Religion

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Religion

Inläggav Miche » 2014-06-25 18:49:26

Det måste bli fruktansvärt många människor i himlen, låter inget vidare...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Religion

Inläggav Parvlon » 2014-06-25 21:14:53

Miche skrev:Det måste bli fruktansvärt många människor i himlen, låter inget vidare...
Tror inte begränsningarna är såna att vi kan räkna ut dem faktiskt.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Religion

Inläggav Kahlokatt » 2014-06-25 21:53:53

Miche skrev:USA, dubbelmoralens Mecka där religionen står högt i kurs men den betyder inget för handlingarna...


Enligt kristendomen är det Guds nåd som bestämmer om du kommer till himlen eller ej, vilket vissa tydligen tolkar som att man får göra vad f-n man vill, bara man tror på Jesus. Äckligt hyckleri är vad det är.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Religion

Inläggav Karlstad » 2014-06-25 21:59:55

Alla borde få tro som dom vill. Jag tycker och tror att detta livet bara är ett test och klarar man det så väntar nåt stort. Klarar man inte testet så vet jag inte vad som händer likadant som om man vänder på det alltså jag vet inte men tro det borde jag ju få göra då.
Karlstad
 
Inlägg: 90
Anslöt: 2012-09-29

Religion

Inläggav Kahlokatt » 2014-06-25 22:04:10

elle skrev:
nescio skrev:Jag började läsa Bibeln från början för något år sen. Jag klarade ca 20 sidor innan jag tröttnade. Där det blev för tråkigt tror jag det handlade om någon Jakob som flyttade mellan olika orter och hade en massa släktingar. Väldigt tråkig roman.

Varför läsa Bibeln som en roman ? Bibeln är mer än en släkttavla . Psaltaren och Predikaren är inte tråkiga . Apostlärgärningar borde filmatiseras tycker jag .


Bibeln har faktiskt skrivits om i romanform av någon (minns inte vem). Litteraturvetaren Göran Hägg har kommit med en utmärkt idé, nämnligen att man skulle ge ut Moseböckerna som roman, utan alla tradiga släkttavlor och levnadsregler som ingen följer längre. Då skulle man få en riktigt spännande bok som man kan njuta av som litterärt verk.
Apostlagärningarna som film, ja varför inte?
Uppenbarelseboken skulle kunna bli en j-ligt obehaglig science fiction.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Religion

Inläggav Kahlokatt » 2014-06-25 22:08:24

Nu kom jag på en väldigt viktig fråga:
Om man som kristen får en uppenbarelse av Gud eller Jesus (som väl också är Gud), tror man det benhårt. Men hur ser då kristna på om t.ex. en hindu får en uppenbarelse av Vishnu, en buddhist tycker sig få ett uppdrag från Buddha eller...låt säga en aboriginal i Australien får kontakt med varelser från Drömtiden? Vad har de upplevt då?
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Religion

Inläggav Parvlon » 2014-06-25 22:09:39

Mardrömmar.

Det är många som förvrängt bibeln. Många religioner har ju sin egen version och finns t-ex Silverbibeln och Djävulsbibeln.


Revelation 22:18-19

I warn everyone who hears the words of the prophecy of this book: if anyone adds to them, God will add to him the plagues described in this book, and if anyone takes away from the words of the book of this prophecy, God will take away his share in the tree of life and in the holy city, which are described in this book.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Religion

Inläggav kapuni » 2014-06-25 22:09:50

Kahlokatt skrev:Enligt kristendomen är det Guds nåd som bestämmer om du kommer till himlen eller ej, vilket vissa tydligen tolkar som att man får göra vad f-n man vill, bara man tror på Jesus. Äckligt hyckleri är vad det är.

Är det någon speciell du syftar på som gör på det viset?
kapuni
 
Inlägg: 1452
Anslöt: 2010-04-28

Religion

Inläggav slackern » 2014-06-25 22:09:55

Kahlokatt skrev:
elle skrev:
nescio skrev:Jag började läsa Bibeln från början för något år sen. Jag klarade ca 20 sidor innan jag tröttnade. Där det blev för tråkigt tror jag det handlade om någon Jakob som flyttade mellan olika orter och hade en massa släktingar. Väldigt tråkig roman.

Varför läsa Bibeln som en roman ? Bibeln är mer än en släkttavla . Psaltaren och Predikaren är inte tråkiga . Apostlärgärningar borde filmatiseras tycker jag .


