Aspergare är extremt lättmanipulerade?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Aspergare är extremt lättmanipulerade?

Inläggav plåtmonster » 2014-05-20 1:42:24

"Se vilka sexiga kläder jag har gillar du dom?"

- Fryser du inte? de ser ut att sakna adekvat hållfasthet och jag får återkomma med en utförlig utvärdering av denna kombination av textiler. :D

Det är nog många som blivit lurade när de vart mindre. Dessvärre så är ju många med asperger över medel-IQ så det tas igen med råge senare.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Aspergare är extremt lättmanipulerade?

Inläggav Filter » 2014-05-20 11:50:16

Jag har svårt att säga nej när det gäller försäljare. Det har krånglat till det för mig med ett TV-abonnemang jag egentligen inte ville ha och ångerrätten inte gällde när det var i ett köpcentrum, vilket räknas som butiksförsäljning. Abonnemanget visade sig sen vara värt pengarna men det kändes inte bra att inte kunna parera försäljarens påstridighet.

Vid ett annat tillfälle skedde det när en vän skulle komma på besök (för mig måste det alltid vara överenskommet i förhand). Det ringde på och jag gick direkt till dörren och öppnade utan att se i titthålet och det var istället en försäljare som ville sälja Comhems TV-abonnemang. Jag var inte beredd och gick med på abonnemanget som i och för sig var gratis (Framtidens Bredband i GBGs nät). Jag hade planerat att teckna ett annat av de kostnadsfria men det gick ju åt helvete. När sen vännen kom så hjälpte hon mig som den ängeln hon är att avbeställa det per telefon. Hon har jobbat som mentalskötare och personlig assistent och har hjälpt många andra tidigare med liknande.

Hur som helst så ogillar jag försäljare starkt och går hellre en omväg eller fäster blicken åt andra hållet ute på stan om jag har en dålig dag. En bra säljare har extremt hög social kompetens och gör ju sitt jobb och allt det där, men jag tycker bara att de är sååå jobbiga! Nån som känner igen sig?
Filter
 
Inlägg: 22
Anslöt: 2013-07-25
Ort: Utanför Normen i Västsverige

Aspergare är extremt lättmanipulerade?

Inläggav Glimma » 2014-05-20 12:03:55

Vegeta skrev:En sak jag tycker mig märka hos personer som jag misstänker har Asperger är att de är väldigt naiva och lättmanipulerade. En manipulativ person kan ideligen ljuga för en aspie rakt i ansiktet eller vinkla information kraftigt utan att aspergerpersonen har en tanke på att ifrågasätta informationen om denne känner tillit till manipulatören. Sen när en utomstående påtalar hur det egentligen ligger till saknar aspergerpersonen ofta förmåga att reflektera över detta då denne är för "socialt korkad" för att inse att vissa människor kan ljuga för att gagna sina egna intressen.

Nu så har jag förmodligen själv asperger, så det stämmer till viss del på mig själv, men samtidigt har jag en allmänt väldigt ifrågasättande syn på allt och alla, vilket fungerar lite som ett "vaccin" mot manipulativa mytomaner.


Jag håller inte alls med dig. Har dock råkat ut för din attityd om oss med Asperger ute i arbetslivet... Jag kunde bevisa motsatsen: vi är varken lättmanipulerade eller socialt korkade. Men det är bra att du tar upp frågan & gör oss medvetna om hur andra ser på oss. För ser du så på oss med diagnoser finns det garanterat andra som också gör det. Förutom tidigare urtaskiga medarbetare som trodde de kunde manipulera mig dit det ville. Men de insåg försent att de inte kunde det. Det var på ett tidigare jobb som kunde ha blivit ett drömjobb men p g a mobbning & försök till manipulering, blev den arbetsplatsen ett helvete på jorden.

Det är väldigt taskigt av andra att försöka manipulera oss & jävlas med oss för att vi verkar lättmanipulerade. Socialt korkade är ett väldigt illa valt ord i det här sammanhanget. Vi är inte korkade. Vi är handikappade, det är en väldigt stor skillnad. Du ska inte fortsätta driva med sådana som oss & utnyttja detta till vår nackdel. Du sårar & förstör för människor som redan har det jobbigt. Det är bara onödigt. Jag gillar också att ifrågasätta allt så därför ifrågasätter jag det du skriver väldigt mkt.

Väldigt naiva & lätt manipulerade är två väldigt starka ord. Och alla är verkligen inte sådana. Gå inte runt & tro det. Då skaffar du dig ovänner. Få inte andra att tro det för då blir det som med mig att f d chefer & medarbetare drar in dig i sociala spel & få oss att göra saker som vi inte vill. Eller sprider rykten & snackar skit om oss. Vi har inte fått diagnoser för att folk ska bete sig illa mot oss eller på ett taskigt sätt driva med oss.

Moderator: Delade in texten i stycken.
Glimma
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 873
Anslöt: 2008-08-31

Aspergare är extremt lättmanipulerade?

Inläggav oblivia » 2014-05-20 13:07:57

Glimma skrev:
Vegeta skrev:En sak jag tycker mig märka hos personer som jag misstänker har Asperger är att de är väldigt naiva och lättmanipulerade. En manipulativ person kan ideligen ljuga för en aspie rakt i ansiktet eller vinkla information kraftigt utan att aspergerpersonen har en tanke på att ifrågasätta informationen om denne känner tillit till manipulatören. Sen när en utomstående påtalar hur det egentligen ligger till saknar aspergerpersonen ofta förmåga att reflektera över detta då denne är för "socialt korkad" för att inse att vissa människor kan ljuga för att gagna sina egna intressen.

