Jag bytade säng, vilket blev för stor förändring för mig?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Jag bytade säng, vilket blev för stor förändring för mig?

Inläggav Erika » 2014-05-28 0:38:34

Jag bytade säng för 3 veckor sen. Har extremt svårt med mina muskler redan, och har mått riktigt skit sen jag bytade säng.

Jag fick akuta ryggsmärtor för 2 veckor sen, kollade upp mig men det var inget. Skulle ta det lugnt. Blev sängliggandes i 2 veckor nu, fick krypa till toan första dagen.
Nu när det ledde till psykiskt, jag förstod inte varför jag mår så här dåligt. Började dra mig undan ifrån sociala umgänget, trodde det var problemet. Längesen jag mådde så här.
Allt annat har gått uppåt, börjar må så mycket bättre. Sen kommer detta.
Sen idag tog jag upp min gamla säng, la mig i den, ALLT släppte, ALLT.
Ska sova i den i natt och se om det är problemet.
Men kan det vara så att, det är min asp/autism som spökar? Det blev för stor förändring för mina muskler och mig själv.

Någon annan som har erfahrenhet av detta?
Eller något liknande.
Kramis, / Erika
Senast redigerad av Erika 2014-05-28 0:49:00, redigerad totalt 1 gång.
Erika
 
Inlägg: 56
Anslöt: 2014-02-01
Ort: Skåne

Jag bytade säng, vilket blev för stor förändring för mig?

Inläggav Parvlon » 2014-05-28 0:42:26

Var den begagnad eller andra hands sortering så misstänker jag ohyra.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Jag bytade säng, vilket blev för stor förändring för mig?

Inläggav Erika » 2014-05-28 0:50:35

Parvlon skrev:Var den begagnad eller andra hands sortering så misstänker jag ohyra.


Ingen av sängarna var "ohyra" eller begagnade, hela nya båda 2. Ena lite äldre, men inget fel på någon av dom (:
Erika
 
Inlägg: 56
Anslöt: 2014-02-01
Ort: Skåne

Jag bytade säng, vilket blev för stor förändring för mig?

Inläggav CarolusRex » 2014-05-28 0:51:39

Får alltid ångest när jag byter säng eller om jag vänder sängen åt ett annat håll men det släpper ju efter en vecka typ.
CarolusRex
 
Inlägg: 1018
Anslöt: 2014-01-27

Jag bytade säng, vilket blev för stor förändring för mig?

Inläggav Erika » 2014-05-28 0:56:33

CarolusRex skrev:Får alltid ångest när jag byter säng eller om jag vänder sängen åt ett annat håll men det släpper ju efter en vecka typ.


trodde också det bara skulle vara några dagar, men har gått för lång tid nu, helt slut i hjärnan kan inte göra ett skit
Erika
 
Inlägg: 56
Anslöt: 2014-02-01
Ort: Skåne

Jag bytade säng, vilket blev för stor förändring för mig?

Inläggav slackern » 2014-05-28 0:57:35

Erika skrev:
CarolusRex skrev:Får alltid ångest när jag byter säng eller om jag vänder sängen åt ett annat håll men det släpper ju efter en vecka typ.


trodde också det bara skulle vara några dagar, men har gått för lång tid nu, helt slut i hjärnan kan inte göra ett skit


Varför bytte du säng?

Men jag beklagar att det blev skit utav det. Och hoppas att du kommer att få sova gott i natt. :)
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Jag bytade säng, vilket blev för stor förändring för mig?

Inläggav Erika » 2014-05-28 0:58:40

Kan lägga till, min gamla säng är äldre och super mjuk,
inte bra för ryggen.
Min nya är lite hårdare och helt ny och jätte bra för ryggen.
Min kropp mår bättre i den nya, men ja ändå inte.
Erika
 
Inlägg: 56
Anslöt: 2014-02-01
Ort: Skåne

Jag bytade säng, vilket blev för stor förändring för mig?

Inläggav Erika » 2014-05-28 1:00:31

slackern skrev:
Erika skrev:
CarolusRex skrev:Får alltid ångest när jag byter säng eller om jag vänder sängen åt ett annat håll men det släpper ju efter en vecka typ.


trodde också det bara skulle vara några dagar, men har gått för lång tid nu, helt slut i hjärnan kan inte göra ett skit


Varför bytte du säng?

Men jag beklagar att det blev skit utav det. Och hoppas att du kommer att få sova gott i natt. :)


Den nya sängen är bättre och skönare och ny, ryggen blir bättre man ändå inte :p
Erika
 
Inlägg: 56
Anslöt: 2014-02-01
Ort: Skåne

Jag bytade säng, vilket blev för stor förändring för mig?

Inläggav plåtmonster » 2014-05-28 1:04:34

Ryggsmärtor brukar iaf inte normalt sett bero på ohyra.. :D

Det som kan vara värt att kika på är hur varmt täcket är? Mjukhet i sängen? (använd Tempur..) Sovställning? Underlag i form av spjälor?

