börjar jag tappa mitt skratt?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

börjar jag tappa mitt skratt?

Inläggav yusuke20 » 2014-06-04 4:58:17

vet inte om detta konstiga problem har nåt med asperger men när jag var liten var jag skrattade jag mycket för det mesta som mr bean och scoobi doo.
sedan det har jag börjat skratta mindre

vid 15-16 års åldern så skrattade jag mest åt att min klasskamrat gjorde roliga saker som att rapa, spela galen, säga roliga ord som sputnik, trängande muskler och fler. en gång i träslöjden så råkade han slå sönder någon som har gjort en träbil och jag kunde inte hålla för skratt

det mest roliga är när han grugglar som man gör när man borstar tänderna fast högt.

alla dessa saker han gör är att få mig att skratta men jag är ungefär den enda som tycker att han är roligt medans andra tycker han är jobbig och äcklig.

det var redan vid 17 års åldern jag började märka att jag började skratta mindre
jag kollade en gång på 5 st smosh klipper men det enda jag gjorde var att småskrata
samma sak med pewdiepie fast han var lite mer roligare eftersom han blev oftast skrämd på ett roligt sätt
samma sak med iljustwanttobecool där jag kollade 4 klipp, det som jag inte skrattade åt var ballerina skämtet, saft skämtet och systembolag skämtet och hamburgar skämtet

de kändes mer som smosh kopior fast på svenska men det enda kanal som fick mig att skratta mycket är felix recenserar från montefjanton som jag rekommenderar starkt till er som har svårt att förstå humor


eurocop är också roliga men det är få av deras busringningar som är det

jag har mest svårt att förstå och skratta åt skämt och ord vitsar



är detta vanligt med asperger och högfungerande autism? och finns det något sätt att öka sin skratt?



Moderator atoms - rubriken har modifierats; min blev mitt.
yusuke20
 
Inlägg: 350
Anslöt: 2014-01-19

börjar jag tappa min skratt?

Inläggav yusuke20 » 2014-06-04 7:34:01

glömde säga att jag kan också skratta om någon uttalar ett ord fel eller svarar på fel frågor på lektioner l som:

någon frågar "vart ligger skåne?"

sen svarar nån: " i stockholm"
yusuke20
 
Inlägg: 350
Anslöt: 2014-01-19

börjar jag tappa min skratt?

Inläggav yusuke20 » 2014-06-04 16:27:41

finns det nåt att göra åt det här?
yusuke20
 
Inlägg: 350
Anslöt: 2014-01-19

börjar jag tappa min skratt?

Inläggav Moggy » 2014-06-04 16:28:40

Nä, det är nog kört för din del.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

börjar jag tappa mitt skratt?

Inläggav Heishi » 2014-06-04 17:05:42

Du tror inte att du blivit exponerad för humor i den utsträckningen att du är på väg att bygga upp en tolerans?
Heishi
 
Inlägg: 420
Anslöt: 2010-10-18
Ort: Skövde

börjar jag tappa mitt skratt?

Inläggav Alien » 2014-06-04 17:23:43

När man blir vuxen brukar man skratta åt andra saker än när man var barn (fast en del tycks behålla barnasinnet hela livet). Tror också att man skrattar mindre utan i stället nöjer sig med att le.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

börjar jag tappa mitt skratt?

Inläggav antonius » 2014-06-04 17:34:56

Knappast, men du kommer förmodligen att börja föra statistik som du pluggar in och jämför mad andra högfungerandeskrattofober sen kan kanske ni startar ett eget forum där endast de som kan visa upp ett nyligen taget skrattkörkort får va medlem...:-)040
antonius
 
Inlägg: 21863
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

börjar jag tappa mitt skratt?

Inläggav yusuke20 » 2014-06-04 20:47:42

finns det någon sett att kunna skratta igen åt gamla saker?
yusuke20
 
Inlägg: 350
Anslöt: 2014-01-19

börjar jag tappa mitt skratt?

