Skrivaren vägrar kommunicera

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Skrivaren vägrar kommunicera

Inläggav Lilla Gumman » 2014-06-19 20:09:59

Hej!

Vår Lexmark S315 vägrar kommunicera. Den var tidigare ansluten till Google Cloud men har varit offline länge. Således plockar jag bort skrivaren från Google Cloud. När jag ska lägga till skrivaren igen hittas den inte trots att den är på.

Jag har laddat ner en drivrutin från nätet. Jag har skrivaren på och usb-sladden i datorn. Trots detta hittar inte skrivardrivrutinprogrammet Lexmark och jag kan inte fortsätta.

Vi har Windows 8.1 i datorn. Sedan ett tag tillbaka gar geocaches gamla dator med Vista inte hittat skivaren, och min gamla dator med Windows 7 kunde bara skriva ut med sladd till skrivaren. När skrivaren var ny kunde geocache skriva ut trådlöst från Vista, och jag fick ha usb-sladd till Windows 7.

Nu funkar det inte ens med usb-sladd till Windows 8.1. Jag har hittat drivrutiner som passar till Windows 8, då borde väl skrivaren vara kompatibel?

Vad har hänt?

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Skrivaren vägrar kommunicera

Inläggav kullan » 2014-06-19 20:18:29

Det låter som när min bror skulle installera min gamla skrivare av märket Epson på min gamla dator med Windows Vista. Man fick upp ett ruta där det stod att datorn inte hittade enheten. Brorsan testade att skriva ut en utskrift ändå och den fungerade. Datorn hittade inte enheten men skrivaren skrev ut det man gav den kommando att göra.

Mitt förslag är att testa att skriva ut något. Vad som helst. Kan vara ett skräpdokument bara.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Skrivaren vägrar kommunicera

Inläggav Lilla Gumman » 2014-06-19 20:52:27

kullan skrev:Det låter som när min bror skulle installera min gamla skrivare av märket Epson på min gamla dator med Windows Vista. Man fick upp ett ruta där det stod att datorn inte hittade enheten. Brorsan testade att skriva ut en utskrift ändå och den fungerade. Datorn hittade inte enheten men skrivaren skrev ut det man gav den kommando att göra.

Mitt förslag är att testa att skriva ut något. Vad som helst. Kan vara ett skräpdokument bara.


Jag kan inte installera drivrutinerna färdigt, eftersom datorn inte kan hitta skrivaren. Jag kan inte skriva ut ett testdokument, eftersom jsg inte har installerat drivrutinerna färdigt och skrivarren således inte finns att välja på.

Hur menade du att jag skulle skriva ut?
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Skrivaren vägrar kommunicera

Inläggav kullan » 2014-06-19 20:58:31

Min bror valde ett dokument och valde skriv ut i menyn. Fast datorn inte hittade drivrutinerna kunde skrivaren skriva ut dokumentet. På något vis blev drivrutinerna installerade då.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Skrivaren vägrar kommunicera

Inläggav Lilla Gumman » 2014-06-20 0:07:42

Med usb-kabel kan jag skriva ut, har det visat sig.
Nu gäller det att få skrivaren att skriva ut trådlöst. Det är en wifi-skrivare. Om ingen kan hjälpa oss så att vi äntligen (efter flera år) kan skriva ut trådlöst utan krångel, är jag glad om vi kan få tips på en wifi-skrivare som är enklare att hantera än Lexmark S315.

Vi har två laptops med Windows 8.1 som behöver kunna komma åt skrivaren trådlöst, plus min Samsung Galaxy Note 3.

All feedback är välkommen. Om vår wifi-skrivare promnt inte går att skriva ut trådlöst på och ni börjar tipsa om skrivare, tänk då på att ekrvaren har inscanning och kopiering.

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Skrivaren vägrar kommunicera

Inläggav Lilla Gumman » 2014-06-20 10:44:09

Ska det verkligrn vara så krångligt att få till att skriva ut via wifi? Jag blir irriterad!
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Skrivaren vägrar kommunicera

Inläggav Lilla Gumman » 2014-06-20 12:18:18

I skrivaren finns det en kod, som man ska skriva in i nätverket. I vår nya router finns det ett ställe där koden faktiskt kan skrivas in (det kunde vi inte på vår gamla router). Nu kan skrivaren och routern kommunicera med varandra med WPS. Det har både datorn och skrivaren bekräftat. WPS success! stod det i skrivarens fönster. Men nej, jag kan inte skriva ut trådlöst i alla fall. Bara geocache.

