Träna bort AS?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav sommar » 2008-07-21 18:51:02

Flinta skrev:Träna ja, det är säkert bra till en viss gräns. Men att anpassa sig och "bli som andra" och t ex spela ett spel/spela ngn man inte är för att passa in...KAN leda till utbrändhet och mer psykisk sjukdom än den man kanske redan har.


Precis! Jag tror helt klart att en del av ens AS. går att träna bort o. man kan tex. öva sig på att bli bättre på förändringar. Så har o. är det fortfarande med mig iaf. Men givetvis ska man inte sudda ut sin personlighet - den är unik! Tar man bort den helt eller delvis lär man må dåligt.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 14:39:45, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav sugrövmanövern » 2008-07-21 23:54:10

Jag är en helt annan person nu än när jag var barn. Jag har en störning i utvecklingen, vissa saker är permanenta, visa saker har förändrats, jag har bla lärt mig tala från att ha haft någonting som närmast kan beskrivas som selektiv mutism. Som barn uttryckte jag mig mestadels via teckningar och seriestrippar. Talade sällan ens med familjen. Andra saker har förvärrats med åren, perceptionsstörningar, manifestationer av psykosliknande tillstånd och hypomani med mera.
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 14:39:45, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inläggav Garum » 2008-07-22 0:26:29

Tror inte man kan "träna bort AS" däremot kan man säkert träna upp förmågan att spela NT spelet allt bättre med åren i vissa fall.
Senast redigerad av Garum 2011-05-04 14:39:45, redigerad totalt 1 gång.
Garum
Får inte posta
 
Inlägg: 906
Anslöt: 2007-12-11

Inläggav sommar » 2008-07-22 8:54:51

Garum skrev:Tror inte man kan "träna bort AS" däremot kan man säkert träna upp förmågan att spela NT spelet allt bättre med åren i vissa fall.


En del problem som AS. medför tex. att man kan ha svårt med förändringar, svårt att träffa nya människor, lära sig sociala regler, mm. tror jag man kan träna bort helt eller delvis. Iom. det blir det lättare att vara bland andra. Jag har iaf. mindre AS. nu än för några år sedan o. det beror på träning + att jag övat upp min självkänsla o. fått ökad självkännedom.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 14:39:45, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav nano » 2008-07-22 10:02:32

TORatANDET skrev:.....Däremot ser jag inte något vettigt alls med perspektivet "Träna bort AS". Bland annat för det rymmer ett outtalat antagande om att asperger skulle vara något nödvändigtvis negativt.

Tor


Håller med som jag uppfattat AS innebär det också delar av genidrag typ.
Ok det låter skrytsamt men det är inte riktigt meningen, kommer inte på ett bättre ord.

En annan sak jag märkt med mig själv, jag får lätt social fobi när jag inte pratar så mycket med follk, är inne i en sådan period just nu.
Annars har jag haft flera spindeln-i-nätetjobb där telefonen gått varm och älskat det.
Fast jag är inte helt säker på att jag har AS, bara delar av det tror jag.
Senast redigerad av nano 2011-05-04 14:39:45, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav Bror Duktig » 2008-07-22 10:09:57

Att lära sig hantera världen och en del viktiga sysslor är säkert bra, men man bör passa sig så att man inte kväver delar av sitt jag eller hamnar i för energislukande situationer.

Vad gäller acceptans i samhället, så anser jag att det borde vara i samhällets intresse att ta vara på och acceptera individer som inte är som den stora massan.
Ofta är det just de avvikande individerna som kan tillföra värdefulla saker (förmågor, arbeten) som den stora massan saknar.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 14:39:45, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav TORatANDET » 2008-07-22 14:47:46

nano skrev:Håller med
som jag uppfattat AS innebär det också delar av genidrag typ.

Kan vara så. Och åtminstone: "både bra och dåligt" eller "inte alltid bara negativt".

Det som intresserar mig är främst metadiskussionen, d.v.s. diskussionen om diskussionen. Resten tycker jag är självklarheter.

Synsätt som att: "Träna upp sin AS" eller "träna AS" tycker jag är väldigt bra.
Att "träna bort negativa yttringar av AS" (kort sagt), kan det också finnas skäl för.

Men INTE "träna bort sin AS", menar jag alltså. Att tala om att "träna bort" något som finns i kärnan av personligheten verkar olämpligt. Detta av samma skäl som att man inte skall tala om "cure" (=bot), vilket Jim Sinclair analyserade redan för 15 år sen:
http://web.syr.edu/~jisincla/dontmourn.htm

nano skrev:Fast jag är inte helt säker på att jag har AS, bara delar av det tror jag.