Bibeln har faktiskt skrivits om i romanform av någon (minns inte vem). Litteraturvetaren Göran Hägg har kommit med en utmärkt idé, nämnligen att man skulle ge ut Moseböckerna som roman, utan alla tradiga släkttavlor och levnadsregler som ingen följer längre. Då skulle man få en riktigt spännande bok som man kan njuta av som litterärt verk.
Apostlagärningarna som film, ja varför inte?
Uppenbarelseboken skulle kunna bli en j-ligt obehaglig science fiction.


Den har även gets ut i seriealbum.
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Religion

Inläggav Kahlokatt » 2014-06-25 22:18:15

slackern skrev:
Kahlokatt skrev:
elle skrev:Varför läsa Bibeln som en roman ? Bibeln är mer än en släkttavla . Psaltaren och Predikaren är inte tråkiga . Apostlärgärningar borde filmatiseras tycker jag .


Bibeln har faktiskt skrivits om i romanform av någon (minns inte vem). Litteraturvetaren Göran Hägg har kommit med en utmärkt idé, nämnligen att man skulle ge ut Moseböckerna som roman, utan alla tradiga släkttavlor och levnadsregler som ingen följer längre. Då skulle man få en riktigt spännande bok som man kan njuta av som litterärt verk.
Apostlagärningarna som film, ja varför inte?
Uppenbarelseboken skulle kunna bli en j-ligt obehaglig science fiction.


Den har även gets ut i seriealbum.


Hela Bibeln?
Robert Crumb har gjort hela Första Mosebok ORDAGRANT som seriealbum (den har jag läst) och det finns en Jesus-historia som heter Människosonen.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Religion

Inläggav Kahlokatt » 2014-06-25 22:19:38

kapuni skrev:
Kahlokatt skrev:Enligt kristendomen är det Guds nåd som bestämmer om du kommer till himlen eller ej, vilket vissa tydligen tolkar som att man får göra vad f-n man vill, bara man tror på Jesus. Äckligt hyckleri är vad det är.

Är det någon speciell du syftar på som gör på det viset?


Nej, men många inom den kristna högern.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Religion

Inläggav Kahlokatt » 2014-06-25 22:20:43

Parvlon skrev:Mardrömmar.

Det är många som förvrängt bibeln. Många religioner har ju sin egen version och finns t-ex Silverbibeln och Djävulsbibeln.


Revelation 22:18-19

I warn everyone who hears the words of the prophecy of this book: if anyone adds to them, God will add to him the plagues described in this book, and if anyone takes away from the words of the book of this prophecy, God will take away his share in the tree of life and in the holy city, which are described in this book.


Så när en kristen upplever Gud är det sant, men när någon av en annan religion upplever sin version av Gud är det falskt? En ytterst trångsynt inställning.

Förresten verkar du inte ha någon koll på vad Silverbibeln och Djävulsbibeln är.
Silverbibeln och Djävulsbibeln är kristna verk. Båda togs som krigbyte av tjeckerna. Silverbibeln kan ses på Carolina Rediviva i Uppsala. Den har silverfärgad text, därav namnet.
Djävulsbibeln är en jättestor bibeln med en otäck djävulsbild i, därav namnet. Den finns på KB i Stockholm.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Silverbibeln
http://sv.wikipedia.org/wiki/Dj%C3%A4vulsbibeln
Senast redigerad av Kahlokatt 2014-06-25 22:26:46, redigerad totalt 1 gång.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Religion

Inläggav Parvlon » 2014-06-25 22:25:33

Kahlokatt skrev:Så när en kristen upplever Gud är det sant, men när någon av en annan religion upplever sin version av Gud är det falskt? En ytterst trångsynt inställning.
Din kritik verkar rätt meningslös. För den kristne är det nog ofta sant som du säger. Samma gäller troligen hinduisten. Du som ateist borde inte tro på någons uppenbarelse.

Det finns även en Jesusbibeln, som jag har beställt gratis en gång. Gratis och innehåller Nya Testamentet. Många ateister verkar få en förvrängd tro på Gud bara för att de inte orkat läsa sig igenom GT. http://www.jesus.se/ett-nytt-liv/en-gratis-jesusbibel
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Religion

Inläggav Parvlon » 2014-06-25 22:26:59

Kahlokatt skrev:Förresten verkar du inte ha någon koll på vad Silverbibeln och Djävulsbibeln är.Silverbibeln och Djävulsbibeln är kristna biblar. Båda togs som krigbyte av tjeckerna. Silverbibeln kan ses på Carolina Rediviva i Uppsala. Den har silverfärgad text, därav namnet. Djävulsbibeln är en jättestor bibeln med en otäck djävulsbild i, därav namnet. Den finns på KB i Stockholm. Båda är kristna.
Just det, silverbibeln verkar vara hyffsat lik men djävulsbibeln är knappast omanipulerad. De nyare svenska, bibel2000 t-ex, förminskar Jesus gudomlighet förresten. Och det är mycket omtolkningar.
Senast redigerad av Parvlon 2014-06-25 22:28:04, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Religion

