Nu vill jag veta...hur ser ni kristna på ateister?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Nu vill jag veta...hur ser ni kristna på ateister?

Inläggav Kahlokatt » 2014-06-08 21:43:38

Det har varit en massa snack om hur hemska och elaka icke-troende är mot religiösa här på forumet, men jag är lite intresserad av motsatsen. Hur ser ni troende på oss som inte hänger oss åt kristendom?

Älskar Gud oss också, eller älskar Gud bara kristna?
Kommer vi att hamna i himlen så länge vi är snälla, eller spelar det ingen roll hur goda vi är, för vi hamnar ändå i helvetet om vi inte blir kristna?
Kan man finna Gud även genom andra religioner, eller är det bara kristendomen som "gäller"?
Kommer alla ni kristna att hamna i himlen, oavsett vad ni gör?
Ser ni på oss icke-kristna som dåliga människor?
Tänker ni på oss icke-kristna som "förtappade" och "förlorade"?
Är vi sämre människor än ni?
Och slutligen:
Har Gud redan bestämt att det skall finnas ett antal människor som väljer att inte följa Jesus? I sådana fall kan han ju inte straffa en för det, eller hur?

Och nej, jag skriver inte det här för att provocera, jag är ärligt nyfiken.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Nu vill jag veta...hur ser ni kristna på ateister?

Inläggav Koboshi » 2014-06-08 21:59:18

Kahlokatt skrev:Det har varit en massa snack om hur hemska och elaka icke-troende är mot religiösa här på forumet, men jag är lite intresserad av motsatsen.
1) Hur ser ni troende på oss som inte hänger oss åt kristendom?
Älskar Gud oss också, eller älskar Gud bara kristna?
2) Kommer vi att hamna i himlen så länge vi är snälla, eller spelar det ingen roll hur goda vi är, för vi hamnar ändå i helvetet om vi inte blir kristna?
3) Kan man finna Gud även genom andra religioner, eller är det bara kristendomen som "gäller"?
4) Kommer alla ni kristna att hamna i himlen, oavsett vad ni gör?
5) Ser ni på oss icke-kristna som dåliga människor?
6) Tänker ni på oss icke-kristna som "förtappade" och "förlorade"?
7) Är vi sämre människor än ni?
Och slutligen:
8) Har Gud redan bestämt att det skall finnas ett antal människor som väljer att inte följa Jesus? I sådana fall kan han ju inte straffa en för det, eller hur?

Och nej, jag skriver inte det här för att provocera, jag är ärligt nyfiken.


1) Med sorg att ni inte lärt känna Jesus.
2) Här finns det olika åsikter men med tanke på rövare på korset så finns det en chans. Dessutom verkar gärningarna ha en viss roll.
3) Jesus är vägen och sanningen. Man kan ana Jesus i andra religioner men vägen till Gud är genom Jesus.
4) Nej. Helt tydligt kommer vissa att inte komma till himlen
Spoiler: visa
31När Människosonen kommer i sin härlighet tillsammans med alla sina änglar, då skall han sätta sig på härlighetens tron. 32Och alla folk skall samlas inför honom, och han skall skilja människorna som herden skiljer fåren från getterna. 33Han skall ställa fåren till höger om sig och getterna till vänster. 34Sedan skall kungen säga till dem som står till höger: ’Kom, ni som har fått min faders välsignelse, och överta det rike som har väntat er sedan världens skapelse. 35Jag var hungrig och ni gav mig att äta, jag var törstig och ni gav mig att dricka, jag var hemlös och ni tog hand om mig, 36jag var naken och ni gav mig kläder, jag var sjuk och ni såg till mig, jag satt i fängelse och ni besökte mig.’ 37Då kommer de rättfärdiga att fråga: ’Herre, när såg vi dig hungrig och gav dig mat, eller törstig och gav dig att dricka? 38När såg vi dig hemlös och tog hand om dig eller naken och gav dig kläder? 39Och när såg vi dig sjuk eller i fängelse och besökte dig?’ 40Kungen skall svara dem: ’Sannerligen, vad ni har gjort för någon av dessa minsta som är mina bröder, det har ni gjort för mig.’

