Utförsäkrade Johan måste tigga ihop pengar till mat

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Utförsäkrade Johan måste tigga ihop pengar till mat

Inläggav jojomamma » 2014-06-21 10:14:50

Johan, 40 år, har en psykisk diagnos (asperger) men får ingen sjukpenning. Han har inte ätit ordentligt på en vecka. En morgon fick han nog, tog på sig kostymen och satte sig och tiggde.

En lång välskriven artikel i tidningen ETC 2014-06-20

http://www.etc.se/inrikes/utforsakrade- ... r-till-mat.
jojomamma
 
Inlägg: 433
Anslöt: 2009-03-29
Ort: Sthlm

Utförsäkrade Johan måste tigga ihop pengar till mat

Inläggav Koboshi » 2014-06-21 10:53:57

jojomamma skrev:Johan, 40 år, har en psykisk diagnos (asperger) men får ingen sjukpenning. Han har inte ätit ordentligt på en vecka. En morgon fick han nog, tog på sig kostymen och satte sig och tiggde.

En lång välskriven artikel i tidningen ETC 2014-06-20

http://www.etc.se/inrikes/utforsakrade- ... r-till-mat.


Som svar hänvisar jag till mitt inlägg här och lägger till att jag anser att kommunerna enligt SOL redan i dag är skyldiga att söka upp Johan och erbjuda honom den hjälp han har genom lagen och att jag kommer arbeta för det.
Koboshi
 
Inlägg: 1479
Anslöt: 2009-07-10
Ort: Halmstad

Utförsäkrade Johan måste tigga ihop pengar till mat

Inläggav Miche » 2014-06-21 11:26:26

Så vitt jag kan bedöma har han och flera andra omnämnda i artikeln rätt till ekonomiskt bistånd från socialtjänsten i deras respektive kommuner. Tyvärr så agerar socialtjänsterna ofta på ett väldigt nedsättande sätt gentemot personer som hamnat utanför systemen så det är minst lika kränkande som att tigga.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Utförsäkrade Johan måste tigga ihop pengar till mat

Inläggav HGJ » 2014-06-21 13:14:15

Miche skrev:Så vitt jag kan bedöma har han och flera andra omnämnda i artikeln rätt till ekonomiskt bistånd från socialtjänsten i deras respektive kommuner. Tyvärr så agerar socialtjänsterna ofta på ett väldigt nedsättande sätt gentemot personer som hamnat utanför systemen så det är minst lika kränkande som att tigga.

Det framgår inte av artikeln om han varit i kontakt med socialtjänsten. För att man ska få ekonomiskt bistånd ska det inte finnas någon annan möjlighet till försörjning. Kanske kan socialtjänsten i vissa fall tänkas se tiggeri som en ännu icke uttömd försörjningsmöjlighet och hänvisa den hjälpsökande till att tigga på stan innan något bistånd utgår?
HGJ
Assistent
 
Inlägg: 5316
Anslöt: 2007-06-02

Utförsäkrade Johan måste tigga ihop pengar till mat

Inläggav Miche » 2014-06-21 13:19:53

Socialtjänsten har inte rätt att kräva att den sökande ska tigga men det skulle inte förvåna mig om de kräver det ändå. De är duktiga på att strunta i lagarna för att spara några kronor på de sökande.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Utförsäkrade Johan måste tigga ihop pengar till mat

Inläggav Parvlon » 2014-06-21 13:30:57

Borde vara fler såna historier i tidningarna. Tydligen är han missbrukare också.

– Jag har ett missbruk där jag knaprat på mina egna tabletter. Men jag har inte använt narkotika.

Han har en dubbeldiagnos, Asberger och depressioner. För det får han bensodiazepiner.


bensodiazepiner är narkotika. http://sv.wikipedia.org/wiki/Narkotika

Kanske är det så att han nekar missbruksvård. Då kan socialtjänsten jävlas extra mycket.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Sv: Utförsäkrade Johan måste tigga ihop pengar till mat

