Tips på antidepressiva önskas, Zoloft funkar inte mer

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Tips på antidepressiva önskas, Zoloft funkar inte mer

Inläggav PMS-monstret » 2014-06-08 18:52:30

Jag ska till läkare i morgon. Zoloft funkar inte så bra på mig mer. Har ångestattacker och är utmattad. Provade ett par stycken Lamotrigin av en kompis, kände mig pigg och glad av dom. Mirtazapine funkar på mig, blir bara jättetjock av dom, det samlas vätska i kroppen och får högt blodtryck av dom. Har ni några ideer vad jag skulle kunna prova. Är t.ex. Lyrica något att ha? Jag skulle nog må bra av Concerta, men har ännu inte gjort min AS/ADHD-utredning. Jag sover ganska dåligt, Mirta var sövande men tyvärr kan jag inte äya den. Valdoxan funkar inte på mig.
PMS-monstret
 
Inlägg: 536
Anslöt: 2014-04-03
Ort: Helvetet

Re: Sv: Tips på antidepressiva önskas, Zoloft funkar inte me

Inläggav tahlia » 2014-06-08 19:24:15

Sertralin fungerar utmärkt för dottern. För bror, vilken SSRI inte biter på, fungerar Voxra bäst. Är ju lite svårt att veta innan man provat då det hela är så individuellt.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Tips på antidepressiva önskas, Zoloft funkar inte mer

Inläggav marcooleo » 2014-06-08 21:17:56

Cipralex.

Jag har testat i princip alla SSRI samt SNRI och Cipralex är det enda som funkar bra på mig. Den är dessutom rankad som en av de bästa antidepressiva som finns på marknaden.
marcooleo
 
Inlägg: 610
Anslöt: 2011-04-01

Tips på antidepressiva önskas, Zoloft funkar inte mer

Inläggav PMS-monstret » 2014-06-14 11:51:15

Provade någonting skitbra som min dotter hade fått från BUP, nämligen Melatonin, inte Circadin utan en starkare variant. Sov som en gris och har känt mig mycket lugnare även på dagtid, det kanske var det jag behövde. Ska be om ett eget recept snarast möjligt. Ska nog trappa ner Zoloften helt och hållet och se vad som händer, får säkert mina tvångneuroser tillbaka :shock:
PMS-monstret
 
Inlägg: 536
Anslöt: 2014-04-03
Ort: Helvetet

Tips på antidepressiva önskas, Zoloft funkar inte mer

Inläggav Richard » 2014-06-14 14:01:45

Venlafaxin har hjälpt mig jättemycket. Ska dock vara ett helvete att sluta med (har själv inte gjort det).
Richard
 
Inlägg: 3410
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Tips på antidepressiva önskas, Zoloft funkar inte mer

Inläggav KrigarSjäl » 2014-06-14 14:50:08

Ingen här kan veta vad som funkar för dig. Fråga läkaren istället,,,
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Tips på antidepressiva önskas, Zoloft funkar inte mer

Inläggav kapuni » 2014-06-14 16:39:36

Richard skrev:Venlafaxin har hjälpt mig jättemycket.

Samma här, men i kombination med Mirtazapin, vilket också kallas för California rocket fuel.
Alla mina läkare har varit eniga om att det är en kombination som funkar väldigt bra för många.

Har även ätit endast Mirtazapin men det hjälpte inte mer än tre månader.

http://en.wikipedia.org/wiki/California_rocket_fuel
kapuni
 
Inlägg: 1452
Anslöt: 2010-04-28

Tips på antidepressiva önskas, Zoloft funkar inte mer

Inläggav PMS-monstret » 2014-06-14 18:16:17

Richard skrev:Venlafaxin har hjälpt mig jättemycket. Ska dock vara ett helvete att sluta med (har själv inte gjort det).
kapuni skrev:
Richard skrev:Venlafaxin har hjälpt mig jättemycket.

Samma här, men i kombination med Mirtazapin, vilket också kallas för California rocket fuel.
Alla mina läkare har varit eniga om att det är en kombination som funkar väldigt bra för många.

Har även ätit endast Mirtazapin men det hjälpte inte mer än tre månader.

http://en.wikipedia.org/wiki/California_rocket_fuel


Har aldrig provat Venlaflaxin, kanske värt ett försök. Mirtazapinen funkar även bra som kombinationsmedicin med Zoloft men jag blir vrålhungrig när jag äter den och går upp i vikt massor. Aptiten måste minst tredubblas jämfört med det vanliga. Jag har ingen aptit överhuvudtaget nu när jag slutat med den medicinen.

