Religion

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Religion

Inläggav Parvlon » 2014-06-07 12:26:12

tahlia skrev:Vad är tro egentligen? En känsla bara? Av något större? Eller en rädsla av att vara liten och obetydlig? Ett behov av en känsla av tillhörighet?
Det lutar faktiskt åt att det är du som inte vågar tro.

Hur ska man kunna veta något nytt om man inte kan tro på det först? Att du skulle vara sån surpelle och antireligiös som Miche förvånar mig lite. Men det är väl nått som går.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Sv: Religion

Inläggav tahlia » 2014-06-07 12:50:29

Parvlon skrev:Det lutar faktiskt åt att det är du som inte vågar tro.

Hur ska man kunna veta något nytt om man inte kan tro på det först? Att du skulle vara sån surpelle och antireligiös som Miche förvånar mig lite. Men det är väl nått som går.


Tror inte "vågar" har med saken att göra. Det blir svårt att tro på något som jag inte kan se eller hör, vars existens det inte finns några som helst bevis för och som jag heller inte på något vis har någon känslomässig koppling till.

Misstänker att min version av religion finns att finna i kvantfysiken. Dör finns bevis för att två atomer kan vara kopplade till varandra och reagera på varandra trots att det skiljer hudratals mil i avstånd mellan dem. Det bekräftar min känsla av att allt är sammankopplat. Det du kallar gud, kallar jag universum och där du vänder dig till bibeln vänder jag mig till vetenskapen.

Bara tiden kan utvisa huruvida vi talar om samma sak ur olika perspektiv.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Religion

Inläggav Kvasir » 2014-06-07 12:58:07

Parvlon skrev:Hur ska man kunna veta något nytt om man inte kan tro på det först?


Det var en mycket märklig fråga. Ska man låta bli att undersöka allt som man inte redan tror är sant? I så fall skulle inte utvecklingen gå särskilt fort framåt. Du kanske menar att man måste tro att det finns en möjlighet att ett fenomen är sant för att det ska vara meningsfullt att undersöka det?
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Religion

Inläggav Miche » 2014-06-07 12:59:10

Parvlon skrev:Det lutar faktiskt åt att det är du som inte vågar tro.
Varför ska man tro på något som uppenbart är rena påhitt? Då kan man lika gärna börja tillbe Dumbledore och Harry Potter som är nästan lika vilda fantasier som bibeln.

Parvlon skrev:Hur ska man kunna veta något nytt om man inte kan tro på det först?
Genom att hålla koll på vetenskapen, till en början handlar det ofta om en teori somna anser vara helt ute i det blå, en del av teorierna visar sig vara det men väldigt många visar sig vara korrekta. Ibland tror många på teorin innan den är bevisad, ibland visar det sig att nästan ingen tror på den förrän den är bevisad.

Den världen är betydligt mycket mer spännande än en gammal dammig bibel full av konstiga sagor.

Parvlon skrev: Att du skulle vara sån surpelle och antireligiös som Miche förvånar mig lite. Men det är väl nått som går.
Ha ha, det där var riktigt roligt formulerat.

Tyvärr stämmer det inte att jag är en surpelle vilket många som träffat mig kan intyga, däremot är jag väldigt antireligiös, självklart får du tro vad du vill, det jag vänder mig mot är att ni troende försöker få det att framstå att er gud faktiskt finns. Fatta någon gång att det är enbart en konstruktion för att svara på frågor för några tusen år sedan, dessa frågor har fått sina svar och sagorna är obsoleta.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Religion

Inläggav Parvlon » 2014-06-07 13:10:13

tahlia skrev:Det du kallar gud, kallar jag universum och där du vänder dig till bibeln vänder jag mig till vetenskapen.
Fast då vet du ju inte vad jag kallar Gud. Och att inte jag skulle vända mig till vetenskapen är en ren lögn.

Min Gud är en person och befinner sig troligast utanför denna dimensionen. Den högsta himmelen enligt bibeln. Materia finns kanske inte där men det byggs en ny värld för oss som tror på att Gud sände sin enfödde son, också enligt bibeln. Tycker personligen det verkar orättvist att de ogudaktiga skall dömas efter sina handlingar och vi andra är frälsta från våra synder i.om Jesu blod på korset + tron men jag vågar iaf lita på att Gud/Herren/Jesus vet bäst. Men det står också att alla ska buga sig för Herren, så troligvis kommer alla tro till slut. Jo, bibeln är full av bevis. Det lär dock vara svårt att återupprepa dessa så de passar din vetenskap.

