Försöker hitta en viss bok om AS, men glömt namnet.

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Försöker hitta en viss bok om AS, men glömt namnet.

Inläggav Exploitbat » 2014-05-20 15:23:32

Hej!

Det är så att jag är på jakt efter en bok om asperger som jag läst väldigt lite i och som jag blev intresserad av, men jag kommer inte ihåg vad den heter.

Det jag kommer ihåg var att det bland annat stod att man i stort sett kan dela in oss med asperger i tre grupper. Den första gruppen är de som är väldigt kontaktsökande, sociala och pratsamma, men samtidigt lätt missförstår och tolkar fel. Den andra gruppen kommer jag inte ihåg vad det stod om, och den tredje var personer som var introverta, tysta och gärna höll sig för sig själva och att de gillar andra människor men ändå kan... tänka ont om dem eller något liknande.

Alltså det jag minns kanske inte stämmer in helt, men det stod något liknande om tre olika personlighetstyper i alla fall.


Jag har för mig att just den här texten var skriven av Gillberg, men att själva boken var skriven av någon annan.
Någon som har en aning om vilken bok jag tänker på?
Tack för hjälpen!
Exploitbat
 
Inlägg: 309
Anslöt: 2010-11-01
Ort: Boden, Norrbotten

Försöker hitta en viss bok om AS, men glömt namnet.

Inläggav barracuber » 2014-05-20 21:48:37

Hittade en tråd här Vilken av de fyra huvudtyperna är du? (Omröstning), även om det är fyra och inte tre grupper.

Om det är en svensk författare, kanske det vara Gunilla Gerland, Gunnel Norrö eller Gunilla Brattberg.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Försöker hitta en viss bok om AS, men glömt namnet.

Inläggav gadas » 2014-05-24 19:15:52

Jo, det är nog Gillberg, men jag vet bara att jag läst det i hans egen bok Asperger Syndrom normala, geniala, nördar?
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

Försöker hitta en viss bok om AS, men glömt namnet.

Inläggav Titti » 2014-05-29 18:13:08

Den jag först kom att tänka på var "Autism och Aspergers syndrom", en antologi redigerad av Uta Frith med texter dessutom av Hans Asperger, Christopher Gillberg, Lorna Wing, Digby Tantam, Margaret Dewey och Francesca G.E. Happé.

Det är en läsvärd bok även om det inte är den du sökte.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Försöker hitta en viss bok om AS, men glömt namnet.

Inläggav Savanten Svante » 2014-05-29 18:30:46

Exploitbat skrev:Det jag kommer ihåg var att det bland annat stod att man i stort sett kan dela in oss med asperger i tre grupper.


Lorna Wings Triad?

Wing myntade begreppet symtomtriad som är ett försök att beskriva vad som är gemensamt för alla personer som oavsett begåvningsnivå fått diagnosen autism. Symtomtriaden kallas också för Wings triad. De tre områdena är huvudrubriker i de olika diagnosmanualer som används i diagnosticeringsarbetet idag:

Frånvaro av eller bristande socialt samspel, i synnerhet med jämnåriga.
Frånvaro av eller bristande utveckling av verbalt och icke-verbalt språk.
Repetitiva och stereotypa aktiviteter av vilket slag som helst.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in