Tråden om träning

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Tråden om träning

Inläggav ac4iv » 2014-06-14 15:58:50

dasunbedingte skrev:
ac4iv skrev:En fråga till er som tränar brukar ni ta några kosttillskott ?
vilka isåfall ?


Vitamin B-12. Främst för en är veqan, dock finns belägg för ett visst högre intag (fördelat under en dag) bygger upp B-12 nivåerna snabbare samt en viss ökad produktion av erytocyter. Har hb på 167-176 nåt.
Tar sparsamt proteinpulver (hampa, ris, alger, soja) då en äter via kost. Pulver efter maxtempo marathonträning ger snabbare återhämtning.

Hur lång tid brukar återhämtningen för dej ta ?
För mej tar de cirka 1-2 timmar och då tar ja även ett protein pulver som ska göra att återhämtningen går snabbare.
ac4iv
 
Inlägg: 66
Anslöt: 2014-06-13
Ort: Värmland

Tråden om träning

Inläggav dasunbedingte » 2014-06-14 16:08:10

ac4iv skrev:
dasunbedingte skrev:
ac4iv skrev:En fråga till er som tränar brukar ni ta några kosttillskott ?
vilka isåfall ?


Vitamin B-12. Främst för en är veqan, dock finns belägg för ett visst högre intag (fördelat under en dag) bygger upp B-12 nivåerna snabbare samt en viss ökad produktion av erytocyter. Har hb på 167-176 nåt.
Tar sparsamt proteinpulver (hampa, ris, alger, soja) då en äter via kost. Pulver efter maxtempo marathonträning ger snabbare återhämtning.

Hur lång tid brukar återhämtningen för dej ta ?
För mej tar de cirka 1-2 timmar och då tar ja även ett protein pulver som ska göra att återhämtningen går snabbare.


Beror på. 4-6h. Brukar känna mig fräsch efter tävlingstempo, med proteinpulver och redig måltid efter, så brukar muskelsträckningar undvikas (stretch och avkoppling behövs också givetvis).
Dämpar hungern också, så en slipper få stora cravings för tits som Adebisi i serien OZ.
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Tråden om träning

Inläggav ac4iv » 2014-06-14 16:21:58

dasunbedingte skrev:
ac4iv skrev:
dasunbedingte skrev:
Vitamin B-12. Främst för en är veqan, dock finns belägg för ett visst högre intag (fördelat under en dag) bygger upp B-12 nivåerna snabbare samt en viss ökad produktion av erytocyter. Har hb på 167-176 nåt.
Tar sparsamt proteinpulver (hampa, ris, alger, soja) då en äter via kost. Pulver efter maxtempo marathonträning ger snabbare återhämtning.

Hur lång tid brukar återhämtningen för dej ta ?
För mej tar de cirka 1-2 timmar och då tar ja även ett protein pulver som ska göra att återhämtningen går snabbare.


Beror på. 4-6h. Brukar känna mig fräsch efter tävlingstempo, med proteinpulver och redig måltid efter, så brukar muskelsträckningar undvikas (stretch och avkoppling behövs också givetvis).
Dämpar hungern också, så en slipper få stora cravings för tits som Adebisi i serien OZ.
Antar att återhämtningen beror lite på vad man tränar och hur hårt man kör :-)
Haha adebisi i OZ ganska duktig skådespelare.
ac4iv
 
Inlägg: 66
Anslöt: 2014-06-13
Ort: Värmland

Tråden om träning

Inläggav ac4iv » 2014-06-23 16:04:09

Någon som har tips på bra mat som är enkel att tillaga och protein rik ?
ac4iv
 
Inlägg: 66
Anslöt: 2014-06-13
Ort: Värmland

Tråden om träning

Inläggav BloodyPirate » 2014-06-23 18:38:48

ac4iv skrev:Någon som har tips på bra mat som är enkel att tillaga och protein rik ?


Äggröra: Ägg, lite mjölk/grädde - rör ihop. Ner i kastrull med lite rapsolja. Salt/krydda efter behag. Gott till bl.a. lax, köttbullar, wienerkorv.

