Vad har du för tvångstankar och tvångsbeteenden?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vad har du för tvångstankar och tvångsbeteenden?

Inläggav Crow_ » 2014-04-30 13:23:52

Titeln säger allt; Vad har DU själv för tvångstannkar/beteenden? Hur ställer du dig till dessa, är de ett probmel för dig i vardagen eller bara en liten egenhet du kan skratta åt?`

Själv har jag följande tvångsbeteenden:

- Jag MÅSTE ha matchande schampo + balsam. Gav moder min 3 (!) olika flaskor schampo och balsam med olika mycket kvar i när hon var här sist med förklaringe att "den andra flaskan tog slut före och sen körde jag på annat märke nästa gång"
Inte speciellt ekonomiskt kanske :roll: Fast jag slänger i alla fall inte flaskorna...
- En annan relaterad grej är att jag alltid har, utöver den flaskan som står i duschen, en extra oöppnad av allt: Schampo, balsam och duschcream (detsamma gäller bodylotion/bodybutter)
Och just det ja! Får panik över folk som har typ 3-4 olika påbörjade flaskor med olika mycket i varje.. Hatar att duscha hemma hos mina föräldrar för där står det alltid MINST 10 olika flaskor - brukar alltid försöka ''rensa upp'' genom att använda av dem med minst i :lol:
- Jag går inte på A-brunnar och hakar upp mig på att andra gör det
- Jag räknar alltid trappsteg 1-10 och 10, 1-10 och 20, 1-10 och 30... Detta gör jag även där jag redan vet hur många trappsteg som finns.
- De få tillfällen jag får för mig att äta kött ser jag alltid till att bara äta de delar en inte kan se senor eller liknande på. När jag äter fisk tål jag inte om skinnet är på (sådär kallrökt eller varmrökt) vet egentligen inte varför men så är det bara.

Finns säkert fler, men inte som jag kommer på just nu? Får väl uppdatera listan med tiden! :P
Inga av följande är dock några som helst problem i vardagen, även fast många kan irritera sig på mig eller helt oförstående skaka på huvudet :mrgreen:



Moderator atoms - modifierade rubriken för att åstadkomma en normal radbrytning.
Crow_
 
Inlägg: 249
Anslöt: 2012-08-07
Ort: Småland

Vad har du för tvångstankar/tvångsbeteenden?

Inläggav River » 2014-04-30 14:02:39

Jeg har tvangstanker for eksempel når jeg fyller ut tippekupongene.

Det er et problem når for eksempel lag som West Ham og West Bromvich, Manchester United og Manchester City, Atletico Madrid og Real Madrid, Blackpool og Blackburn, Dundee og Dundee United står på tippekupongen, for så klarer jeg ikke å se objektivt på kampene liksom.

Ja, men det er ikke bare det, men også tall spiller inn. Kamp 1 og 10, kamp 6 og 9, og det er i det hele tatt et problem forstår jeg, fordi jeg aldri vinner noe.
River
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3642
Anslöt: 2012-04-16

Vad har du för tvångstankar/tvångsbeteenden?

Inläggav kapuni » 2014-04-30 16:08:29

Jag har nog gått igenom hela min kropp med olika tvångshandlingar. Började lite lätt när jag var fyra år med blinkningar.

Sedan har det eskalerat med allt från bacillskräck så jag inte klarade av skolan till slut till olika ritualer som att driva ut ondska/eventuella sjukdomar ur min kropp (fråga mig inte hur jag gjorde, för sjukt att berätta om här).

Även enklare saker som:
Att jag måste avsluta med att titta på nummer 8 när jag tittar på klockan.

Kan inte titta på olika saker/färger som kan förknippas med döden. (Börjar bli bättre med det dock)

Kan inte säga vissa ord, i synnerhet snuskiga sådana.

Rädd för avlopp.
kapuni
 
Inlägg: 1452
Anslöt: 2010-04-28

Vad har du för tvångstankar och tvångsbeteenden?

