Högfungerande - svårt att bli tagen på allvar?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Högfungerande - svårt att bli tagen på allvar?

Inläggav Narcissa » 2014-06-02 17:04:19

Jo, plåtmonster, det skulle vara bra att byta jobb. Men på en hård arbetsmarknad där det är kontakter och nätverk (som jag inte har nej, eftersom jag - troligen - har Asperger) som räknas är det inte bara att byta till nåt som passar MIG bättre. Jag är högutbildad och söker jobb enligt min kompetens, cv och ansökningar följer mallen, men det räcker inte. Jag är fast som springvikarie för att jag inte är tillräckligt "ambitiös". Dvs jag har redan för tjugo år sedan sumpat chanserna att armbåga mig fram till en bra position.

Det är en av de främsta anledningarna till att jag vill ha diagnos. Jag vill ha stöd från Af och FK för att hitta anställning som jag både kan leva av och leva med.
Narcissa
 
Inlägg: 55
Anslöt: 2014-05-06

Högfungerande - svårt att bli tagen på allvar?

Inläggav plåtmonster » 2014-06-02 17:19:21

Vad har du för utbildning då?

Ett exempel som man kan ta är annars lärare. Normalt sett så utbildar man sig till lärare och jobbar sedan i den skolan. Men man kan också söka sig till friskolor, vara extra(läx)hjälp till rika föräldrar, bygga upp egen verksamhet, utbilda vuxna i att hantera t.ex ordbehandlingsprogram, eller rentav använda lönen till att bygga upp företag vid sidan om osv. Det gäller helt enkelt att utforska de möjligheter som man har men kanske inte ser. Alla är kanske inte tillgängliga men man får ta fatt på de man har och tänka i iaf 3-4 steg frammåt för att ta sig dit.

Apropå rätt sällskap så vart jag med i ett sällskap på några personer där det gick att diskutera sexteknik helt seriöst med blandad fördelning av båda genus och det vart klart mer intressant än kallprat iaf. Dock verkade restaurangpersonalen vara mindre roade ;)