Hur gör ni för att laptopen ska hålla så länge som möjligt?

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hur gör ni för att laptopen ska hålla så länge som möjligt?

Inläggav Lilla Gumman » 2014-06-23 0:25:49

Hej!

Det finns en hel del tips om hur man ska sköta sitt laptopbatteri för att det ska hålla så länge som möjligt.

En del anser att man ska använda batteriet till det är 40% laddat, och sen stoppa i laddaren och låta det ladda fullt, batteriet får inte bli nästan urladdat.
Har man laptopen mest stationärt, verkar en del tycka att man ska ta ur laptopbatteriet och köra enbart på nätström, och sen stoppa i laptopbatteriet igen när man ska ta datorn med sig. Nån hävdar att batteriet måste ligga kallt (i kylskåpet) medan andra säger att det inte spelar nån roll. Somliga tycker att man ska köra på bstteriet och sen ladda upp det igen en gång om dan, men inte mer än så för det kan ta stryk. Sen finns det de som tycker att det räcker att ladda ur batteriet en gång i veckan och sen ladda upp det igen.

Snacka om att det finns lika många åsikter som det finns folk som använder laptop, nästan. Hur gör ni med laptop för att batteriet ska hålla så länge som möjligt?

Sen kommer vi till det med rengöring. Att blåsa in tryckluft i fläkthålet, och i vissa fall även i andra hål, verkar vara det vanligaste sättet. Det finns dom som hävdar att dammet inte blåser ut, utan blåses längre in i datorn. Det finns dom som säger att fläkten kan ta skada av tryckluft, och att man ska köra in en tändsticka i fläkten (jag tänker inte prova, för tändstickan kan ju skada fläkten). Det finns dom som skruvar isär laptopen (inte aktuellt för min del då datorn är ny) och kör med dammsugare, medan andra tycker att dammsugaren skadar laptopens delar.

Hur gör ni rent laptopen?

Observera att detta är en diskussionstråd, där var och en kan dela med sig av sina egna tips. Sen kan det givetvis bli diskussion om det jag har hört av folk och läst på nätet.

De flesta jag känner med laptop gör ingenting. Det är också någonting att ta med i beräkningen. Hur länge håller laptopen, ni som har batteriet i och nätadaptern i och använder laptopen dagligen som en stationär dator?

Fram för diskussion!

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Hur gör ni för att lapopen ska hålla så länge som möjligt?

Inläggav Miche » 2014-06-23 0:44:27

När det gäller fläktar är det lätt hänt att lagret skär om man dammsuger eller blåser tryckluft genom fläkten och den får snurra i högt varvtal (därav tipset med tändstickan som i sig är ganska mjukt material som knappast skadar fläktbladet).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Hur gör ni för att lapopen ska hålla så länge som möjligt?

Inläggav Lilla Gumman » 2014-06-23 0:58:24

Miche skrev:När det gäller fläktar är det lätt hänt att lagret skär om man dammsuger eller blåser tryckluft genom fläkten och den får snurra i högt varvtal (därav tipset med tändstickan som i sig är ganska mjukt material som knappast skadar fläktbladet).

Okej. Hur tänker du angående batteret? Måste det verkligen tas ur om man mest kör datorn stationärt (men ibland tar den med sig, främst till ett annat rum men också utanför hemmet nån enstaka gång)? Om batteriet ska sitta i, ska man köra på batteriet till dess datorn säger till och så ladda upp det, och sen ta ur nätströmmen igen nästa dag och upprepa proceduren? Är det noga med att det ska vara 40% kvar eller kan man vänta till datorn själv säger att man ska sätta i nätsladden? Måste det vara dagligen, eller räcker det med en gång i veckan?

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Hur gör ni för att laptopen ska hålla så länge som möjligt?

Inläggav Miche » 2014-06-23 1:07:52

Lilla Gumman skrev:Hur tänker du angående batteret?
Jag har inte så bra kunskaper när det gäller moderna batterier (kan desto mer när det gäller NiCd-batterier eftersom jag fick en del nyttiga kunskaper om dessa på ett tidigare jobb).

Det verkar dock helt uppenbart (mtp din granne) att även moderna batterier inte mår bra att ha ständig laddning.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Hur gör ni för att laptopen ska hålla så länge som möjligt?

Inläggav kapuni » 2014-06-23 1:34:53

Använder en Macbook pro. Jag har haft den sedan 2009 och fungerar lika bra nu som då. Utan antivirusprogram.