Omelett: Samma grund som äggröra. Släng i ost, skinka, grönsaker m.m. valfritt och stek mer som en hel pannkaka.

Sharon-mums: Bitar av Sharon, mandariner eller annan frukt i naturell keso med lite lös sojagrädde. Kan även vara gott med naturell kvarg. Vaniljpulver är inte fel i heller.

Ägg-wook: Stekta ägg med egenblandad wook. T.ex. vitkål, rucola, morötter och purjolök. Passar bra med olika former av bönor så som kidneybönor.
BloodyPirate
 
Inlägg: 926
Anslöt: 2014-02-18

Tråden om träning

Inläggav antonius » 2014-06-23 20:20:43

ac4iv skrev:Någon som har tips på bra mat som är enkel att tillaga och protein rik ?


Kvarg, vanlijsmak är godast, men blåbär och jordgubb är helt ok, naturell är vidrigt, luktar brorsans fotbollsockar (libro, sprang mycket) :-)063
antonius
 
Inlägg: 21886
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Tråden om träning

Inläggav ac4iv » 2014-06-23 20:30:43

BloodyPirate skrev:
ac4iv skrev:Någon som har tips på bra mat som är enkel att tillaga och protein rik ?


Äggröra: Ägg, lite mjölk/grädde - rör ihop. Ner i kastrull med lite rapsolja. Salt/krydda efter behag. Gott till bl.a. lax, köttbullar, wienerkorv.

Omelett: Samma grund som äggröra. Släng i ost, skinka, grönsaker m.m. valfritt och stek mer som en hel pannkaka.

Sharon-mums: Bitar av Sharon, mandariner eller annan frukt i naturell keso med lite lös sojagrädde. Kan även vara gott med naturell kvarg. Vaniljpulver är inte fel i heller.

Ägg-wook: Stekta ägg med egenblandad wook. T.ex. vitkål, rucola, morötter och purjolök. Passar bra med olika former av bönor så som kidneybönor.
Låt gott ska provas.
antonius skrev:
ac4iv skrev:Någon som har tips på bra mat som är enkel att tillaga och protein rik ?


Kvarg, vanlijsmak är godast, men blåbär och jordgubb är helt ok, naturell är vidrigt, luktar brorsans fotbollsockar (libro, sprang mycket) :-)063
Jordgubbs kvargen är riktigt god men inget man blir riktigt mätt på .
ac4iv
 
Inlägg: 66
Anslöt: 2014-06-13
Ort: Värmland

Tråden om träning

Inläggav antonius » 2014-06-23 20:46:43

ac4iv skrev:Jordgubbs kvargen är riktigt god men inget man blir riktigt mätt på .


Sånt man blir mätt på blir man tyvärr också fet av, men prova äta lite stjälkselleri och morötter först, det går ju fort att skölja och snabbt äta, man kan hålla en knippe i handen medan man springer för att hinna med bussen/t-bana/tåget what ever... :-)005
antonius
 
Inlägg: 21886
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Tråden om träning

Inläggav ac4iv » 2014-06-23 21:13:43

antonius skrev:
ac4iv skrev:Jordgubbs kvargen är riktigt god men inget man blir riktigt mätt på .


Sånt man blir mätt på blir man tyvärr också fet av, men prova äta lite stjälkselleri och morötter först, det går ju fort att skölja och snabbt äta, man kan hålla en knippe i handen medan man springer för att hinna med bussen/t-bana/tåget what ever... :-)005
Haha ja får prova det då :)
ac4iv
 
Inlägg: 66
Anslöt: 2014-06-13
Ort: Värmland

Tråden om träning

Inläggav dasunbedingte » 2014-07-02 8:22:30

Sprang marathon förra veckan. Lågtempo hela vägen, 3:35. Känns rätt lovande inför långloppen i sommar/höst. 3-timmar på Helsingborg maraton är ju inte orimligt.
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Tråden om träning

Inläggav Antti » 2014-07-02 21:58:24

dasunbedingte skrev:Sprang marathon förra veckan.

Att ens tänka på marathon gör mig trött.

