Satanism!

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Satanism!

Inläggav Myrkr » 2014-05-19 14:06:57

Tror många har fel uppfattning om satanism, att den är hatisk och så, men den säger för att verkligen kunna älska måste man även hata, precis som man måste vara ledsen ibland för att kunna uppskatta glädje.
Andra religioner förtrycker hat, försöker förneka sitt eget och motkämpar sig själva, det gör dem enbart falska och halva människor.
Satanismen är bara ärlig och uppmuntrar alla våra känslor.
Senast redigerad av Myrkr 2014-05-19 14:10:43, redigerad totalt 1 gång.
Myrkr
 
Inlägg: 1213
Anslöt: 2014-05-15

Satanism!

Inläggav Parvlon » 2014-05-19 14:10:02

Att vara Jesu lärjunge

25Stora skaror gick tillsammans med honom, och han vände sig om och sade till dem: 26”Om någon kommer till mig utan att hata sin far och sin mor och sin hustru och sina barn och sina syskon och därtill sitt eget liv, kan han inte vara min lärjunge. 27Den som inte bär sitt kors och följer efter mig kan inte vara min lärjunge. 28Om någon av er vill bygga ett torn, sätter han sig då inte ner och räknar ut vad det kostar, för att se om han har råd med bygget? 29Annars kan det hända att de som ser att han har lagt grunden men inte kan bygga färdigt börjar göra narr av honom 30och säger: Den där, han satte i gång ett bygge men kunde inte få det färdigt! 31Eller om en kung vill dra ut i fält mot en annan kung, sätter han sig då inte ner och överväger om han med tio tusen man kan möta den som rycker an med tjugo tusen? 32Kan han inte det skickar han sändebud för att be om fred medan den andre ännu är långt borta. 33Så är det alltså: ingen av er kan vara min lärjunge om han inte avstår från allt han äger.

34Salt är bra att ha. Men om saltet mister sin kraft, hur skall man få det salt igen? 35Det duger varken för jorden eller gödselstacken. Man slänger bort det. Hör, du som har öron att höra med.”


Luk 14


Satanism är väl knappast vad Jesus syftade på dock men han säger också att "denna världens gud är satan" nånstans. På så sätt är satanism ärligare. Men att dyrka Satan när man vet om hans namn tror jag är en stor synd.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Satanism!

Inläggav Kostymhippie » 2014-05-22 9:10:02

Har varit la-Vey satanist förut, men lessnade på alla profascister som sade sig vara satanister.
Intressant med en tråd i ämnet ändock, om inte annat som motvikt till all kristen mission härinne.
Kostymhippie
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2573
Anslöt: 2011-10-12

Satanism!

Inläggav Alien » 2014-05-22 13:14:56

Myrkr skrev:Tror många har fel uppfattning om satanism, att den är hatisk och så, men den säger för att verkligen kunna älska måste man även hata, precis som man måste vara ledsen ibland för att kunna uppskatta glädje.
Andra religioner förtrycker hat, försöker förneka sitt eget och motkämpar sig själva, det gör dem enbart falska och halva människor.
Satanismen är bara ärlig och uppmuntrar alla våra känslor.


Så andra religioner förnekar sitt hat, har du levt under en sten eller? Än idag förföljs och dödas människor i religionens namn.

Problemet är sannerligen inte att människor lever ut sitt hat för litet utan för mycket. Så det är falskhet att avstå från att misshandla och döda, om man känner för det? Eller menar du bara att man ska erkänna sina egna känslor för sig själv? Det är ju rimligt. Hursomhelst så är ju problemet hur man tänker om sina känslor. "Jag hatar X, och därför har jag rätt att behandla X illa". I stället för att fråga sig VARFÖR hatar jag X så, problemet kanske ligger hos mig själv?

Men satanismen är ju till för att satanisten själv ska må bra, inte för att göra samhället bättre, avskaffa krig etc.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Satanism!