Inläggav tahlia » 2014-06-21 13:46:18

Om jag förstått texten rätt så har han f.n inget sjukintyg då han har svårt att få en fast kontakt hos vården. Utan sjukintyg får och kan soc ställa krav för utbetalning så som att t.ex skriva in sig på AF, aktivt söka jobb och delta i praktik eller liknande som erbjuds. Om man då inte uppfyller kraven betalas en minimal summa för mat ut - dvs inga pengar för hyra, kläder, försäkringar, tv/tidning/internet, nöjen eller hygienartiklar (samtliga utom hyran och försäkring är annars inräknade i de 3600:-/mån som anses vara skälig levnadskostnad).
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Utförsäkrade Johan måste tigga ihop pengar till mat

Inläggav kiddie » 2014-06-22 15:40:13

Uppfyller man inte kraven på soc brukar man inte få ngt alls.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Utförsäkrade Johan måste tigga ihop pengar till mat

Inläggav slackern » 2014-06-22 15:51:56

Om han vill ha mat varför går han inte till stadsmissionen eller något liknande soppkök? Han bor ju trotts allt i Stockholm och här kryllar det utav sådana. Kan förstå att det blir svårt om han skulle bo ute i skogen.

Det delas ut mackor och kaffe varje dag på Sergelstorg.

http://d2.dn-static.se/UploadedImages/2 ... iginal.jpg
Senast redigerad av slackern 2014-06-22 16:06:41, redigerad totalt 1 gång.
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Sv: Utförsäkrade Johan måste tigga ihop pengar till mat

Inläggav tahlia » 2014-06-22 15:52:44

kiddie skrev:Uppfyller man inte kraven på soc brukar man inte få ngt alls.


Vet inte om det är helt lagligt. Här uppe hävdar soc att de måste täcka matkostnaden ändå, dock inte annat så som boende.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Utförsäkrade Johan måste tigga ihop pengar till mat

Inläggav kiddie » 2014-06-22 16:22:04

När jag gick på soc fick jag ibland avslag, aldrig snack om att jag skulle ha "matpengar". Ville man testa igen fick man överklaga.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Utförsäkrade Johan måste tigga ihop pengar till mat

Inläggav Alien » 2014-06-22 16:44:30

slackern skrev:Om han vill ha mat varför går han inte till stadsmissionen eller något liknande soppkök? Han bor ju trotts allt i Stockholm och här kryllar det utav sådana. Kan förstå att det blir svårt om han skulle bo ute i skogen.

Det delas ut mackor och kaffe varje dag på Sergelstorg.

http://d2.dn-static.se/UploadedImages/2 ... iginal.jpg


Johan är inte bara hungrig, han är förbannad också och vill protestera:

ETC skrev:Johan är hungrig men också arg. Det är ilskan mot de sociala myndigheterna som driver honom.

– Och ilskan mot vår borgerliga politik, som lägger ut välfärd på entreprenad.

Johan är 40 år gammal och bor på ett stödboende. Ett litet rum med pentry, en hall och en toalett. Totalt 20 kvadratmeter. Han har en dubbeldiagnos, Asberger och depressioner. För det får han bensodiazepiner. Han har levt hela sitt liv i Stockholm. På grund av psykiska besvär var det svårt att klara gymnasiet. Han hoppade av och arbetade fyra år på ett fiskrökeri. Sedan dess har han levt på sjukpenning. Det har fungerat hyffsat fram tills för några år sedan.
http://www.etc.se/inrikes/utforsakrade- ... r-till-mat
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Utförsäkrade Johan måste tigga ihop pengar till mat

Inläggav sugrövmanövern » 2014-06-22 16:54:40

Bra att någon protesterar mot utförsäkringarna som sker helt urskillningslöst och för många plötsligt utan att de hade en aning då de inte är i näheten av arbtesföra.

Vad sägs om att ha haft aktivitetsersättning sedan tjugoårsåldern men sedan när man fyller 30 få veta att detta kommer inte förvandlas till sjukersättning :-)Happy . Utan till något okänt och flummigt vars regler inte ens myndigheterna själva känner till!