Inläggav Kahlokatt » 2014-06-25 22:27:45

Parvlon skrev:
Kahlokatt skrev:Så när en kristen upplever Gud är det sant, men när någon av en annan religion upplever sin version av Gud är det falskt? En ytterst trångsynt inställning.
Din kritik verkar rätt meningslös. För den kristne är det nog ofta sant som du säger. Samma gäller troligen hinduisten. Du som ateist borde inte tro på någons uppenbarelse.


Hurså meningslös? Förklara.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Religion

Inläggav slackern » 2014-06-25 22:28:53

Kahlokatt skrev:
slackern skrev:
Kahlokatt skrev:
Bibeln har faktiskt skrivits om i romanform av någon (minns inte vem). Litteraturvetaren Göran Hägg har kommit med en utmärkt idé, nämnligen att man skulle ge ut Moseböckerna som roman, utan alla tradiga släkttavlor och levnadsregler som ingen följer längre. Då skulle man få en riktigt spännande bok som man kan njuta av som litterärt verk.
Apostlagärningarna som film, ja varför inte?
Uppenbarelseboken skulle kunna bli en j-ligt obehaglig science fiction.


Den har även gets ut i seriealbum.


Hela Bibeln?
Robert Crumb har gjort hela Första Mosebok ORDAGRANT som seriealbum (den har jag läst) och det finns en Jesus-historia som heter Människosonen.


Det verkar som att du har större koll än vad jag har på det. Vet bara att en kompis läste ett seriealbum ur GT.
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Religion

Inläggav Parvlon » 2014-06-25 22:30:53

Kahlokatt skrev:Hurså meningslös? Förklara.
Den som fått en uppenbarelse och tror på den, lär tycka att en annan med en annan uppenbarelse som kanske säger tvärtemot, är osann. Sen finns det många som profeterar falskt, även s.k kristna, men troligen har de inte Herren som Gud utan bara snackar skit.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Religion

Inläggav kjwkjw » 2014-06-26 0:50:01

kjwkjw
Inaktiv
 
Inlägg: 998
Anslöt: 2013-09-14
Ort: Halmstad

Religion

Inläggav nescio » 2014-06-26 14:21:26

elle skrev:Psaltaren och Predikaren är inte tråkiga.
Vad är det för handling i dem då? Är det inte poesi och sånger eller något sånt? Jag hatar poesi. Är det poesi i dem är de antagligen de sämsta delarna av Bibeln.
nescio
 
Inlägg: 3840
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Religion

Inläggav elle » 2014-06-26 18:49:32

nescio skrev:
elle skrev:Psaltaren och Predikaren är inte tråkiga.
Vad är det för handling i dem då? Är det inte poesi och sånger eller något sånt? Jag hatar poesi. Är det poesi i dem är de antagligen de sämsta delarna av Bibeln.

Ivf är det en dålig idé att läsa Bibeln från början som en roman när man inte har en vana . Man kan slå upp och bara läsa .
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Religion

Inläggav jojomamma » 2014-06-26 20:34:23

Textkritisk bibelforskning är den akademiska behandlingen av Bibeln som ett historiskt dokument snarare än en övernaturligt inspirerad text. Med hjälp av textkritiska metoder (källkritikens kriterier) analyserar man vilka historiska uppgifter i Bibeln som kan anses sannolika och vilka som inte är sannolika, men tar inte ställning till om underverk har inträffat. Man analyserar när och var texten har tillkommit, av och för vem den är skriven, vilka uppgifter den har influerats av, hur texten har bevarats och vad den har för ursprunglig innebörd. Bibelkritiken bygger på vetenskapliga discipliner såsom arkeologi, antropologi, folklore, lingvistik, historia och studier av muntliga berättartraditioner.

Textkritikerna innefattar icke-konfessionella historiker såväl som kristna teologer. Textkritisk bibelforskning ingår i exegetiken, som studeras i teologiska utbildningar. Bibelkritiken har influerat teologisk modernism och liberal teologi, och har influerat religionskritik. Den textkritiska bibelforskningen uttalar sig exempelvis om den historiske Jesus, men behandlar inte trons Jesus och teologiska lärofrågor såsom frågan huruvida Jesus är Guds son, som istället studeras inom hermeneutiken.
jojomamma
 
Inlägg: 433
Anslöt: 2009-03-29
Ort: Sthlm

Religion

Inläggav Alien » 2014-06-26 21:01:55

nescio skrev:
Parvlon skrev:Har du ens läst hela bibeln?
Jag började läsa Bibeln från början för något år sen. Jag klarade ca 20 sidor innan jag tröttnade. Där det blev för tråkigt tror jag det handlade om någon Jakob som flyttade mellan olika orter och hade en massa släktingar. Väldigt tråkig roman.