Finns det folk här som klättrar?
Antti
 
Inlägg: 84
Anslöt: 2007-03-23
Ort: Göteborg

Tråden om träning

Inläggav dasunbedingte » 2014-07-04 13:48:09

Antti skrev:
dasunbedingte skrev:Sprang marathon förra veckan.

Att ens tänka på marathon gör mig trött.

Finns det folk här som klättrar?


Jag klättrar, tyvärr inte regelbundet.
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Tråden om träning

Inläggav antonius » 2014-07-04 17:16:10

Antti skrev:Finns det folk här som klättrar?


Jag har tyvärr för svaga fingrar, fel på lederna... :-)004
antonius
 
Inlägg: 21886
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Tråden om träning

Inläggav Antti » 2014-07-04 18:23:29

dasunbedingte skrev:
Antti skrev:
dasunbedingte skrev:Sprang marathon förra veckan.

Att ens tänka på marathon gör mig trött.

Finns det folk här som klättrar?


Jag klättrar, tyvärr inte regelbundet.

Coolt, får man fråga vart?
Antti
 
Inlägg: 84
Anslöt: 2007-03-23
Ort: Göteborg

Tråden om träning

Inläggav earlydayminer » 2014-07-05 5:59:31

Jag har haft mycket motgångar i livet. När jag tränade som mest så var det motgång efter motgång. Lidit av mycket ångest, fått blodpropp i vaden, haft mycket kämpigt med livet. Det senaste året har varit en riktig kamp, en riktig kamp. Jag gick upp i vikt och började må riktigt dåligt, förlorade muskelmassa och blev allt fläskigare. Sedan kickade motivationen in. I 7 månader har jag jobbat på att gå ner i vikt. Jag har fuskat, jag har ätit skit och sovit dåligt, men jag ger aldrig upp. Aldrig. Resultatet av det har börjat trilla in:

21414.JPG
progress.jpg


Jag har mycket starka triceps, quads, glutes, calves, deltoids, core och hamstrings.

Saker jag måste jobba på är pectoralis, latissimus (faktiskt hela övre rygg), biceps och posterior flexors och extensors i underarmen.

Mitt problem just nu är att jag saknar träningsbänken, den står fortfarande hos min fd sambo. Så jag kan inte göra incline bench press just nu eller få en full range db press. Bicepsen glömde jag bort lite grann och ryggen har jag haft lite problem med. Låg en hel dag och kunde knappt gå för en extrem smärta i ländryggen. Det gick över efter ca 20 timmar, men det gjorde mig lite orolig så jag tog ett steg tillbaka och tänkte mig för om jag gjort något särskilt. Jag pressade på över 100kg deadlift för första gången i mitt liv och klarade en hel del, men jag har alltid kört high-rep deadlifts och med bälte. Denna gången körde jag utan bälts, så det jag tog som en varning var att jag inte hade rätt position, inte tight core, svankade för mycket och gick på högre än vad jag gjort förut.

Dessutom har jag använt mig av en riskabel träningsform för lower abs. Man ligger på golvet och kör leg raises. Det är viktigt att denna utförs korrekt. Man riskerar att få problem om den inte körs perfekt. Jag har en naturligt ganska djup svank, så jag måste tänka mig för, men blev alltför ivrig. Också en väckarklocka.

Ryggen tar tid att bygga upp och se riktiga resultat, men det är någonting jag måste jobba mer på. Lutar mot att jag snart ändå måste bege mig till ett gym för att få avlastning och jobba med lite maskiner, kanske.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Tråden om träning

Inläggav earlydayminer » 2014-07-05 6:07:36

Jag är ändå nöjd med vad jag åstadkommit under de senaste 7 månader! Tacka hjärnan för muskelminne.



Never gonna stop, till I get what I want.
Never gonna stop, till I get what I need.
Falling down, knocked out, on my knees - a breakdown.
But I'm holding on, holding on, holding on.
Pouring out my heart, digging out my soul.
As I'm holding on, holding on, holding on.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Tråden om träning

Inläggav earlydayminer » 2014-07-05 6:18:15

earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Tråden om träning

Inläggav dasunbedingte » 2014-07-06 19:27:52

earlydayminer skrev:


Grymt.
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Tråden om träning

Inläggav kvicksilver » 2014-07-09 10:38:35

Egoboosten som dyker upp när bekanta man inte sett på ett par månader brister ut med "Har du börjat på gym? Du ser större ut".