Jag begriper inte att det ska vara så svårt att få till trådlös utskrift för min del :roll: men jag har ju alltid haft otur. Jag vet att jag kan sätta i usb-sladden och skriva ut, nu gäller det att få till trådlös utskrift.

Jag har Windows 8.1 (samma version som geocache), skrivaren är en Lexmark S315 och routern är en Linksys N150.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Re: Skrivaren vägrar kommunicera

Inläggav Lilla Gumman » 2014-06-20 18:14:31

Ingen som har någon ide varför geocache kan skriva ut trådlöst men inte jag? Det skulle vara skönt att slippa usb-sladden.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Skrivaren vägrar kommunicera

Inläggav Lilla Gumman » 2014-06-21 22:15:59

Har verkligen ingen någon idé om hur jag ska skriva ut trådlöst? Jag är trött på USB-sladd och puffar upp tråden ända till jag får svar.

För övrigt så undrar jag hur det funkar med gästinloggning på vårat nätverk? Grannen behöver skriva ut ett e-postbrev hon får i slutet på juli, och det smidigaste hade varit om hon kunnat logga in på vårat nätverk tillfälligt för att komma åt skrivaren trådlöst, och sen glömma bort nätverket igen och använda sin egen internetsticka.

Så snälla, hur ska jag göra så att alla som är inloggade i nätverket kan komma åt att skriva ut trådlöst? Alla tips och förslag är välkomna. Jag har inte lust att ägna hur mycket tid som helst åt att googla och leta och söka och prova. Så snälla, hoppas nån vet hur man gör! Trådlöst, alltså.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Skrivaren vägrar kommunicera

Inläggav Lilla Gumman » 2014-06-22 11:04:36

Jag har lyckats att ansluta skrivaren till Google Cloud Print igen. Men jag kan fortfarande inte skriva ut trådlöst. Är det verkligen ingen som har några ideer?

Jag vet inte om det räknas som spam att pinga den här tråden en gång om dan, så jag får väl svamla ihop nåt inlägg varenda dag i hopp om att någon kan hjälpa mig förr eller senare. :roll:
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Skrivaren vägrar kommunicera

Inläggav Lilla Gumman » 2014-06-23 0:40:50

Kan grannen skriva ut på våran skrivare om hon loggar in på vårat gästnätverk och skrivaren är korrekt ansluten i Google Cloud Print? Eftersom geocache kan skiva ut rrådlöst men inte jag, är chansen 50/50 som jag ser det. Det är två Acrobat Reader-dokument som bara finns på hårddisken hos grannen. Jag kan inte skicka dom som bifogad fil till min mejl, och skriva ut hemma. Varför inte det?

Ingen verkar veta nånting om hur jag ska skriva ut trådlöst, men ni kan åtminstone hjälpa mig så grannen kan skriva ut trådlöst hos oss. Nån måste ju veta nånting? Hur länge ska jag behöva skriva i den här tråden innan nån svarar?

Snart kanske jag får en varning av nån moderator för spam och så låses tråden, så det är bäst jag slutar skriva i den. Men snälla, ge åtminstone tips på vad jag ska googla på! Jag är helt urblåst! Tom i skallen!
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Skrivaren vägrar kommunicera

Inläggav Miche » 2014-06-23 1:05:02

Har du provat den här felsökningsguiden?
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Skrivaren vägrar kommunicera

Inläggav Lilla Gumman » 2014-06-23 10:03:25

Miche skrev:Har du provat den här felsökningsguiden?


Tack för länk. Uppskattas varmt.
Jag har skrivit ut en nätverkssida från skrivaren. Allt verkar i sin ordning. Wifi-lampan lyser. Skrivaren är korrekt ansluten till Google Cloud Print, och är online där.