Ja, tror man att bibeln är en roman blir man förstås besviken. Gamla testamentet är snarare myt, judarnas historia och skönlitteratur (men inte roman).

Just historien om Jakob som fick tjäna 2 x 7 år för Rakel, och historien om hans söner (Josef och hans bröder) är ju stoff till romaner. (Thomas Mann skrev en tetralogi om Jakob och Josef, men det är väl ingen som känner till Thomas Mann heller.)

Bibeln har inspirerat till litteratur, konst och musik. Men jag tror att vissa saknar sinne både för religion, myter och skönlitteratur. Endasat fakta räknas!

Nu kan jag visserligen inte själv skryta med att vara någon bibelläsare. Men just för att de bibliska berättelserna är så levande i kulturen kan jag många. Men när allt gammalt ska kastas på sophögen så kommer så väl bibeln som allt kultur den inspirerat att vara obegripliga. Allt är ju bara gamla sagor!
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Religion

Inläggav Alien » 2014-06-26 21:09:18

Kahlokatt skrev:
Miche skrev:USA, dubbelmoralens Mecka där religionen står högt i kurs men den betyder inget för handlingarna...


Enligt kristendomen är det Guds nåd som bestämmer om du kommer till himlen eller ej, vilket vissa tydligen tolkar som att man får göra vad f-n man vill, bara man tror på Jesus. Äckligt hyckleri är vad det är.


Menar du att själva religonen är hyckleri?

Alltså jag har ju läst att tron är det viktiga. En god kristen gör goda gärningar, men 8enbart) goda gärningar gör ingen kristen. Eftersom människan är syndig av naturen så klarar hon inte att vara god, därför räddas hon av Guds nåd, men för att undfå den nåden måste hon tro. Den religionen kan man tycka vara konsig och omöjlig att tro på, men hycklande?

Graham Greene skrev en del i sina romaner om "sinning his way to God". Den troende men syndige prästen kommer till himlen medan den goda ateistiska kvinnan inte kan göra det.

Kanske en relgion som gynnar den gode göder högmod? Som berättelsen om fariséen och publikanen i templet:
Fariséen trädde fram och bad så för sig själv: 'Jag tackar dig, Gud, för att jag icke är såsom andra människor, rövare, orättrådiga, äktenskapsbrytare, ej heller såsom denne publikan.

12 Jag fastar två gånger i veckan; jag giver tionde av allt vad jag förvärvar.'

13 Men publikanen stod långt borta och ville icke ens lyfta sina ögon upp mot himmelen, utan slog sig för sitt bröst och sade: 'Gud, misskunda dig över mig syndare.'
http://sv.wikisource.org/wiki/Bibeln_19 ... Kapitel_18
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Religion

Inläggav Kahlokatt » 2014-06-26 21:14:07

Alien skrev:
Kahlokatt skrev:
Miche skrev:USA, dubbelmoralens Mecka där religionen står högt i kurs men den betyder inget för handlingarna...


Enligt kristendomen är det Guds nåd som bestämmer om du kommer till himlen eller ej, vilket vissa tydligen tolkar som att man får göra vad f-n man vill, bara man tror på Jesus. Äckligt hyckleri är vad det är.


Menar du att själva religonen är hyckleri?

Alltså jag har ju läst att tron är det viktiga. En god kristen gör goda gärningar, men 8enbart) goda gärningar gör ingen kristen. Eftersom människan är syndig av naturen så klarar hon inte att vara god, därför räddas hon av Guds nåd, men för att undfå den nåden måste hon tro. Den religionen kan man tycka vara konsig och omöjlig att tro på, men hycklande?

Graham Greene skrev en del i sina romaner om "sinning his way to God". Den troende men syndige prästen kommer till himlen medan den goda ateistiska kvinnan inte kan göra det.

Kanske en relgion som gynnar den gode göder högmod? Som berättlsen om fariséen.


Nä, jag menar att det är hyckleri när vissa människor beter sig som as och menar att "det spelar ingen roll vad vi gör, vi kommer minsann till himlen, för vi tror på Jesus, men du tror inte, så det spelar ingen roll hur god du är, för Jesus gillar inte dig, bara oss kristna, du får brinna i helvetet, pilutta dig."
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Återgå till Intressanta intressen



Logga in