KrigarSjäl skrev:Ingen här kan veta vad som funkar för dig. Fråga läkaren istället,,,


Det har du rätt i. Jag kan dock behöva några tips eftersom jag bara får träffa allmän läkare på vårdcentralen på grund av att jag är så frisk :D Dom brukar skriva ut vad jag föreslår eftersom dom har noll koll på psykiska sjukdomar. Sist lyckades jag till och med få ut en förpackning med Sobril när jag skyllde på livskris och en eventuell skilsmässa :shock:
PMS-monstret
 
Inlägg: 536
Anslöt: 2014-04-03
Ort: Helvetet

Tips på antidepressiva önskas, Zoloft funkar inte mer

Inläggav Alien » 2014-06-14 18:25:54

PMS-monstret skrev:Provade någonting skitbra som min dotter hade fått från BUP, nämligen Melatonin, inte Circadin utan en starkare variant. Sov som en gris och har känt mig mycket lugnare även på dagtid, det kanske var det jag behövde. Ska be om ett eget recept snarast möjligt. Ska nog trappa ner Zoloften helt och hållet och se vad som händer, får säkert mina tvångneuroser tillbaka :shock:


Circadin passar nog bättre för äldre personer (55+). Här är en tråd om just skillnaden mellan Melatonin och Circadin: melatonin-5-mg-licens-kontra-circadin-2-mg-t6213.html
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Tips på antidepressiva önskas, Zoloft funkar inte mer

Inläggav kapuni » 2014-06-15 8:08:05

PMS-monstret skrev:Har aldrig provat Venlaflaxin, kanske värt ett försök. Mirtazapinen funkar även bra som kombinationsmedicin med Zoloft men jag blir vrålhungrig när jag äter den och går upp i vikt massor. Aptiten måste minst tredubblas jämfört med det vanliga. Jag har ingen aptit överhuvudtaget nu när jag slutat med den medicinen.

Ja, aptiten ökar absolut med Mirtazapin, men för mig varar det endast från precis efter jag tagit den tills jag somnar (med kakor i munnen...!) Sedan på dagen är jag som vanligt igen.

Dock var det nog en baktanke från min läkare som skrev ut dem så jag var kraftigt underviktig.

Men alla reagerar olika.
kapuni
 
Inlägg: 1452
Anslöt: 2010-04-28

Tips på antidepressiva önskas, Zoloft funkar inte mer

Inläggav Neith » 2014-06-25 20:35:36

Jag gick från Sertralin till Effexor vilket var bättre men det hjälpte inte med min ångest. Hade konstant ångest även när jag inte hade något konkret att oroa mig för. Fick diagnosen GAD (generalised anxiety disorder) och fick Lyrica mot det vilket funkade bra. När det gäller ångest så tror jag bara det är GAD som Lyrica påverkar så har du ångestattacker, typ panikångest, så kanske det inte är rätt medicin. Läkaren bör ju veta bäst men min erfarenhet har i alla fall varit att ingen läkare någonsin gjort något utan att jag behövt ta upp det med dem igen och igen (och igen).
Man måste nästan vara frisk för att orka hantera allt som måste göras när man är sjuk.
Neith
Ny medlem
 
Inlägg: 7
Anslöt: 2014-06-22

Tips på antidepressiva önskas, Zoloft funkar inte mer

Inläggav Karlstad » 2014-06-25 22:06:15

Det beror på du får helt enkelt testa dig till vilken du tycker är bäst själv. Läkemedel svarar olika från person till person. Men annars finns ju dom vanliga Cipramil syprexa Effexor symbalta med mera. Men är du riktigt nere kan du testa ECT vilket jag gjort det hjälper ganska fort. Men ta inte för många behandlingar av det för då är risken stor att man kan börja glömma saker o så då.
Karlstad
 
Inlägg: 90
Anslöt: 2012-09-29

Tips på antidepressiva önskas, Zoloft funkar inte mer

Inläggav Zima33 » 2014-06-26 0:29:19

Karlstad skrev: Men annars finns ju dom vanliga Cipramil syprexa Effexor symbalta med mera.

Zyprexa är inte antidep.
Zima33
 
Inlägg: 3620
Anslöt: 2011-05-09

Tips på antidepressiva önskas, Zoloft funkar inte mer

Inläggav Richard » 2014-06-26 17:15:06

kapuni skrev:
Richard skrev:Venlafaxin har hjälpt mig jättemycket.

Samma här, men i kombination med Mirtazapin, vilket också kallas för California rocket fuel.
Alla mina läkare har varit eniga om att det är en kombination som funkar väldigt bra för många.

Har även ätit endast Mirtazapin men det hjälpte inte mer än tre månader.

http://en.wikipedia.org/wiki/California_rocket_fuel

Jo, jag har haft den kombinationen också. Men slutade för flera år sen med Mirtazapinen, men har fortfarande en mycket hög dos Venlafaxin.
Richard
 
Inlägg: 3410
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Tips på antidepressiva önskas, Zoloft funkar inte mer

Inläggav blueplastic » 2014-06-28 20:33:08

5-htp funkar utmärkt, ger inga biverkningar som skolmedicinen gör... tyvärr läkemedelsklassad utan att det finns någon medicin som innehåller 5-htp...
http://www.vitaviva.com/sv/special-form ... 5-htp.html
blueplastic
Ny medlem
 
