Minecraft

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Minecraft

Inläggav Tor_och_i2p » 2014-06-28 17:52:21

Innan jag köpte och började spela Minecraft spelade jag minetest. Det är en open source(libre) Minecraft-klon. Jag hade läst tidigare eller sätt videor(youtube) på folk som pratar genom voice chat när de spelar och det hade jag inte tidigare gjort i något spel så jag frågade runt i minetest forumen men ingen hade någon server man kan köra nåt voice chat på.

Senare köpte jag Minecraft för jag skulle spela med ett löst-bekantskap på internet men det blev aldrig av. Istället hittade jag en server som heter supermine. De hade en mumble(open source) server som jag började testa och logga in på efter att supermine gjorde en massa reklam för deras voice chat... typ "Gå gärna in på vår mumble server och chatta!" nåt sånt.
På det viset började jag voice chatta med de åldrar som brukar spela Minecraft mest. Dock hittade jag en i min egen ålder som tyckte att vi är nog undantaget i förhållande till det stora antalet tonåringar som spelar Minecraft.
Så anledningen att jag blev väldigt insatt var nog att jag fick bra kontakt genom voice chat. Dock idag har supermines mumble server lagts ner så de flesta använder Skype.

Vad gillar ni att göra i Minecraft? Jag brukar mest odla mat. Morötter, potatisar(kan bli bakad potatis om man stoppar den i "ugnen"), vete mm. Till och med i spelet försöker jag äta vegetariskt! Undviker att jaga djur, förutom hönor, får och kor som jag lockar till mina "kolonilotter". :D
Tor_och_i2p
Inaktiv
 
Inlägg: 773
Anslöt: 2011-08-11
Ort: IPv4+IPv6

Minecraft

Inläggav Nibor » 2014-06-28 18:29:34

Det är svårt i Minecraft att hitta mening. Jag har en veteodling som förser mig med födan jag behöver, har en mängd järn på lager, tillochmed tre diamanter så att jag kan göra en pickaxe som kan mina obsidian (har en liten sjö med lava source i närheten) så att jag kan göra en gate till nether och skaf5fa det där materialet så att man kan hitta ett stronghold och ta sig till the end. Man ska vara kreativ och full av upptäckarlusta i Minecraft för att få det mesta ut av det, men jag har svårt när det inte finns något mål.
Nibor
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 896
Anslöt: 2011-12-30

Minecraft

Inläggav LittleKiwi » 2014-06-28 19:05:38

Jag tycker om att bygga saker i creative mode eller att utforska saker som andra har byggt. Tycker även om att spela Hexxit, som är en modifierad version av minecraft med fantasytema.
LittleKiwi
 
Inlägg: 63
Anslöt: 2012-04-10

Minecraft

Inläggav Nibor » 2014-06-28 19:40:40

Vad använder ni för resource packs? Jag kör med ett som heter dokucraft. Det är inspirerat av 16-bitars SNES tiden, lite retro över det hela.
Nibor
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 896
Anslöt: 2011-12-30

Minecraft

Inläggav higgspartikel » 2014-06-28 20:17:02

Minecraft har jag tittat litegrann på, såväl dator- som mobil-varianten. Har dock inte tillräckligt med erfarenhet för att kunna uttala mig om det.

Jag körde minetest (till osx) för en stund sedan, men jag kunde inte få igång nån bana. Måste man ladda ner någonting extra?
higgspartikel
 
Inlägg: 198
Anslöt: 2012-10-29

Minecraft

Inläggav Tor_och_i2p » 2014-07-04 11:22:20

higgspartikel skrev:Minecraft har jag tittat litegrann på, såväl dator- som mobil-varianten. Har dock inte tillräckligt med erfarenhet för att kunna uttala mig om det.

Jag körde minetest (till osx) för en stund sedan, men jag kunde inte få igång nån bana. Måste man ladda ner någonting extra?

Jag ville spela minetest med min far på hans OS X maskin. Jag minns att hela dan gick åt. Detta på grund utav att minetest projektet saknar en os x maintainer. Windows och Linux versioner funkar bra dock...tyvärr inte för OS X...
Minetest 0.4.4 tror jag funkade till OS X(senaste versionen är 0.4.9). Jag har fått igång det en gång till OS X, men jag vet inte om du kommer ha samma tur...
Senast redigerad av Tor_och_i2p 2014-07-04 11:33:38, redigerad totalt 3 gånger.
Tor_och_i2p
Inaktiv
 
Inlägg: 773
Anslöt: 2011-08-11
Ort: IPv4+IPv6

Minecraft

Inläggav Tor_och_i2p » 2014-07-04 11:28:29

Nibor skrev:Det är svårt i Minecraft att hitta mening. Jag har en veteodling som förser mig med födan jag behöver, har en mängd järn på lager, tillochmed tre diamanter så att jag kan göra en pickaxe som kan mina obsidian (har en liten sjö med lava source i närheten) så att jag kan göra en gate till nether och skaf5fa det där materialet så att man kan hitta ett stronghold och ta sig till the end. Man ska vara kreativ och full av upptäckarlusta i Minecraft för att få det mesta ut av det, men jag har svårt när det inte finns något mål.

Det första jag brukar göra är att "hacka gräs" och få fram vetefrön. Sedan gör jag veteodlingar för, ja föda...

