AS och värk...?...

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav EF » 2008-07-18 18:30:38

MsTibbs skrev:
alfapetsmamma skrev:Har läst en del om skelettklåda (som jag inte förstår vad det innebär), skolios, överrörlighet i lederna och även en del "defekter" som sjöjungfrufötter (tår som sitter ihop) och sånt, i samband med AS och andra npf, men tyvärr har jag bara läst här och där och har inget att hänvisa till.


Jag är överrörlig, så då har du ett konkret exempel iallafall! :D


Jag är oxå överrölig men har läst attt det är stor skillnad på överrörlighet och överrörlighet om ni nu fattar vad jag menar?
Senast redigerad av EF 2011-05-04 14:41:46, redigerad totalt 1 gång.
EF
Inaktiv
 
Inlägg: 222
Anslöt: 2008-06-28

Inläggav alfapetsmamma » 2008-07-18 18:31:09

EF skrev:
alfapetsmamma skrev:http://www.varkstaden.se/

Det har nog länkats hit förut, men strunt samma. Gunilla Brattberg som startat verksamheten (värksamheten) har själv AS och fick inte diagnosen förrän vid dryga femtio.


Hade ingen aning om att Gunilla Brattberg hade AS. Ja, allltid lär man sig något nytt :)


Är du road av självbiografier har hon skrivit om det i Enastående. Fast jag måste höja ett varningens finger om du ska läsa den, för maken till dysterhet var det länge sen jag skådade... Olíka nyanser av svart. Fast intressant.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 14:41:46, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav EF » 2008-07-18 18:48:07

alfapetsmamma skrev:
EF skrev:
alfapetsmamma skrev:http://www.varkstaden.se/

Det har nog länkats hit förut, men strunt samma. Gunilla Brattberg som startat verksamheten (värksamheten) har själv AS och fick inte diagnosen förrän vid dryga femtio.


Hade ingen aning om att Gunilla Brattberg hade AS. Ja, allltid lär man sig något nytt :)


Är du road av självbiografier har hon skrivit om det i Enastående. Fast jag måste höja ett varningens finger om du ska läsa den, för maken till dysterhet var det länge sen jag skådade... Olíka nyanser av svart. Fast intressant.


Är mkt intressserad! Vad heter boken?
Senast redigerad av EF 2011-05-04 14:41:46, redigerad totalt 1 gång.
EF
Inaktiv
 
Inlägg: 222
Anslöt: 2008-06-28

Inläggav Bror Duktig » 2008-07-18 18:51:10

Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 14:41:46, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav MsTibbs » 2008-07-18 18:59:20

EF skrev:
MsTibbs skrev:
alfapetsmamma skrev:Har läst en del om skelettklåda (som jag inte förstår vad det innebär), skolios, överrörlighet i lederna och även en del "defekter" som sjöjungfrufötter (tår som sitter ihop) och sånt, i samband med AS och andra npf, men tyvärr har jag bara läst här och där och har inget att hänvisa till.


Jag är överrörlig, så då har du ett konkret exempel iallafall! :D


Jag är oxå överrölig men har läst attt det är stor skillnad på överrörlighet och överrörlighet om ni nu fattar vad jag menar?


Oh, yes tveklöst. vissa kan ju vika ihop sig att få plats i ett akvarium storlek mindre. Jag är snarare överrörlig på nivå att mönstringsläkaren tittar tveksamt på mina knän som böjs åt fel håll och att jag behöver försäkra honom alldeles jättemycket att jag aldrig skadat mig, annars hade jag inte fått göra lumpen. Lik förbannat skadade jag knäna där, men jag vet inte om det var pga överrörlighet, eller "bara" pga överbelastning, att jag inte gav mig i tid med att halvspringa för långt med för tung packning fram och bak plus stridsutrustning och bössa.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 14:41:46, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav EF » 2008-07-18 19:07:46

Bror Duktig skrev:Enastående

Letade men hittade inte just den boken men en massa andra intrssanta boktitlar med Gunilla.B
Senast redigerad av EF 2011-05-04 14:41:46, redigerad totalt 1 gång.
EF
Inaktiv
 