Sedan kan det dessutom finnas ett optimum av hårdhet så att det finns ett optimalt förhållande mellan mjukhet och hårdhet.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Jag bytade säng, vilket blev för stor förändring för mig?

Inläggav Parvlon » 2014-05-28 1:07:21

Läste lite för fort.

Erika skrev:fick krypa till toan första dagen
tolkade jag som att TS hade ont i magen.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Jag bytade säng, vilket blev för stor förändring för mig?

Inläggav matgar » 2014-05-28 8:25:02

Angående ryggsmärtorna.
Ligger du på rygg med benen raka mycket? Det lägger stor belastning på korsryggen, prova att ligga på sidan istället.

Sen att den nya sängen är hård, hur hård?
En hur hård/fast en säng är bör anpassas till hur mycket du väger.
När jag köpte mina sängar så pratade jag med försäljaren för att avgöra fasthet.
Jag valde en för 100kg+ (för mig) och en som var medium fast. (för potentiell partner, som tyvärr aldrig blev av)
Så en 80+80 med en 160 bäddmadrass. Så som sagt. .sängen bör vara anpassad till din vikt. Så är den för fast och du kanske ligger mycket på rygg så kan det belasta korsryggen lite för mycket. Särskilt om du inte tränar rygg på något sätt.
matgar
 
Inlägg: 833
Anslöt: 2011-07-15
Ort: Solna

Jag bytade säng, vilket blev för stor förändring för mig?

Inläggav Erika » 2014-05-29 23:54:08

plåtmonster skrev:Ryggsmärtor brukar iaf inte normalt sett bero på ohyra.. :D

Det som kan vara värt att kika på är hur varmt täcket är? Mjukhet i sängen? (använd Tempur..) Sovställning? Underlag i form av spjälor?

Sedan kan det dessutom finnas ett optimum av hårdhet så att det finns ett optimalt förhållande mellan mjukhet och hårdhet.


Jag vill helst ha mjuk säng, stort täcke och stor kudde. Den onda sängen är bättre för ryggen. Alltså perfekt för mig, den goda är äldre och lite ihop plock.
Har sovit med den goda nu och jag mår så sjukt mycket bättre, börja tro det inte är sängen utan förändringen som är saken. Sjukt det kan bli så jobbigt för jag bytade säng. Tror det är en personlig känslig sak för mig. (:
Erika
 
Inlägg: 56
Anslöt: 2014-02-01
Ort: Skåne

Jag bytade säng, vilket blev för stor förändring för mig?

Inläggav Erika » 2014-05-29 23:57:32

Parvlon skrev:Läste lite för fort.

Erika skrev:fick krypa till toan första dagen
tolkade jag som att TS hade ont i magen.


Jaha, haha nej ryggen (:
Erika
 
Inlägg: 56
Anslöt: 2014-02-01
Ort: Skåne

Jag bytade säng, vilket blev för stor förändring för mig?

Inläggav slackern » 2014-05-30 0:02:39

Erika skrev:
plåtmonster skrev:Ryggsmärtor brukar iaf inte normalt sett bero på ohyra.. :D

Det som kan vara värt att kika på är hur varmt täcket är? Mjukhet i sängen? (använd Tempur..) Sovställning? Underlag i form av spjälor?

Sedan kan det dessutom finnas ett optimum av hårdhet så att det finns ett optimalt förhållande mellan mjukhet och hårdhet.


Jag vill helst ha mjuk säng, stort täcke och stor kudde. Den onda sängen är bättre för ryggen. Alltså perfekt för mig, den goda är äldre och lite ihop plock.
Har sovit med den goda nu och jag mår så sjukt mycket bättre, börja tro det inte är sängen utan förändringen som är saken. Sjukt det kan bli så jobbigt för jag bytade säng. Tror det är en personlig känslig sak för mig. (:


Du kan inte ha bägge sängarna i rummet? Så vänjer du dig vid den nya? Och har kvar den gamla som trygghet? Du sover i den gamla sängen och bara har den nya i rummet ett tag så att du vänjer dig vid den? Sedan när du känner dig trygg försöker du sova i den nya och har kvar den gamla som en trygghet? Förstår du hur jag menar eller blev det snurrigt?
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Jag bytade säng, vilket blev för stor förändring för mig?

Inläggav Zirre » 2014-05-30 0:10:15

Är man van vid att ha en viss känsla t.ex. när man lägger sig att sova kan det vara svårt när den känslan helt plötsligt inte är som man är van vid.
Man får försöka tänka att det är bra det här också.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Jag bytade säng, vilket blev för stor förändring för mig?

Inläggav Erika » 2014-05-30 0:19:10

matgar skrev:Angående ryggsmärtorna.
Ligger du på rygg med benen raka mycket? Det lägger stor belastning på korsryggen, prova att ligga på sidan istället.

