Religion

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Religion

Inläggav kjwkjw » 2014-06-30 16:39:10

vad jag lärt mig av denna tråden: svenska kristna är värre än isis.
kjwkjw
Inaktiv
 
Inlägg: 998
Anslöt: 2013-09-14
Ort: Halmstad

Religion

Inläggav kapuni » 2014-06-30 16:42:04

Varför är det så viktigt att hålla på att jämföra vem som skulle vara bäst eller sämst, rätt eller fel? Är det så jobbigt för er att folk har en religion? Varför ifrågasätter ateister överhuvudtaget något som ni inte tror på? Vad hjälper det er?
kapuni
 
Inlägg: 1452
Anslöt: 2010-04-28

Religion

Inläggav kapuni » 2014-06-30 16:49:18

Miche skrev:Religion är ett jävelstyg som ställer till ett rent helvete för människor
Inte om man lever efter sin religion på rätt sätt. Om alla försökte leva som en rättfärdig kristen hade världen sannolikt varit mer fredlig.
kapuni
 
Inlägg: 1452
Anslöt: 2010-04-28

Religion

Inläggav Geastrum » 2014-06-30 16:56:15

kjwkjw skrev:religion har regler. vi följer budord. det är förbjudet att döda, slåss, svära, ljuga, vara otrogen etc.


Alla dessa regler fungerar precis lika bra helt utan någon religion.
Geastrum
 
Inlägg: 1500
Anslöt: 2014-05-08
Ort: Roslagen

Religion

Inläggav nescio » 2014-06-30 17:04:33

kapuni skrev:Varför är det så viktigt att hålla på att jämföra vem som skulle vara bäst eller sämst, rätt eller fel?
Det är det man gör på diskussionsforum, tävlar i vem som är smartast (har mest rätt). Då gäller det ju att hitta folk som är dummare som man kan vinna över. Religiösa verkar passa bra in som måltavlor. De har fel om det mesta. Tyvärr förstår de inte de logiska reglerna för hur diskussioner förs, så de förstår inte när de har förlorat.


Alien
Det är onödigt att skriva allt man tänker. Här insinuerar du att just religiösa medlemmar är dummare än andra. Det bryter mot denna forumregel:
• skriv på ett sådant sätt att du inte medvetet sårar andra.

Du får en tillsägelse för detta inlägg. Meddelas även via pm.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
nescio
 
Inlägg: 3841
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Religion

Inläggav jojomamma » 2014-06-30 17:37:25

kjwkjw skrev:
Ni tror alla kristna är dumma i huvudet.


Här kom en sådan där generalisering igen. Jag känner flera kristna (och några muslimer) som jag gillar och känner respekt för. Bra människor. Du är säkert en av dem. :-)Hug
jojomamma
 
Inlägg: 433
Anslöt: 2009-03-29
Ort: Sthlm

Religion

Inläggav elle » 2014-06-30 17:58:04

kapuni skrev:
Miche skrev:Religion är ett jävelstyg som ställer till ett rent helvete för människor
Inte om man lever efter sin religion på rätt sätt. Om alla försökte leva som en rättfärdig kristen hade världen sannolikt varit mer fredlig.

+ 1
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Religion

Inläggav nescio » 2014-06-30 18:07:15

jojomamma skrev:Jag känner flera kristna (och några muslimer) som jag gillar och känner respekt för.
Jag känner inga religiösa som jag gillar och känner respekt för.
nescio
 
Inlägg: 3841
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Religion

Inläggav elle » 2014-06-30 18:08:21

Kahlokatt skrev:Vad fint och sympatiskt av er! Verkligen en religion präglad av människokärlek och barmhärtighet som går runt och ser andra människor som smutsiga! :roll:

Vadå av er ? Det finns inga orena i kristendomen och inte heller otrogna som i andra religioner .
Jag har blivit kallad smutsig här pga. min tro vill jag minnas .
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Religion

Inläggav elle » 2014-06-30 18:46:51

Parvlon skrev:
elle skrev:Vem är Allah ? Har kristna och muslimer inte samma Gud ?
Satan. Den tolkningen får man ansvara för själv men det är min, ja.

post1126179.html?hilit=allah%20satan#p1126179
post1123545.html?hilit=allah%20satan#p1123545

Om du nu trodde vi hade samma Gud, varför har du inte läst koranen isf? Muhammed (enligt koranen Guds sista profet) kom ju efter kristus.

Jag tror inte Koranen är något för mig därför har jag inte läst den men jag har läst om 2 muslimer (Mark A. Gabriel och R. Al- Maghribi ) häromdagen som har forskat om islam eller Koranen och har konverterat till kristendomen .