Nu så har jag förmodligen själv asperger, så det stämmer till viss del på mig själv, men samtidigt har jag en allmänt väldigt ifrågasättande syn på allt och alla, vilket fungerar lite som ett "vaccin" mot manipulativa mytomaner.


Jag håller inte alls med dig. Har dock råkat ut för din attityd om oss med Asperger ute i arbetslivet.... Jag kunde bevisa motsatsen: vi är varken lättmanipulerade eller socialt korkade. Men det är bra att du tar upp frågan & gör oss medvetna om hur andra ser på oss. För ser du så på oss med diagnoser finns det garanterat andra som också gör det. Förutom tidigare urtaskiga medarbetare som trodde de kunde manipulera mig dit det ville. Men de insåg försent att de inte kunde det. Det var på ett tidigare jobb som kunde ha blivit ett drömjobb men p g a mobbning & försök till manipulering, blev den arbetsplatsen ett helvete på jorden. Det är väldigt taskigt av andra att försöka manipulera oss & jävlas med oss för att vi verkar lättmanipulerade. Socialt korkade är ett väldigt illa valt ord i det här sammanhanget. Vi är inte korkade. Vi är handikappade det är en väldigt stor skillnad. Du ska inte fortsätta driva med sådana som oss & utnyttja detta till vår nackdel. Du sårar & förstör för människor som redan har det jobbigt. Det är bara onödigt. Jag gillar också att ifrågasätta allt så därför ifrågasätter jag det du skriver väldigt mkt. Väldigt naiva & lätt manipulerade är två väldigt starka ord. Och alla är verkligen inte sådana. Gå inte runt & tro det. Då skaffar du dig ovänner. Få inte andra att tro det för då blir det som med mig att f d chefer & medarbetare drar in dig i sociala spel & få oss att göra saker som vi inte vill. Eller sprider rykten & snackar skit om oss. Vi har inte fått diagnoser för att folk ska bete sig illa mot oss eller på ett taskigt sätt driva med oss.


Bra sagt Glimma, håller med dig fullt ut. Finns massor med As som INTE GÅR ATT MANIPULERA OCH DE ÄR INTE TRÅNGSYNTA UTAN DE ÄR SMARTA ÄVEN PÅ SÅDANT SKIT SOM ANDRA FÖRSÖKER "LURA" I DE MED AS. Det går fet bort hos mig i alla fall.
Ett svar på det : - As vet själva vilka de är och vad de kan och tycker om att göra i livet. De behövs för att få "bort" sådana som du. fy fan. Det var inte snällt skrivet.
oblivia
 
Inlägg: 64
Anslöt: 2013-03-27
Ort: Någonstans där alla andra äger staden

Aspergare är extremt lättmanipulerade?

Inläggav tahlia » 2014-05-20 13:41:52

Jag blev rätt hårt mobbad direkt från första klass vilket gjorde det stört omöjligt för mig att hålla kvar någon form av naivt tänkande. Det ledde också till att jag snarare förutsätter att folk ljuger än att de är ärliga.

Samtidigt har jag stött på uppfriskande naiva och godtrogna människor, med och utan diagnos.

Som jag ser det är detta ett av de områden där erfarenheter och miljö har en stor inverkan. Det är fullt möjligt att den inverkan just i den här frågan överskrider eventuell inverkan från t.ex NPF-diagnoser.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Aspergare är extremt lättmanipulerade?

Inläggav BloodyPirate » 2014-06-07 22:41:34

Tror vi tenderar att vara något lättmanipulerade när någon/något lever upp till våra önskemål eller vår planering.

Å andra sidan tycker jag att många av oss är väldigt bra på att manipulera andra. Detta mycket för att vi överanalyserar och har pokerface tack vare minskad mimik och kroppsspråk. Själv är jag en mästare på att manipulera andra, men också en något naiv drömmare... :-)063
BloodyPirate
 
Inlägg: 926
Anslöt: 2014-02-18

Aspergare är extremt lättmanipulerade?

Inläggav AliceWithIce » 2014-06-08 17:33:57

Jag vet inte riktigt exakt vad jag ska säga i ämnet men jag är nog väldigt lättlurad.

Ett tag visste jag inte om personen lurade mig, ljög eller var ironisk. Jag har fortfarande väldigt svårt att skilja de åt. Så därför vet jag inte exakt om jag har blivit manipulerad någon gång för jag märker inte sånt.

Visst har det funnits stunder då jag undrat vad personen i fråga egentligen har för avsikter, men jag brukar fråga dem. Tyvärr måste jag nog säga att jag alltid köper svaret fullt ut och nästan aldrig ifrågasätter det. Det är nog något jag behöver jobba på.
AliceWithIce
Ny medlem
 
Inlägg: 18
Anslöt: 2014-04-15

Aspergare är extremt lättmanipulerade?

Inläggav plåtmonster » 2014-06-08 19:05:29

Om man har svårt för att läsa kroppsspråket och sammanhanget så kan man analysera vad som sägs istället. Kräver dock en hel del (snabb) IQ och viss förkunskap för att deducera rimligheten.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in