Simhall utan klor i Stockholms län

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Simhall utan klor i Stockholms län

Inläggav Tor_och_i2p » 2014-06-02 14:19:12

Jag söker efter en simhall utan klor i Stockholms län. Varför jag tycker att ämnet är Aspergerrelaterat är att simning funkade som ett bra verktyg för mig och min bästis. Vi har ju svårt för det där med duschning(men tycker ändå det är väldigt viktigt) vilket en del med Asperger har extra svårt med, samtidigt behöver vi träna... alltså få motion. Man duschar ju både före och efter simningen så man blir också ren. Då löser det två problem samtidigt, motion och hygien.

Jag tänkte simma med en vän men hen gillar inte simbassänger som har klor i så jag tänkte om ni känner till någon simbassäng som inte har klor i och som ligger i Stockholms län. Enligt henom så ska Skärholmens simhall vara så, att de endast häller i salter och att inget klor åker i.

Är det någon som vet om det stämmer om Skärholmens simhall? Känner någon till om det finns någon annan simhall utan klor men som ändå har i nåt som tar kol på bakterier så man slipper sjukdomar?

Så var det med det. Ringde upp Skärholmens simhall nyss och frågade om de inte har klor i bassängerna. De sa att de har slutat med det och infört klor igen för saltet har verkat negativt på maskineriet för bassängerna så då antar jag att det blir billigare med klor...

Nu känner jag till 0 simhallar som ej har klor i :(
Tor_och_i2p
Inaktiv
 
Inlägg: 773
Anslöt: 2011-08-11
Ort: IPv4+IPv6

Simhall utan klor i Stockholms län

Inläggav slackern » 2014-06-02 14:32:44

Centralbadet mitt i stan har inget klor.

http://www.centralbadet.se/
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Simhall utan klor i Stockholms län

Inläggav alixha » 2014-06-02 14:41:09

Kollade lite snabbt och det verkar som flera simhallar har provat men sedan gått tillbaka till klor av olika anledningar.

Det närmaste du kommer kanske är saltvattenbassäng men dom är ju ofta utomhus -brrr-


Annars får du börja ringa runt:
http://www.stockholm.se/KulturFritid/Si ... simhallar/
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Simhall utan klor i Stockholms län

Inläggav slackern » 2014-06-02 14:46:43

alixha skrev:Kollade lite snabbt och det verkar som flera simhallar har provat men sedan gått tillbaka till klor av olika anledningar.

Det närmaste du kommer kanske är saltvattenbassäng men dom är ju ofta utomhus -brrr-


Annars får du börja ringa runt:
http://www.stockholm.se/KulturFritid/Si ... simhallar/


Du är ju bara för gullig som engagerar dig fastän du inte bor i STHLM. :-)088
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Simhall utan klor i Stockholms län

Inläggav Tor_och_i2p » 2014-06-02 15:19:03

Hmm, sökte efter sökorden simhallar utan klor på en sökmaskin och hittade nåt i stil med "Rent i badet utan klor | Energi & Miljö"

Det är Midgårdsbadet i Märsta(Sigtuna kommun). Enligt deras reklam-broschyr:
sigtuna.se/PageFiles/20423/Broschyr_Midg%c3%a5rdsbadet%20A5_l%c3%a5guppl%c3%b6st.pdf skrev:VÄLKOMMEN TILL MIDGÅRDSBADET
Nordens första biologiskt renade utomhusbad
Den 10 juli 2010 invigdes Midgårdsbadet.

Min vän är intresserad av det, så vi har hittat det vi sökte efter. Lite långt bort kanske. Ska ringa till Centralbadet också. Ju fler alternativ desto bättre...

220 kr(Sö-Fr) i entre till Centralbadet? :D
320 kr på Lördagar :?: :) i entre till Centralbadet...

