Att söka rakblad...

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Att söka rakblad...

Inläggav adddd » 2014-06-18 20:32:39

Ja.
adddd
 
Inlägg: 1699
Anslöt: 2012-12-20

Att söka rakblad...

Inläggav MsTibbs » 2014-06-18 20:36:45

It is a bitter-sweet symphony that is life... :)
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Att söka rakblad...

Inläggav AlterEgo » 2014-06-19 13:38:05

MsTibbs skrev:
Meppe skrev:
MsTibbs skrev:Vad gör ni när ni har hög ångest?


Kryper ihop under en filt. Förr eller senare brukar jag somna av utmattning.


Filt är bra.... om man kommer ihåg. Tvångströja. Tight.


Om just den känslan hjälper dig så rekommenderar jag starkt att testa bolltäcke. Det ger en omslutande tyngd och påverkar hudens receptorer så att det utsöndras oxytocin som är lugnande.

Annars är det ju också bättre att ta behovsmediciner mot ångest än att skära sig.
AlterEgo
 
Inlägg: 95
Anslöt: 2014-03-31

Att söka rakblad...

Inläggav Myrkr » 2014-06-19 13:51:47

Att krypa ihop är egentligen den sämsta man kan göra, när man ligger ned ökar känslan av ångest och hjälplöshet.
Stå eller gå, det tar emot som fan, men det hjälper i längden.
Fick jag iallafall lära mig på psykakuten.
Myrkr
 
Inlägg: 1213
Anslöt: 2014-05-15

Att söka rakblad...

Inläggav AlterEgo » 2014-06-20 8:58:46

Det med att krypa ihop handlar nog mycket om andningen. Om kroppen är utsträckt så kan man andas bättre. Att lära sig andas ordentligt vid ångest kan faktiskt avbryta/lindra ångestattacker för mig. Särskilt om man brukar få panik och hyperventilera.

När det gäller bolltäcke så handlar det dock inte om att krypa ihop. Snarare tvärtom, att kunna ligga utsträckt men ändå få den där omslutande känslan. När jag sover så är jag normalt mycket spänd och kryper ihop på olika sätt. Så jag vaknar oftast hårt ihopkrupen och har ont/spänningar i olika delar av kroppen. Om jag sover med bolltäcke har jag när jag vaknar oftast inte krupit ihop alls och har därmed enormt mycket mindre spänningar. Så bolltäcket kan alltså även vara bra för att just inte behöva krypa ihop men ändå få den känslan man söker när man kryper ihop.
AlterEgo
 
Inlägg: 95
Anslöt: 2014-03-31

Att söka rakblad...

Inläggav Alyona » 2014-06-25 20:44:24

Att sluta med självskadande var inte en trevlig upplevelse.Det tog ett par år och en del panikångest på köpet.Kunde inte ha framme det jag skadat mig med alls.Och av ren vana så får det vara osynligt även nu.De första tre dagarna var inte roliga men det gick lättare och lättare och tog tid.Dock har jag inte börjat igen och tänker inte göra det heller.Är tacksam för det men avundas ingen att sluta med eländet.
Alyona
 
Inlägg: 55
Anslöt: 2010-08-23

Att söka rakblad...

Inläggav Pontus » 2014-10-15 3:41:29

MsTibbs skrev:Vad gör ni när ni har hög ångest?

Jag är vaken tills jag antingen tänkt igenom och bearbetat det som ger mig ångest eller tills jag somnar av utmattning.
Pontus
 
Inlägg: 895
Anslöt: 2008-03-12
Ort: Värmland

Återgå till Aspergare och vården



Logga in