Inläggav Myrkr » 2014-05-22 14:07:28

Alien skrev:
Myrkr skrev:Tror många har fel uppfattning om satanism, att den är hatisk och så, men den säger för att verkligen kunna älska måste man även hata, precis som man måste vara ledsen ibland för att kunna uppskatta glädje. <BR abp="319">Andra religioner förtrycker hat, försöker förneka sitt eget och motkämpar sig själva, det gör dem enbart falska och halva människor. <BR abp="320">Satanismen är bara ärlig och uppmuntrar alla våra känslor.
<BR abp="321"><BR abp="322">Så andra religioner förnekar sitt hat, har du levt under en sten eller? Än idag förföljs och dödas människor i religionens namn.<BR abp="323"><BR abp="324">Problemet är sannerligen inte att människor lever ut sitt hat för litet utan för mycket. Så det är falskhet att avstå från att misshandla och döda, om man känner för det? Eller menar du bara att man ska erkänna sina egna känslor för sig själv? Det är ju rimligt. Hursomhelst så är ju problemet hur man tänker om sina känslor. "Jag hatar X, och därför har jag rätt att behandla X illa". I stället för att fråga sig VARFÖR hatar jag X så, problmet kanske ligger hos mig själv?<BR abp="325"><BR abp="326">Men satanismen är ju till för att satanisten själv ska må bra, inte för att göra samhället bättre, avskaffa krig etc.


Nej, det religösa gör fel är ju att antingen förneka sitt hat eller skylla på sin religion och hitta på någon urbota tolkning på varför något är fel och borde dödas.
Det är ju inte så att religionen lär ut hatet, folk hatar och använder religionen som ursäkt, även fast det går emot religionens lära. Och när de omskriver religionen för att passa sin vilja gör dom våld på både sig själva och sin religion, båda får dåligt ryckte.

Ja, man ska erkänna för sig själv att man hatar och varför, det behöver inte nödvändigtvis vara ett problem. Som jag redan skrev så måste både hat och kärlek finnas för att man skall kunna uppleva en skillnad mellan dom. Det funkar inte att bara hata, då förgör man sig själv, om man bara älskar förgörs man av någon annan.
Myrkr
 
Inlägg: 1213
Anslöt: 2014-05-15

Satanism!

Inläggav Myrkr » 2014-05-22 14:44:43

Fan jag redigerar för mycket, alltid en massa stavfel och skit :?
Skulle tillägga att satanismen inte säger att man skall uttnyttja eller behandla folk illa för att man hatar dom, eller för skojs skull, utan man ska behandla andra som man själv blir behandlad. Så om ingen gör en något ont skall man heller inte göra dom något ont.
Om någon däremot "slår en på kinden" skall man "krossa dennes kind." Fritt översatt.
Myrkr
 
Inlägg: 1213
Anslöt: 2014-05-15

Satanism!

Inläggav Parvlon » 2014-05-22 14:54:32

Myrkr skrev:Om någon däremot "slår en på kinden" skall man "krossa dennes kind." Fritt översatt.
Jesus sade att man ska vända andra kinden till, men det vet du nog om?

Och..
Matteus 5
Ty om ni förlåter människorna deras överträdelser, skall er himmelske Fader också förlåta er. Men om ni inte förlåter människorna, skall inte heller er Fader förlåta era överträdelser.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Satanism!

Inläggav Aklaim » 2014-05-22 15:16:11

om det nu mot förmodan skulle finnas någon gudomlig sak som svävar runt och vill att vi ska tillbe den så är det en egoistisk sak som borde tas av daga snarast möjligt, men det är min syn på det hela.
Aklaim
 
Inlägg: 276
Anslöt: 2011-11-24
Ort: ett par mil från örebro eller ett par mil ifrån kiruna

Satanism!

Inläggav Myrkr » 2014-05-22 15:39:18

Parvlon skrev:
Myrkr skrev: Om någon däremot "slår en på kinden" skall man "krossa dennes kind." Fritt översatt.
Jesus sade att man ska vända andra kinden till, men det vet du nog om? Och..
Matteus 5Ty om ni förlåter människorna deras överträdelser, skall er himmelske Fader också förlåta er. Men om ni inte förlåter människorna, skall inte heller er Fader förlåta era överträdelser.

