Religion

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Religion

Inläggav kjwkjw » 2014-07-01 1:09:55

nescio skrev:
kapuni skrev:Varför är det så viktigt att hålla på att jämföra vem som skulle vara bäst eller sämst, rätt eller fel?
Det är det man gör på diskussionsforum, tävlar i vem som är smartast (har mest rätt). Då gäller det ju att hitta folk som är dummare som man kan vinna över. Religiösa verkar passa bra in som måltavlor. De har fel om det mesta. Tyvärr förstår de inte de logiska reglerna för hur diskussioner förs, så de förstår inte när de har förlorat.


Alien
Det är onödigt att skriva allt man tänker. Här insinuerar du att just religiösa medlemmar är dummare än andra. Det bryter mot denna forumregel:
• skriv på ett sådant sätt att du inte medvetet sårar andra.

Du får en tillsägelse för detta inlägg. Meddelas även via pm.


vad har vi fel om?

ni ateister har en tendens till att vara otrevliga.
kjwkjw
Inaktiv
 
Inlägg: 998
Anslöt: 2013-09-14
Ort: Halmstad

Religion

Inläggav kjwkjw » 2014-07-01 1:12:05

jojomamma skrev:
kjwkjw skrev:
Ni tror alla kristna är dumma i huvudet.


Här kom en sådan där generalisering igen. Jag känner flera kristna (och några muslimer) som jag gillar och känner respekt för. Bra människor. Du är säkert en av dem. :-)Hug


läs vad personen ovanför skrev om religiösa. det är den där mentalteten som ateister har. man vågar inte ens säga att man är kristen för att ni alltid är så hånande och elaka.
kjwkjw
Inaktiv
 
Inlägg: 998
Anslöt: 2013-09-14
Ort: Halmstad

Religion

Inläggav kjwkjw » 2014-07-01 1:13:01

nescio skrev:
jojomamma skrev:Jag känner flera kristna (och några muslimer) som jag gillar och känner respekt för.
Jag känner inga religiösa som jag gillar och känner respekt för.


med din logik så är alla fotbollsfans huliganer bara för att liten klick bråkar på matcherna.
kjwkjw
Inaktiv
 
Inlägg: 998
Anslöt: 2013-09-14
Ort: Halmstad

Religion

Inläggav kjwkjw » 2014-07-01 1:15:26

Manar skrev:
elle skrev:
Kahlokatt skrev:Vad fint och sympatiskt av er! Verkligen en religion präglad av människokärlek och barmhärtighet som går runt och ser andra människor som smutsiga! :roll:

Vadå av er ? Det finns inga orena i kristendomen och inte heller otrogna som i andra religioner .
Jag har blivit kallad smutsig här pga. min tro vill jag minnas .


otukt, stöld, mord, äktenskapsbrott, själviskhet, ondska, bedrägeri, liderlighet, avund, förtal, högmod, förblindelse..”



klart man är oren om man gör något av dessa saker? religiös eller ej. oren = syndig.

oren ska inte tolkas bokstavligt, det betyder inte att ni inte tvättar er lol.

är själv en syndare men försöker bättre mig och ska bättra mig ännu mer.
kjwkjw
Inaktiv
 
Inlägg: 998
Anslöt: 2013-09-14
Ort: Halmstad

Religion

Inläggav kjwkjw » 2014-07-01 1:17:25

Kahlokatt skrev:
elle skrev:
Kahlokatt skrev:Vad fint och sympatiskt av er! Verkligen en religion präglad av människokärlek och barmhärtighet som går runt och ser andra människor som smutsiga! :roll:

Vadå av er ? Det finns inga orena i kristendomen och inte heller otrogna som i andra religioner .
Jag har blivit kallad smutsig här pga. min tro vill jag minnas .


Kwjkwj sade ju att vi icke-kristna är orena. Men det är ju bra om du inte håller med.
Vem har kallat dig smutsig p.g.a. din religion? Var det jag?



inte mina ord, det är guds ord. varför är det så viktigt för dig att vara "ren"? det är bara ett ord.
kjwkjw
Inaktiv
 
Inlägg: 998
Anslöt: 2013-09-14
Ort: Halmstad

Religion

Inläggav kjwkjw » 2014-07-01 1:19:06

Parvlon skrev:
kjwkjw skrev:så ska vi be till jesus eller gud? eller både och?
Det blir lättare om du ser Jesus som Gud.


"Jag är vägen och sanningen och livet; ingen kommer till Fadern utom genom mig."