Det funkar varken att skriva ut via Google Cloud Print eller nätverket trådlöst. Det kanske är nån inställning i min dator? Det räcker kanske inte att vara ansluten till nätverket och komma åt Internet? Jag kanske måste aktivera wifi nån mer stans? Fast om jag kommer åt Internet via vårt hemmanätverk, så har jag ju wifi.

Nåja, imorgon bitti åker jag bort och stannar borta en vecka. Får se om jag kommer på nåt innan dess. Hursomhelst, så verkar skrivaren vara korrekt installerad på alla vis och det finns inget problem att felsöka från skrivarens håll. Då ligger problemet i min nyinköpta laptop, som har samma operativsystem som geocaches. Får återkomma, ska till stan nu.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Skrivaren vägrar kommunicera

Inläggav barracuber » 2014-06-23 11:23:39

Jag tycker inte du spammar. Du är angelägen vilket inte är samma sak. Har inga problem med det. Annat än att det kan ge dåligt samvete när man inte hinner svara och därmed inte kan hjälpa till. Glöm inte att Google "Don't be evil" alltid är vår bästa vän :wink:

Den gamla s/v Brotherskrivaren verkar ha lagt av helt så jag kan inte testa Cloud Print just nu. För 1,5 år sedan körde jag dock Cloud Print med den.

Annan gång vi snackat Cloud Print

Är mentalt utmattad efter extremt fullt upp senaste månaderna. Exempel: senaste veckan målade vi om ena husfasaden ,say no more, andra målar vi i augusti + förrådet :roll: .

Nu kommer två förhoppningsvis lugnare veckor med lite tillfälle för livsviktig reflektion och återhämtning, sedan åker vi tre veckor till sommarstället :-)Happy

Är det med Win 8.1 du inte får det att funka? Vilka datorer har ni just nu - är det en nyare med 8.1 och två äldre med Win7 och Vista?

Skriv gärna exakt vad ni gör för tester, från vilken dator, vilket OS, felmeddelanden ni får, lampor som blinkar mm.

Kolla den här sidan https://www.google.com/cloudprint/#printers mm.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Skrivaren vägrar kommunicera

Inläggav Lilla Gumman » 2014-06-23 16:40:31

barracuber skrev:Jag tycker inte du spammar. Du är angelägen vilket inte är samma sak. Har inga problem med det. Annat än att det kan ge dåligt samvete när man inte hinner svara och därmed inte kan hjälpa till. Glöm inte att Google "Don't be evil" alltid är vår bästa vän :wink:

Den gamla s/v Brotherskrivaren verkar ha lagt av helt så jag kan inte testa Cloud Print just nu. För 1,5 år sedan körde jag dock Cloud Print med den.

Annan gång vi snackat Cloud Print

Är mentalt utmattad efter extremt fullt upp senaste månaderna. Exempel: senaste veckan målade vi om ena husfasaden ,say no more, andra målar vi i augusti + förrådet :roll: .

Nu kommer två förhoppningsvis lugnare veckor med lite tillfälle för livsviktig reflektion och återhämtning, sedan åker vi tre veckor till sommarstället :-)Happy

Är det med Win 8.1 du inte får det att funka? Vilka datorer har ni just nu - är det en nyare med 8.1 och två äldre med Win7 och Vista?

Skriv gärna exakt vad ni gör för tester, från vilken dator, vilket OS, felmeddelanden ni får, lampor som blinkar mm.

Kolla den här sidan https://www.google.com/cloudprint/#printers mm.


Bägge datorerna är nya.
geocaches dator: Acer laptop med Windows 8.1, han kan skriva ut trådlöst i nätverket.
min dator: HP laptop med Windows 8.1, jag kan inte skriva ut trådlöst.

Datorerna skijer sig inte nämvärt åt. Acern har en hårddisk på 750 GB, HP:n har en hårddisk på 1 TB, bägge har Intel i5 processor. Övriga specifikationer har jag inte i hvuudet.

Lexmark S315 har en wifi-knapp. Den lyser när skrivaren är på. Lyser den så fungerar wifi. Skrivaren är således online. Den verkar vara online i Google Cloud Print med. Förut var den offline, men jag tog bort den och lade till den igen. Nu är den online där.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Återgå till IT-forum



Logga in