Inläggav Crow_ » 2014-05-01 18:07:13

Intressant att läsa, tack för att ni delade med er!

Hm, kom på en till jag har:
- Jag hatar att slänga fimpar på marken. Till-och-från-röker sedan ett år tillbaka och försöker att ha en soptunna eller liknande i närheten när jag röker.
Crow_
 
Inlägg: 249
Anslöt: 2012-08-07
Ort: Småland

Vad har du för tvångstankar och tvångsbeteenden?

Inläggav svfijotunn » 2014-05-02 12:30:05

Räknar otroligt oxå trappsteg. Kan även gå tillbaka och räkna om jag missar. Även fast jag vet hur många det är.

Finns det en väg med trappor välj3r jag även den fast det kan bli en omväg.

Måste alltid när jag ska iväg eller något räkna så jag har 4 saker på mig.
Nycklar plånbok. Mobil och snus annars blir det panik.

Är väl de jag kommer på.
svfijotunn
Ny medlem
 
Inlägg: 5
Anslöt: 2013-08-25

Vad har du för tvångstankar och tvångsbeteenden?

Inläggav antonius » 2014-05-02 12:44:18

Jaa, jag har massor, t ex måste alltid ta på mig höger strumpa först, när jag peppar upp mig klappar jag i händerna en gång sen knäpper med fingrana och sen viftar med pekfingrarna som om de var två revolvrar, när jag är orolig och har ångest går jag runt i cirklar alltid i vänstervarv. Och så går jag ofta och har tvångstankar om ett slags fingerat "utvecklingssamtal" som spårar ur. Haha fyfaan viken dåre jag är :-)051
Senast redigerad av antonius 2014-05-02 12:50:48, redigerad totalt 1 gång.
antonius
 
Inlägg: 21855
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Vad har du för tvångstankar och tvångsbeteenden?

Inläggav svfijotunn » 2014-05-02 12:48:21

Känner igen mig med att gå i cirklar när man e oroligalt diska. Känns lugnande på nått vis. Även fast jag hatar det. Bakterier och nä fy
svfijotunn
Ny medlem
 
Inlägg: 5
Anslöt: 2013-08-25

Vad har du för tvångstankar och tvångsbeteenden?

Inläggav Silver » 2014-05-06 15:10:38

Jag räknar antalet gånger jag rör vid saker, och måste sluta på ett jämnt tal. Kollar att dörrar är låsta fler gånger än vad som behövs. Om det finns flera av samma sak att välja på måste jag ta den som känns "rätt".

Jag undviker också saker som handlar om döden, och har lite bacillfobi. Om jag är på ett sjukhus vill jag helst inte röra vid något :)

Mina tvång märks inte så mycket av andra, och psykologen säger att det är ett sätt att hantera ångest. Jag försöker att inte tänka på det så mycket för då blir det värre, och jag börjar räkna mer vilket är jobbigt att fastna i.
Silver
Ny medlem
 
Inlägg: 3
Anslöt: 2014-05-06

Vad har du för tvångstankar och tvångsbeteenden?

Inläggav kapuni » 2014-05-06 15:29:45

Silver skrev:Jag undviker också saker som handlar om döden, och har lite bacillfobi. Om jag är på ett sjukhus vill jag helst inte röra vid något

Skönt att man inte är ensam om sina tokigheter hehe :wink:
Samma sak med mig och sjukhus (och övriga offentliga platser)
kapuni
 
Inlägg: 1452
Anslöt: 2010-04-28

Vad har du för tvångstankar och tvångsbeteenden?

Inläggav Jeopardy Lane » 2014-05-06 15:51:49

Jeg tror jeg har et tvångsbeteende, la oss si at jeg for eksempel hører en sang på radio. Jeg vet ikke hvilken sang det var men jeg vil finne det ut. Så jeg søker og leter men finner den ikke. Og da blir jeg mer bestemt på at jeg skal finne den, jeg kan lete i mange timer eller til jeg er utslitt, alt annet blir dyttet til side, klarer ikke å gi meg.