Kanske finns det möjligheter att träna upp lite mer delar, vem vet :wink:

Tor
Senast redigerad av TORatANDET 2011-05-04 14:39:45, redigerad totalt 1 gång.
TORatANDET
 
Inlägg: 845
Anslöt: 2006-06-30
Ort: Falköping

Inläggav Aspkvinna » 2008-07-22 19:58:03

Vissa sidor av det som är AS kommer jag ALDRIG att ta bort för dom är underbara :!:
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 14:39:45, redigerad totalt 1 gång.
Aspkvinna
 
Inlägg: 3512
Anslöt: 2008-04-24
Ort: Stockholm

Inläggav nano » 2008-07-22 20:20:39

Vilka delar gillar du?
Senast redigerad av nano 2011-05-04 14:39:45, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav Aspkvinna » 2008-07-22 20:29:14

Att jag har ett driv att lära mig i djupet på mitt ämne jag vill veta mer om, fokusera på att genomföra och slutföra det jag tar mig för.

Har lärt mig läsa av omgivning för att överleva och kan numera använda det för att känna av stämmningar och tror att det kan vara en fördel i svåra stunder.

Ser långt fram i händelsekedjor för jag har en erfarenhet av svårigheter och har hjälpt nära i dess egna kriser. Det där med att man inte skulle vara empatsik tror jag är ett missförstånd tror däremot att man kanske inte visar det som andra. Jag personligen är mycket inkännande men kan hålla mig klar att hjäpa andra genom men blir också mycket berörd men det kommer efteråt.

Otroligt tålamod för jag ser målet att vara envis att klara det jag har tagit på mig att klara av.

Ja, det var lite kan säkert hitta mer men inte så här på rak arm.
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 14:39:45, redigerad totalt 1 gång.
Aspkvinna
 
Inlägg: 3512
Anslöt: 2008-04-24
Ort: Stockholm

Inläggav nano » 2008-07-22 20:49:43

:)
Vad jag känner igen mig :)

Har man något medkännande så har man nog empati tror jag.
Isar det i bäckenet när någon gör sig illa eller håller på o göra det på tv eller att du bara tänker på det?
Så blir det iaf för mig fast det behöver kanske inte just isa i bäckenet.
Märkt att det känns mindre om man är mitt uppe i det och kan göra något åt det hela (och gör det).

Istället för att se långt fram i händelsekedjor även om jag kan det med till en del så motsvaras nog det av att kunna dra jättemycket slutsatser ur jätemånga samanhang och samband och folk gapar och undrar hur sjutton jag kom på det jag just nämnde efter 3 sekunders betänketid :)
Rätt kul o kunna göra något bra som inte ens är en ansträngning för en själv.

Å andra sidan tar jag jättemycket tid på mig för att göra bokföring.
Även om jag kan det hyffsat så tar det mig nog 40 ggr mer tid än för de flesta.
Senast redigerad av nano 2011-05-04 14:39:45, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav uniqueNr5 » 2008-07-22 20:57:54

Jag har försökt träna bort min AS. Men jag lyckas inte tänka ologiskt :wink: .
Senast redigerad av uniqueNr5 2011-05-04 14:39:45, redigerad totalt 2 gånger.
uniqueNr5
 
Inlägg: 1133
Anslöt: 2007-07-29

Inläggav Aspkvinna » 2008-07-22 20:57:57

Ja, men jag har upptäckt att ju lättare jag har att leva dagslivet efter utmattningsdepressionen så har jag dagar som bara så där i energi passar för att göra vissa saker så jag lägger lite på hög och inväntar rätt dag och dom kommer med mer och mer täthet och då går det i ett huj den dagen. :wink: Kan känna det när jag vaknar.
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 14:39:45, redigerad totalt 1 gång.
Aspkvinna
 
Inlägg: 3512
Anslöt: 2008-04-24
Ort: Stockholm

Inläggav Aspkvinna » 2008-07-22 21:04:14

uniqueNr5 skrev:Jag har försökt träna bort min AS. Men jag lyckas inte tänka ologiskt :wink: .


För mig är det helt obegripligt att det skulle behövas träna bort utan jag har nog valt ut de områden som logiken är bra att ha på och i andra områden matat med envis övning i känslor och kreativitet. Uttrycken har då varit i bild, tredimensionell form och ord men det har tagit åratal men med milimetersteg, okunskap om att jag är AS-person så har jag hittat vägar att komma ut i diverse andra känslouttryck. Har sett mig själv som outvecklad känslomässigt som barn och tagit ett steg i taget för att känna och tala om detta. Jag är den jag är och lär mig vara del i helheten. Självkänslan att stå för att jag ser annorlunda på saker och visar känslor på ett annat sätt än andra.