:-)063
kjwkjw
Inaktiv
 
Inlägg: 998
Anslöt: 2013-09-14
Ort: Halmstad

Religion

Inläggav Parvlon » 2014-07-01 1:26:25

kjwkjw skrev:
Parvlon skrev:
kjwkjw skrev:så ska vi be till jesus eller gud? eller både och?
Det blir lättare om du ser Jesus som Gud.


"Jag är vägen och sanningen och livet; ingen kommer till Fadern utom genom mig."


:-)063
Precis. Min tolkning är "Ingen kommer till Gud utan tron på Jesus."

Johannes 14

Jesus lovar sända Hjälparen

15 Om ni älskar mig, håller ni fast vid mina bud. 16 Och jag skall be Fadern, och han skall ge er en annan Hjälpare, som alltid skall vara hos er, 17 sanningens Ande, som världen inte kan ta emot. Ty världen ser honom inte och känner honom inte. Ni känner honom, eftersom han förblir hos er och skall vara i er. 18 Jag skall inte lämna er faderlösa, jag skall komma till er


Ser du det som två olika personer att be till så har du plötsligt två Herrar. I bibeln står det att det bara finns en Herre.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Religion

Inläggav kjwkjw » 2014-07-01 1:27:51

så med andra ord så räcker det med att endast tillbe han som gud, herre. men man ska samtidigt också tro att han kom till jorden som jesus och dog för våra synder.

jesus är gud. amen.
kjwkjw
Inaktiv
 
Inlägg: 998
Anslöt: 2013-09-14
Ort: Halmstad

Religion

Inläggav kjwkjw » 2014-07-01 1:32:21

hittade detta intresanta...Syrisk-fenicisk mytologi....

Judendomen utvecklades stegvis ur den syrisk-feniciska religionen.

Det förefaller som om guden El ansågs vara gudarnas ledare i hela det västsemitiska området. Under bronsålderns sista århundraden, och under järnåldern, skulle han dock inta rollen som passiv härskare, och överlåta mera aktiva funktioner i myterna åt yngre gudar, exempelvis Baal. Ett undantag var Juda rike och Kungariket Israel där El, åtminstone bland delar av befolkningen, behöll sin äldre roll..

Till Baals motståndare hör Atar, Yam och Mot.

Några av de yngre gudarna skildras som älskare åt äldre gudinnor: Så Eshmun i relation till Ashera, och Adonis i relation till Atargatis. Den babyloniske guden Tammuz (som motsvarar den sumeriske Dumuzi) skildras som Astartes älskare.

Ytterligare några yngre gudar är Melqart (som delade titeln Baal med Hadad) och pestguden Reshef.

Det har spekulerats om huruvida Horon fyllde funktionen som ytterligare en dödsgud.

På Sinai-halvön har arkeologer kunnat belägga gudsnamnet JAHVE (!). Under namnet JHVH (tentativt vokaliserat Jahve) blev denna gudom betydelsefull i Kungariket Israel och Juda rike några århundraden senare.
kjwkjw
Inaktiv
 
Inlägg: 998
Anslöt: 2013-09-14
Ort: Halmstad

Religion

Inläggav Manar » 2014-07-01 2:25:15

kjwkjw skrev:
Manar skrev:
elle skrev:Vadå av er ? Det finns inga orena i kristendomen och inte heller otrogna som i andra religioner .
Jag har blivit kallad smutsig här pga. min tro vill jag minnas .


otukt, stöld, mord, äktenskapsbrott, själviskhet, ondska, bedrägeri, liderlighet, avund, förtal, högmod, förblindelse..”



klart man är oren om man gör något av dessa saker? religiös eller ej. oren = syndig.

oren ska inte tolkas bokstavligt, det betyder inte att ni inte tvättar er lol.

Det är det ingen som sagt heller. Du sa att orenhet satt i hjärnan hos exempelvis ateister. Kahlokatt påpekade att det var ganska otrevligt att säga så om andra, till vilket du svarade att det inte fanns orenhet inom kristendomen. Jag ville bara visa att enligt Jesus egen definition av oren så finns det det, eller menar du att det inte finns någon enda kristen i världen som är oren = syndig ?
Manar
 
Inlägg: 1018
Anslöt: 2008-03-27
Ort: Linköping

Religion

Inläggav elle » 2014-07-01 17:41:09

Kahlokatt skrev:
elle skrev:
Kahlokatt skrev:Vad fint och sympatiskt av er! Verkligen en religion präglad av människokärlek och barmhärtighet som går runt och ser andra människor som smutsiga! :roll:

Vadå av er ? Det finns inga orena i kristendomen och inte heller otrogna som i andra religioner .
Jag har blivit kallad smutsig här pga. min tro vill jag minnas .