Inlägg: 222
Anslöt: 2008-06-28

Inläggav biol » 2008-07-18 19:22:06

Är överrörlig i mina leder..tyvärr har jag svårt att känna smärta så min kropp har farit väldigt illa.Svårt att känna kyla också

Jag kan känna smärta men då har det alltid gått för långt...det mesta på mig är väldigt slitet :wink:

men jag hade igen det då de sprättade upp bröstkorgen på mig...då jag var väldigt snabbt uppe på benen igen...Numera har jag en kvinna som följer med mig vid läkarbesök och kollar om jag fattat vad dom säger/menar...
Senast redigerad av biol 2011-05-04 14:41:46, redigerad totalt 1 gång.
biol
 
Inlägg: 131
Anslöt: 2008-05-28
Ort: javisst!

Inläggav Debbido » 2008-07-19 6:54:59

Det finns många sjukdomar som får följdsjukdomar. Jag vet att AS inte är en sjukdom men ändock en störning. Att den kan dra med sig andra störningar i kroppskemin ser jag som logiskt.

Varje tanke motsvaras ju av en känsla och med så svårt mostånd som aspergare ofta får i livet kan ju många svåra känslor leda till immunförsvarssänkning och mottaglighet för t ex värksjukdomar.

Minnesarkiv:

Min pappa, autistiska drag, levde med ständig rädsla, därför att han inte passade in, ens som barn. Dog av hjärtinfarkt. Två närstående släktingar med svagt hjärta dog nästan samtidigt - av rädsla? Jag kan koppla hjärtsvikt med hög stress/rädsla.

Själv blev jag inte accepterad ens av mamma p g a AS. Det leder till en bitterhet redan från babystadiet, som mognar och senare vid för höga krav och stress ledde till ledgångsreumatism. Den har ofta med bitterhet att göra, men den ligger så djupt begraven att jag inte lyckats få tag på den och knäcka den.

En aspergare, med dåligt närminne, har nu vid 70 fått allt svårare med minnet så det verkar dra ihop sig till demens. Denna synes vara direkt kopplad till AS. Den dåliga hörseln kanske också? Vi kan ju vara över eller underkänsliga för ljud, så något skumt är det säkert med oss.

Då våra neurosubstanser, neuropeptider, hormoner, kan vara avvikande så kan ju detta leda till avvikelser i kroppen för övrigt? Hjärnan är ju styrande.

Du kan kanske meditera lite på dina värkande armar och ben och lyssna inåt: kanske dyker det upp tankar angående skälen till värken. Djupt inom oss, i det undermedvetna tror jag vi har många svar. Har du överansträngt dessa kroppsdelar?

Kram och allt väl önskar jag Dig!
Senast redigerad av Debbido 2011-05-04 14:41:46, redigerad totalt 1 gång.
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Inläggav EF » 2008-07-19 8:47:02

EF skrev:
Bror Duktig skrev:Enastående

Letade men hittade inte just den boken men en massa andra intrssanta boktitlar med Gunilla.B

Alltså. jag måste ha varit riktigt trött i huvudet igår :oops: Jag hittade visst boken som du så snällt hade länkat till. TACK :D
Senast redigerad av EF 2011-05-04 14:41:46, redigerad totalt 1 gång.
EF
Inaktiv
 
Inlägg: 222
Anslöt: 2008-06-28

Inläggav EF » 2008-07-19 8:52:40

Debbido skrev:Det finns många sjukdomar som får följdsjukdomar. Jag vet att AS inte är en sjukdom men ändock en störning. Att den kan dra med sig andra störningar i kroppskemin ser jag som logiskt.

Varje tanke motsvaras ju av en känsla och med så svårt mostånd som aspergare ofta får i livet kan ju många svåra känslor leda till immunförsvarssänkning och mottaglighet för t ex värksjukdomar.

