Brukar du be?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Ber du?

Ja, många gånger dagligen
8
23%
Jag en gång om dagen
1
3%
Ja, mer sporadiskt
3
9%
Ja, men i stort sett bara i kyrkan
1
3%
Nej, men jag tror på högre väsen
4
11%
Nej, jag är ateist
14
40%
Övrigt/Vet inte
4
11%
 
Antal röster : 35

Brukar du be?

Inläggav MsTibbs » 2014-06-11 15:49:12

Håller man på att drunkna låter man normalt inte alls, så kan inte ropa på någondera. Det är därför barn drunknat i simbassäng utan att någon märkt något.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Brukar du be?

Inläggav Skinny » 2014-06-11 15:59:04

MsTibbs skrev:Håller man på att drunkna låter man normalt inte alls, så kan inte ropa på någondera. Det är därför barn drunknat i simbassäng utan att någon märkt något.



Så för att man normalt inte låter så är det omöjligt att låta? Eller är frågan omöjlig att besvara för dej?
Skinny
 
Inlägg: 1669
Anslöt: 2011-02-27
Ort: Mjölby

Brukar du be?

Inläggav MsTibbs » 2014-06-11 16:04:44

Skinny skrev:
MsTibbs skrev:Håller man på att drunkna låter man normalt inte alls, så kan inte ropa på någondera. Det är därför barn drunknat i simbassäng utan att någon märkt något.



Så för att man normalt inte låter så är det omöjligt att låta? Eller är frågan omöjlig att besvara för dej?


Nu upplever jag att du är spydig. Konstruktiva frågor är bättre. Enkelt svar: Hjälp! Sen hoppas jag nån kommer, oavsett ateist eller kristen. Som sagt förut så tror jag man kan agera Guds förlängda arm på jorden.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Brukar du be?

Inläggav Aklaim » 2014-06-11 16:09:26

nep ser ingen som hellst ide med att be till nått som eventuellt kanche kan finnas finns det nån gud ska den ju vara förlåtande så en kommer till det eventuella paradiset ändå.
Aklaim
 
Inlägg: 276
Anslöt: 2011-11-24
Ort: ett par mil från örebro eller ett par mil ifrån kiruna

Brukar du be?

Inläggav Skinny » 2014-06-11 16:13:20

MsTibbs skrev:
Skinny skrev:
MsTibbs skrev:Håller man på att drunkna låter man normalt inte alls, så kan inte ropa på någondera. Det är därför barn drunknat i simbassäng utan att någon märkt något.



Så för att man normalt inte låter så är det omöjligt att låta? Eller är frågan omöjlig att besvara för dej?


Nu upplever jag att du är spydig. Konstruktiva frågor är bättre. Enkelt svar: Hjälp! Sen hoppas jag nån kommer, oavsett ateist eller kristen. Som sagt förut så tror jag man kan agera Guds förlängda arm på jorden.



Jaha, jag upplever dej som ...nej,det är inte värt det.
Men du ber alltså inte i en sån situation?
Skinny
 
Inlägg: 1669
Anslöt: 2011-02-27
Ort: Mjölby

Brukar du be?

Inläggav MsTibbs » 2014-06-11 16:16:25

Skinny skrev:Jaha, jag upplever dej som ...nej,det är inte värt det.
Men du ber alltså inte i en sån situation?


Det ena utesluter inte det andra.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Brukar du be?

Inläggav Skinny » 2014-06-11 16:20:02

MsTibbs skrev:
Skinny skrev:Jaha, jag upplever dej som ...nej,det är inte värt det.
Men du ber alltså inte i en sån situation?


Det ena utesluter inte det andra.



Nej, så kan man se det. Nu lägger jag ner det här. Att diskutera med kristna är lika givande som att titta på färg som torkar.
Skinny
 
Inlägg: 1669
Anslöt: 2011-02-27
Ort: Mjölby

Brukar du be?

Inläggav kapuni » 2014-06-11 17:07:59

Myrkr skrev:
nescio skrev:Jag saknar alternativet:
Ja, mer sporadiskt, jag är ateist.

Vad ber du till då? Gudrun Schyman?

:lol:
kapuni
 
Inlägg: 1452
Anslöt: 2010-04-28

Brukar du be?

Inläggav Hettan » 2014-06-11 17:15:25

Kan tänka mig att det är bra att be.. Har gjort det några gånger... Men inte till er kristnas Gud utan till mig själv för att bli mer målmedveten. Är själv buddist så..
Hettan
 
Inlägg: 591
Anslöt: 2013-05-13

Brukar du be?

