Kända personer med AS och/eller ADHD?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: atoms, Alien

Kan Gunilla Persson ha AS? Vad tror ni?

Inläggav Bjäbbmonstret » 2014-02-28 0:04:07

Låter mer som någon som är dålig på att agera! :roll:
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Kända personer med AS och/eller ADHD?

Inläggav Alien » 2014-06-05 1:33:45

Iridia skrev:Camilla Henemark - ADHD. (Orkar inte kolla om jag redan skrivit om det tidigare, i så fall blir det favorit i repris). Jag har misstänkt det i flera år, och nu snackar hon själv öppet om att hon fått den diagnosen i den här jättegulliga intervjun hos Skavlan igår:
http://www.svtplay.se/video/350603/del-6-av-12


Läste häromdagen att Camilla Henmark har både ADHD och AS.

Artisten och modellen Camilla Henemark vet hur jobbigt det är. Hon är ambassadör för SuicideZero och långsamt har hon kommit tillbaka till livet efter många års psykisk ohälsa och flera självmordsförsök.
---
I vuxen ålder fick hon diagnoserna adhd och Aspergers och stundtals har hon haft djupa depressioner.
http://www.unt.se/leva/talar-om-sjalvmord-3157726.aspx
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46090
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Kända personer med AS och/eller ADHD?

Inläggav Wine » 2014-06-05 11:10:55

Alien skrev:
Iridia skrev:Camilla Henemark - ADHD. (Orkar inte kolla om jag redan skrivit om det tidigare, i så fall blir det favorit i repris). Jag har misstänkt det i flera år, och nu snackar hon själv öppet om att hon fått den diagnosen i den här jättegulliga intervjun hos Skavlan igår:
http://www.svtplay.se/video/350603/del-6-av-12


Läste häromdagen att Camilla Henmark har både ADHD och AS.

Artisten och modellen Camilla Henemark vet hur jobbigt det är. Hon är ambassadör för SuicideZero och långsamt har hon kommit tillbaka till livet efter många års psykisk ohälsa och flera självmordsförsök.
---
I vuxen ålder fick hon diagnoserna adhd och Aspergers och stundtals har hon haft djupa depressioner.
http://www.unt.se/leva/talar-om-sjalvmord-3157726.aspx


Både ADHD och Aspergers?! Har bara hört henne prata om ADHD tidigare.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Kända personer med AS och/eller ADHD?

Inläggav slackern » 2014-06-05 11:15:19

Wine skrev:
Alien skrev:
Iridia skrev:Camilla Henemark - ADHD. (Orkar inte kolla om jag redan skrivit om det tidigare, i så fall blir det favorit i repris). Jag har misstänkt det i flera år, och nu snackar hon själv öppet om att hon fått den diagnosen i den här jättegulliga intervjun hos Skavlan igår:
http://www.svtplay.se/video/350603/del-6-av-12


Läste häromdagen att Camilla Henmark har både ADHD och AS.

Artisten och modellen Camilla Henemark vet hur jobbigt det är. Hon är ambassadör för SuicideZero och långsamt har hon kommit tillbaka till livet efter många års psykisk ohälsa och flera självmordsförsök.
---
I vuxen ålder fick hon diagnoserna adhd och Aspergers och stundtals har hon haft djupa depressioner.
http://www.unt.se/leva/talar-om-sjalvmord-3157726.aspx


Både ADHD och Aspergers?! Har bara hört henne prata om ADHD tidigare.


Samma här visste bara om ADHD. Kanske AS kan förklara att hon blev osams med resten utav bandet? Fast att band splittras och att banden har samarbetssvårigheter händer ändå stup i kvarten.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Kända personer med AS och/eller ADHD?