Smakar det så kostar det antar jag 8)

slackern skrev:Centralbadet mitt i stan har inget klor.

http://www.centralbadet.se/

Sedan när? Jag ringde nyss och de sa i receptionen att bassängerna har klor.

Hittills känner jag till 1 utomhusbad utan klor, där i Märsta i norraste(går det att säga så :?: ) delen av Stockholm.
Tor_och_i2p
Inaktiv
 
Inlägg: 773
Anslöt: 2011-08-11
Ort: IPv4+IPv6

Simhall utan klor i Stockholms län

Inläggav Tor_och_i2p » 2014-06-02 15:35:04

Usch, kom på det för sent. Kallas för 'norra' delen av Stockholm. Finns nog inget som heter "norraste". Kanske jag ville säga "nordligaste", har frågat nu i den vänliga språkpolistråden.
Tor_och_i2p
Inaktiv
 
Inlägg: 773
Anslöt: 2011-08-11
Ort: IPv4+IPv6

Simhall utan klor i Stockholms län

Inläggav slackern » 2014-06-02 15:41:40

Tor_och_i2p skrev:Usch, kom på det för sent. Kallas för 'norra' delen av Stockholm. Finns nog inget som heter "norraste"


Kanske heter nordligaste delen men norra delen är nog mest korrekt. :)
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Simhall utan klor i Stockholms län

Inläggav plåtmonster » 2014-06-02 17:28:21

Sök efter "inomhusbad med salt" ?

Det är lättare att söka efter något än att undvika vissa termer.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Simhall utan klor i Stockholms län

Inläggav Miche » 2014-06-04 22:39:02

Enligt en kommentar i den här artikeln har Tensta simhall åtminstone en rejält reducerad klorhalt.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Simhall utan klor i Stockholms län

Inläggav alixha » 2014-06-05 9:09:00

slackern skrev:Du är ju bara för gullig som engagerar dig fastän du inte bor i STHLM. :-)088


Jag försöker hjälpa till om jag kan, måste ju ta hand om varandra :-)Hug



(Jag hittade en simhall med saltvatten i Falkenberg, skulle du kunna tänka dig att flytta? :wink:)
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Simhall utan klor i Stockholms län

Inläggav Tor_och_i2p » 2014-06-10 9:46:51

I förrgår Söndag badade jag i Midgårdsbadet(Märsta), vilket är ett utomhusbad, med några vänner. Lite otur med en massa moln som kom helt oväntat fast vi fick lite sol ändå.(vi badade mest när solen värmde)

Jobbigt att duscharna var kalla, men det kändes inte så när jag tog första duschen, alltså duschen man måste ta innan man 'hoppar i' vattnet, så att man är relativt ren när man hoppar i. Min vän tyckte att duschen var kall hela tiden så det var inte så roligt. Tyckte heller inte det var roligt när jag skulle duscha efter badet för det var jätte kallt och det kändes jobbigt att duscha. Dock omklädningsrummen var jättevarma, nästan som i en "bastu" tyckte en av mina vänner.

Provade strandbassängen. En utmärkt bassäng om man inte kan simma och är över 1.5 meter i längd, eller för att lära sig simma. Om man bottnar har man kontroll.

Extra bra för de som inte gillar klor för vattnet rinner över till en biologiskt renad pool. Den ligger lite avsides på nordöstra sidan där det finns vattenväxter(finns en del fågelskrämmor så att ingen fågel får för sig att äta upp växterna som renar vattnet)
Tor_och_i2p
Inaktiv
 
Inlägg: 773
Anslöt: 2011-08-11
Ort: IPv4+IPv6

Simhall utan klor i Stockholms län

Inläggav hattifnatt » 2014-07-07 17:50:20

Nu var det länge sedan jag var i Bredängsbadet, men en gång i tiden hade de i alla fall brom i stället för klor i vattnet.
hattifnatt
 
Inlägg: 161
Anslöt: 2009-07-03
Ort: Stockholm

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in