Inläggav Miche » 2014-06-04 22:45:24

Alien skrev:När man blir vuxen brukar man skratta åt andra saker än när man var barn (fast en del tycks behålla barnasinnet hela livet). Tror också att man skrattar mindre utan i stället nöjer sig med att le.
Exakt, TS har blivit äldre och är inte lika lättroad längre av barnsligheter.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

börjar jag tappa mitt skratt?

Inläggav Myrkr » 2014-06-04 22:52:29

Det finns medicin att tillgå, lustgas.
Myrkr
 
Inlägg: 1213
Anslöt: 2014-05-15

börjar jag tappa mitt skratt?

Inläggav Plasticfck » 2014-06-04 23:09:52

Alltså - vad är det med alla skämtsamma svar ?
Fattar ej riktigt :pp

TS ställer en seriös fråga - och det känns som om man gör narr av honom/henne.

TS - kanske är det bara så att du har ändrat humor - och behöver, på nytt, hitta saker du tycker är roliga ?

Eller så kanske det är så att det är en viss sorts saker du skrattar åt, och att du inte ofta stöter på dom i vardagslivet ?
Dvs att få människor är så roliga (för dig) att de får dig att skratta ?

Jag har själv en väldigt speciell sorts humor, och det är sjukt få som lever upp till det!
Plasticfck
 
Inlägg: 1548
Anslöt: 2013-06-18

Re: Sv: börjar jag tappa mitt skratt?

Inläggav tahlia » 2014-06-05 10:48:32

Jag skulle vilja påstå att folk, rent generellt, skrattar mindre ofta och i regel mindre intensivt när de går mot vuxen ålder än när de var barn. Det är bara min egen observation dock och ingalunda bevis för något. Kan ju hända att det finns forskning på ämnet som mank kan leta upp.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

börjar jag tappa mitt skratt?

Inläggav yusuke20 » 2014-06-05 11:36:51

Plasticfck skrev:Alltså - vad är det med alla skämtsamma svar ?
Fattar ej riktigt :pp

TS ställer en seriös fråga - och det känns som om man gör narr av honom/henne.

TS - kanske är det bara så att du har ändrat humor - och behöver, på nytt, hitta saker du tycker är roliga ?

Eller så kanske det är så att det är en viss sorts saker du skrattar åt, och att du inte ofta stöter på dom i vardagslivet ?
Dvs att få människor är så roliga (för dig) att de får dig att skratta ?

Jag har själv en väldigt speciell sorts humor, och det är sjukt få som lever upp till det!
det är ungefär det jag menar.

jag har vissa saker jag skrattar åt men stötter inte på dem längre i min liv eftersom jag inte går kvar på den skolan som jag gick på och går nu på en gymnasium där det inte finns någon som tramsar sig och säger rolliga ord

jag förstår också att det är dumt att flina eller skratta åt folk som utalar ett visst ord fel och kanske svarar fel på geografi men jag kan inte hjälpa det

jag skrattar även själv när jag utalar ett ord fel då jag redovisar inför en klass


så finns det något att göra åt saken?
yusuke20
 
Inlägg: 350
Anslöt: 2014-01-19

börjar jag tappa mitt skratt?

Inläggav Plasticfck » 2014-06-05 12:59:49

yusuke20 skrev:
Plasticfck skrev:Alltså - vad är det med alla skämtsamma svar ?
Fattar ej riktigt :pp

TS ställer en seriös fråga - och det känns som om man gör narr av honom/henne.

TS - kanske är det bara så att du har ändrat humor - och behöver, på nytt, hitta saker du tycker är roliga ?

Eller så kanske det är så att det är en viss sorts saker du skrattar åt, och att du inte ofta stöter på dom i vardagslivet ?
Dvs att få människor är så roliga (för dig) att de får dig att skratta ?