Kvasir skrev:Det var en mycket märklig fråga. Ska man låta bli att undersöka allt som man inte redan tror är sant? I så fall skulle inte utvecklingen gå särskilt fort framåt. Du kanske menar att man måste tro att det finns en möjlighet att ett fenomen är sant för att det ska vara meningsfullt att undersöka det?
Jo, det var det jag menade. Tidigare i tråden skrev ju tahlia att "man måste tro på Gud för att tro på vad som sägs i bibeln". Precis som att hon vet, som inte ens har läst boken.



Miche skrev:Tyvärr stämmer det inte att jag är en surpelle vilket många som träffat mig kan intyga, däremot är jag väldigt antireligiös, självklart får du tro vad du vill, det jag vänder mig mot är att ni troende försöker få det att framstå att er gud faktiskt finns. Fatta någon gång att det är enbart en konstruktion för att svara på frågor för några tusen år sedan, dessa frågor har fått sina svar och sagorna är obsoleta.
Det kanske inte är en själv som vet bäst ifall man upplevs som en surpelle?

Du förföljer oss kristna med ditt "gud finns inte" snack hela tiden. Sen har du nån grejj med din bror också, men det här är ingen familjeterapi.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Religion

Inläggav Miche » 2014-06-07 13:19:06

Himla praktiskt att ni kan påstå att det inte går att bevisa vetenskapligt för då behöver ni inte ljuga, bara tro på en sagobok och figurerna däri så räcker det. Men håll då de sagorna till er egen klubb, den kristna klubben eller bibelklubben eller vad ni nu råkar kalla det... Javisstja Kristna kallar ni er visst...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Religion

Inläggav Parvlon » 2014-06-07 13:21:24

gnäll
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Religion

Inläggav elle » 2014-06-07 13:59:45

Miche skrev:Himla praktiskt att ni kan påstå att det inte går att bevisa vetenskapligt för då behöver ni inte ljuga, bara tro på en sagobok och figurerna däri så räcker det. Men håll då de sagorna till er egen klubb, den kristna klubben eller bibelklubben eller vad ni nu råkar kalla det... Javisstja Kristna kallar ni er visst...

Scientologer säger något likadant . Nämligen det man inte kan bevisa vetenskapligt ska man inte heller grubbla över . Men vetenskap kan inte bevisa Guds existens av naturliga skäl . Gud låter sig dock påminna om sin existens men visst kan avfärda allt som " lögn " , det är ju så praktiskt .
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Religion

Inläggav tahlia » 2014-06-07 14:26:33

Parvlon skrev:Jo, det var det jag menade. Tidigare i tråden skrev ju tahlia att "man måste tro på Gud för att tro på vad som sägs i bibeln". Precis som att hon vet, som inte ens har läst boken.


Nu förutsätter du saker. Jag har inte läst hela boken men jag har läst större delen av den.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Religion

Inläggav Koboshi » 2014-06-07 14:29:06

tahlia skrev:Det var ju väldigt utförligt och förståeligt...


Ja och du skulle se det om du bra orkade skumma igenom det jag skrivit i ämnet.

Men ok.

1) Bibeln motsätter sig inte dinosaurier - det gör de som misstolkar allt. Ingen vet inte heller hur stor syndafloden var och när den var och så klagar man på att det inte finns bevis. Nå jorden har varit helt täkt med hav och helt genomfryst men det går inte att finna bevis för det för det är förstört i processen vind, vatten, kontinaldrift, vulkanutbrott m.m.

2) DNA pekar inte på evolution. Evolution fungrar bara för övrigt i micro och inte i macro. Jag har ännu inte fått bevisat hur den första hönan kom till och var ifrån den kom. För det var inte en dinosaurie som la det ägget då skulle det ju hela tiden poppa upp nya arter överallat med tanke på all mutation som sker och hur många varelser av olika slag det finns.
Koboshi
 
Inlägg: 1479
Anslöt: 2009-07-10
Ort: Halmstad

Religion

Inläggav Miche » 2014-06-07 15:25:10

Koboshi skrev:DNA pekar inte på evolution. Evolution fungrar bara för övrigt i micro och inte i macro. Jag har ännu inte fått bevisat hur den första hönan kom till och var ifrån den kom. För det var inte en dinosaurie som la det ägget då skulle det ju hela tiden poppa upp nya arter överallat med tanke på all mutation som sker och hur många varelser av olika slag det finns.
Evolution är en process som sker över många generationer, den första hönan kom till först då vi kallade den för höna, innan dess var det bara en fågel bland andra fåglar som alla har samma ursprung som dinosaurierna, det är dock inget bevis för att det var en dinosaurie som la det ägget, det kan ha varit ett parallellt utvecklingsspår.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Religion