Inläggav Alien » 2014-06-05 13:40:54

Det är sannerligen ADHD som verkar känneteckna Camilla Henmark:

DN skrev:– Så fort saker ligger på plats vill jag rubba det. Är allt bra blir jag rastlös och måste rasera. Det är en röd tråd i mitt liv. Jag söker ständigt nya kickar, det är jättesvårt att tygla det behovet, säger hon.
---
Fyrtiofem år gammal fick hon sin diagnos: adhd, en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning med koncentrationssvårigheter, hyperaktivitet och impulsivitet som typiska kännetecken. Plötsligt kunde hon se sitt utsvävande liv med tidig sex- och drogdebut, och överkonsumtion av båda sorterna, i ett nytt ljus.

– Adhd:n gör mig energisk, nyfiken, orädd och gränsöverskridande. Den gör mig riskbenägen eftersom jag inte tänker på konsekvenserna. Nu när jag medicinerar ned mitt adhd-grundade beteende får jag mindre konsekvenser och mindre ångest, förklarar hon.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/camill ... foralskad/

Av vad hon berättar om sitt liv i den artikeln skulle jag amatördiagnsticerat henne med (förutom ADHDn) narcissism och exhibitionism. Ingenting som får mig att associera med AS.

Kanske AS-dragen kom fram när hon började medicinera mot sin ADHD.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46090
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Kända personer med AS och/eller ADHD?

Inläggav Wine » 2014-06-05 19:51:02

Alien skrev:Det är sannerligen ADHD som verkar känneteckna Camilla Henmark:

DN skrev:– Så fort saker ligger på plats vill jag rubba det. Är allt bra blir jag rastlös och måste rasera. Det är en röd tråd i mitt liv. Jag söker ständigt nya kickar, det är jättesvårt att tygla det behovet, säger hon.
---
Fyrtiofem år gammal fick hon sin diagnos: adhd, en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning med koncentrationssvårigheter, hyperaktivitet och impulsivitet som typiska kännetecken. Plötsligt kunde hon se sitt utsvävande liv med tidig sex- och drogdebut, och överkonsumtion av båda sorterna, i ett nytt ljus.

– Adhd:n gör mig energisk, nyfiken, orädd och gränsöverskridande. Den gör mig riskbenägen eftersom jag inte tänker på konsekvenserna. Nu när jag medicinerar ned mitt adhd-grundade beteende får jag mindre konsekvenser och mindre ångest, förklarar hon.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/camill ... foralskad/

Av vad hon berättar om sitt liv i den artikeln skulle jag amatördiagnsticerat henne med (förutom ADHDn) narcissism och exhibitionism. Ingenting som får mig att associera med AS.

Kanske AS-dragen kom fram när hon började medicinera mot sin ADHD.


Har haft precis samma tankegångar, kan inte på något sätt få det att gå ihop att hon skulle ha AS av allt jag sett och hört av och med henne. Vad gäller medicinering med ADHD-läkemedel/metylfenidat och att AS-dragen kan bli mer framträdande tycker jag det är värt att läsa om hur amfetamin påverkar beteendet hos en brukare:

Wikipedia - Amfetamin - Effekter

...
Då amfetaminet ökar koncentrationen kan dessa aktiviteter pågå i timmar, användaren "snöar in" på någon specifik sysselsättning på ett nästan autistiskt vis, utan att tappa intresset.
...
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Kända personer med AS och/eller ADHD?

Inläggav slackern » 2014-06-05 21:37:46

Wine skrev:
Har haft precis samma tankegångar, kan inte på något sätt få det att gå ihop att hon skulle ha AS av allt jag sett och hört av och med henne. Vad gäller medicinering med ADHD-läkemedel/metylfenidat och att AS-dragen kan bli mer framträdande tycker jag det är värt att läsa om hur amfetamin påverkar beteendet hos en brukare:

Wikipedia - Amfetamin - Effekter

...
Då amfetaminet ökar koncentrationen kan dessa aktiviteter pågå i timmar, användaren "snöar in" på någon specifik sysselsättning på ett nästan autistiskt vis, utan att tappa intresset.
...


Det är det som kallas att punda. Därav kallas amfetaminmissbrukare puddare, för att dom tex kan sitta timtals och skruva isär och sätta ihop en radioapparat.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Kända personer med AS och/eller ADHD?

