014-06-30 19:56:38

Jag har nog skrivit det tidigare men jag ser verkligen "hen" som ett väldigt onödigt ord som inte behövs i svenskan eftersom det sedan länge redan finns ord som "han", "hon", "den", "denne", "vederbörande" exempelvis. Hade det funnits ett vettigt behov av ett ord som "hen" så hade det redan lanserats och börjat användas för länge sedan.

Jag tycker snarare att det är de som lobbar för ordet "hen" med argumentet att man inte ska göra så stor sak av vilket kön en individ tillhör som själva just gör en stor sak av det genom att påstå att ordet behövs för denna sak, när det egentligen borde räcka med att använda befintliga ord som antingen "han", "hon", "den" o.s.v. Argumentet att man bör använda "hen" för att ingen ska behöva känna sig utpekad på grund av sitt kön förstår jag inte heller då det är helt naturligt och självklart att man har en viss könsidentitet som antingen man eller kvinna.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav MsTibbs » 2014-06-30 20:22:54

Det finns folk som föds "mitt emellan" om än ovanligt.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav HGJ » 2014-06-30 21:54:09

Alien skrev:Om man tänker logiskt (i motsats till känslomässigt) så eftersom man inte behöver ett könsbestämt ord för "de" (3e person pluralis), så varför ett för 3e person singularis?

Alien skrev:Man skulle kunna tänka sig att i ett språk finns även könsbestämda ord för "jag". Kvinnor säger "jaga" och män "jago". Detta för att man absolut vill veta vilket kön alla har som man pratar med på internet. Det är ju såå viktigt, man kan väl knappast kommunicera utan att veta det, el hur tänker ni?

Vi har haft särskilda maskulin- och femininformer av såväl adjektiv som pronomenet de. Så här ser systemet ut:

  • Ég er ungur/gamall. Sagt av en man.
  • Ég er ung/gömul. Sagt av en kvinna.
  • Þú ert ungur/gamall. Sagt till en man.
  • Þú ert ung/gömul. Sagt till en kvinna.
  • Hann er ungur/gamall.
  • Hún er ung/gömul.
  • Við erum ungir/gamlir. Sagt av män.
  • Við erum ungar/gamlar. Sagt av kvinnor.
  • Þið eruð ungir/gamlir. Sagt till män.
  • Þið eruð ungar/gamlar. Sagt till kvinnor.
  • Þeir eru ungir/gamlir. Sagt om män.
  • Þær eru ungar/gamlar. Sagt om kvinnor.

Mer här.
Senast redigerad av HGJ 2014-06-30 21:59:59, redigerad totalt 2 gånger.
HGJ
Assistent
 
Inlägg: 5321
Anslöt: 2007-06-02

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav Kahlokatt » 2014-06-30 21:56:15

Tor_och_i2p skrev:
Alien skrev:Det finns redan ett utmärkt ord "hen" (troligen influerat av finska "hän"). Ingen anledning att skapa ett nytt.

Det som förundrar mig är vilket känslomässigt hat så många har till detta lilla oskyldiga ord. Ingen tvingas använda det, men motståndarna vill förbjuda andra att använda det.

Hen baseras på Finska ordet hän. Existerar inte någon motsvarighet på Engelska, lika dött som på Svenska. Finnarna är alltid ett steg längre. Först Linux och sen hän :D (eller omvänt)


Engelskan har tydligen börjat exprimentera med pronomenet Xe.

http://en.wikipedia.org/wiki/Gender-spe ... l_pronouns
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav gadas » 2014-07-01 8:47:44

KrigarSjäl skrev:Det var den nivå jag väntade mig i det svaret.

Betryggande att höra att du förväntar dig en hög nivå i mina inlägg.

KrigarSjäl skrev:Om du är 25 procent barn är du alltså inte myndig än.


Jodå, till övervägande del. Det fina är att jag inte har glömt hur det var att inte vara myndig...
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav gadas » 2014-07-01 8:49:56

nescio skrev:”Kim jobbar som bibliotekarie. Hen älskar sitt jobb.”

Den här användningen stör mig. När jag läser en text ser jag bilder av det som beskrivs i huvudet. Om jag inte får veta om Kim är man eller kvinna kan jag inte se Kim i biblioteket. Antingen ser jag en ansiktslös skyltdocka eller en växling fram och tillbaks mellan man/kvinna. Det blir frustrerande.


Det är helt okej att reagera med frustration. Men verkligheten ÄR frustrerande. Problemet är väl att man förväntar sig att en man ska se ut som en man och en kvinna som en kvinna.
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav gadas » 2014-07-01 8:53:18

Wine skrev:Jag har nog skrivit det tidigare men jag ser verkligen "hen" som ett väldigt onödigt ord som inte behövs i svenskan eftersom det sedan länge redan finns ord som "han", "hon", "den", "denne", "vederbörande" exempelvis.


"Den" anger inte att det syftar på en person. Vederbörande är långt och med en onödigt komplicerad syftning.

Wine skrev:Hade det funnits ett vettigt behov av ett ord som "hen" så hade det redan lanserats och börjat användas för länge sedan.