Inläggav elle » 2014-06-11 17:23:59

Hettan skrev:Kan tänka mig att det är bra att be.. Har gjort det några gånger... Men inte till er kristnas Gud utan till mig själv för att bli mer målmedveten. Är själv buddist så..

Du är alltså gud för dig själv ?
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Brukar du be?

Inläggav dasunbedingte » 2014-06-11 17:35:04

Brukar skänka offergåvor till IFÖ.
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Re: Brukar du be?

Inläggav matterik » 2014-06-11 19:01:19

Jag brukar inte be.
matterik
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2085
Anslöt: 2010-01-17

Brukar du be?

Inläggav Patrix » 2014-06-11 19:27:30

Självklart inte. Varför prata med något som inte svarar?
Patrix
Inaktiv
 
Inlägg: 176
Anslöt: 2014-03-07

Brukar du be?

Inläggav MsTibbs » 2014-06-11 19:41:47

Patrix skrev:Självklart inte. Varför prata med något som inte svarar?


Man får svar om man lyssnar efter dem, i en dröm, i naturen, i en random affärssång, nån ringer dig oväntat... jag tror inte allt är så enkelt som slumpen.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Brukar du be?

Inläggav Patrix » 2014-06-11 19:52:56

MsTibbs skrev:
Patrix skrev:Självklart inte. Varför prata med något som inte svarar?


Man får svar om man lyssnar efter dem, i en dröm, i naturen, i en random affärssång, nån ringer dig oväntat... jag tror inte allt är så enkelt som slumpen.

Fast då kan man se saker i precis allt om man tänker så.
När man tror sig se mönster och inte har en tydlig gräns mellan dröm och verklighet tror jag att man kan vara illa ute.
Patrix
Inaktiv
 
Inlägg: 176
Anslöt: 2014-03-07

Brukar du be?

Inläggav Moggy » 2014-06-11 19:55:09

Hur gör man för att be så man får ett svar? Måste man ha tagit vissa steg mentalt för att komma dit att man upplever gud i nån form? Jag har varit nyfiken på kristendomen på sistone och gjort några besök i en kyrka. För att uppleva vad det är och vart jag står. Finns en hel del fint där och trevliga människor.

Men jag har svårt att tänka att mig att nånsin skulle hända att gud skulle ge sig till känna för mig hur mycket jag än skulle be och läsa bibeln. Känner mig ytterst tveksam att bibeln skulle sitta inne med några djupa svar som inte naturvetenskap, österländska läror och new age kan besvara minst lika bra? Känner inte att kristendomen är bäst på nånting alls. Men ändå är jag just nu nyfiken på det och jag måste ta och läsa bibeln på riktigt först. Ska jag komma nån vart med att reda ut vad jag tror så måste det göras innan jag kan döma åt nåt håll.
Senast redigerad av Moggy 2014-06-11 20:03:14, redigerad totalt 1 gång.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Brukar du be?

Inläggav Moggy » 2014-06-11 20:01:55

MsTibbs skrev:
Patrix skrev:Självklart inte. Varför prata med något som inte svarar?


Man får svar om man lyssnar efter dem, i en dröm, i naturen, i en random affärssång, nån ringer dig oväntat... jag tror inte allt är så enkelt som slumpen.



Ja, det där är en vacker tanke som är lätt att ta till sig. Det känns som att det mycket väl kan vara så en gud verkar i världen. Men såna spekulationer tror jag inte uppskattas. Upplever att det finns en trist attityd att man helst inte ska fundera för mycket utan bara förlita sig på Jesus.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Brukar du be?

Inläggav MsTibbs » 2014-06-11 20:08:14

Patrix skrev:
MsTibbs skrev:Man får svar om man lyssnar efter dem, i en dröm, i naturen, i en random affärssång, nån ringer dig oväntat... jag tror inte allt är så enkelt som slumpen.

Fast då kan man se saker i precis allt om man tänker så.
När man tror sig se mönster och inte har en tydlig gräns mellan dröm och verklighet tror jag att man kan vara illa ute.


Har du inte försökt lösa ett problem, sliter ditt hår och så, eureka!, efter en god natts sömn har du svaret?
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Brukar du be?

Inläggav Patrix » 2014-06-11 20:23:21

MsTibbs skrev:
Patrix skrev:
MsTibbs skrev:Man får svar om man lyssnar efter dem, i en dröm, i naturen, i en random affärssång, nån ringer dig oväntat... jag tror inte allt är så enkelt som slumpen.

Fast då kan man se saker i precis allt om man tänker så.
När man tror sig se mönster och inte har en tydlig gräns mellan dröm och verklighet tror jag att man kan vara illa ute.