Inläggav Wine » 2014-06-05 21:43:25

slackern skrev:Det är det som kallas att punda. Därav kallas amfetaminmissbrukare puddare, för att dom tex kan sitta timtals och skruva isär och sätta ihop en radioapparat.


Det blir roligt ibland när du skriver. :wink:
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Kända personer med AS och/eller ADHD?

Inläggav slackern » 2014-06-05 21:56:30

Wine skrev:
slackern skrev:Det är det som kallas att punda. Därav kallas amfetaminmissbrukare puddare, för att dom tex kan sitta timtals och skruva isär och sätta ihop en radioapparat.


Det blir roligt ibland när du skriver. :wink:


Men gud jag hatar det. Men jag förstår att det ser roligt ut. :lol:
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Kända personer med AS och/eller ADHD?

Inläggav Wine » 2014-06-05 21:58:06

slackern skrev:
Wine skrev:
slackern skrev:Det är det som kallas att punda. Därav kallas amfetaminmissbrukare puddare, för att dom tex kan sitta timtals och skruva isär och sätta ihop en radioapparat.


Det blir roligt ibland när du skriver. :wink:


Men gud jag hatar det. Men jag förstår att det ser roligt ut. :lol:


Men det gör ju att det blir roligare att läsa, de inlägg jag producerar är säkert inte så roliga att läsa, de är nog rätt "torra". :-)Happy
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Kända personer med AS och/eller ADHD?

Inläggav Flawed » 2014-06-10 15:52:52

Alien skrev:Det är sannerligen ADHD som verkar känneteckna Camilla Henmark:

DN skrev:– Så fort saker ligger på plats vill jag rubba det. Är allt bra blir jag rastlös och måste rasera. Det är en röd tråd i mitt liv. Jag söker ständigt nya kickar, det är jättesvårt att tygla det behovet, säger hon.
---
Fyrtiofem år gammal fick hon sin diagnos: adhd, en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning med koncentrationssvårigheter, hyperaktivitet och impulsivitet som typiska kännetecken. Plötsligt kunde hon se sitt utsvävande liv med tidig sex- och drogdebut, och överkonsumtion av båda sorterna, i ett nytt ljus.

– Adhd:n gör mig energisk, nyfiken, orädd och gränsöverskridande. Den gör mig riskbenägen eftersom jag inte tänker på konsekvenserna. Nu när jag medicinerar ned mitt adhd-grundade beteende får jag mindre konsekvenser och mindre ångest, förklarar hon.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/camill ... foralskad/

Av vad hon berättar om sitt liv i den artikeln skulle jag amatördiagnsticerat henne med (förutom ADHDn) narcissism och exhibitionism. Ingenting som får mig att associera med AS.

Kanske AS-dragen kom fram när hon började medicinera mot sin ADHD.

Är narcissism och exhibitionism diagnoser?
Aspergers syndrom feldiagnsosticeras ofta med narcissistisk personlighetsstörning för övrigt.
http://samvak.tripod.com/journal72.html
Så attee..
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Re: Kända personer med AS och/eller ADHD?

Inläggav Pieohpah » 2014-06-11 23:17:36

Vad är det för reglage det dras i?

Delar man in det helt enkelt i NT, AST, ADHD och psykostillstånd; står det klart att programledare och dokusåpekändisar har ADHD, ledare överallt har psykostillstånd, de som tar reda på saker och uppfinner har AST och slutligen är resten NT.

Narcissistisk personlighetsstörning ligger nära ADHD/psyko och är egentligen inte alls nära AST enligt min uppfattning, men överbevisa mig gärna med argument.
Pieohpah
 
Inlägg: 1150
Anslöt: 2012-01-05
Ort: Stockholm

Kända personer med AS och/eller ADHD?

Inläggav Myrkr » 2014-06-12 1:11:40

Flawed skrev: Aspergers syndrom feldiagnsosticeras ofta med narcissistisk personlighetsstörning för övrigt.

