Kopplingar

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Kopplingar

Inläggav Ryoichi » 2014-06-23 4:04:04

Hej allt folk ! Jag är nykommen hit.

Jag är uppvuxen i Umeå, Italo-Japan, 26, och har asperger. Jag skulle vilja skriva om något jag undrar är typiskt asperger.

Här i staden där jag befinner mig finns ställen där jag känner någon reminiscens från andra världar som typ Naruto eller Final fantasy, inte för att det är liknande men det finns en känsla.

Som exempel. Min storebror är lik Itachi i naruto, både utseende och annat. Jag projicerar ibland ilska gentemot honom från vad som händer i serien.
Ryoichi
Ny medlem
 
Inlägg: 10
Anslöt: 2014-06-23

Kopplingar

Inläggav Cerasifera » 2014-06-27 17:47:07

Ryoichi skrev:Hej allt folk ! Jag är nykommen hit.

Jag är uppvuxen i Umeå, Italo-Japan, 26, och har asperger. Jag skulle vilja skriva om något jag undrar är typiskt asperger.

Här i staden där jag befinner mig finns ställen där jag känner någon reminiscens från andra världar som typ naruto eller final fantasy, inte för att det är liknande men det finns en känsla.

Som exempel. Min storebror är lik Itachi i naruto, både utseende och annat. Jag projicerar ibland ilska gentemot honom från vad som händer i serien.


Hej! Just det du beskriver är väl inte något som är typiskt Aspergers, men däremot att "snöa" in på någonting väldigt mycket är nog rätt typiskt för oss alla, tror jag.. Iallafall för mej!
Jag tror att man får försöka träna bort det lite, det är kanske bra om du kan försöka att titta lite mindre på din serie för att komma ur associationen med din bror, eller försöka personifiera karaktärerna på något annat vis som inte är riktat till omgivningen..
Så länge det inte skadar eller sårar någon så gör det ingenting att man snöar in på saker, men man får göra det med måtta. Ta en liten paus från serierna ett tag och "landa" i verkligheten en stund :-)Happy :-)Happy
Cerasifera
 
Inlägg: 131
Anslöt: 2014-06-25

Kopplingar

Inläggav Nibor » 2014-06-27 20:00:00

Ryoichi skrev:Här i staden där jag befinner mig finns ställen där jag känner någon reminiscens från andra världar som typ naruto eller final fantasy, inte för att det är liknande men det finns en känsla.


Känner igen. Jag brukade drömma om att världen var som i Zelda-spelen och jag var Link och kunde utforska allt. Nåt åt det hållet.
Nibor
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 896
Anslöt: 2011-12-30

Kopplingar

Inläggav Cerasifera » 2014-06-27 20:25:49

Nibor skrev:
Ryoichi skrev:Här i staden där jag befinner mig finns ställen där jag känner någon reminiscens från andra världar som typ naruto eller final fantasy, inte för att det är liknande men det finns en känsla.


Känner igen. Jag brukade drömma om att världen var som i Zelda-spelen och jag var Link och kunde utforska allt. Nåt åt det hållet.


Fast tror du att det är typiskt för oss med Aspergers? Är det inte bara vanliga fantasier fast däremot att vi kanske snöar in mer på våra, de varar längre och känns mer intensiva..?
Cerasifera
 
Inlägg: 131
Anslöt: 2014-06-25

Kopplingar

Inläggav Alien » 2014-06-27 20:34:08

Hej och välkommen hit!

Här finns en tråd om manga: manga-och-anime-t1009.html

Kan du läsa japanska?

Jag förstår inte, blir du arg på din bror för att Itachi gör onda saker i serien? El tycker du när du haft en konflikt med din bror att han är som den onde Itachi? Låter ju negativt om dina associationer skapar (fler) konflikter med din bror?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46225
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Kopplingar

Inläggav Nibor » 2014-06-27 22:12:17

Cerasifera skrev:
Nibor skrev:
Ryoichi skrev:Här i staden där jag befinner mig finns ställen där jag känner någon reminiscens från andra världar som typ naruto eller final fantasy, inte för att det är liknande men det finns en känsla.


Känner igen. Jag brukade drömma om att världen var som i Zelda-spelen och jag var Link och kunde utforska allt. Nåt åt det hållet.


Fast tror du att det är typiskt för oss med Aspergers? Är det inte bara vanliga fantasier fast däremot att vi kanske snöar in mer på våra, de varar längre och känns mer intensiva..?


Det vet jag inte. Det finns väl drömmare av alla kategorier.
Nibor
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 896
Anslöt: 2011-12-30

Kopplingar

Inläggav Ryoichi » 2014-07-02 3:02:07

Det är som att jag projicerar det Itachi gör på min bror, jag vet kanske inte ens varför det känns som att göra det.
Jag kan inte japanska än mer än få ord.

Låter som liknande, det med Zelda.

Som tur är så har jag aldrig tagit ut den ilskan på min bror då han nu bor i osaka. Men när det är som värst har jag tänkt våldsamma tankar, vilket jag begriper själv inte är bra.
Ryoichi
Ny medlem
 
Inlägg: 10
Anslöt: 2014-06-23

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in