Det där är lite av en jantelag. Och snudd på utvecklingsfientligt - hade det behövts något nytt så hade det redan funnits. Verkligheten är annorlunda.
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav Geastrum » 2014-07-01 9:51:26

Måste erkänna att hen (objektsformen är också hen, inte "henom") är ett praktiskt och användbart ord. Men jag tror inte att jag kommer att använda det, då jag personligen, av någon outgrundlig anledning, inte känner mig helt bekväm med ordet hen. Jag kommer att fortsätta att skriva/säga "hon eller han" eller använda andra omskrivningar typ "vederbörande", "personen i fråga" etc.
Geastrum
 
Inlägg: 1500
Anslöt: 2014-05-08
Ort: Roslagen

Re: Sv: Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav Moggy » 2014-07-01 11:43:35

gadas skrev:
Wine skrev:Hade det funnits ett vettigt behov av ett ord som "hen" så hade det redan lanserats och börjat användas för länge sedan.


Det där är lite av en jantelag. Och snudd på utvecklingsfientligt - hade det behövts något nytt så hade det redan funnits. Verkligheten är annorlunda.



Hade behovet av ordet varit stort så hade det uppstått och används bland vanligt folk. Nu är det ett ord som har lanserats av en klick intellektuella i Stockholms innerstad. Anledningen till lanseringen av ordet är ideologisk och då vill få folk i landet att ta till sig deras åsikter. Därför väljer jag och många andra att avstå från att använda ordet.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav rdos » 2014-07-01 17:42:11

Moggy skrev:Hade behovet av ordet varit stort så hade det uppstått och används bland vanligt folk. Nu är det ett ord som har lanserats av en klick intellektuella i Stockholms innerstad. Anledningen till lanseringen av ordet är ideologisk och då vill få folk i landet att ta till sig deras åsikter. Därför väljer jag och många andra att avstå från att använda ordet.


Precis. Om man använder ordet så stödjer man likhetsfeminism och annan form av könsextremism, inklusive idén att kvinnor i Sverige är drabbade av ett "patriarkat".
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav Moggy » 2014-07-01 18:03:20

rdos skrev:
Moggy skrev:Hade behovet av ordet varit stort så hade det uppstått och används bland vanligt folk. Nu är det ett ord som har lanserats av en klick intellektuella i Stockholms innerstad. Anledningen till lanseringen av ordet är ideologisk och då vill få folk i landet att ta till sig deras åsikter. Därför väljer jag och många andra att avstå från att använda ordet.


Precis. Om man använder ordet så stödjer man likhetsfeminism och annan form av könsextremism, inklusive idén att kvinnor i Sverige är drabbade av ett "patriarkat".


Ja, och glöm inte strukturellt förtryck....
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav Alien » 2014-07-01 18:28:18

rdos skrev:
Moggy skrev:Hade behovet av ordet varit stort så hade det uppstått och används bland vanligt folk. Nu är det ett ord som har lanserats av en klick intellektuella i Stockholms innerstad. Anledningen till lanseringen av ordet är ideologisk och då vill få folk i landet att ta till sig deras åsikter. Därför väljer jag och många andra att avstå från att använda ordet.


Precis. Om man använder ordet så stödjer man likhetsfeminism och annan form av könsextremism, inklusive idén att kvinnor i Sverige är drabbade av ett "patriarkat".


Konspirationsteori!

1. Du anser alltså att tidningar som använder "hen" istf "han/hon" har en dold agenda? Dessutom har både jag och andra i tråden påpekat att vi använder det för att det är praktiskt; vi ljuger alltså?

2. Så inte heller de intersexuella får använda hen enligt dig utan att de är "könsextremistiska".
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav rdos » 2014-07-01 19:02:09

Alien skrev:1. Du anser alltså att tidningar som använder "hen" istf "han/hon" har en dold agenda?


Absolut

Alien skrev:Dessutom har både jag och andra i tråden påpekat att vi använder det för att det är praktiskt; vi ljuger alltså?


Ni kanske använder det ibland för att det är praktiskt, men det är fortfarande så att ordet är skapat av likhetsfeminister som ett ideologiskt instrument. Ni kunde valt att använda något mindre laddat ord.

Alien skrev:2. Så inte heller de intersexuella får använda hen enligt dig utan att de är "könsextremistiska".


Jo, den minimala gruppen intersexuella får använda det om sig själva. Men lika lite som HBTQ ska bestämma agendan på normala relationer, så ska intersexuella inte bestämma hur folk i allmänhet ska använda dessa ord.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav HenrikE » 2014-07-01 19:13:12

Nej rdos, ordet hen är inte "skapat av likhetsfeminister som ett ideologiskt instrument". Någon har lurat i dej detta. Jag använder ordet varje dag för att det är praktiskt. Du har alldeles rätt i att ingen ska "bestämma hur folk i allmänhet ska använda dessa ord" så då kanske du kan acceptera att folk i allmänhet använder detta praktiska ord?
HenrikE
 
Inlägg: 266
Anslöt: 2012-10-05

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav elle » 2014-07-01 19:23:20

Ordet hen betyder med andra ord att det är " fult " med könet .
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Återgå till Språket



Logga in