41Sedan skall han säga till dem som står till vänster: ’Gå bort från mig, ni förbannade, till den eviga eld som väntar djävulen och hans änglar. 42Jag var hungrig och ni gav mig inget att äta, 43jag var törstig och ni gav mig inget att dricka, jag var hemlös och ni tog inte hand om mig, jag var naken och ni gav mig inga kläder, sjuk och i fängelse och ni besökte mig inte.’ 44Då kommer också de att fråga: ’Herre, när skulle vi ha sett dig hungrig eller törstig eller hemlös eller naken eller sjuk eller i fängelse och lämnat dig utan hjälp?’ 45Då skall han svara dem: ’Sannerligen, vad ni inte har gjort för någon av dessa minsta, det har ni inte heller gjort för mig.’ 46Dessa skall gå bort till evigt straff men de rättfärdiga till evigt liv.”
.
5) Inte jag. Inte mer än alla andra. Alla får bevisa för mig vem de är.
6) Bibeln gör det. Dock finns det en chans för er att bli räddade.
7) Nej - inte per automatik. åter igen alla får bevisa vad de är för människa för mig.
8) Nja. Det finns ett faktiskt nummer som kommer till himelen men det står inte hur många och jag tror att Gud hoppas att det skall bli så högt som möjligt.
Koboshi
 
Inlägg: 1479
Anslöt: 2009-07-10
Ort: Halmstad

Nu vill jag veta...hur ser ni kristna på ateister?

Inläggav Issa Jesus » 2014-06-08 22:00:54

Kahlokatt skrev:Det har varit en massa snack om hur hemska och elaka icke-troende är mot religiösa här på forumet, men jag är lite intresserad av motsatsen. Hur ser ni troende på oss som inte hänger oss åt kristendom?

Älskar Gud oss också, eller älskar Gud bara kristna?
Kommer vi att hamna i himlen så länge vi är snälla, eller spelar det ingen roll hur goda vi är, för vi hamnar ändå i helvetet om vi inte blir kristna?
Kan man finna Gud även genom andra religioner, eller är det bara kristendomen som "gäller"?
Kommer alla ni kristna att hamna i himlen, oavsett vad ni gör?
Ser ni på oss icke-kristna som dåliga människor?
Tänker ni på oss icke-kristna som "förtappade" och "förlorade"?
Är vi sämre människor än ni?
Och slutligen:
Har Gud redan bestämt att det skall finnas ett antal människor som väljer att inte följa Jesus? I sådana fall kan han ju inte straffa en för det, eller hur?

Och nej, jag skriver inte det här för att provocera, jag är ärligt nyfiken.


äum.. jag ska försöka svara. men i en annan tråd :)
sök och ni finner ?
Issa Jesus
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2242
Anslöt: 2012-01-06
Ort: lulea, atlantis.

Nu vill jag veta...hur ser ni kristna på ateister?

Inläggav Myrkr » 2014-06-08 22:03:30

I himlen finns det inga intressanta människor.
Myrkr
 
Inlägg: 1213
Anslöt: 2014-05-15

Nu vill jag veta...hur ser ni kristna på ateister?

Inläggav Parvlon » 2014-06-08 22:12:39

Jag är nyfrälst så jag försöker att inte tycka så mycket men å andra sidan vet jag också mycket om hur det är att vara ateist och tro sig veta bättre än kristna.

Svarar bara på en fråga för jag läste den tidigare idag och tror det stämmer.

8:
Gud ser till en persons hjärta. Om det behagar Gud så leder han en till sanningen, Jesus, Guds ord och bibeln.

Börjar man läsa bibeln med ett öppet sinne så tror jag Gud uppenbarar saker för en men det är bara en teori.

Andra religioner tror jag är ett satans trick. Vet att det verkar inskränkt men i princip alla förnekar att Jesus är Herren. Även många "kristna" iofs..
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Nu vill jag veta...hur ser ni kristna på ateister?

Inläggav sugrövmanövern » 2014-06-08 22:34:01

Sattans pipel.. vassp..
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Nu vill jag veta...hur ser ni kristna på ateister?

Inläggav kjwkjw » 2014-06-09 1:00:59

jag ser er som människor, precis som jag är. ni är också guds barn, men ni är förvirrade. jag hoppas en dag att ni också hittar gud. jag vill inte att någon ska kastas i helvetet.
kjwkjw
Inaktiv
 
Inlägg: 998
Anslöt: 2013-09-14
Ort: Halmstad


Nu vill jag veta...hur ser ni kristna på ateister?

Inläggav Koboshi » 2014-06-09 7:47:16



Furgeson har många poänger. Det är inte Gud utan efterföljarna som orsaka problemen. Mycket roligt klipp.
Koboshi
 
Inlägg: 1479
Anslöt: 2009-07-10
Ort: Halmstad

Nu vill jag veta...hur ser ni kristna på ateister?