Inläggav Moggy » 2014-06-07 15:34:47

Koboshi skrev:1) Bibeln motsätter sig inte dinosaurier - det gör de som misstolkar allt. Ingen vet inte heller hur stor syndafloden var och när den var och så klagar man på att det inte finns bevis. Nå jorden har varit helt täkt med hav och helt genomfryst men det går inte att finna bevis för det för det är förstört i processen vind, vatten, kontinaldrift, vulkanutbrott m.m.



Vi har bra koll på hur klimatet varit på jorden under olika perioder från det att jorden svalnade och blev till. Det är en kedja som vetenskapen har en sammanhängnade bild av, det finns inget som tyder på nåt mysterium i hur världen och livet utvecklats.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Religion

Inläggav kapuni » 2014-06-07 18:04:26

Miche skrev:Tyvärr stämmer det inte att jag är en surpelle vilket många som träffat mig kan intyga, däremot är jag väldigt antireligiös, självklart får du tro vad du vill, det jag vänder mig mot är att ni troende försöker få det att framstå att er gud faktiskt finns. Fatta någon gång att det är enbart en konstruktion för att svara på frågor för några tusen år sedan, dessa frågor har fått sina svar och sagorna är obsoleta.


Miche skrev:Men håll då de sagorna till er egen klubb, den kristna klubben eller bibelklubben eller vad ni nu råkar kalla det... Javisstja Kristna kallar ni er visst...


Jag frågar mig igen; varför går du in i en tråd om religion om du är så emot? Det enda du gör är att förnedra kristendomen. Vad vill du att det ska leda till? Försöker du få kristna att ändra uppfattning med dina hatiska kommentarer? Tror du verkligen att troende lyssnar på ditt antireligiösa trams?

Varför är det så viktigt för dig att göra dig dum över religion?

Och att du påstår att troende får tro på vad de vill...så låt dem göra det då och sluta upp med att förfölja dem!
kapuni
 
Inlägg: 1452
Anslöt: 2010-04-28

Religion

Inläggav Parvlon » 2014-06-07 21:45:44

Bara för att vi t-ex kan förutspå väder med jättestor marginal (eftersom prognosen oftast slår fel) tar det inte bort mysteriumet med det, tycker jag. Och jag vill se något annat än matematikprofessorer som säger att livet inte är ett mysterium när/om de fått frågan.

tahlia skrev:
Parvlon skrev:Jo, det var det jag menade. Tidigare i tråden skrev ju tahlia att "man måste tro på Gud för att tro på vad som sägs i bibeln". Precis som att hon vet, som inte ens har läst boken.


Nu förutsätter du saker. Jag har inte läst hela boken men jag har läst större delen av den.
Intressant att du struntar i allt annat jag skrev. T-ex ditt insinuerande att din "gud" (universum) egentligen är densamme som jag har. Jag har blivit frälst ifrån sån tro.


För mig är det tydligt att du inte har läst bibeln. "Större delar" är det säkert dock. I din antireligiösa värld.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Sv: Religion

Inläggav tahlia » 2014-06-08 0:30:35

Parvlon skrev:Bara för att vi t-ex kan förutspå väder med jättestor marginal (eftersom prognosen oftast slår fel) tar det inte bort mysteriumet med det, tycker jag. Och jag vill se något annat än matematikprofessorer som säger att livet inte är ett mysterium när/om de fått frågan.

tahlia skrev:
Parvlon skrev:Jo, det var det jag menade. Tidigare i tråden skrev ju tahlia att "man måste tro på Gud för att tro på vad som sägs i bibeln". Precis som att hon vet, som inte ens har läst boken.


Nu förutsätter du saker. Jag har inte läst hela boken men jag har läst större delen av den.
Intressant att du struntar i allt annat jag skrev. T-ex ditt insinuerande att din "gud" (universum) egentligen är densamme som jag har. Jag har blivit frälst ifrån sån tro.


För mig är det tydligt att du inte har läst bibeln. "Större delar" är det säkert dock. I din antireligiösa värld.


Jösses...ni är så tjockskalliga att ni inte skulle se en utsträckt hand om den så klappade till er mitt i plytet. Men sitt du där på din höga religiösa häst. Kom bara ihåg att det är jävligt långt ned till marken.