Dette gjelder flere forskjellige ting, hvis det er en utfordring og jeg ikke klarer det så kommer jeg mest sannsynlig til å drive med det konstant til jeg er utslitt.
Jeopardy Lane
Inaktiv
 
Inlägg: 1450
Anslöt: 2014-02-23

Vad har du för tvångstankar och tvångsbeteenden?

Inläggav dasunbedingte » 2014-05-06 16:13:31

Har mest tvångstankar/drömmar, tänker inte gå igenom alla här.

När en var liten var en rädd en del, utvecklade tvång därefter, exempelvis tvättritualer (händerna/ansikte). Vet att det började med gifter som fanns i svamp, så fixerade mig kring handtvätt.
Hade även ett olustigt tvång, där jag var tvungen att räkna allt i tre alternativt jämnt upp. Oavsett om det var antalet bokstäver, tecken eller siffror i en text eller rentav ackorden i en viss låt. Både för och nackdel - men helt klart mongo. Ser en mönstren, kan en bryta ned och sätta ihop de mesta. Ja just, hade/har emellanåt att se mönster i de mesta - är väl relaterat till redan nämnda.

Måste försäkra mig att saker och ting har skett - påminnelsetvång. Kan vara att jag uttalar vad jag gör högt alternativt skriver en lista. Vill vara absolut säker på det jag pysslar med blir dugligt - så upprepar vad jag gör alternativt huvudräknar stegen i det en gör.

Ibland har en rent deterministiska tvång - i början trodde jag det var "röster" - men det är inte det, utan snarare viss rädsla/uppmärksamhet (eller vad en ska kalla det) att inte bli som en viss person. Ibland måste jag tänka på händelserna denne har gjort för att distansera mig från tvånget - fundera på vad en kunde ha gjort och komma fram till samma slutsats - finns inget en kunde gjort. PTSD.

Ovan är ju repetitiva ritualer i olika former. Ibland är det en stor fördel, exempelvis när en utför beräkningar, pysslar med mätteknik, lägger om komplexa sår, springer maraton etc.
Ibland stor nackdel, när en varit utsatt för hög stress tenderar gamla minnen flasha förbi, vilket en *måste* ritualisera och sortera.

Måste kolla om spisen är avstängd med. Likaså om dörrarna är låsta. Upprepar högt med. Känner på dörren efter att jag har låst. Vissa kan skratta åt det dock, vilket även jag gör, men ibland blir det aningen too much.

Mögel. Klarar inte av synen av mögel. Vill inte vara nära det. Har inget emot att äta mögel-livsmedel (ofarliga då), men att ta i "farligt" mögel är äcklo. Usch. Måste tvätta mig noga efteråt.

När en var yngre, så var en alltid tvungen att ta av sig alla kläder om en skulle gå och skita. Kändes renare.
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Vad har du för tvångstankar och tvångsbeteenden?

Inläggav elle » 2014-05-07 8:31:17

kapuni skrev:Kan inte säga vissa ord, i synnerhet snuskiga sådana..

Samma här .

Kan inte sitta i mitten på en bänk omgiven av folk , måste sitta i ett hörn
Är rädd att en stor hund plötsligt kan attackerna mig
Räknar tågvagnar
Kan inte åka hiss
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Vad har du för tvångstankar och tvångsbeteenden?

Inläggav Wine » 2014-05-07 9:02:49

elle skrev:
kapuni skrev:Kan inte säga vissa ord, i synnerhet snuskiga sådana..

Samma här .
...


+1
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Vad har du för tvångstankar och tvångsbeteenden?

Inläggav Crow_ » 2014-05-07 10:47:28

Wine skrev:
elle skrev:
kapuni skrev:Kan inte säga vissa ord, i synnerhet snuskiga sådana..

Samma här .
...