Inläggav Mats » 2014-06-09 9:50:32

kjwkjw skrev:jag ser er som människor, precis som jag är. ni är också guds barn, men ni är förvirrade. jag hoppas en dag att ni också hittar gud. jag vill inte att någon ska kastas i helvetet.

Det stämmet att jag är förvirrad. Det finns så mycket i den här världen jag inte försår.

Men någon gud kommer jag inte att hitta. Vi kan uttrycka det såhär: Du kommer att hitta en flickvän innan jag hittar din gud.

Så om ni kristna har rätt är jag en av dem som kastas i helvetet.
Mats
 
Inlägg: 5576
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm


Nu vill jag veta...hur ser ni kristna på ateister?

Inläggav Mats » 2014-06-09 10:58:05

alltombibeln.se skrev:När vi i vissa översättningar av den hebreiska bibeln - alltså det Gamla testamentet - möter ordet "helvete" är det en olycklig översättning av det hebreiska ordet sheol. Det olyckliga ligger i att det svenska ordet "helvete" inte alls har samma innebörd som sheol...

Det hebreiska ordet sheol står helt enkelt för "de dödas plats" - den plats där människorna hamnade efter döden. I detta sheol "nere i jordens djup" (Ps 63:10) vilade de döda i stoftet, orörliga, utan känsel och medvetande.

(min fetmarkering)

Det är precis det jag tror kommer att hända mig när jag dör och det är jag tillfreds med. Det innebär att mitt lidande är över när jag dör.
Mats
 
Inlägg: 5576
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Nu vill jag veta...hur ser ni kristna på ateister?

Inläggav Parvlon » 2014-06-09 11:57:58

I bibeln står det en hel del om "ogudaktiga" men personligen tror jag det är skillnad på att vara ogudaktig i en tid som denna och på bibelns tid.

Psaltaren 55:24
Han ska störta ner de ogudaktiga i gravens djup. Mördare och lögnare ska ryckas bort redan innan de nått sina bästa år. Men jag litar på dig, Herre.

t-ex skrev:Psaltaren 10
2 Kom och ta hand om alla dessa ogudaktiga och högmodiga människor, som av elakhet förföljer de fattiga. Låt all ondska som de tänkt ut för andra komma över dem själva!

3 De skryter med allt ont de tänker göra. De hånar Gud och gratulerar dem som Herren avskyr, dem som bara är ute efter pengar.

4 Dessa ogudaktiga människor är högfärdiga och dryga och säger: Det finns ingen Gud. De tänker inte längre än så.
http://www.biblegateway.com/keyword/?se ... tnumber=51

Psaltaren 75:11
Jag ska göra slut på de ogudaktigas ondska, säger Herren, och i stället ska jag ge makt och anseende till de gudfruktiga.

Psaltaren 68:3
Driv bort dem, liksom rök förs bort av vinden! Smält dem som vax i eld! Låt de ogudaktiga utplånas inför dina ögon.

Psaltaren 73:18
Jag tänkte på hur framtiden ska bli för dessa ogudaktiga människor och på vilken slipprig väg de går. Plötsligt kommer Gud att störta dem i fördärvet.

Psaltaren 106:39
Deras ogudaktiga handlingar gjorde dem orena. I Guds ögon var deras kärlek till avgudarna detsamma som otrohet i äktenskapet.


Ordspråksboken 14:19
Ogudaktiga människor ska få buga sig för de gudfruktiga och tjäna dem.

Ordspråksboken 15:8
Herren avskyr de ogudaktigas gåvor, men gläder sig över sitt folks böner.

Ordspråksboken 16:19
Det är bättre att vara ödmjuk bland de fattiga än att dela de ogudaktigas rikedomar.

Ordspråksboken 21:7
Eftersom de ogudaktiga inte gör det som är rätt, kommer våldet tillbaka över dem själva och förgör dem.

Ordspråksboken 28:5
De ogudaktiga förstår inte vad som är rätt och riktigt, men de som följer Herren vet det.

Ordspråksboken 29:5-6
Smicker är en fälla, också för dig själv. De ogudaktiga fångas i den, och sjunker allt djupare i sin synd, men de gudfruktiga håller sig därifrån och sjunger av glädje.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Nu vill jag veta...hur ser ni kristna på ateister?

Inläggav slackern » 2014-06-09 12:03:38

Parvlon skrev:I bibeln står det en hel del om "ogudaktiga" men personligen tror jag det är skillnad på att vara ogudaktig i en tid som denna och på bibelns tid.