Har du inte försökt lösa ett problem, sliter ditt hår och så, eureka!, efter en god natts sömn har du svaret?

Jo självklart. Löst problem har nog de flesta människor gjort men det är långsökt att tro att Gud löser problem åt mig.
Om Gud alltid finns där för att hjälpa, varför begår folk misstag, är deprimerade, sjuka, tar livet av sig, klarar ej slutbetyg i gymnasiet, tar körkort osv...
Patrix
Inaktiv
 
Inlägg: 176
Anslöt: 2014-03-07

Brukar du be?

Inläggav MsTibbs » 2014-06-11 20:29:20

Patrix skrev:Jo självklart. Löst problem har nog de flesta människor gjort men det är långsökt att tro att Gud löser problem åt mig.
Om Gud alltid finns där för att hjälpa, varför begår folk misstag, är deprimerade, sjuka, tar livet av sig, klarar ej slutbetyg i gymnasiet, tar körkort osv...


Teodice-problemet. Svårt. Delvis förklaring är människans frihet att välja bort Gud, men även präster kan få cancer och avlida såsom han som döpte mig.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Brukar du be?

Inläggav Kahlokatt » 2014-06-11 20:30:02

Min tro vacklar väldigt mycket och är väldigt invecklad och krånglig; jag skall försöka förklara den i en annan tråd.
Jag ber aftonbön för att det gör att jag känner mig trygg. Min mormor var inte speciellt religiös, men hon brukade ibland be "Gud som haver" med mig när jag var liten (mina föräldrar gjorde det inte) och jag tror att jag på något sätt tyckte om det. Ibland sjöng hon "Bred dina vida vingar" för mig när jag skulle sova, så det var "vår" psalm och det kändes också viktigt att sjunga den på hennes begravning. Mormor älskade psalmer och lärde min mamma många, så jag kan också flera stycken.
Jag brukar faktiskt också be Gud om annat, men ofta känner jag med en gång "det hjälper inte, jag kommer inte att bli bönhörd, det finns ingen Gud". Jag har bett med tårarna sprutande, bokstavligen på mina bara knän, om att bli befriad från ångest, men inte fått någon hjälp. Så ofta känns det meningslöst att be. Om Gud verkligen hjälper en så verkar Hen då göra det väldigt slumpmässigt. Jag har fått hjälp med mindre saker, som att hitta rätt på min katt när han har smitit, men inga riktigt stora saker, tycker jag.
Och ofta när man frågar kristna varför Gud inte hjälper en, får man snäsiga svar i stil med att "man kan inte begära si och så...!" och "det är inte Guds fel att...!" och "ifrågasätt inte...!"
Men jag har inte önskat mig sådant som en ny cykel, jag har önskat mig sinnesro! Vad hände med "Bed och ni skall få"? Betydde det ingenting när allt kom omkring?
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Brukar du be?

Inläggav MsTibbs » 2014-06-11 20:47:26

Kahlokatt: Jo en bön mot ångest vore bra. Själv har jag piller och rakblad och det är ju inte lämpligt...
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Brukar du be?

Inläggav Kahlokatt » 2014-06-11 20:51:44

Jag avundas verkligen din starka tro, Tibbs. Hur lyckas du tro på en god och förlåtande Gud om du mår så dåligt att du skär dig ibland?
(Apropå något helt annat...en gång när jag mådde skit och ville skära mig, försökte jag rådfråga Gud genom att peka på en helt random vers i Bibeln. För det mesta funkar det inte, man kan få de mest kryptiska "svar", men den här gången fick jag faktiskt en vers som sade något i stil med "skada inte dig själv"! Det tog jag som ett svar på bön.)
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Brukar du be?

Inläggav MsTibbs » 2014-06-11 21:15:32

Kahlokatt skrev:Jag avundas verkligen din starka tro, Tibbs. Hur lyckas du tro på en god och förlåtande Gud om du mår så dåligt att du skär dig ibland?
(Apropå något helt annat...en gång när jag mådde skit och ville skära mig, försökte jag rådfråga Gud genom att peka på en helt random vers i Bibeln. För det mesta funkar det inte, man kan få de mest kryptiska "svar", men den här gången fick jag faktiskt en vers som sade något i stil med "skada inte dig själv"! Det tog jag som ett svar på bön.)


Tack. Jo det är nog ett bönesvar. Det är inte alltid så att jag kommer ihåg Gud när jag sitter med rakbladet, men jag har fått upp "Kroppen är Guds Tempel". Slump? Jag kan inte annat än tro, för tiden jag var i mörkret var så mycket värre.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Återgå till Intressanta intressen



Logga in