8)
kvicksilver
 
Inlägg: 1473
Anslöt: 2011-02-19

Tråden om träning

Inläggav earlydayminer » 2014-07-10 23:29:11

Fett bra det, kvicksilver! :-)Happy

Jag har en bild där det syns hur vältränad jag blivit, men jag väntar tills jag är mer rippad. Det skönaste är att jag är stenhård, det känns i musklerna hur hårda de är! Jag är jävligt stark i mina triceps, delts osv alltså. Jag pressar upp min kropp (~95kg just nu) från nävarna och fötterna rätt upp, som en gymnast. Känns riktigt bra!

Förmodligen BJJ i augusti, då en gammal klasskamrat är instruktör i det.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Tråden om träning

Inläggav kvicksilver » 2014-07-11 12:13:27

earlydayminer skrev:Fett bra det, kvicksilver! :-)Happy

Jag har en bild där det syns hur vältränad jag blivit, men jag väntar tills jag är mer rippad. Det skönaste är att jag är stenhård, det känns i musklerna hur hårda de är! Jag är jävligt stark i mina triceps, delts osv alltså. Jag pressar upp min kropp (~95kg just nu) från nävarna och fötterna rätt upp, som en gymnast. Känns riktigt bra!

Förmodligen BJJ i augusti, då en gammal klasskamrat är instruktör i det.


Ja, framför allt att det går framåt! Deffen blir bättre nu med, har inte gått ner så mycket så snabbt som jag hoppats, men jag märker att framför allt det på magen har verkligen minskat. Längtar dock tills det blir klart, så jag kan deffa och fixa till sista biten i Stronglifts innan jag går på volym.

Sommarjobbar nu, och det är en jävla massa lyftande. Lite trött på det nästan - det växlar mellan värk i nedre rygg och benen/knäna. Mina knäböj har blivit markant bättre på sistone tekniskt sett, en hel del hårdstudier på Youtube och lite coachning på gymmet.

Jag har allt mer växt in i livsstilen, och känner att om det gått så bra hittills - hur bra kan det då inte bli nästa år? Ironiskt nog är det bara när jag är borta från gymmet som jag känner så här. Under mina träningsperioder är det bara gå till gymmet, käka mycket och sen lever jag livet som vanligt. ;)
kvicksilver
 
Inlägg: 1473
Anslöt: 2011-02-19

Tråden om träning

Inläggav Jeopardy Lane » 2014-07-11 12:42:17

Jeg har jobbet med noe i det siste, et nytt treningsopplegg. Det har vært interessant, lærte mye.....og jeg merker nå mens jeg skriver at det virker mer og mer poengløst å snakke om dette. Hvem bryr seg, jeg bryr meg knapt. Men uansett, jeg gjorde noe og nå er jeg ferdig. Wo-hoo.
Jeopardy Lane
Inaktiv
 
Inlägg: 1450
Anslöt: 2014-02-23

Tråden om träning

Inläggav earlydayminer » 2014-07-21 11:30:11

Mmmm... Nu närmar det sig! Nedre är den senaste... Nu blir det delar av mig tills jag är färdig med viktnedgång. Sedan.. Superbulk.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Tråden om träning

Inläggav kvicksilver » 2014-07-21 11:41:40

Fan. Överbelastat knä, eller nåt. Känns som det är en sträckning på baksida knä. Försökt googla om det, men hittar mest löpsidor. Är inte riktigt bra på att beskriva tillräckligt för att få en bra diagnos heller.

Inte tränat på ett par veckor men sommarjobbat (tills nyligen), och där är det mycket lyft. Dock har det funkat bra tidigare.

Vila eller köra lite förebyggande knäböj?

Annars. Gått ner 5 kg på en månad. Rätt nöjd. :)
kvicksilver
 
Inlägg: 1473
Anslöt: 2011-02-19

Återgå till Intressanta intressen



Logga in