Psaltaren 55:24
Han ska störta ner de ogudaktiga i gravens djup. Mördare och lögnare ska ryckas bort redan innan de nått sina bästa år. Men jag litar på dig, Herre.

t-ex skrev:Psaltaren 10
2 Kom och ta hand om alla dessa ogudaktiga och högmodiga människor, som av elakhet förföljer de fattiga. Låt all ondska som de tänkt ut för andra komma över dem själva!

3 De skryter med allt ont de tänker göra. De hånar Gud och gratulerar dem som Herren avskyr, dem som bara är ute efter pengar.

4 Dessa ogudaktiga människor är högfärdiga och dryga och säger: Det finns ingen Gud. De tänker inte längre än så.
http://www.biblegateway.com/keyword/?se ... tnumber=51

Psaltaren 75:11
Jag ska göra slut på de ogudaktigas ondska, säger Herren, och i stället ska jag ge makt och anseende till de gudfruktiga.

Psaltaren 68:3
Driv bort dem, liksom rök förs bort av vinden! Smält dem som vax i eld! Låt de ogudaktiga utplånas inför dina ögon.

Psaltaren 73:18
Jag tänkte på hur framtiden ska bli för dessa ogudaktiga människor och på vilken slipprig väg de går. Plötsligt kommer Gud att störta dem i fördärvet.


En fråga är det där från gamla eller nya testamentet? Som kristen skall man följa det gamla testamentet?
slackern
 
Inlägg: 43761
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Nu vill jag veta...hur ser ni kristna på ateister?

Inläggav Parvlon » 2014-06-09 12:16:22

slackern skrev:En fråga är det där från gamla eller nya testamentet? Som kristen skall man följa det gamla testamentet?
Om menar du med "följa" som att ha exakt samma åsikter som varenda kotte har i den så tror jag du har fel. Sen är det ju olika förbund som Gud har med människor, antagligen dessa du undrar över.
Bibeln är dock full av Guds ord så det är lite dumt att hoppa över GT.

http://luk.se/GamlaNyaForb.htm
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Nu vill jag veta...hur ser ni kristna på ateister?

Inläggav Miche » 2014-06-09 13:20:37

Ja men hur vet ni vad som är viktigt i GT och vad ni ska hoppa över?

Min bror anser att allt som står i bibeln är viktigt och ska följas (vilket troligen innebär att han bör slå ihjäl mig)... :shock:
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Nu vill jag veta...hur ser ni kristna på ateister?

Inläggav Koboshi » 2014-06-09 13:29:34

Miche skrev:Ja men hur vet ni vad som är viktigt i GT och vad ni ska hoppa över?

Min bror anser att allt som står i bibeln är viktigt och ska följas (vilket troligen innebär att han bör slå ihjäl mig)... :shock:


Om Jesus bekräftar det som står i gt gäller det t. ex. buden. Jesus skärper även vissa saker från gt. Dock är andra saker tradition som upphävs t. ex. förbudet att äta vissa djur.
Koboshi
 
Inlägg: 1479
Anslöt: 2009-07-10
Ort: Halmstad

Nu vill jag veta...hur ser ni kristna på ateister?

Inläggav elle » 2014-06-09 14:46:11

Jag är uppvuxen i ett ateistiskt miljö så har inga problem med ateism eller ateister men aggressiva ateister är tråkiga och tröttsama .
Guds kärlek har jag läst är ovillkorligen så Han måste väl älska alla som sina barn
Renhjärtade människor om jag förstod det rätt men jag kan ha fel ..
Kristendomen
Att vara kristen är inget garanti på var man hamnar sen
Nej jag ser inte på ateister som dåliga människor men vissa kan vara som sagt tröttsama eller tråkiga .
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Nu vill jag veta...hur ser ni kristna på ateister?

Inläggav Miche » 2014-06-09 15:21:59

Koboshi skrev:
Miche skrev:Ja men hur vet ni vad som är viktigt i GT och vad ni ska hoppa över?

Min bror anser att allt som står i bibeln är viktigt och ska följas (vilket troligen innebär att han bör slå ihjäl mig)... :shock:


Om Jesus bekräftar det som står i gt gäller det t. ex. buden. Jesus skärper även vissa saker från gt. Dock är andra saker tradition som upphävs t. ex. förbudet att äta vissa djur.
Med andra ord, GT borde väl då vara rätt irrelevant eftersom det som betyder något verkar stå i NT enligt dig...

Låter snurrigt.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Nu vill jag veta...hur ser ni kristna på ateister?

Inläggav Koboshi » 2014-06-09 16:16:53

Miche skrev:
Koboshi skrev:
Miche skrev:Ja men hur vet ni vad som är viktigt i GT och vad ni ska hoppa över?