Parvlon skrev:
Myrkr skrev:Om någon däremot "slår en på kinden" skall man "krossa dennes kind." Fritt översatt.
Jesus sade att man ska vända andra kinden till, men det vet du nog om?
Matteus 5
Ty om ni förlåter människorna deras överträdelser, skall er himmelske Fader också förlåta er. Men om ni inte förlåter människorna, skall inte heller er Fader förlåta era överträdelser.


Jo, det är ju en pastisch på det Jesus sa.

Problemet med att förlåta alla är ju att de kan forsätta trampa på en eftersom de inte följer samma regler, dvs, de är inte gudsfruktiga.
Satanismen menar därför att man inte ska låta någon trampa på en, men det är ju egentligen bara sunt förnuft.
Vi vet ju inte om himlen finns så varför lida i onödan i hopp om att det kanske är värt det.
Myrkr
 
Inlägg: 1213
Anslöt: 2014-05-15

Satanism!

Inläggav Dementia » 2014-06-10 21:41:17

Är det fler än jag som får flashback till helgon.net på den tiden innan satanisttråden där gick över till att mestadels handla om MLO? :-)063
Dementia
 
Inlägg: 66
Anslöt: 2012-11-30
Ort: Arkham

Satanism!

Inläggav Kahlokatt » 2014-06-10 21:59:07

Det är bra att satanismen inte vill att man skall känna skam och dölja sina känslor, men vi är samhällsvarelser och måste även ta hänsyn till andra. Som jag har förstått det menar satanismen att man skall leva ut sina känslor även om det skadar andra och det kan aldrig vara rätt. Jag föredrar wiccareligionens motto: Gör vad du vill så länge du inte skadar någon.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Satanism!

Inläggav Myrkr » 2014-06-10 22:19:47

Uh, nä, läs vad jag just skrev
Kahlokatt skrev:Det är bra att satanismen inte vill att man skall känna skam och dölja sina känslor, men vi är samhällsvarelser och måste även ta hänsyn till andra. Som jag har förstått det menar satanismen att man skall leva ut sina känslor även om det skadar andra och det kan aldrig vara rätt. Jag föredrar wiccareligionens motto: Gör vad du vill så länge du inte skadar någon.

Det stämmer inte. Det står specifikt i satansbibeln (utgår ifrån LaVey här) att man inte ska skada andra, annat än om dom skadar en. Man skall behandla andra som man blir behandlad, om ingen gjort en något ont ska man därför inte göra dom något ont.
Myrkr
 
Inlägg: 1213
Anslöt: 2014-05-15

Satanism!

Inläggav Kahlokatt » 2014-06-10 22:23:03

Men menar inte satanismen att det i vissa sammanhang är okej att döda någon? (Alltså inte i självförsvar.)
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Satanism!

Inläggav Myrkr » 2014-06-10 22:46:33

Det är definitivt inget som förespråkas, men visst har det hänt att satanister har dödat andra, precis som andra religösa har dödat.
Sen finns det ju olika varianter, typ nidbilden av djävulsdyrkare som bränner kors och offrar människor, men det är ju ingen satanism som praktiseras (annat än av psykotiska black metal-anhängare :lol:)
Myrkr
 
Inlägg: 1213
Anslöt: 2014-05-15

Satanism!

Inläggav matterik » 2014-06-10 22:53:55

Upp 20:7-10
7Och när de tusen åren har gått skall Satan släppas lös ur sitt fängelse. 8Och han skall gå ut och förföra folken i jordens fyra hörn, Gog och Magog, och samla dem till striden, och deras antal är som havets sand. 9Och de drog upp till den höga slätten på jorden och omringade de heligas läger och den älskade staden. Och eld föll från himlen och förtärde dem. 10Och djävulen som förförde dem kastades i samma sjö av eld och svavel som odjuret och den falske profeten, och de skall plågas dag och natt i evigheters evighet.
matterik
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2085
Anslöt: 2010-01-17

Satanism!