( Mark A. Gabriel är inte hans riktiga namn ).
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Religion

Inläggav jojomamma » 2014-06-30 19:01:00

nescio skrev:
jojomamma skrev:Jag känner flera kristna (och några muslimer) som jag gillar och känner respekt för.
Jag känner inga religiösa som jag gillar och känner respekt för.

Oj, rör du dig inom ett begränsat umgänge? Jag känner mer gemenskap med många kristna grupper än med t.ex. ultra höger med rasism och sådant.
jojomamma
 
Inlägg: 433
Anslöt: 2009-03-29
Ort: Sthlm

Religion

Inläggav Moggy » 2014-06-30 19:03:04

finns det nåt nyutgivet om och med hinduismens gamla texter med tillägg i form av moderna tolkningar? Nåt att läsa om man vill sätta sig in i och få en uppfattning om de lärorna? Tänker mig en bok med ett urval av de mest betydelsefulla texterna och nån kunnig religionsvetare som kommenterar texterna och skriver om hur andra har tolkat det genom historien.

Nån som känner till nån sån bok för den som vill sätta sig in i det på ett lite djupare sätt än det enklaste? Helst på svenska men engelska funkar det med.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Religion

Inläggav Wine » 2014-06-30 19:04:31

elle skrev:
Parvlon skrev:
elle skrev:Vem är Allah ? Har kristna och muslimer inte samma Gud ?
Satan. Den tolkningen får man ansvara för själv men det är min, ja.

post1126179.html?hilit=allah%20satan#p1126179
post1123545.html?hilit=allah%20satan#p1123545

Om du nu trodde vi hade samma Gud, varför har du inte läst koranen isf? Muhammed (enligt koranen Guds sista profet) kom ju efter kristus.

Jag tror inte Koranen är något för mig därför har jag inte läst den men jag har läst om 2 muslimer (Mark A. Gabriel och R. Al- Maghribi ) häromdagen som har forskat om islam eller Koranen och har konverterat till kristendomen .

( Mark A. Gabriel är inte hans riktiga namn ).


Kanske kom de till insikt och konverterade, intressant apropå Parvlons trådar är ju att kristna ofta ses som orena, förföljs, diskrimineras, trakasseras, torteras, dödas o.s.v. av en del muslimer och att detta förekommer i en del länder där man har islam som dominerande religion.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Religion

Inläggav Manar » 2014-06-30 19:10:11

elle skrev:
Kahlokatt skrev:Vad fint och sympatiskt av er! Verkligen en religion präglad av människokärlek och barmhärtighet som går runt och ser andra människor som smutsiga! :roll:

Vadå av er ? Det finns inga orena i kristendomen och inte heller otrogna som i andra religioner .
Jag har blivit kallad smutsig här pga. min tro vill jag minnas .


Fast inom kristendomen kan man visst bli oren. I allafall enligt Markusevengeliet

Mark 7 17 - 24
Sedan kallade han till sig folket och sade: ”Hör på mig allesammans och försök att förstå. Inget av det som kommer in i människan utifrån kan göra henne oren. Bara det som kommer ut ur människan kan göra henne oren.” När han hade dragit sig undan hopen och kommit hem frågade lärjungarna vad han hade menat med denna bild. Han svarade: ”Har ni också svårt att fatta? Förstår ni inte att inget av det som kommer in i en människa utifrån kan göra henne oren? Ty det går inte in i hjärtat utan i magen och kommer sedan ut på avträdet.” Därmed förklarade han all föda ren. Men han sade: ”Det som kommer ut ur människan, det gör henne oren. Ty inifrån, ur människornas hjärtan, kommer de onda tankarna, otukt, stöld, mord, äktenskapsbrott, själviskhet, ondska, bedrägeri, liderlighet, avund, förtal, högmod, förblindelse. Allt detta onda kommer inifrån och gör människan oren.”
Manar
 
Inlägg: 1018
Anslöt: 2008-03-27
Ort: Linköping

Religion

Inläggav nescio » 2014-06-30 19:11:18

jojomamma skrev:
nescio skrev:Jag känner inga religiösa som jag gillar och känner respekt för.
Oj, rör du dig inom ett begränsat umgänge?
Umgänge? Sånt sysslar jag inte med.
Jag kan generalisera det till: Jag känner inga religiösa.
Eller ännu enklare: Jag känner ingen.
nescio
 
Inlägg: 3841
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Religion

Inläggav alixha » 2014-06-30 19:28:54

kjwkjw skrev:
alixha skrev:
kjwkjw skrev:
det skulle inte ge mig något.


Tack, det var allt jag behövde veta.


så om nån berättar för dig att du kan flyga så tror du på det?


haha, nej.
Jag tipsade om en vad jag tyckte verkade vara en bra dokumentär.
Det är viktigt att kunna se saker från olika sidor.
Onödigt att du blir så defensiv när du inte ens har sett dokumentären.