Min bror anser att allt som står i bibeln är viktigt och ska följas (vilket troligen innebär att han bör slå ihjäl mig)... :shock:


Om Jesus bekräftar det som står i gt gäller det t. ex. buden. Jesus skärper även vissa saker från gt. Dock är andra saker tradition som upphävs t. ex. förbudet att äta vissa djur.
Med andra ord, GT borde väl då vara rätt irrelevant eftersom det som betyder något verkar stå i NT enligt dig...

Låter snurrigt.


Tja viktigast är NT och vad Jesus säger men GT ger en bild och grund och eftersom allt vad Jesus säger bygger på GT är det ju bra med källa.
Koboshi
 
Inlägg: 1479
Anslöt: 2009-07-10
Ort: Halmstad

Nu vill jag veta...hur ser ni kristna på ateister?

Inläggav kapuni » 2014-06-09 17:05:12

elle skrev:Jag är uppvuxen i ett ateistiskt miljö så har inga problem med ateism eller ateister men aggressiva ateister är tråkiga och tröttsama .

+1

Jag har verkligen inget emot ateister. Men jag förundras verkligen hur vissa kan förakta kristendomen så mycket och inte tycka det är elakt. Att det ses som helt ok och nästan som ett måste för huj så hemskt om man inte visar att man inte är kristen.

Som om man ses som dum i huvudet för att man har lyckan att tro på Gud. De som är hatiska ser jag nog som avundsjuka. Det man känner sig hotad av nedvärderar man.
kapuni
 
Inlägg: 1452
Anslöt: 2010-04-28

Nu vill jag veta...hur ser ni kristna på ateister?

Inläggav Mats » 2014-06-09 20:08:56

kapuni skrev:
elle skrev:Jag är uppvuxen i ett ateistiskt miljö så har inga problem med ateism eller ateister men aggressiva ateister är tråkiga och tröttsama .

+1

Jag har verkligen inget emot ateister. Men jag förundras verkligen hur vissa kan förakta kristendomen så mycket och inte tycka det är elakt. Att det ses som helt ok och nästan som ett måste för huj så hemskt om man inte visar att man inte är kristen.

Som om man ses som dum i huvudet för att man har lyckan att tro på Gud. De som är hatiska ser jag nog som avundsjuka. Det man känner sig hotad av nedvärderar man.

Bra det! :-)Happy

Själv kallar jag mig ateist för jag tror att det inte finns någon gud. Men jag försöker akta mig för att tvärsäkert påstå att Gud inte finns eftersom det är ett påstående jag inte anser mig kunna leda i bevis.

Sen förstår jag att det är tröttsamt att få sin livsåskådning ifrågasatt.
Mats
 
Inlägg: 5576
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Nu vill jag veta...hur ser ni kristna på ateister?

Inläggav slackern » 2014-06-09 20:10:32

Mats skrev:
kapuni skrev:
elle skrev:Jag är uppvuxen i ett ateistiskt miljö så har inga problem med ateism eller ateister men aggressiva ateister är tråkiga och tröttsama .

+1

Jag har verkligen inget emot ateister. Men jag förundras verkligen hur vissa kan förakta kristendomen så mycket och inte tycka det är elakt. Att det ses som helt ok och nästan som ett måste för huj så hemskt om man inte visar att man inte är kristen.

Som om man ses som dum i huvudet för att man har lyckan att tro på Gud. De som är hatiska ser jag nog som avundsjuka. Det man känner sig hotad av nedvärderar man.

Bra det! :-)Happy

Själv kallar jag mig ateist för jag tror att det inte finns någon gud. Men jag försöker akta mig för att tvärsäkert påstå att Gud inte finns eftersom det är ett påstående jag inte anser mig kunna leda i bevis.

Sen förstår jag att det är tröttsamt att få sin livsåskådning ifrågasatt.


+1 måste jag nog säga. Det är ungefär sådär jag känner. Bäst att bara vara ödmjuk och acceptera att folk tror olika.
slackern
 
Inlägg: 43761
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Nu vill jag veta...hur ser ni kristna på ateister?

Inläggav Miche » 2014-06-09 20:45:29

Självklart får människor tro på fan och hans moster om de vill eller gud om de vill, det är deras ensak. Problemet är att vissa hela tiden försöker sprida sin tro i alla möjliga fora där det inte hör hemma. T.o.m. min tokreligiösa bror håller med om att det är dumt, det skapar bara irritation.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Återgå till Intressanta intressen



Logga in