Sen att den nya sängen är hård, hur hård?
En hur hård/fast en säng är bör anpassas till hur mycket du väger.
När jag köpte mina sängar så pratade jag med försäljaren för att avgöra fasthet.
Jag valde en för 100kg+ (för mig) och en som var medium fast. (för potentiell partner, som tyvärr aldrig blev av)
Så en 80+80 med en 160 bäddmadrass. Så som sagt. .sängen bör vara anpassad till din vikt. Så är den för fast och du kanske ligger mycket på rygg så kan det belasta korsryggen lite för mycket. Särskilt om du inte tränar rygg på något sätt.


Jahaaa, gud tack för dessa tipsen! (:
Detta kanske är problemet. Den onda sängen är väldigt hård, och den goda är väligt mjuk. Den onda är mycket bättre för ryggen. Kanske skillnaden som var problemet. Den onda är typ hård fast den följer kroppen mer.
Jag har otroligt stora problem med mina muskler.
Jag har inte tränat på riktigt länge, för att jag har tränat för mycket innan. Så kanske min kropp var för otränad för att byta säng. Och speiellt vid ryggen, har inga muskler kvar nu och dom jag har är sjukt känsliga.
Sovit med min gamla nu 2 nätter. Mår otroligt mycket bättre. (:
Erika
 
Inlägg: 56
Anslöt: 2014-02-01
Ort: Skåne

Jag bytade säng, vilket blev för stor förändring för mig?

Inläggav Zirre » 2014-05-30 0:21:53

Du kanske mår bättre med den gamla för att du känner igen dig och liksom känner dig trygg.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Jag bytade säng, vilket blev för stor förändring för mig?

Inläggav Lillan1979 » 2014-05-30 9:21:32

Jag har oerhörda problem med värk i kroppen (inte bara ryggen) och att ha en bra säng är viktigt för mig.
Jag har bytt säng massor med ggr och det som jag kommit fram till är att bäst för mig är att ha en bra resårbotten (lagt lite extra pengar på den)
Jag väger 56 kg men valde en sängbotten som klarar mellan 60-70 kg sedan på det har jag en 7 cm tryckavlastande madrass från IKEA (hittade inte just den madrass jag köpte men det finns en ny (http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/50272183/), plus att jag köpt en tryckavlastande kudde från jysk http://jysk.se/sovrum/kuddar/specialkud ... 5x60x11-13.
Denna kudde är så fantastiskt bra att jag har köpt en extra som jag har hos min mamma och syster uppe i norrland (så jag slipper dra med min egen då den är så stor)

Jag sover också på sida för att avlasta ryggen och har en kudde mellan benen för att avlasta bäckenet, och en vanlig kudde som jag ligger och kramar på natten.
Dessa förändringar har underlättat min sömn oerhört mycket.

Hoppas du hittar något som passar för dig, så du får sova ordentligt.
Lillan1979
 
Inlägg: 216
Anslöt: 2013-11-07

Jag bytade säng, vilket blev för stor förändring för mig?

Inläggav Erika » 2014-06-01 2:03:16

Zirre skrev:Du kanske mår bättre med den gamla för att du känner igen dig och liksom känner dig trygg.


Tror de med, redan problem med musklerna, 1+1 blir 2 liksom (:
Erika
 
Inlägg: 56
Anslöt: 2014-02-01
Ort: Skåne

Jag bytade säng, vilket blev för stor förändring för mig?

Inläggav Erika » 2014-06-01 2:04:59

slackern skrev:
Erika skrev:
plåtmonster skrev:Ryggsmärtor brukar iaf inte normalt sett bero på ohyra.. :D

Det som kan vara värt att kika på är hur varmt täcket är? Mjukhet i sängen? (använd Tempur..) Sovställning? Underlag i form av spjälor?

Sedan kan det dessutom finnas ett optimum av hårdhet så att det finns ett optimalt förhållande mellan mjukhet och hårdhet.


Jag vill helst ha mjuk säng, stort täcke och stor kudde. Den onda sängen är bättre för ryggen. Alltså perfekt för mig, den goda är äldre och lite ihop plock.
Har sovit med den goda nu och jag mår så sjukt mycket bättre, börja tro det inte är sängen utan förändringen som är saken. Sjukt det kan bli så jobbigt för jag bytade säng. Tror det är en personlig känslig sak för mig. (:


Du kan inte ha bägge sängarna i rummet? Så vänjer du dig vid den nya? Och har kvar den gamla som trygghet? Du sover i den gamla sängen och bara har den nya i rummet ett tag så att du vänjer dig vid den? Sedan när du känner dig trygg försöker du sova i den nya och har kvar den gamla som en trygghet? Förstår du hur jag menar eller blev det snurrigt?


Jo jag förstår precis, tänkt på det. Men ville bara få bort den nu ett tag, mådde dåligt över en förbannad säng, lite arg på den. Ska nog vänta tills mina muskler och kropp är redo (:
Erika
 
Inlägg: 56
Anslöt: 2014-02-01
Ort: Skåne

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in