Windows Mobile

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Windows Mobile

Inläggav Lilla Gumman » 2008-07-19 9:25:34

Hej!

När jag startade Vista med Handi II kopplad till datorn får jag upp något som heter Windows Mobile. Jag vill inte konfigurera datorn så att den fungerar ihop med Handi, eller vill jag det? Jag får ju bara använda Handi-programmet i min Handi. Så varför ska jag konfigurera den så jag kan läsa e-post, lyssna på musik m.m.? Eller bör jag göra det ändå?

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 14:42:14, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav MsTibbs » 2008-07-20 17:01:12

"Windows Mobile" är operativsystemet (mjukvara) i din handdator. Det är motsvarande sak som att du har "Windows XP", "Windows 95", "Linux" eller "MacOSX" på din PC/hemdator.

"Handi" är ett program (mjukvara) i din handdator, som automatstartar sig själv. Om man "råkar" stänga av programmet Handi, kan man starta om handdatorn igen genom att stoppa in skrivpinnen (vad
den nu kallas) i hålet längst ner till vänster på handdatorns undersida. Handdatorn startar då om och Handiprogrammet ska då starta automatiskt, Windows Mobile-logotypen visas dock på skärmen under uppstart, före Handiprogrammet startar. Det är inte meningen att man ska stänga av Handiprogrammet, men operativsystemet "Windows Mobile" är ju en förutsättning för att programmet ska kunna fungera.

Både själva maskinen och dataprogrammet kallas ibland Handi; men det riktiga namnet på själva hårdvaran/handdatorn är "iPaq 2190", möjligen har du en annan handdatormodell, det står på klistermärket bakpå. Ipaq var från början datorföretaget Compaq:s märke, men jag tror att HP (Hewlett-Packard) har köpt upp Compaq. Om man tänker på att "Handi" är ett tyskt smeknamn för "mobiltelefon" (jämför svenskans "nalle") så blir det lite mer logiskt tycker jag.


OM ATT KONFIGURERA WINDOWS
Varför inte konfigurera Handi? Om du frågar så lär dom säga att du inte får, men varför inte, det viktiga är ju att du har nytta av Handin. Det viktiga som jag tycker, är att ju primärt använder Handiprogrammet ju; att du inte bara bett om en handdator, för att slippa köpa en på öppna marknaden, utan att du verkligen har behov för själva Handiprogrammet, då ser jag inga problem i det. Jag la ju in en bakgrundsbild för den skulle matcha min mac, som jag hade kort på i en annan tråd, exempelvis... ;)

Jag har också lagt i, att Handi ska visa min namn, adress, telefonnummer och företagsnamn "Autistic Inc." då den inte används. Det ser jag som ett bra skydd, om jag skulle råka tappa bort den nånstans, man är ju skadeståndsskyldig vad jag förstår, om man råkar tappa bort den elelr ha sönder den.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 14:42:14, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Lilla Gumman » 2008-07-23 19:53:01

Hej!

Hur har du gjort för att den ska visa namn, adress o.s.v. när den inte används? Är du inne i Windows då eller är det i Handi-programmet?

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 14:42:14, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav HGJ » 2008-07-24 0:44:53

MsTibbs skrev:Om man tänker på att "Handi" är ett tyskt smeknamn för "mobiltelefon" (jämför svenskans "nalle") så blir det lite mer logiskt tycker jag.


Fast tyskarna stavar det Handy. (De har för övrigt hämtat ordet från engelskan. Jämför det "svenska" ordet freestyle.)
Senast redigerad av HGJ 2011-05-04 14:42:14, redigerad totalt 1 gång.
HGJ
Assistent
 
Inlägg: 5315
Anslöt: 2007-06-02

Inläggav MsTibbs » 2008-07-30 0:55:39

Lilla Gumman skrev:Hur har du gjort för att den ska visa namn, adress o.s.v. när den inte används? Är du inne i Windows då eller är det i Handi-programmet?


Jag tror det var i Windows, på inställningar elelr nått. Man kunde kryssa i nån ruta vad den skulle visa som "pauskärm" elelr nått liknande. Minns ej exakt, men den som letar finner nog, jag hittade det av en slump under mitt upptäcktssökande :D
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 14:42:14, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Lilla Gumman » 2008-07-30 11:13:40

Hej!

Ok, det måste jag kolla upp. Låter som en skärmsläckare eller liknande.

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 14:42:14, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav Lilla Gumman » 2008-07-30 11:56:07

Hej!

Det är fixat nu. Det var inte så svårt.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Återgå till IT-forum



Logga in