Jag tittar på alla möjliga sorters dokumentärer, det betyder inte att jag håller med i allt dom säger eller tror på det dom säger.
Du dömer alldeles för fort vännen.
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Religion

Inläggav Kahlokatt » 2014-06-30 22:03:47

elle skrev:
Kahlokatt skrev:Vad fint och sympatiskt av er! Verkligen en religion präglad av människokärlek och barmhärtighet som går runt och ser andra människor som smutsiga! :roll:

Vadå av er ? Det finns inga orena i kristendomen och inte heller otrogna som i andra religioner .
Jag har blivit kallad smutsig här pga. min tro vill jag minnas .


Kwjkwj sade ju att vi icke-kristna är orena. Men det är ju bra om du inte håller med.
Vem har kallat dig smutsig p.g.a. din religion? Var det jag?
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Religion

Inläggav Kahlokatt » 2014-06-30 22:24:13

Elle: Om det handlar om inlägget där jag bad dig skämmas och tvätta käften, så var det inte för att jag tyckte att du var smutsig. Det var en ilskereaktion för att jag blev så arg av det du skrev. Jag tycker inte att du är smutsig på något sätt, det får du absolut inte tro.
För att göra er alla glada och nöjda, tänker jag aldrig mer skriva något i religionstrådarna. Så nu kan ni börja jubla och fira.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Religion

Inläggav River » 2014-06-30 22:28:27

Kahlokatt skrev:Elle: Om det handlar om inlägget där jag bad dig skämmas och tvätta käften, så var det inte för att jag tyckte att du var smutsig. Det var en ilskereaktion för att jag blev så arg av det du skrev. Jag tycker inte att du är smutsig på något sätt, det får du absolut inte tro.
För att göra er alla glada och nöjda, tänker jag aldrig mer skriva något i religionstrådarna. Så nu kan ni börja jubla och fira.

Jeg tenker heller ikke å skrive mer i religionstrådene. De virker så triste/kranglete.
River
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3642
Anslöt: 2012-04-16

Religion

Inläggav Parvlon » 2014-07-01 0:32:16

kjwkjw skrev:så ska vi be till jesus eller gud? eller både och?
Det blir lättare om du ser Jesus som Gud.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Religion

Inläggav Miche » 2014-07-01 0:40:41

jojomamma skrev:Mina föräldrar lämnade kyrkan i slutet av femtiotalet. Många, många svenskar gjorde det då under femtio- sextiotalet. Varför valde man så?
Det hände mycket i Sverige under de åren när det sociala skyddsnätet utvecklades enormt, behovet av kyrkans "skydd" försvann helt enkelt.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Religion

Inläggav Parvlon » 2014-07-01 0:41:57

Manar skrev:Fast inom kristendomen kan man visst bli oren. I allafall enligt Markusevengeliet
Även andar kan göra en oren.

Jesus befriar människor från orena andar, i bibeln och i nutid. Som jag skrivit innan har jag tagit emot en utomkroppslig ande som jag senare blev frälst ifrån.

2 Korinthierbrevet 11 (nya levande bibeln)

4 Ni är så lättpåverkade. Ni tror vad man än berättar för er. Predikar man om en annan Jesus än den som vi predikar om, eller om en annan ande än den helige Ande, så spelar det ingen roll för er. Till och med om man predikar en annan frälsningsväg så godtar ni det. Ni accepterar allt utan vidare.


2 Korinthierbrevet 11 (Svenska 1917 (SV1917)
4 Om någon kommer och predikar en annan Jesus, än den vi hava predikat, eller om I undfån ett annat slags ande,
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Religion

Inläggav Parvlon » 2014-07-01 1:05:11

Johannes 14

Jesus lovar sända Hjälparen

15 Om ni älskar mig, håller ni fast vid mina bud. 16 Och jag skall be Fadern, och han skall ge er en annan Hjälpare, som alltid skall vara hos er, 17 sanningens Ande, som världen inte kan ta emot. Ty världen ser honom inte och känner honom inte. Ni känner honom, eftersom han förblir hos er och skall vara i er. 18 Jag skall inte lämna er faderlösa, jag skall komma till er
.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Religion

Inläggav kjwkjw » 2014-07-01 1:09:09

Geastrum skrev:
kjwkjw skrev:religion har regler. vi följer budord. det är förbjudet att döda, slåss, svära, ljuga, vara otrogen etc.


Alla dessa regler fungerar precis lika bra helt utan någon religion.



mer otrogenhet i sverige än i iran, tror du inte? :wink:
kjwkjw
Inaktiv
 
Inlägg: 998
Anslöt: 2013-09-14
Ort: Halmstad

Återgå till Intressanta intressen



Logga in