Även om den är dyrare att köpa så lönar det sig i längden.
kapuni
 
Inlägg: 1452
Anslöt: 2010-04-28

Hur gör ni för att laptopen ska hålla så länge som möjligt?

Inläggav Miche » 2014-06-23 1:46:54

Det brukar vara ni som sprider flest virus utan att ni märker ett skit. Det är dock väldigt off topic i den här tråden.

Även Macar har råkat ut för exploderande batterier och farliga laddare (även originalladdare) så det är inte mycket att skryta med.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Hur gör ni för att laptopen ska hålla så länge som möjligt?

Inläggav kapuni » 2014-06-23 2:03:57

Miche skrev:Det brukar vara ni som sprider flest virus utan att ni märker ett skit. Det är dock väldigt off topic i den här tråden.

Även Macar har råkat ut för exploderande batterier och farliga laddare (även originalladdare) så det är inte mycket att skryta med.

Vadå ni? Jag skriver bara för mig själv och vad jag upplever är ett bra och prisvärt alternativ om man vill ha en hållbar dator. (Ja visst finns det ju undantag för allting! Men generellt sett!)

Jag skryter inte, jag tipsar!
kapuni
 
Inlägg: 1452
Anslöt: 2010-04-28

Hur gör ni för att laptopen ska hålla så länge som möjligt?

Inläggav Bjäbbmonstret » 2014-06-23 19:50:31

Jag brukadee låta batteriet ladda ur nästan helt och hållet innan jag kör den på nätströmmen tills den har laddat och för mig funkade den tekniken i flera år. Numera är datorn dock 7 år så semaste tiden har jag låtit bli att köra den på batteri regelbundet eftersom batteriet ändå är såpass försämrat.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Hur gör ni för att laptopen ska hålla så länge som möjligt?

Inläggav antonius » 2014-06-23 20:08:46

Ge fan i att ta ut den ur kartongen, i princip det enda som stoppar åldrandet på en laptop med Windows, de är inte gjorda för att hålla längre än tre år, annars får dom ju inte sälja nya :-)063

Med macar vet jag inte har inte haft ngn, men en del säger dom håller det dubbla, fast då är dom ju dubbelt så dyr så klart :-)018
antonius
 
Inlägg: 21868
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Hur gör ni för att laptopen ska hålla så länge som möjligt?

Inläggav antonius » 2014-06-23 20:14:50

antonius skrev:Ge fan i att ta ut den ur kartongen, i princip det enda som stoppar åldrandet på en laptop med Windows, de är inte gjorda för att hålla längre än tre år, annars får dom ju inte sälja nya :-)063

Med macar vet jag inte har inte haft ngn, men en del säger dom håller det dubbla, fast då är dom ju dubbelt så dyr så klart :-)018


Men jag har haft en ipod, och den var super, men då råkade jag glömma den i mina träningsbyxor och tvättade dem i förtiograder, sen var den sagan slut... :-)051
antonius
 
Inlägg: 21868
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Hur gör ni för att laptopen ska hålla så länge som möjligt?

Inläggav kapuni » 2014-06-23 21:03:02

Dessutom är Mac relativt miljövänlig.
kapuni
 
Inlägg: 1452
Anslöt: 2010-04-28

Hur gör ni för att laptopen ska hålla så länge som möjligt?

Inläggav kullan » 2014-06-23 21:10:42

kapuni skrev:Dessutom är Mac relativt miljövänlig.


I jämförelse med PC menar du? Förstår inte skillnaden. Borde väl vara likvärdiga prylar i båda sorterna.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Hur gör ni för att laptopen ska hålla så länge som möjligt?

Inläggav Zirre » 2014-06-23 21:16:23

kullan skrev:
kapuni skrev:Dessutom är Mac relativt miljövänlig.


I jämförelse med PC menar du? Förstår inte skillnaden. Borde väl vara likvärdiga prylar i båda sorterna.

Macbook pro är tyst i jämförelse med en pc så det är inte alls likvärdiga saker i dem.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Hur gör ni för att laptopen ska hålla så länge som möjligt?

Inläggav kapuni » 2014-06-23 22:01:36

kullan skrev:
kapuni skrev:Dessutom är Mac relativt miljövänlig.


I jämförelse med PC menar du? Förstår inte skillnaden. Borde väl vara likvärdiga prylar i båda sorterna.

Jämfört med många andra teknikprylar.
kapuni
 
Inlägg: 1452
Anslöt: 2010-04-28

Återgå till IT-forum



Logga in