+1


+2

Vet inte om det är för att jag är tjej, för att det är en tvångshandling/tanke eller bara för att jag tycker det är så otroligt oestetiskt med snuskiga ord :lol:
Crow_
 
Inlägg: 249
Anslöt: 2012-08-07
Ort: Småland

Vad har du för tvångstankar och tvångsbeteenden?

Inläggav Wine » 2014-05-07 10:56:09

Crow_ skrev:
Wine skrev:
elle skrev:Samma här .
...


+1


+2

Vet inte om det är för att jag är tjej, för att det är en tvångshandling/tanke eller bara för att jag tycker det är så otroligt oestetiskt med snuskiga ord :lol:


Vet inte heller varför men jag har alltid varit sådan och jag håller med dig om att det är väldigt oestetiskt med sådana ord och att det låter väldigt grovt, ovårdat och illa.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Vad har du för tvångstankar och tvångsbeteenden?

Inläggav Jeopardy Lane » 2014-05-07 14:00:19

River skrev:Jeg har tvangstanker for eksempel når jeg fyller ut tippekupongene.

Det er et problem når for eksempel lag som West Ham og West Bromvich, Manchester United og Manchester City, Atletico Madrid og Real Madrid, Blackpool og Blackburn, Dundee og Dundee United står på tippekupongen, for så klarer jeg ikke å se objektivt på kampene liksom.

Ja, men det er ikke bare det, men også tall spiller inn. Kamp 1 og 10, kamp 6 og 9, og det er i det hele tatt et problem forstår jeg, fordi jeg aldri vinner noe.



Så du tipper fotball, kanskje du allerede vet om dette men jeg vil nevne et tips; ta en titt på en bok som heter "Tipping, Lotto & Andre Spill". Skrevet av Terje Aven, Harald Haukås og Gunnar Løvås, utgitt i 1993. Det er systemer i denne boken som gir deg mer og bedre tipping for pengene. Jeg har prøvd både tipping- og lottosystemene og har faktisk vunnet en ganske betydelig sum tilsammen. Jeg vet at lotto-systemer høres ut som svindel, men dette er systemer som sprer rekkene mest mulig, lager mest mulig ulike rekker med tall. Så det er ingen garanti for 7 rette men oddsen for å vinne de mindre premiene blir bedre. Jeg har brukt denne boken i 16 år nå og den kan anbefales å ta en kikk på.
Senast redigerad av Jeopardy Lane 2014-05-07 14:08:26, redigerad totalt 1 gång.
Jeopardy Lane
Inaktiv
 
Inlägg: 1450
Anslöt: 2014-02-23

Vad har du för tvångstankar och tvångsbeteenden?

Inläggav River » 2014-05-07 14:06:37

Ja, takk for tips. :-)Happy
River
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3642
Anslöt: 2012-04-16

Vad har du för tvångstankar och tvångsbeteenden?

Inläggav Jeopardy Lane » 2014-05-07 14:10:52

River skrev:Ja, takk for tips. :-)Happy



Den kan være litt vanskelig å få tak i, men det hender man finner et eksemplar på biblioteker, eller bibliotekene kan få tak i den hvis man spør.
Jeopardy Lane
Inaktiv
 
Inlägg: 1450
Anslöt: 2014-02-23

Vad har du för tvångstankar och tvångsbeteenden?

Inläggav Moggy » 2014-05-07 14:19:58

Tar alltid varor i affären som inte står längst fram eller ligger längst upp. Tar nån som står bakom även om det innebär att jag får stå och flytta om saker för att få tag i det. Kollar datummärkning och den som är nyast även om jag vet att jag vet att haf kommer att äta upp det innan datumet går ut på det osm står längst fram. Med frukt, gränsaker och färskt bröd granskar jag de olika exemplaren och ser tull att ta den som känns bäst. Avstår från att köpa varan om det bara finns några enstaka exemplar kvar (av det som det brukar finnas mycket av). Ibland tycker jag att vissa exemplar känns bättre även av sånt som det rimligtvis inte är nån skillad på som läskflaskor, kaviartyper och glasbukar.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Vad har du för tvångstankar och tvångsbeteenden?