Vad intressant att du säger det, för jag har länge misstänkt att min mormor har just narcissistisk personlighetsstörning, långt innan jag visste vad asperger var.
Så hon kanske egentligen har asperger, och jag har kanske "fått" det av henne. :-)063
Myrkr
 
Inlägg: 1213
Anslöt: 2014-05-15

Re: Kända personer med AS och/eller ADHD?

Inläggav Pieohpah » 2014-06-12 6:21:33

Jag misstänkte länge att min tonårsdotter hade Narcissistisk personlighetsstörning, men det visade sig vara vanlig tonårskris blandat med psykotiska drag. Jag trodde det handlade om ren schitzofreni, men det kanske räcker med lite psykos för att det ska verka så.
Pieohpah
 
Inlägg: 1150
Anslöt: 2012-01-05
Ort: Stockholm

Kända personer med AS och/eller ADHD?

Inläggav Wine » 2014-06-12 9:30:35

Pieohpah skrev:...Narcissistisk personlighetsstörning ligger nära ADHD/psyko och är egentligen inte alls nära AST enligt min uppfattning, men överbevisa mig gärna med argument.


Det är även min uppfattning, kan inte se att narcissism på något sätt skulle ligga nära AST.

Pieohpah skrev:Jag misstänkte länge att min tonårsdotter hade Narcissistisk personlighetsstörning, men det visade sig vara vanlig tonårskris blandat med psykotiska drag. Jag trodde det handlade om ren schitzofreni, men det kanske räcker med lite psykos för att det ska verka så.


Som jag förstått det så blir de allra flesta mer självcentrerade under just tonårsperioden så man kan tillfälligt bete sig mer egoistiskt eller på ett sätt som kan uppfattas som narcissistiskt eller uppvisa antisociala beteenden, bete sig manipulativt m.m.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Kända personer med AS och/eller ADHD?

Inläggav Myrkr » 2014-06-12 11:04:35

Min mormor var fotomodell som tonåring och har egentligen aldrig lämnat det bakom sig, hon beter sig fortfarande som en diva fast hon inte jobbat på 60 år.
Allt är alltid någon annans fel. Hon har noll förståelse för andra, och då menar jag verkligen noll. Om någon dör så är det deras fel att hon missar sitt favorit tvprogram.
Hon kan inte se saker från andras perspektiv, men det kan nog bero på att hon aldrig försöker :lol:
Myrkr
 
Inlägg: 1213
Anslöt: 2014-05-15

Kända personer med AS och/eller ADHD?

Inläggav Flawed » 2014-06-12 22:18:25

Wine skrev:
Pieohpah skrev:...Narcissistisk personlighetsstörning ligger nära ADHD/psyko och är egentligen inte alls nära AST enligt min uppfattning, men överbevisa mig gärna med argument.


Det är även min uppfattning, kan inte se att narcissism på något sätt skulle ligga nära AST.

Pieohpah skrev:Jag misstänkte länge att min tonårsdotter hade Narcissistisk personlighetsstörning, men det visade sig vara vanlig tonårskris blandat med psykotiska drag. Jag trodde det handlade om ren schitzofreni, men det kanske räcker med lite psykos för att det ska verka så.


Som jag förstått det så blir de allra flesta mer självcentrerade under just tonårsperioden så man kan tillfälligt bete sig mer egoistiskt eller på ett sätt som kan uppfattas som narcissistiskt eller uppvisa antisociala beteenden, bete sig manipulativt m.m.

Din upfattning väger säkert tung i vetenskapliga kretsar.
Läste du länken jag postade ordentligt?
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Kända personer med AS och/eller ADHD?

Inläggav Flawed » 2014-06-12 22:26:03

Jag tror att jag är ett stort samhällsproblem på spåren många personer med asperger diagnoser är egentligen feldiagnosticerade störda narcissister.
Är det okey om jag postar en massa inlägg länkar i alla möjliga ämnen om det här?
Världen måste bli varse de briljanta insikter som jag har, det är väldigt viktigt för mig.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Kända personer med AS och/eller ADHD?