Kwjkwj sade ju att vi icke-kristna är orena. Men det är ju bra om du inte håller med.
Vem har kallat dig smutsig p.g.a. din religion? Var det jag?

För mig är du inte smutsig och har aldrig varit det . Vi är olika men det betyder inte att du är smutsig för att du inte är troende.
Kahlokatt skrev:Elle: Om det handlar om inlägget där jag bad dig skämmas och tvätta käften, så var det inte för att jag tyckte att du var smutsig. Det var en ilskereaktion för att jag blev så arg av det du skrev. Jag tycker inte att du är smutsig på något sätt, det får du absolut inte tro.
För att göra er alla glada och nöjda, tänker jag aldrig mer skriva något i religionstrådarna. Så nu kan ni börja jubla och fira.

Dessa gamla diskussioner om religion var inte bra men det var inte lätt för mig heller . .Du skrev att du var intresserad av religion därför trodde jag du ville diskutera i religiösa trådar .
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Religion

Inläggav jojomamma » 2014-07-01 18:15:25

En människorättsorganisation som arbetar globalt för att människor ska slippa religiöst sanktionerat förtryck. Dessutom erbjuder humaniströrelsen en social samvaro och en livsåskådningssyn att utvecklas i som människa.

Humanisterna är kritiska emot negativa konsekvenser av religion. Humanisterna arbetar för att människor ska slippa förtryckande dogmer och tankesystem, oavsett om dessa dogmer är religiösa eller sekulära. Humanisterna är alltså för människors rätt att slippa förtryck och därmed kritiska till det religiösa förtryck som förekommer i många former. Så länge en privat tro inte går ut över någon annan, och så länge religiösa makthavare inte försöker inordna andra människor under sin tro, har Humanisterna ingen anledning att kritisera religionen. I humanismens samhällsvision har alla människor rätt att tro på vad de vill, men inte kräva att andra ska underordna sig denna tro. Religion och politik ska hållas strikt isär, vilket givetvis inte hindrar att religiösa människor deltar i samhällsdebatten och opinionsbildningen i samhället på samma villkor som alla andra.
Läs mer http://www.humanisterna.se/fragor-och-svar/

Jag är ingen medlem men funderar starkt på att bli det.
jojomamma
 
Inlägg: 433
Anslöt: 2009-03-29
Ort: Sthlm

Religion

Inläggav elle » 2014-07-01 18:35:15

kjwkjw skrev:läs vad personen ovanför skrev om religiösa. det är den där mentalteten som ateister har. man vågar inte ens säga att man är kristen för att ni alltid är så hånande och elaka.

Fast Kahlokatten har aldrig påstått att alla religiösa är duma i huvudet eller elaka . Jag minns att hon har skrivit kritiska saker om ateister också . Jag uppfattar henne inte som en aggressiv ateist .
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Religion

Inläggav nescio » 2014-07-01 19:00:24

elle skrev:alla religiösa är duma i huvudet
+1

Alien
Missvisande citat bryter mot denna regel:
• var noga med att citera korrekt .

Det är respektlöst mot den du citerar att ta en mening gripen helt ur sitt sammanhang så att betydelsen blir helt annorlunda och även respektlöst mot alla religiösa som skrivit i tråden.

Eftersom det är tredje gången på kort tid du har fått en reprimand, får du en varning.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
nescio
 
Inlägg: 3841
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Re: Sv: Religion

Inläggav tahlia » 2014-07-01 19:20:56



Tack för intressant länk!



Moderator - reparerade citatet.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Religion

Inläggav elle » 2014-07-01 19:32:50

nescio skrev:
elle skrev:alla religiösa är duma i huvudet
+1

Var har jag skrivit det ?
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Religion

Inläggav alixha » 2014-07-01 19:36:45

kjwkjw skrev:
nescio skrev:
jojomamma skrev:Jag känner flera kristna (och några muslimer) som jag gillar och känner respekt för.
Jag känner inga religiösa som jag gillar och känner respekt för.

med din logik så är alla fotbollsfans huliganer bara för att liten klick bråkar på matcherna.


...det är den där mentalteten som ateister har. man vågar inte ens säga att man är kristen för att ni alltid är så hånande och elaka.



