Scientologi!

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Scientologi!

Inläggav Geastrum » 2014-05-23 18:42:35

Koboshi skrev:Jag vet inte så mycket mer än att de är emot ADHD och AS och att de följer en framgångteologi.

Scientologerna har nog egentligen ingenting emot diagnostiserandet som sådant. De är själva rätt duktiga på att sätta etiketter, gärna med olika bokstavskombinationer, på ”besvärliga människor”. Det de verkligen är emot är psykofarmaka, ECT och andra psykiatriska behandlingsmetoder.

Scientologin är i praktiken en ateistisk "religion". Den omfattar visserligen en abstrakt "Gudstro" där "Gud" omtalas som "den åttonde dynamiken", men det centrala i scientologin är att varje enskild människa anses ha inneboende "gudalika" förmågor som kan utvecklas till fullo endast genom att följa den väg som L. Ron Hubbard stakade ut. Och om tillräckligt många gör så kommer hela den mänskliga civilisationen på den har planeten att räddas...

"The whole agonized future of this planet, every man, woman and child on it, and your own destiny for the next endless trillions of years depend on what you do here and now with and in Scientology." - L. Ron Hubbard, Keeping Scientology Working (1965)

Häri ligger den stora faran med scientologin, den håller fast människor genom manipulation och tankekontroll. Jag hade tur som lyckades hoppa av innan jag fastnade ordentligt (men förr eller senare hade jag säkert slutat ändå). Enligt min mening är scientologin ett hopkok av mer eller mindre bristfälliga teorier som helt saknar betydelse för människans förståelse av sig själv och världen. Det är min absoluta övertygelse att ingenting av det som scientologin har att erbjuda kan vara till någon som helst hjälp för mänskligheten.
Geastrum
 
Inlägg: 1500
Anslöt: 2014-05-08
Ort: Roslagen

Scientologi!

Inläggav Richard » 2014-05-27 18:55:38

Själv tycker jag det jag hört från scientologin bara är trams!

Rymdkejsaren Xenu skulle minska befolkningen på planeterna, o samlade dem vid vulkaner där han sprängde ihjäl de med atombomber. Själarna, sk. thetaner samlades sedan upp o spärrades in på 3D-biografer för att hjärntvättas.


Sen försöker de ragga medlemmar från redan utsatta grupper, t.ex Narconon och Criminon, (att komma tillrätta efter ett narkotikamissbruk resp. kriminellt liv). Sen skapar de organisationer som låter seriösa som t.ex "Kommitén för mänskliga rättigheter".
Richard
 
Inlägg: 3415
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Scientologi!

Inläggav Geastrum » 2014-05-27 19:38:34

Trams ja, men ett dödligt allvarligt sådant som upplevs som allt annat än trams av dem som är mitt uppe i det.

Narconon, KMR och andra frontorganisationer är seriösa i deras, scientologernas, egna ögon. De har skapats för att tillämpa och nå ut med scientologin i samhället.
Geastrum
 
Inlägg: 1500
Anslöt: 2014-05-08
Ort: Roslagen

Scientologi!

Inläggav Geastrum » 2014-06-24 21:33:04

Geastrum skrev:
Koboshi skrev:Jag vet inte så mycket mer än att de är emot ADHD och AS och att de följer en framgångteologi.

Scientologerna har nog egentligen ingenting emot diagnostiserandet som sådant.


Men de tror förstås inte att NPF, eller några andra psykiska tillstånd, har något med hjärnan att göra, egentligen.

Hjärnan enligt L. Ron Hubbard:

A neuro-shock absorber. It has very little to do with thinking. A very mechanical rattletrap sort of a switchboard that's been thrown together by you in order to translate thought into action and to coordinate energy.


Klassiska psykiatriska diagnoser som schizofreni, paranoia och mano-depressivitet (bipolär sjukdom) beskrivs av Hubbard som tillstånd som bara kan förstås inom ramen för scientologins förklaringsmodell. Autism, autismspektrumtillstånd och andra neuropsykiatriska funktionshinder verkar ha varit okända för Hubbard (som levde mellan 1911 och 1986), men han skulle säkert ha betraktat dem på samma sätt som han betraktade de andra diagnoserna.

Enligt scientologin är dessa tillstånd helt och hållet själsliga (eller andliga) och har alltså ingenting med hjärnan att göra. Scientologin är strikt dualistisk och gör en skarp åtskillnad mellan kropp och själ (eller ande).

Det är främst pga det sistnämnda som jag bröt med scientologin. Att själva läran och organisationen har flera obehagliga sidor är egentligen ganska sekundärt.

Min tro är kropp och själ inte bör, ska eller kan skiljas åt.
Geastrum
 
Inlägg: 1500
Anslöt: 2014-05-08
Ort: Roslagen

Scientologi!

Inläggav Geastrum » 2014-06-24 22:03:17

Min tro, att kropp och själ inte kan skiljas åt, är förstås inte bara oförenlig med scientologin, utan också med de flesta andra religioner.
Geastrum
 
Inlägg: 1500
Anslöt: 2014-05-08
Ort: Roslagen

Scientologi!