Inläggav Wine » 2014-05-07 16:14:38

Moggy skrev:Tar alltid varor i affären som inte står längst fram eller ligger längst upp. Tar nån som står bakom även om det innebär att jag får stå och flytta om saker för att få tag i det. Kollar datummärkning och den som är nyast även om jag vet att jag vet att haf kommer att äta upp det innan datumet går ut på det osm står längst fram.


Det där känner jag igen, även om jag inte alltid gör det konsekvent som du beskriver det ovan. Ofta men inte alltid tar jag en vara som står bakom den första och flyttar om i hyllorna. Är en förpackning bucklig och jag hinner se det innan jag ska betala så byter jag den annars inte eftersom det inte är tidseffektivt att gå tillbaka och byta.

Moggy skrev:Med frukt, gränsaker och färskt bröd granskar jag de olika exemplaren och ser tull att ta den som känns bäst. Avstår från att köpa varan om det bara finns några enstaka exemplar kvar (av det som det brukar finnas mycket av). Ibland tycker jag att vissa exemplar känns bättre även av sånt som det rimligtvis inte är nån skillad på som läskflaskor, kaviartyper och glasbukar.


Samma här men jag gör det inte alltid, ibland har jag missat och tagit hem någon dålig frukt eller grönsak, det sker oftast när man har bråttom eller går i andra tankar.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Vad har du för tvångstankar och tvångsbeteenden?

Inläggav adddd » 2014-05-07 16:57:57

Moggy skrev:Tar alltid varor i affären som inte står längst fram eller ligger längst upp. Tar nån som står bakom även om det innebär att jag får stå och flytta om saker för att få tag i det. Kollar datummärkning och den som är nyast även om jag vet att jag vet att haf kommer att äta upp det innan datumet går ut på det osm står längst fram. Med frukt, gränsaker och färskt bröd granskar jag de olika exemplaren och ser tull att ta den som känns bäst. Avstår från att köpa varan om det bara finns några enstaka exemplar kvar (av det som det brukar finnas mycket av). Ibland tycker jag att vissa exemplar känns bättre även av sånt som det rimligtvis inte är nån skillad på som läskflaskor, kaviartyper och glasbukar.

Jag hade kunnat skriva hela det inlägget själv. Men jag tror många väljer att ta varor som står längre bak, brukar iaf själv se andra som gör det tom. när det gäller dagstidningen. Man resonerar ju som så att det är större chans att folk har pillar och tagit på och kanske ångrat sig och lämnat tillbaka varor som står längst fram.

Jag hade i övrigt väldigt mycket tvångstankar som liten då jag var ett ganska ängsligt barn. Nu är det mest nervösa beteenden som att slita och dra i sårskorpor eller rycka bort fjun från en begynnande mustach. Ibland får jag ett litet munsår som utvecklas till ett herpesliknande vampyr-utslag eftersom jag pillar sönder, öppnar upp på nytt när det läker och dessutom har blödarsjuka. Nagelband är något vi inte ska tala om.
adddd
 
Inlägg: 1699
Anslöt: 2012-12-20

Vad har du för tvångstankar och tvångsbeteenden?

Inläggav Nessie » 2014-05-22 14:12:40

För några år sedan var jag tvungen att vid varje tagen tugga, lyfta på tallriken, för att försäkra mig om att ingen mat skulle ha hamnat därunder. Vilket det ju självklart inte gjorde.

Nu för tiden, främst under sommaren, måste jag skölja av händerna titt som tätt under dagarna. Kan gå med en halvtimmes mellanrum eller mer.

Jag har ett typ av tics/tvång som jag inte kan förklara. Uppkommer oftare när jag är stressad.