Minnesarkiv:

Min pappa, autistiska drag, levde med ständig rädsla, därför att han inte passade in, ens som barn. Dog av hjärtinfarkt. Två närstående släktingar med svagt hjärta dog nästan samtidigt - av rädsla? Jag kan koppla hjärtsvikt med hög stress/rädsla.

Själv blev jag inte accepterad ens av mamma p g a AS. Det leder till en bitterhet redan från babystadiet, som mognar och senare vid för höga krav och stress ledde till ledgångsreumatism. Den har ofta med bitterhet att göra, men den ligger så djupt begraven att jag inte lyckats få tag på den och knäcka den.

En aspergare, med dåligt närminne, har nu vid 70 fått allt svårare med minnet så det verkar dra ihop sig till demens. Denna synes vara direkt kopplad till AS. Den dåliga hörseln kanske också? Vi kan ju vara över eller underkänsliga för ljud, så något skumt är det säkert med oss.

Då våra neurosubstanser, neuropeptider, hormoner, kan vara avvikande så kan ju detta leda till avvikelser i kroppen för övrigt? Hjärnan är ju styrande.

Du kan kanske meditera lite på dina värkande armar och ben och lyssna inåt: kanske dyker det upp tankar angående skälen till värken. Djupt inom oss, i det undermedvetna tror jag vi har många svar. Har du överansträngt dessa kroppsdelar?

Kram och allt väl önskar jag Dig!

Helt rätt, tror jag oxå.
Vad jag hajjade till på var att du skrev din pappa gick omkring med ständig rädsla. Nu har jag ju iof inte fått diagnos ännu men om jag får diagnosen AS så kan ju det förklara min ständiga rädsla och oro m.m. Trodde min rädsla berodde på alla trauman i livet. Klart det kan ju oxå vara en kombination :?
Senast redigerad av EF 2011-05-04 14:41:46, redigerad totalt 1 gång.
EF
Inaktiv
 
Inlägg: 222
Anslöt: 2008-06-28

Inläggav Bror Duktig » 2008-07-19 9:51:01

Rädsla och oro är saker som de frågade mig om under min utredning.

"Var du ofta orolig och rädd under din barndom?" "Är du ofta orolig och ängslig?"

Det är man oftare som aspergare eftersom man har mindre chanser att hamna i en livssituation där man känner tillräcklig kontroll och trygghet.
Det blir en följd av handikappets natur, att man stressas av att undra över olika saker.

Rädsla och oro är stress av en typ där man skulle välja att hantera eller fly.
Om den finns där ständigt, så är stressjukdomar ett faktum.
Tinnitus.
Värk.
Kognitiva svårigheter av ny grad eller ny typ.
Svårigheter av olika slag att hantera stressituationer eftersom stressystemt är satt ur balans.
Minnesproblem.
Kroppen utnyttjar energiresurser som inte används av en kropp som inte stressar.

Så jag tror också att man som npf-are lättare får sjukdomar med dessa symptom.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 14:41:47, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Debbido » 2008-07-20 0:59:31

EF skrev:[
Helt rätt, tror jag oxå.
Vad jag hajjade till på var att du skrev din pappa gick omkring med ständig rädsla. Nu har jag ju iof inte fått diagnos ännu men om jag får diagnosen AS så kan ju det förklara min ständiga rädsla och oro m.m. Trodde min rädsla berodde på alla trauman i livet. Klart det kan ju oxå vara en kombination :?


Vad som är hönan eller ägget vet jag ej. Men min pappa hade alltid dålig impulskontroll. Han fick en explosion i kvartalet, ungefär som jag.

Någon sa att när min pappa var barn och blev retad hade han tappat kontrollen. De andra barnen hade då ropat: "Du blev arg. Du blev arg!" Sedan var han alltid rädd för att förlora kontrollen.

Något i den stilen i alla fall. Jag utgår från att min pappa föddes med autistiska drag eller asperger, men när sedan symptomen dök upp blev han mobbad och sedan rullar det ju på. Vad som är orsak och verkan i detta med hans rädsla/vrede vid AS går nog inte att säga...
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in