... och med din logik är alla ateister elaka och hånande bara för att en liten klick bråkar med dig.

Hänger du med? Du är också dömande och även duktig på generaliseringar vännen :wink:
Senast redigerad av alixha 2014-07-01 19:40:54, redigerad totalt 3 gånger.
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Religion

Inläggav kapuni » 2014-07-01 19:37:50

elle skrev:
nescio skrev:
elle skrev:alla religiösa är duma i huvudet
+1

Var har jag skrivit det ?

Han försöker återigen provocera, denna gång genom medvetet felcitat.
kapuni
 
Inlägg: 1452
Anslöt: 2010-04-28

Religion

Inläggav Parvlon » 2014-07-01 19:47:11

nescio skrev:...
Vad gör du i den här tråden?
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Religion

Inläggav elle » 2014-07-01 21:21:03

Miche skrev:
jojomamma skrev:Mina föräldrar lämnade kyrkan i slutet av femtiotalet. Många, många svenskar gjorde det då under femtio- sextiotalet. Varför valde man så?
Det hände mycket i Sverige under de åren när det sociala skyddsnätet utvecklades enormt, behovet av kyrkans "skydd" försvann helt enkelt.

Kyrkan skydd försvann inte alls .inte nu iaf. Många vänder sig till kyrkan för att be om pengar till mat eller till hyran .
Har läst att svenskar har aldrig varit speciellt andliga eller djupt troende som kristna .
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Religion

Inläggav kjwkjw » 2014-07-02 0:36:46

De tio budorden i judisk tro:


Tro på Gud
Förbud mot otillbörlig tillbedjan
Förbud mot att ingå eder
Att högtidlighålla helgade dagar
Respekt för föräldrar och lärare
Förbud mot mord
Förbud mot äktenskapsbrott
Förbud mot stöld
Förbud mot falskt vittnesbörd
Förbud mot girighet


Kristendomens tiobudord:

1. Jag är Herren, din Gud, som har fört dig ut ur Egyptens land, ur träldomshuset. Du skall inte ha andra gudar vid sidan av mig. Du skall inte göra dig någon bildstod eller någon avbild av det som är uppe i himmelen eller nere på jorden eller av det som är i vattnet under jorden. Du skall inte tillbe dem eller tjäna dem.

2. Du skall inte missbruka Herrens, din Guds, namn.

3. Tänk på sabbatsdagen, så att du helgar den. Sex dagar skall du arbeta och uträtta alla dina sysslor. Men den sjunde dagen är Herrens, din Guds, sabbat. Då skall du inte utföra något arbete.

4. Hedra din far och din mor.

5. Du skall inte mörda.

6. Du skall inte begå äktenskapsbrott.

7. Du skall inte stjäla.

8. Du skall inte bära falskt vittnesbörd mot din nästa.

9. Du skall inte ha begär till din nästas hus.

10. Du skall inte ha begär till din nästas hustru, inte heller till hans tjänare eller tjänarinna, hans oxe eller hans åsna eller något annat som tillhör din nästa.


Islam har 5 budord:

Tro på Gud och erkänna Muhammed som hans sändebud
Be 5 gånger per dag
Att fasta
Ge pengar till fattiga
Pilgrimsfärd till Mecka


Kristendomen och Judendomen är tvillingar, Islam sticker ut.
kjwkjw
Inaktiv
 
Inlägg: 998
Anslöt: 2013-09-14
Ort: Halmstad

Religion

Inläggav kjwkjw » 2014-07-02 0:39:02

Men vid denna tiden så kan nog åsna byttas ut mot bil. :wink:
kjwkjw
Inaktiv
 
Inlägg: 998
Anslöt: 2013-09-14
Ort: Halmstad

Religion

Inläggav nescio » 2014-07-02 14:56:08

elle skrev:Var har jag skrivit det ?
Det borde inte vara så svårt att hitta. Det står ju i inlägget direkt innan mitt.

Parvlon skrev:Vad gör du i den här tråden?
Fördriver tiden.
nescio
 
Inlägg: 3841
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Religion

Inläggav elle » 2014-07-02 17:35:06

nescio skrev:
elle skrev:Var har jag skrivit det ?
Det borde inte vara så svårt att hitta. Det står ju i inlägget direkt innan mitt.

Ok. Skriv inte till mig i fortsättningen om du har problem med textförståelse .
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Återgå till Intressanta intressen



Logga in