När jag började spela Minecraft hade jag lust att upptäcka olika saker jag med. Jag gillar inte skräck spel/filmer överhuvudtaget och det kan man förstå när jag blivit skraj för att spela Minecraft när zombierna, självmordsbombarna(se "creepers") skeletten och spindlarna kommer och för med sig deras egna speciella ljud. Jag spelade singleplayer men blev för skraj för att fortsätta. Kändes väldigt ensamt.

På youtube kollade jag in minecraft videor där folk spelade tillsammans och till och med voice chattade tillsammans. Det ville jag med så jag joinade en server och började spela där. Fanns ett system av 'plots'(towny google code), då kan inget monster gå in där om man själv inte ger tillstånd till det. Samt jag hittade en server med voice chat och gick in där och förväntade mig att kunna voice chatta med en del personer, vilket hände till sist, och än idag har man kontakt fast man aldrig tidigare träffats afk.(fast det gör de som bor grannar och är släktingar)

Mycket mer kul att utforska världen med andra spelare. Minecraft är rätt värdelöst om man ska spela ensam, finns så mycket man kan göra, men med vänner blir det roligare. T.ex man har gjort en massa coola konstruktioner eller grejer i singleplayer. Vem ska se detta? Kanske nån som kommer på besök? Ibland när jag tänker på Minecraft känns det som ett "second life" spel. Inget direkt mål. Det är bara att göra vad man vill...vilket kan vara svårt om det finns 10000 olika saker man kan göra och själv måste välja :)
Tor_och_i2p
Inaktiv
 
Inlägg: 773
Anslöt: 2011-08-11
Ort: IPv4+IPv6

Minecraft

Inläggav Nibor » 2014-07-04 11:36:32

Jag har en piratversion av Minecraft så jag kan inte gå in på officiella servrar.
Ang zombies och creepers tycker jag dom mesty är irriterande :D
Endermen är däremot lite läskiga.
Nibor
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 896
Anslöt: 2011-12-30

Minecraft

Inläggav CarolusRex » 2014-07-04 12:00:27

Det roligaste sättet att spela Minecraft på är enligt mig survival på hard med några vänner (max 10 spelare tror jag, det är inte roligt med för många imo.). Gärna i lag. Det blir ju ett imperiebyggande i stort sett. Man börjar med en liten stuga, som blir ett stort hus, som blir ett slott. Bygga stora estetiskt vackra odlingar, gruvor, bra gatu- och vägnät, samla resurser osv. Riktigt kul.
CarolusRex
 
Inlägg: 1018
Anslöt: 2014-01-27

Minecraft

Inläggav Tor_och_i2p » 2014-07-04 12:11:45

Nibor skrev:Endermen är däremot lite läskiga.

Så länge man inte stirrar dem i ögonen för länge så är de lugna och stör inte. Ha en hink vatten redo ifall den blir aggressiv...
Fast så länge man inte stör den så bör den inte störa en... har det hänt någon gång att du blivit anfallen av en enderman utan anledning, att den provocerade själv? Stirrar den på dig så vänd bort blicken så att du har den intill kanten på synfältet till höger eller vänster.

Enligt wikin ska man kunna kolla på en enderman om man har en pumpa som hjälm på huvet.
Senast redigerad av Tor_och_i2p 2014-07-04 12:19:18, redigerad totalt 1 gång.
Tor_och_i2p
Inaktiv
 
Inlägg: 773
Anslöt: 2011-08-11
Ort: IPv4+IPv6

Minecraft

Inläggav CarolusRex » 2014-07-04 12:17:58

Tor_och_i2p skrev:
Nibor skrev:Endermen är däremot lite läskiga.

Så länge man inte stirrar dem i ögonen för länge så är de lugna och stör inte. Ha en hink vatten redo ifall den blir aggressiv...
Fast så länge man inte stör den så bör den inte störa en... har det hänt någon gång att du blivit anfallen av en enderman utan anledning, att den provocerade själv? Stirrar den på dig så vänd bort blicken så att du har den intill kanten på synfältet till höger eller vänster.

Endermen ska man smyga sig på lite sneglandes, när man är typ ett block ifrån ska man gå all in med sitt enchantade diamond sword. :twisted: Ender pearls är så fina att rama in och ha på väggen.
CarolusRex
 
Inlägg: 1018
Anslöt: 2014-01-27

Minecraft

Inläggav Tor_och_i2p » 2014-07-18 1:47:43

Någon server ni gillar att spela på? Eller blir det singleplayer? Körde på Menoxia ett tag men de krävde att jag blir whitelisted vilket måste betyda att jag blev kickad från servern, så nu är jag tillbaka på Supermine.
Tor_och_i2p
Inaktiv
 
Inlägg: 773
Anslöt: 2011-08-11
Ort: IPv4+IPv6

Minecraft

Inläggav alixha » 2014-07-18 9:28:36

Oj, jag spelar bara i creative mode.
Tycker mest om att bygga hela byar, jag bygger ganska stort så ett komplett hus kanske tar en dag ungefär med alla detaljer och nya idéer, kul är det :D
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Minecraft

Inläggav Jacob22 » 2015-02-23 13:50:05

Funderar på ge Minecraft en chans, och se hur det fungerar. Är dock mest intresserad av att testa Pixelmon servar, är någon intresserad av vara med och skapa en svensk sådan av det må hända?
Jacob22
Ny medlem
 
Inlägg: 10
Anslöt: 2014-10-20

Återgå till Intressanta intressen



Logga in