Varierande känslighet

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Varierande känslighet

Inläggav samth » 2014-06-18 14:25:01

Idag är en sämre dag för mig. Minsta ljud skär i mina öron och i mitt huvud. Det blir inte bättre av att hunden är på sitt jävligaste humör och bara vill leka med saker hon inte får alternativt tugga ljudligt på sitt ben. Igår var det inte alls på samma sätt, då hade jag tålamod och hennes tuggande irriterade mig inte alls.
Går era känsligheter upp och ner på samma sätt?
samth
Ny medlem
 
Inlägg: 17
Anslöt: 2014-06-12
Ort: Karlstad

Varierande känslighet

Inläggav Triangel » 2014-06-18 14:29:47

Absolut! När jag är trött, hungrig, deppig eller mår psykiskt dåligt på andra sätt är jag som känsligast.
Dom kan tugga högt dom där hundarna, haha, känner igen allt för väl. Min ska alltid tvätta sig när jag försöker sova, galet irriterande ljud.
Triangel
 
Inlägg: 80
Anslöt: 2014-03-09

Varierande känslighet

Inläggav samth » 2014-06-18 14:32:17

Tugga så otroligt högt! Hur en knappt 5kg tung hund kan göra så mycket ljud förstår jag inte.

Jag märker inte att jag mår sämre förrän ljuden eller ljuset blir irriterande och jag står inte ut. Vilket gör att jag mår sämre och därmed får ännu mer svårt för det. En ond cirkel som jag inte vet hur jag ska bryta.
samth
Ny medlem
 
Inlägg: 17
Anslöt: 2014-06-12
Ort: Karlstad

Varierande känslighet

Inläggav Superstrumpan » 2014-06-18 14:44:07

Själv har jag problem med grannens gitarr, jag. :P Vi har en granne som ibland spelar gitarr och det är för mig så jädra irriterande. Jag får spela hög musik själv för att dämpa det. Det är ju inte själva gitarren som är fel utan det att jag blir så himla trött av akustisk musik. Usch! Bedövande helt enkelt!

Vet ju att den här människan också får spela på dagarna eftersom en får "väsnas" lite före kl 22 så det är okej. :P Men ändå. När jag har musik på ibland gör det även ont i mina egna öron för de är också känsliga plus att jag kan få ont i huvudet och bli trött på musiken. Då brukar jag byta musikstil till reggae dub, det blir alltid awesome för mig. Sen kanske jag kör några km på träningscykeln eller stretchar, beror på vad jag är sugen på att göra helt enkelt. :P

Fan, jag vet vad du menar med att bli fruktansvärt irriterad på ljud som andra kanske inte hör. Haha :P

Kram på dig, hoppas att det blir bättre på nåt sätt, antingen att en klarar av att härda ut eller att du får hjälp för det där eller så. Eller att det kändes bättre av att skriva av sig iaf. :) Skickar alla mina styrkekramar till dig, vi får hoppas att det blir bättre och va positiva så finns det större chans att det också blir så hur stor eller liten den chansen är. Kram kram kram på dig iaf! / superstrumpan :)
Superstrumpan
Ny medlem
 
Inlägg: 12
Anslöt: 2014-06-14
Ort: Strumpstaden

Varierande känslighet

Inläggav utanliv » 2014-06-19 12:06:50

Jo, när saker redan gått dåligt en dag, kan jag bli galen av minsta lilla ljud. Medan de dagar jag är på ganska bra humör kanske jag inte stör mig lika lätt. Man vet aldrig.
utanliv
 
Inlägg: 29
Anslöt: 2013-11-17

Varierande känslighet

Inläggav geocache » 2014-06-19 12:14:56

Hej, samth!

Ja, jag har det på samma sätt, alltid. Jag har "bakvänd" överkännslighet mot ljud (och mot beröring), så att låga ljud, som exempelvis när någon trummar lätt med fingertopparna mot en bordsskiva, blir som smärre explosioner, medan "riktiga" explosioner inte berör mig alls. Och ännu värre blir det de dygn då det ska bli fullmåne; då klarar jag inte av starka oväntade intryck överhuvudtaget.
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Varierande känslighet

Inläggav blyger » 2014-06-20 1:01:20

Ja fy sjutton, ju tröttare desto värre, just nu är jag hemsk. :-(
blyger
 
Inlägg: 404
Anslöt: 2011-04-26

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in