Inläggav Myrkr » 2014-06-10 23:02:22

Jag tror jag har dysbibelexi, oförmågan att läsa bibelcitat.
Myrkr
 
Inlägg: 1213
Anslöt: 2014-05-15

Satanism!

Inläggav Skinny » 2014-06-10 23:21:17

Problemet med satanism är att den utgår ifrån att en kristen gud existerar. Anser jag.
Skinny
 
Inlägg: 1669
Anslöt: 2011-02-27
Ort: Mjölby

Satanism!

Inläggav Dementia » 2014-06-10 23:25:37

Myrkr skrev:(annat än av psykotiska black metal-anhängare )


Man behöver väl inte vara psykotisk för att man gillar black metal? :wink:


Det var länge sen jag stötte på någon praktiserande satanist av någon form. Det var mycket prat om sådant i början av 90-talet och i black metal- och vissa gothsamanhang och även runt 2000-talet på ovan nämnda helgon. Det har hänt mycket sen dess och det är många år sedan. Rätta mig gärna om jag har fel för den här tråden har återuppväckt mitt intresse för ämnet :-)Happy
Dementia
 
Inlägg: 66
Anslöt: 2012-11-30
Ort: Arkham

Satanism!

Inläggav Myrkr » 2014-06-10 23:44:17

Dementia skrev:Man behöver väl inte vara psykotisk för att man gillar black metal?

Nej men de som mördar är nog psykotiska. Får vi hoppas.

Jag var på Dark Funeral-konsert för några veckor sen, satanismen kände ganska levande just där och då, även om det är ganska teatraliskt, brinnande kors, blod, grishuvuden.
Sägs ju även att de för några år sen uppviglat nån instabil stackare i Chile att hugga ihjäl en präst.
Myrkr
 
Inlägg: 1213
Anslöt: 2014-05-15

Satanism!

Inläggav Dementia » 2014-06-11 0:10:56

Myrkr skrev:Nej men de som mördar är nog psykotiska. Får vi hoppas.

Sant!

Åh... jag har inte sett Dark Funeral sen jag var runt 17 år gammal :-)Happy Var de bra?
Jag håller mig inte så informerad längre men jag minns 90-talet och diskussionerna kring det som hände i Norge då.

Trodde det bara var Watain som körde på det teatraliska nu men där hade jag fel. Det var länge sen jag var på en riktig BM spelning.

Hur är det utanför BM spelningarna? Finns det några praktiserande satanistsällskap kvar?
Dementia
 
Inlägg: 66
Anslöt: 2012-11-30
Ort: Arkham

Satanism!

Inläggav Myrkr » 2014-06-11 0:50:47

Dementia skrev:Hur är det utanför BM spelningarna? Finns det några praktiserande satanistsällskap kvar?


Vet ärligt talat inte hur det ser ut på den fronten, har inte kallat mig satanist sen högstadiet, vilket nog också var nån gång på 90-talet!
Det är mest en kul grej nuförtiden, fortfarande svag för mörk musik och skräckfilmer och hela det köret.

Dark funeral var bra, skön stämning, lite nostalgiskt sådär.
Har inte så många andra intressen så det är bäst att passa på när det händer något man gillar?
Myrkr
 
Inlägg: 1213
Anslöt: 2014-05-15

Satanism!

Inläggav Dementia » 2014-06-11 1:06:42

Myrkr skrev:Det är mest en kul grej nuförtiden, fortfarande svag för mörk musik och skräckfilmer och hela det köret.


Samma här men jag är intresserad av hur filosofierna är uppbyggda också, vad och från vilka filosofier har man plockat och sånt. Sen har jag alltid tyckt om filmer med exorcisten tema.

Blir inte så många spelningar för mig längre. Vill gå och se Ghost och King Diamond på Grönan men det är möjligt att jag behöver åka till norrland precis innan King Diamond spelningen är
Dementia
 
Inlägg: 66
Anslöt: 2012-11-30
Ort: Arkham

Satanism!