Kan kanske sammanfattas med att kan du inte se att du tänker logiskt och en kompletterande ologisk övningstanke och se vart det leder för dig?
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 14:39:45, redigerad totalt 1 gång.
Aspkvinna
 
Inlägg: 3512
Anslöt: 2008-04-24
Ort: Stockholm

Inläggav uniqueNr5 » 2008-07-22 21:21:16

Aspkvinna skrev:
uniqueNr5 skrev:Jag har försökt träna bort min AS. Men jag lyckas inte tänka ologiskt :wink: .


För mig är det helt obegripligt att det skulle behövas träna bort utan jag har nog valt ut de områden som logiken är bra att ha på och i andra områden matat med envis övning i känslor och kreativitet. Uttrycken har då varit i bild, tredimensionell form och ord men det har tagit åratal men med milimetersteg, okunskap om att jag är AS-person så har jag hittat vägar att komma ut i diverse andra känslouttryck. Har sett mig själv som outvecklad känslomässigt som barn och tagit ett steg i taget för att känna och tala om detta. Jag är den jag är och lär mig vara del i helheten. Självkänslan att stå för att jag ser annorlunda på saker och visar känslor på ett annat sätt än andra.

Kan kanske sammanfattas med att kan du inte se att du tänker logiskt och en kompletterande ologisk övningstanke och se vart det leder för dig?

Jag försökte skojja till det lite. Men visst finns det kanske också en dos allvar. Jag har varken försökt träna bort min AS eller haft några sådana planer. Däremot så är det väldigt ofta, i kommunikation med andra IRL, så att jag automatiskt tänker i logiska banor i första hand trots att jag är medveten ungefär vad som pågår. Det tar liksom emot och jag stör mig oerhört på hur omedveten personerna som jag kommunicerar med inte ser den logiska innebörden etc, eller åtminstone kan spela lite ambiguiteten för att visa en sådan eventuell medvetenhet.

Det blir väldigt svårt för andra att förstå mig och det är ju något av ett problem. Ibland är det värt att jobba på det från min sida. Men ofta känns det som slöseri med tid och energi och då väljer jag hellre att göra något som är vettigt. I slutänden behövs det ju även ensamvargar som har andra bra kvalitéer än det sociala, så varför träna bort sin AS? Varför inte utveckla den till något positivt istället?
Senast redigerad av uniqueNr5 2011-05-04 14:39:45, redigerad totalt 1 gång.
uniqueNr5
 
Inlägg: 1133
Anslöt: 2007-07-29

Inläggav Aspkvinna » 2008-07-22 21:38:16

Sorry uniqueNr5, jag var så inne i allvartsänken och KÄNSLAN! av hur det här med allt vad det nu är, är så jag tappade bort humorn!

Jag ser fram emot utredningen min och peppar mig för hur jag måste handtera dess svar inför vissa instutioner. Så jag är väl lite "på" kanske :wink: Sån tur har jag bara snälla vänner och min kära som tar det med ro och gillar mig som jag är.
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 14:39:45, redigerad totalt 1 gång.
Aspkvinna
 
Inlägg: 3512
Anslöt: 2008-04-24
Ort: Stockholm

Inläggav uniqueNr5 » 2008-07-23 2:42:51

Aspkvinna skrev:Sorry uniqueNr5, jag var så inne i allvartsänken och KÄNSLAN! av hur det här med allt vad det nu är, är så jag tappade bort humorn!

Jag ser fram emot utredningen min och peppar mig för hur jag måste handtera dess svar inför vissa instutioner. Så jag är väl lite "på" kanske :wink: Sån tur har jag bara snälla vänner och min kära som tar det med ro och gillar mig som jag är.

Tja, det var ju inte kanske så lätt att veta. Mybad.

Det är utmärkt att du har vänner som det funkar med.

När det gäller vänner för mig. Så finns de och de verkar gilla mig skarpt, men det finns ändå ett djupt glapp och jag upplever ändå i slutänden att jag är ensam på en öde ö. Ibland oerhört plågsamt, ibland tragikomiskt, ibland fridfullt och inspirerande.. det beror väl på andra saker.
Ibland har det tillfälligt inte upplevts så men sedan i retrospekt kan jag ibland undra om det var en desillusionerad föreställning.

Men nog behöver det inte alltid vara så. Jag är optimist och vill se det positiva inom AS också. Dvs möjligheterna framför eventuella svårigheter. Naturligtvis är det bra att jobba med sina svagheter så gott man kan om man plågas av dem. Men träna bort AS, för att gå till rubriken, är väl en attityd som kan vara missledande..
uniqueNr5
 
Inlägg: 1133
Anslöt: 2007-07-29

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in