Är det städat så ska det vara perfekt, rör inte mina prylar, peta inte på dom, se inte ens på dom. Jag måste alltid lägga sista handen. För det ska vara perfekt. Perfekt!
Såvida det inte är stökigt, då bryr jag mig inte ett dugg, då får allt falla ihop. Tills efter ett tag då jag känner en desperation för perfektion. (Och nämnas kan, att definitionen av stökigt i mitt rum, är om en kudde i soffan är tilltryckt.)

Jag kan inte sätta på mig en tröja enbart för att prova den och sedan lägga tillbaka den i garderoben. Nej, den åker ned i smutskorgen. (Anses det vara ett tvång eller bara ett dumt påhitt?)

Ikonerna på skrivbordet får inte vara markerade.
Nessie
 
Inlägg: 39
Anslöt: 2012-12-23

Vad har du för tvångstankar och tvångsbeteenden?

Inläggav Wine » 2014-05-29 22:47:23

Nessie skrev:För några år sedan var jag tvungen att vid varje tagen tugga, lyfta på tallriken, för att försäkra mig om att ingen mat skulle ha hamnat därunder. Vilket det ju självklart inte gjorde.

Nu för tiden, främst under sommaren, måste jag skölja av händerna titt som tätt under dagarna. Kan gå med en halvtimmes mellanrum eller mer.

Jag har ett typ av tics/tvång som jag inte kan förklara. Uppkommer oftare när jag är stressad.

Är det städat så ska det vara perfekt, rör inte mina prylar, peta inte på dom, se inte ens på dom. Jag måste alltid lägga sista handen. För det ska vara perfekt. Perfekt!
Såvida det inte är stökigt, då bryr jag mig inte ett dugg, då får allt falla ihop. Tills efter ett tag då jag känner en desperation för perfektion. (Och nämnas kan, att definitionen av stökigt i mitt rum, är om en kudde i soffan är tilltryckt.)

Jag kan inte sätta på mig en tröja enbart för att prova den och sedan lägga tillbaka den i garderoben. Nej, den åker ned i smutskorgen. (Anses det vara ett tvång eller bara ett dumt påhitt?)

Ikonerna på skrivbordet får inte vara markerade.


Känner igen allt i vad du beskriver ovan fast på andra sätt, inte just att lyfta på tallriken för att kolla men jag gör andra saker för att kolla saker som egentligen inte kan ha hänt eller kanske skulle kunna ha hänt, bara för säkerhets skull. Har också märkt att dessa beteenden blir förvärrade av stress, då fastnar jag, om jag känner mig "normal", lugn och någorlunda harmonisk så uppkommer oftast inte dessa beteenden. Kan även fastna i tankar på detta sätt, att jag måste repetera och gå igenom händelser om och om igen som att jag tittar på en film som jag backar tillbaka och tittar på om och om igen för att försäkra mig om att något blev sagt eller gjort eller har hänt.

Ofta blir det också så att precis efter städning så blir det extremt petigt och noga med hur man därefter hanterar saker och rör det som är städat och som jag anser vara noggrant rengjort. Har det gått en dag eller så minskar behovet successivt att allt ska vara perfekt och rent och precis som du skriver så om det är precis innan nästa gång jag ska städa och lite stökigt så är det inte längre så noga. Kan också känna ett väldigt välbehag precis när det är nystädat och känns rent. Känner också igen det där med att prova ett rent plagg och lägga eller hänga tillbaka det i byrålådan eller garderoben, det går bara inte, jag gör det bara om jag är nyduschad. Skulle jag göra det annars blir det ju till att ta fram plagget och använda det efteråt, går ej att lägga tillbaka det som sagt.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Vad har du för tvångstankar och tvångsbeteenden?

Inläggav Tooticki » 2014-06-01 0:22:17

Jag kollar män i skrevet. Håller blicken strikt i ögonen om jag måste prata med honom för att blicken inte ska falla ner.otroligt jobbigt. Faktiskt.
Kontrollerar att jag har byxor på mig när jag är ute.
Äter kanterna på mackan först.
Tooticki
 
Inlägg: 160
Anslöt: 2014-03-09

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in