Psykosocial spilltid...

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Psykosocial spilltid...

Inläggav Karl » 2008-07-24 23:50:28

d v s skitsnack har prissatts, sägs vara miljoner att spara för företag som kan få arbetstagarna att ägna mindre tid åt detta. Kanske nåt för oss aspergare att skriva in i cv:n; Mycket lite psykosocial spilltid.

Sydsvenskan

Gomorron Sverige i SVT
Senast redigerad av Karl 2011-05-04 14:48:38, redigerad totalt 1 gång.
Karl
 
Inlägg: 987
Anslöt: 2007-03-06
Ort: Västkusten

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-07-25 7:45:32

Det tror jag inte riktigt på. De flesta människor har behov av lite snack på jobbet och medarbetare som mår bra jobbar bra.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 14:48:38, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav barracuber » 2008-07-25 11:32:44

Tror som Bjäbbis och det gäller mest icke-npfare. Men de behöver skitsnacket (synd att det ordet har en sån nedlåtande klang) för att klara av alla krav och konkurrensen i snabbsamhället. De flesta bra förändringar föds bland fotfolket, det tsr tid att prata ihop sig. För npfare är allt detta extra jobbigt så klart. Det bästa är om man kan vara tydlig mot sina nt-kollegor: "jag trivs här och gillar er och om jag verkar gå undan ibland så är det inget personligt utan så som jag funkar, ibland behöver jag lugn och ro för att kunna jobba och fungera och ibland hinner man bara inte fika och luncha samtidigt som alla andra." Jag har märkt att det ofta fungerar om man kan vara så här tydlig och tror de allra flesta npfare kan vara så här tydliga om man funderar på vad man vill säga och kanske skriver ned och övar in det. Om man INTE är tydlig utan går undan hela tiden utan förklaring då skapas rykten, spekulationer och dålig stämning, åtminstone i ens egna ögon. Detta är tips som har funkat för mig. Sry om OT...

/Barracuber
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in