Inläggav Parvlon » 2014-06-24 22:58:07

Vad tror du de anser om sånt här;
Alice Bailey, successor to Annie Besant as president of the Theosophical Society, wrote:

"Man understands meaning when he identifies with his soul and not his form: then he will deliberately choose to die." (14)

Richard Kirby of the Society For Promoting Christian Knowledge wrote:

"Christians know that a man must die to himself before he can...be born again in spirit. It may well be that mankind as a whole must be crucified, even unto death, before coming into its inheritance…Christians can say with Teilhard de Chardin, that death itself is beneficent, the only way to grow beyond forms which have served their limited purpose..., but with the serious and the worried, they look upon the possible extermination of the human race secure in the knowledge that it could be but a prelude to the resurrection of the species." (15)

In Esoteric Christianity, Annie Besant delineated the "Law of Sacrifice" which underwrites the "hope" that is given to the deluded souls who will literally "choose to die" at the planned extermination of the human race:

"We can trace in the religions of the world four great stages of instruction in the Law of Sacrifice. First, man was taught to sacrifice part of his material possession in order to gain increased material prosperity…Secondly…instead of physical prosperity and worldly good, the fruit to be gained by sacrifice was celestial bliss. The third lesson came when a man, seeing himself as part of a greater life, was willing to sacrifice himself for the good of the whole…The hero-soul thus trained was ready for the fourth lesson; that sacrifice…is to be offered because the Spirit is not really separate but is part of the divine Life, and…the man pours himself forth as part of the Life Universal, and in the expression of that Life he shares the joy of his Lord…"

"An over-mastering conviction, an imperious voice, calls on him to surrender his very life. If he shrinks back, he must go on in the life of sensation, the life of the intellect, the life of the world…

After the selection process, you will be born to the next stage of evolution. There will be a New Heaven, a New Earth, a new body and a new consciousness for all who survive. (p. 261)

Your triumph over Satan, that is, over the illusion of separation, will be a victory for the universal community. (p. 193)

If you do not choose to have a new body to co-create with me, you will not have one. You may choose an impersonal future rather than the transpersonal future. The impersonal future is bodiless. You divest yourself of your personal memory and your DNA, and become an undifferentiated aspect of God.
(p. 196)
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Scientologi!

Inläggav Geastrum » 2014-06-24 23:49:08

L. Ron Hubbard lär ha studerat en del teosofi. Men hans lära är ganska unik och skiljer sig rätt mycket från andra andliga läror. Hubbard har även hämtat en del tankegods från buddhismen, taoismen, gnosticismen, freudiansk psykoanalys och Aleister Crowley och blandat alltsammans med sina egna science fiction-fantasier.

Enligt scientologin är varje individ en odödlig andlig varelse (som kallas Thetan). Denna var i begynnelsen fulländad och obegränsat kraftfull. Men fångad i den materiella världen, som den själv har skapat, har den degenererats och dess kraft förminskats.

Scientologin tros (av scientologerna själva) vara den enda vägen tillbaka till andens ursprungliga upphöjda, fria och kraftfulla tillstånd. Detta tillstånd kallas Operating Thetan (OT).
Geastrum
 
Inlägg: 1500
Anslöt: 2014-05-08
Ort: Roslagen

Scientologi!

Inläggav Parvlon » 2014-06-25 0:50:32

Inte förvånande men kul att du blivit fri från Satans lära.

Den stora skillnaden mellan scientologi och kristendom kanske är det du citerar i första inlägget. Det är genom Guds nåd vi får frälsning, inte egna gärningar.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Scientologi!

Inläggav Geastrum » 2014-06-25 21:48:47

Scientologin är i grunden helt anti gentemot kristendomen. Detta är något som kanske inte är helt uppenbart om man bara ägnar Scientologikyrkan en flyktig blick. Det är heller inte något som scientologerna betonar särskilt starkt när de propagerar för sin lära.

Men trots allt var det detta, att scientologin är en modern icke-kristen religion, som fick mig att gå med. Jag har aldrig kallat mig kristen och har heller aldrig haft för avsikt att bli det. Jag är visserligen döpt inom statskyrkan och formellt är jag ännu medlem. Men konfirmerad det är jag inte.

Scientologikyrkan har uppstått i frikyrkornas förlovade land, USA, där alla organisationer som kallar sig "kyrka" kan räkna med att åtnjuta en viss samhällelig acceptans (såvida man inte kallar sig Church of Satan förstås). De är måna om sin "kyrk-image" och har därför lånat en del yttre attribut av de kristna kyrkorna. Scientologerna använder korset som symbol. Scientologikorset (ofta förgyllt), som naturligtvis inte har något med Jesus Kristus att göra, pryder såväl byggnader som böcker och används som halssmycke. Titlarna pastor, präst och kaplan (engelska: minister, reverend och chaplain) används flitigt, speciellt i officiella sammanhang. De har till och med ritualer för "dop" (namngivning), vigsel och begravning som till det yttre liknar de kristna förebilderna.

Men själva läran skiljer sig, som sagt, väldigt mycket från kristendomen, och faktiskt från buddhismen och taoismen också, trots att scientologin påstås vara nära besläktad med dessa. (Hubbard har t.o.m. utgett sig för att vara en ny Buddha!) Det Hubbard helt har missat är att alla stora religioner har någon form av Mystik som går ut på att förena den individuella själen med något större. Enligt scientologin är de individuella själarna separata entiteter i all evighet.
Geastrum
 
Inlägg: 1500
Anslöt: 2014-05-08
Ort: Roslagen

Scientologi!

Inläggav Geastrum » 2015-09-09 19:30:06

På TV 2 klockan 20.00 i kväll:

"Den enda sanna vägen" (avsnitt 3)

Avsnitt 2, som också tog upp scientologin, finns på SVT play:

http://www.svtplay.se/video/3350073/den ... -avsnitt-2
Geastrum
 
Inlägg: 1500
Anslöt: 2014-05-08
Ort: Roslagen

Återgå till Intressanta intressen



Logga in