Jag har själv en väldigt speciell sorts humor, och det är sjukt få som lever upp till det!
det är ungefär det jag menar.

jag har vissa saker jag skrattar åt men stötter inte på dem längre i min liv eftersom jag inte går kvar på den skolan som jag gick på och går nu på en gymnasium där det inte finns någon som tramsar sig och säger rolliga ord

jag förstår också att det är dumt att flina eller skratta åt folk som utalar ett visst ord fel och kanske svarar fel på geografi men jag kan inte hjälpa det

jag skrattar även själv när jag utalar ett ord fel då jag redovisar inför en klass


så finns det något att göra åt saken?


Ah, då förstår jag!
Ja alltså - kanske har du hamnat i en klass där ingen delar din humor - men - det betyder ju ej att du inte kommer stöta på någon som gör det mera!

Menar du om det finns ett sätt att sluta skratta åt när folk uttalar ord fel ?

- Jag vet inte riktigt :pp Asså, tycker man att det är kul - så skrattar man ju!
Men, om man absolut inte vill skratta - så kan man ju försöka tänka på något typ sorgligt/allvarligt, så det hindrar skrattet :pp

Jag skrattar också åt folk som uttalar ord fel - typ "Les MISERBALES" istället för "les miserables" :pPppPp
Jag brukar faktiskt skratta - om personen själv skrattar!
Om personen dock verkar skämmas över att den sagt fel, så går jag typ undan och skrattar - eller tänker som sagt på ngt sorgligt, så att jag tappar lusten att skratta :pp
Plasticfck
 
Inlägg: 1548
Anslöt: 2013-06-18

börjar jag tappa mitt skratt?

Inläggav yusuke20 » 2014-06-06 9:56:39

Plasticfck skrev:
yusuke20 skrev:
Plasticfck skrev:Alltså - vad är det med alla skämtsamma svar ?
Fattar ej riktigt :pp

TS ställer en seriös fråga - och det känns som om man gör narr av honom/henne.

TS - kanske är det bara så att du har ändrat humor - och behöver, på nytt, hitta saker du tycker är roliga ?

Eller så kanske det är så att det är en viss sorts saker du skrattar åt, och att du inte ofta stöter på dom i vardagslivet ?
Dvs att få människor är så roliga (för dig) att de får dig att skratta ?

Jag har själv en väldigt speciell sorts humor, och det är sjukt få som lever upp till det!
det är ungefär det jag menar.

jag har vissa saker jag skrattar åt men stötter inte på dem längre i min liv eftersom jag inte går kvar på den skolan som jag gick på och går nu på en gymnasium där det inte finns någon som tramsar sig och säger rolliga ord

jag förstår också att det är dumt att flina eller skratta åt folk som utalar ett visst ord fel och kanske svarar fel på geografi men jag kan inte hjälpa det

jag skrattar även själv när jag utalar ett ord fel då jag redovisar inför en klass


så finns det något att göra åt saken?


Ah, då förstår jag!
Ja alltså - kanske har du hamnat i en klass där ingen delar din humor - men - det betyder ju ej att du inte kommer stöta på någon som gör det mera!

Menar du om det finns ett sätt att sluta skratta åt när folk uttalar ord fel ?

- Jag vet inte riktigt :pp Asså, tycker man att det är kul - så skrattar man ju!
Men, om man absolut inte vill skratta - så kan man ju försöka tänka på något typ sorgligt/allvarligt, så det hindrar skrattet :pp

Jag skrattar också åt folk som uttalar ord fel - typ "Les MISERBALES" istället för "les miserables" :pPppPp
Jag brukar faktiskt skratta - om personen själv skrattar!
Om personen dock verkar skämmas över att den sagt fel, så går jag typ undan och skrattar - eller tänker som sagt på ngt sorgligt, så att jag tappar lusten att skratta :pp

ungefär så
yusuke20
 
Inlägg: 350
Anslöt: 2014-01-19

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in