Skickat från min U20i via Tapatalk 2

Det är onödigt provocerande att påstå att de som inte delar ens åsikter eller livssyn är tjockskalliga och sitter på "höga religiösa hästar". Det bryter mot dessa forumregler:

• skriv på ett sådant sätt att du inte medvetet sårar andra.
• ta hänsyn till att andra kan uppfatta saker annorlunda än du själv.
• använd inte alltför grovt språk eller aggressivt tilltal.


Du får en tillsägelse för detta. Meddelas även via pm.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Religion

Inläggav Parvlon » 2014-06-08 1:01:58

Jag tycker att jag får ta emot skit hela tiden men det är sant att jag inte vill ha med dina "hjälpande händer" att göra. Om det är de som sträckts ut i den här tråden så misstänker jag att de leder längre ner än du anar.
Ordspråksboken 11

5 De ärliga leds av sin ärlighet, men de ogudaktiga blir orsak till sitt eget fall.

6 Den gudfruktiges godhet räddar honom, men den ogudaktiges habegär blir hans olycka.

7 När en ogudaktig människa dör grusas hennes hopp, eftersom allt det hon litat på inte var till någon hjälp.

8 Gud räddar de gudfruktiga från faran, medan han låter de ogudaktiga rusa in i den.

9 Den ogudaktige skadar andra med det han säger, men den rättfärdige hjälper andra genom sin kunskap.
18 Den ogudaktige blir rik i ett ögonblick, men den gudfruktiges belöning varar för evigt.
19 Var och en som bestämmer sig för att göra det rätta kommer att leva, men döden väntar på den ogudaktige.

Ordspråksboken 13:2
Den gudfruktige vinner diskussioner med genomtänkta argument, men den ogudaktige söker bara gräl.

21 Olyckan förföljer den som inte vill veta av Gud, medan välsignelserna aldrig lämnar den rättfärdige!
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Religion

Inläggav Parvlon » 2014-06-08 1:17:50

Ordspråksboken 9

Nya Levande Bibeln (SVL)
Vishet och dårskap

9 Visheten har byggt ett palats, som vilar på sju pelare.

2 Hon har förberett en stor fest, blandat kryddor i vinet och dukat ett bord.

3 Och nu har hon skickat ut tjänsteflickorna för att inbjuda alla att komma. Mitt i gatuvimlet ropar de:

4 Kom, ni oförståndiga människor!

5 Kom till vishetens fest och ät er mätta och drick vinerna, som jag har blandat!

6 Lämna dårskapen bakom er och börja ett nytt liv! Bli mogna och förståndiga!

7-8 Om du tillrättavisar en ogudaktig människa får du bara ovett till svar. Ja, hon bara förolämpar dig. Bry dig därför inte om henne. Men om du tillrättavisar en klok och förståndig människa så kommer hon bara att älska dig desto mer.

9 Allt du säger till en vis man gör honom ännu visare, och en rättfärdig man kommer att lära sig mer när du undervisar honom.

10 Att frukta och respektera Herren är nämligen grunden till all vishet. Och att känna den Helige ger dig allt slags förstånd.

11 Jag, visheten, ska ge dig många levnadsdagar, och dina år ska bli många och innehållsrika.

12 Visheten är till nytta för dig, men om du föraktar henne skadar du bara dig själv.

13 Dårskapen är lik en prostituerad kvinna som inte förstår sig på något annat än hur man ska förföra människor.

14 Hon sitter vid dörren till sitt hus eller står i gathörnen

15 och viskar till männen som går förbi på väg till sina arbeten:

16 Kom med mig hem. Och hon försöker att övertala dem och säger:

17 Stulna meloner är sötast och stulna äpplen smakar bäst!

18 Men dessa män förstår inte att hennes tidigare kunder nu befinner sig i dödsriket.
http://www.biblegateway.com/passage/?se ... ersion=SVL
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Religion

Inläggav kapuni » 2014-06-08 2:20:04

tahlia skrev:Jösses...ni är så tjockskalliga att ni inte skulle se en utsträckt hand om den så klappade till er mitt i plytet. Men sitt du där på din höga religiösa häst. Kom bara ihåg att det är jävligt långt ned till marken.

Varför är det så viktigt att visa ert hat och förnedring mot troende? Tjockskallig, ja det är precis vad du är som inte förstår längre än den matematiska logiken. I bland finns det något utöver det också. Och det är nog det som är en stor skillnad mellan troende och ateister, ni kommer aldrig förstå logiken förrän ni blir frälsta. När du väl tror på Gud så blir allt väldigt logiskt.