Inläggav Myrkr » 2014-06-11 1:35:22

Jag orkar inte svara ordentligt och det börjar bli lite för offtopic.
Men tack för tipset, hade helt glömt bort att grönan har konserter! King Diamond vill jag nog se.
Synd om du inte kan gå, det är trist när saker krockar, särskilt om man gör få saker.
Myrkr
 
Inlägg: 1213
Anslöt: 2014-05-15

Satanism!

Inläggav Alien » 2014-06-11 2:56:15

Den här våldsamma satanismen, det är alltså en annan slags satanism än LaVeys?

SR skrev:Den varma sommaren 1997 hittas en man i Keillers park i Göteborg. Kroppen ger inte alltför många ledtrådar. Det lilla sticksåret på bröstet som man först tror är ett knivsår, visar sig under obduktionen vara ett kulhål - och kulan har gått rakt genom hjärtat. Bredvid mannen ligger en keps som tillhör hans pojkvän; som först grips - men sedan släpps.
När genombrottet väl kommer får polisen en inblick i en av 90-talets alla extrema grupperingars kultur.

Inom black metal handlar det om att vara true, äkta, mena det man säger. Och den nya satanismen är en livsstil. En livsstil som innebär att bejaka det onda och förkasta samhällets konventioner. Den satanistiskt orienterade gruppen MLO, Misantropiska Lucifer Orden, pratar om att offra människor till Satan och planerar kollektivt självmord.
http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/16 ... ramid=2519

wikipedia skrev:I december 1997, greps Nödtveidt för medhjälp till mordet på Josef Ben Meddaour, en 38-årig homosexuell algerier.[2] Huvudansvarig för mordet var hans kamrat, iraniern Vlad. Mordet finns utförligt beskrivet i boken No Tears For Queers av Johan Hilton. Det har även gjorts en film om mordet, Keillers Park av Susanna Edwards. Dådet skedde vid foten av vattentornet på Ramberget i Göteborg. Nödtveidt dömdes till åtta års fängelse för medhjälp till mord, ett straff som hovrätten senare skärpte till tio år. Nödtveidts kamrat, Vlad, dömdes för mord till elva års fängelse
http://sv.wikipedia.org/wiki/Jon_N%C3%B6dtveidt

SvD skrev:Den norske musikern Varg Vikenes är efter 16 år i fängelse försatt på fri fot, uppger Dagbladet. Vikenes gjorde sig känd under namnet Count Grishnack, eller kort och gott Greven, och var en av den norska black metal-scenens frontfigurer när han sjöng i bandet Burzum. För 16 år sedan dömdes han för mord på Øystein Aarseth, gitarrist i black metal-bandet Mayhem.

Vikenes var på 1990-talet aktiv nazist, förespråkade asatro och har utöver mord dömts för elva fall av mordbrand efter att ha försökt bränna ner bland annat flera kulturhistoriskt viktiga stavkyrkor. När han greps av polis hade han stora mängder sprängmedel hemma, något som han enligt egen uppgift skulle använda till att spränga Nidarosdomen i Trondheim.
http://www.svd.se/kultur/black-metal-gr ... 578455.svd

SvD skrev:Kristian ”Varg” Vikernes har släppts fri av polisen i franska Brive-la-Gaillarde, rapporterar AFP. Han anhölls i tisdags misstänkt för att ha förberett en terroristattack i Frankrike.

18 juli 2013 kl 23:09
Inköpet av fyra salongsgevär - enligt jaktexperter de svagaste jaktvapen som finns - och ett antal blogginlägg ledde fram till gripandet.

Enligt källor till nyhetsbyrån kunde polisen inte hitta några bevis för att Vikernes planerade något terrordåd. Han kommer dock att åtalas för rasistiska yttranden om judar och muslimer.
http://www.svd.se/nyheter/utrikes/varg- ... 357882.svd

Inga trevliga typer. Jag känner att jag är starkt emot antikristna typer som bränner ner och förstör kulturarvet.

Finns det fler satanistiska mördare inom black metal?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Återgå till Intressanta intressen



Logga in