Inläggav Wine » 2014-06-13 11:18:27

Flawed skrev:
Wine skrev:
Pieohpah skrev:...Narcissistisk personlighetsstörning ligger nära ADHD/psyko och är egentligen inte alls nära AST enligt min uppfattning, men överbevisa mig gärna med argument.


Det är även min uppfattning, kan inte se att narcissism på något sätt skulle ligga nära AST.

Pieohpah skrev:Jag misstänkte länge att min tonårsdotter hade Narcissistisk personlighetsstörning, men det visade sig vara vanlig tonårskris blandat med psykotiska drag. Jag trodde det handlade om ren schitzofreni, men det kanske räcker med lite psykos för att det ska verka så.


Som jag förstått det så blir de allra flesta mer självcentrerade under just tonårsperioden så man kan tillfälligt bete sig mer egoistiskt eller på ett sätt som kan uppfattas som narcissistiskt eller uppvisa antisociala beteenden, bete sig manipulativt m.m.

Din upfattning väger säkert tung i vetenskapliga kretsar.
Läste du länken jag postade ordentligt?


Nej jag läste inte länken men jag läste texten du länkade till, har läst detta förut, och jag förstår inte din poäng, det finns några likheter som tas upp men i det stora hela är skillnaderna eller klyftan mellan de beteenden som kan ses vid AS och patologisk narcissism eller narcissistisk personlighetsstörning stora, i texten tas det ju upp flera exempel på hur patologisk narcissism/narcissistisk personlighetsstörning och AS skiljer sig åt:

Yet, the gulf between Asperger's and pathological narcissism is vast.

http://samvak.tripod.com/journal72.html

Det kan man ju även läsa om på andra håll samt i facklitteratur.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Kända personer med AS och/eller ADHD?

Inläggav slackern » 2014-06-24 19:33:48

Han sångaren i Nordman har ADHD. Stod i senaste numret utav Attention.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Kända personer med AS och/eller ADHD?

Inläggav antonius » 2014-06-24 19:59:04

Graeme Obree, är kanske mest känd inom cykelsporten, men hursom en märklig man som trots sina tillkortakommanden vann timrekordet på cykel velodrom två gånger.

Graeme_obree.jpg


Finns en film om den mannen med:

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
antonius
 
Inlägg: 21798
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Kända personer med AS och/eller ADHD?

Inläggav Wine » 2014-06-24 20:03:21

slackern skrev:Han sångaren i Nordman har ADHD. Stod i senaste numret utav Attention.


Han medverkade i ett avsnitt av Fråga doktorn i vintras, i januari, där han bl.a. berättade om sin missbruksproblematik:

SVT - Fråga doktorn

”Man har sett till att göra allt som man inte får göra”

Håkan Hemlin är sångare i gruppen Nordman. Ikväll gästar han Fråga doktorn tillsammans med kollegan och artisten Jacob Gordin. De två delar med sig av sina erfarenheter av att leva med ADHD och om åren som missbrukare.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Tidiga Aspergerpersoner i Världshistorien?

Inläggav notwoodstock » 2015-02-11 18:17:06

Jag råkade bli nyfiken på om man har identifierat några kända personer i Världshistorien innan Asperger som forskare gjorde sitt bidrag?

Jag såg inget om det här:

http://en.wikipedia.org/wiki/History_of_Asperger_syndrome

Surfar helst ej själv, p.g.a min Schizofreni. Men tyckte frågan verkade intressant!



Moderator atoms - slog ihop två trådar om liknande frågeställningar.
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Kända personer med AS och/eller ADHD?

Inläggav Puzzle » 2015-03-13 0:15:59

Beror väl på vad man klassar som "känd" men jag kom att tänka på Derek Paravicini, handlar väl i för sig snarare om autism och allvarliga inlärningsproblem men när det väl kommer till pianot så är han odiskutabelt bland dom bästa.

Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in