Inlägg: 13
Anslöt: 2014-05-12

Tips på antidepressiva önskas, Zoloft funkar inte mer

Inläggav Zima33 » 2014-06-29 0:06:43

blueplastic skrev:5-htp funkar utmärkt, ger inga biverkningar som skolmedicinen gör... tyvärr läkemedelsklassad utan att det finns någon medicin som innehåller 5-htp...
http://www.vitaviva.com/sv/special-form ... 5-htp.html

Tryptofan (liknande medicin) kan man få på recept. Det funkar likadant som melatonin, det omvandlas till melatonin i kroppen, om jag inte minns fel nu.
Zima33
 
Inlägg: 3620
Anslöt: 2011-05-09

Tips på antidepressiva önskas, Zoloft funkar inte mer

Inläggav Joakoni » 2014-06-29 2:43:30

Jag äter Fluoxetin, den funkar bäst för mig. Jag känner mig stabil tack vare den.
Joakoni
 
Inlägg: 2623
Anslöt: 2010-12-21
Ort: Hälsingland

Tips på antidepressiva önskas, Zoloft funkar inte mer

Inläggav blueplastic » 2014-06-29 21:57:53

Zima33 skrev:
blueplastic skrev:5-htp funkar utmärkt, ger inga biverkningar som skolmedicinen gör... tyvärr läkemedelsklassad utan att det finns någon medicin som innehåller 5-htp...
http://www.vitaviva.com/sv/special-form ... 5-htp.html

Tryptofan (liknande medicin) kan man få på recept. Det funkar likadant som melatonin, det omvandlas till melatonin i kroppen, om jag inte minns fel nu.


Sant!
Tryptofan är bra, men det gäller att kroppen ska omvandla tryptofan till 5-htp, vilket inte är någon garanti. 5-htp är liksom närmare målet. Jag har själv dock goda erfarenheter av båda preparaten. För närvarande mår jag ganska ok på 300mg 5-htp dagligen. Säkert dyrare än sånt som går på högkostnadskortet, men jag uppskattar funktion samt brist på biverkningar. Kräsen :-)Happy
blueplastic
Ny medlem
 
Inlägg: 13
Anslöt: 2014-05-12

Tips på antidepressiva önskas, Zoloft funkar inte mer

Inläggav Karlstad » 2014-07-06 20:35:20

Zima33 skrev:
Karlstad skrev: Men annars finns ju dom vanliga Cipramil syprexa Effexor symbalta med mera.

Zyprexa är inte antidep.




Ok jag trodde det. Jag fick den av min förra läkare mot deprision
Karlstad
 
Inlägg: 90
Anslöt: 2012-09-29

Tips på antidepressiva önskas, Zoloft funkar inte mer

Inläggav kiddie » 2014-07-09 1:55:11

Fluvoxamin. Den SSRI som anses ha minst biverkningar. Men är inte i högkostnadsskyddet vilket är synd.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Tips på antidepressiva önskas, Zoloft funkar inte mer

Inläggav PMS-monstret » 2014-10-22 19:53:31

Nu har jag bestämt mig för Voxra alternativt Venlaflaxin alternativt Seroquel eftersom den även är bra för sömnen... Jag behöver någonting som inte påverkar bara serotoni utan även dopamin och noradrenalin.
PMS-monstret
 
Inlägg: 536
Anslöt: 2014-04-03
Ort: Helvetet

Tips på antidepressiva önskas, Zoloft funkar inte mer

Inläggav PMS-monstret » 2014-10-22 19:55:09

SSRI blir jag bara speedad av, trots att jag har ADD är jag även hypad emellanåt och SSRI gör det bara värre, jag blir nästan ett nervvrak av den medicinen.
PMS-monstret
 
Inlägg: 536
Anslöt: 2014-04-03
Ort: Helvetet

Tips på antidepressiva önskas, Zoloft funkar inte mer

Inläggav Zima33 » 2014-10-22 20:04:11

Du vet väl att Venlafaxin är ett helvete att sluta med? Man brukar även få besvärliga insättningssymptom av den om man ökar för snabbt (vilket är svårt att undvika då minsta dosen är 37,5 mg men läkare ökar gärna med 75 mg åt gången).
Zima33
 
Inlägg: 3620
Anslöt: 2011-05-09

Tips på antidepressiva önskas, Zoloft funkar inte mer

Inläggav PMS-monstret » 2014-10-22 20:18:53

Zima33 skrev:Du vet väl att Venlafaxin är ett helvete att sluta med? Man brukar även få besvärliga insättningssymptom av den om man ökar för snabbt (vilket är svårt att undvika då minsta dosen är 37,5 mg men läkare ökar gärna med 75 mg åt gången).


Då får det nog bli Seroquel tror jag. Jag vill slippa äta Imovane och vill ha något som är lite stämningsstabiliserande i grunden.
PMS-monstret
 
Inlägg: 536
Anslöt: 2014-04-03
Ort: Helvetet

Återgå till Aspergare och vården



Logga in