Kritiskt tänkande frågeställningar säger du, jo jag tackar jag. Väldigt moget kritiskt tänkande du kommer med. Det du håller på med är hat och förnedring och ovilja att ta in någonting om religion.

Varför söker du Gud om du redan har bestämt dig?

Alien:
Även om man blir provocerad, är det bättre att anmäla än att svara tillbaka med samma mynt och använda ord som "tjockskallig och "hat och förnedring". Kom ihåg forumreglerna:

• skriv på ett sådant sätt att du inte medvetet sårar andra.
• ta hänsyn till att andra kan uppfatta saker annorlunda än du själv.
• använd inte alltför grovt språk eller aggressivt tilltal.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
kapuni
 
Inlägg: 1452
Anslöt: 2010-04-28

Religion

Inläggav elle » 2014-06-08 7:16:42

tahlia skrev:Jösses...ni är så tjockskalliga att ni inte skulle se en utsträckt hand om den så klappade till er mitt i plytet. .

Tack .Skulle kunna säga samma sak om den nivån du " diskuterar " kristendomen i den här tråden . Om du inte klarar av att diskutera kristendom vaför gör du det ? Om du söker Gud gör det på egen hand . Den här tråden är ingen terapi - tråd för frustrerade ateister som behöver göra sig av med sin aggression mot kristna .
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Religion

Inläggav elle » 2014-06-08 7:34:52

kapuni skrev:
tahlia skrev:Jösses...ni är så tjockskalliga att ni inte skulle se en utsträckt hand om den så klappade till er mitt i plytet. Men sitt du där på din höga religiösa häst. Kom bara ihåg att det är jävligt långt ned till marken.

Varför är det så viktigt att visa ert hat och förnedring mot troende? Tjockskallig, ja det är precis vad du är som inte förstår längre än den matematiska logiken. I bland finns det något utöver det också. Och det är nog det som är en stor skillnad mellan troende och ateister, ni kommer aldrig förstå logiken förrän ni blir frälsta. När du väl tror på Gud så blir allt väldigt logiskt.

Kritiskt tänkande frågeställningar säger du, jo jag tackar jag. Väldigt moget kritiskt tänkande du kommer med. Det du håller på med är hat och förnedring och ovilja att ta in någonting om religion.

Varför söker du Gud om du redan har bestämt dig?

+ :-) :-)049

Det undrar jag också .
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Re: Sv: Religion

Inläggav tahlia » 2014-06-08 9:46:42

Någonstans trodde jag att människor skulle kunna mötas på halva vägen. Tror jag begriper bättre nu varför det är religiösa krigar i större utsträckning än vetenskapsmän gör. Rigida är ordet.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Religion

Inläggav Koboshi » 2014-06-08 9:58:00

tahlia skrev:Någonstans trodde jag att människor skulle kunna mötas på halva vägen. Tror jag begriper bättre nu varför det är religiösa krigar i större utsträckning än vetenskapsmän gör. Rigida är ordet.


Om vi skulle mötas på halva vägen skulle vi annama Svenska kyrkans pollicy. Men nu har vi bibeln och Jesus som kärna och stjärna.
Koboshi
 
Inlägg: 1479
Anslöt: 2009-07-10
Ort: Halmstad

Religion

Inläggav Issa Jesus » 2014-06-08 10:09:22

tahlia skrev:Någonstans trodde jag att människor skulle kunna mötas på halva vägen. Tror jag begriper bättre nu varför det är religiösa krigar i större utsträckning än vetenskapsmän gör. Rigida är ordet.


du är välkommen in i församlingen, det är ni allihopa <3
det vi skymtar är en grynings första ljus, i en döende värld av mörker.

lägg bort allt hat, lägg bort allt KRRRRAGAESH, börja leva för ett syfte,
att älska Gud. den som har kärlek till Gud Herren Jesus Kristus, och tror
och fått till sig det levande vattnet, har just begynt att lyfta blicken,
och se vår skapare, Guds Son, Messias.
visst är Jesus fin? Gud behöver dig.... ja! just du som läser detta.

du ingår i hans plan för skapelsen <3

hälsar

@Jesuite_magnus :-)154
Issa Jesus
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2242
Anslöt: 2012-01-06
Ort: lulea, atlantis.

Religion

Inläggav matterik » 2014-06-08 10:39:37

Ords 4:27
Vik inte av åt höger eller vänster,
håll dig borta från det onda.
matterik
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2085
Anslöt: 2010-01-17

Återgå till Intressanta intressen



Logga in