Och så blir det ett glapp där man inte får pengar till hyra och ingen vet hur man ska få pengar till hyran, vilken instans som gäller? Soc? FK? AF? :lol: . Skitroligt, så man måste bosätta sig på gatan.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Utförsäkrade Johan måste tigga ihop pengar till mat

Inläggav Kostymhippie » 2014-06-22 17:40:45

Helt horribelt att detta ska behöva förekomma.
Men det är inte annat att vänta med borgarnas jobbhetsarpolitik som verkar gå under parollen "Arbeit macht frei".
Kostymhippie
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2573
Anslöt: 2011-10-12

Utförsäkrade Johan måste tigga ihop pengar till mat

Inläggav plåtmonster » 2014-06-22 17:48:45

Synd ingen har gjort en parodifilm på det där.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Utförsäkrade Johan måste tigga ihop pengar till mat

Inläggav lesserness » 2014-06-22 18:43:55

tahlia skrev:
kiddie skrev:Uppfyller man inte kraven på soc brukar man inte få ngt alls.


Vet inte om det är helt lagligt. Här uppe hävdar soc att de måste täcka matkostnaden ändå, dock inte annat så som boende.


vet inte, har man inte en hyresrätt eller någott annat boende man själv inte äger/kan sälja (som en bostadsrätt) så lär dom ju kunna säga så, sälj din bostadsrätt bo på gatan medans du äter för pengarna, kom tillbax när kontot är på 0 ;)

*klättrar man inte särskilt högt upp gör det inte så ont när man faller
har för mig att jag läste hela artikeln för ett par dagar sen men kanske missat nått hade han försökt med soc?
för mig har det betalat hyran + unf 3k för annat, hade sen tidsbegränsad skjutsersättning och till slut med nya reglerna tog slut medans ansökan om "tillsvidare sjuk ersätting" inte hade fått ett OK, fick gå till soc, dom krånglade en del och hyran blev 2 veckor sen :/ samt att coop Xtras snabbmakaroner inte är så gott som enda måltid lol.
Så jag klarade mig okej
lesserness
 
Inlägg: 64
Anslöt: 2011-06-25

Utförsäkrade Johan måste tigga ihop pengar till mat

Inläggav Huggorm » 2014-06-22 19:21:35

Kostymhippie skrev:Helt horribelt att detta ska behöva förekomma.
Men det är inte annat att vänta med borgarnas jobbhetsarpolitik som verkar gå under parollen "Arbeit macht frei".
Jobbhetsandet beror på att det är vansinnigt tråkigt och jobbigt att arbeta, man slösar bort en mycket stor del av sitt liv på något man avskyr. Då tycker många att det känns orättvist att vissa skall slippa slitet och få både pengar och behålla sitt liv.
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Utförsäkrade Johan måste tigga ihop pengar till mat

Inläggav slackern » 2014-06-22 19:23:05

Huggorm skrev:
Kostymhippie skrev:Helt horribelt att detta ska behöva förekomma.
Men det är inte annat att vänta med borgarnas jobbhetsarpolitik som verkar gå under parollen "Arbeit macht frei".
Jobbhetsandet beror på att det är vansinnigt tråkigt och jobbigt att arbeta, man slösar bort en mycket stor del av sitt liv på något man avskyr. Då tycker många att det känns orättvist att vissa skall slippa slitet och få både pengar och behålla sitt liv.


Det låter som att du är bitter och har valt fel arbete?
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Utförsäkrade Johan måste tigga ihop pengar till mat

Inläggav plåtmonster » 2014-06-22 19:48:19

Det låter som han gjort en korrekt analys.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Utförsäkrade Johan måste tigga ihop pengar till mat

Inläggav kiddie » 2014-06-22 21:55:35

lesserness skrev:
för mig har det betalat hyran + unf 3k för annat


Jag har fått soc och det har funkat också. Men det beror på om du klarar motkraven. I ett av fallen hade jag inte sökt anvisade jobb (eftersom anvisade jobb för tillfället var noll) så de fick på den grunden ge mig avslag. En annan gång behövde jag inte söka jobb för jag var sjukskriven men läkaren hade glömt intyget så inga pengar.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Utförsäkrade Johan måste tigga ihop pengar till mat

Inläggav Kostymhippie » 2014-06-22 22:00:20

@Huggorm: LOL ifall det var skoj. Ifall det var seriöst så kan det säkerligen ligga en del i det, men tror mer det beror på den gamla överklassmentaliteten från moderaterna att alla kan oavsett bakgrund, vilket i det här fallet bara blir destruktivt.
Kostymhippie
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2573
Anslöt: 2011-10-12

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in