Var är vi med IT om 5 år?

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: atoms, Alien

Var är vi med IT om 5 år?

Inläggav notwoodstock » 2014-01-02 19:59:09

Vi genomgår just nu i världen en så snabb utveckling inom både hårdvaru- och mjukvaru-området, samt Informationsteknologin (som web och digitala medier), att inte många kan nog gissa eller föreställa sig var vi är bara om 5 år!

Ökningstakten för det hela beror ju viss mån på att det blir större möjligheter till kombinationseffekter, om områden går att kombinera kors och tvärs. Och samtidigt så slås ju saker ut av en konkurrens som är enorm gissar jag (som är sjukpensionär med jobb senast för tio år sedan, lättare på slutet av perioden p.g.a mina psykiska problem. Jag är/var IT-akademiker).

Jag hoppas att jag får inflika i samma tråd, det här om i hur stor mån IT-världen "fungerar" för oss med handikapp?! Själv så har jag "funktionshinder" p.g.a schizofrenin. Och det är helt enormt viktigt för många, att vi inte blir "kvaddade" ytterligare av vad som pågår.

Jag är fortfarande "frisk", säger dom i kyrkan och min mamma - för jag är enligt min troende världsbild "fungerande". Men att fungera intellektuellt halvok känns annorlunda när jag möter alla er här på AF. (Arbets-Förmedlingen läste jag lite undrande?!)

Men min avslutning gäller vart min AS Story hunnit om ett år bara. Finns det medicin som påverkar en på sätt som vore bra att veta? Jag har fått strula mycket med min vanliga medicin, tyvärr.

Skall inte bli för långrandig, jag hade mest lite nyfikenhet, och eftersom jag inte vill surfa helst, så frågar jag er:

Vart har "Our Lives, the Digital Universe and Everything in the News" tagit vägen om 5 år?

/notwoodstock

P.S. Jag kör en maskin disk, så jag går inte och lägger mig än. Godkväll! D.S.

Moderator Titti korrigerade rubriken något.
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Vart är vi med IT om 5 år?

Inläggav Koboshi » 2014-01-07 11:48:40

Själv tror jag på att kvantumdatorer är allmänt fungerande och att vi är mer uppkopplade än någonsin - kanske rent av med inopererat chip.
Koboshi
 
Inlägg: 1479
Anslöt: 2009-07-10
Ort: Halmstad

Vart är vi med IT om 5 år?

Inläggav Savanten Svante » 2014-01-07 17:35:25

Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Vart är vi med IT om 5 år?

Inläggav Krillo » 2014-01-07 20:44:11

Lite som i denna filmen skulle jag gissa: http://www.imdb.com/title/tt0387808/?ref_=nv_sr_1
Krillo
 
Inlägg: 1123
Anslöt: 2011-02-12
Ort: Leråker

Var är vi med IT om 5 år?

Inläggav plåtmonster » 2014-01-07 21:37:19

Kan nämna att det finns ett europeiskt forskningsprojekt som ska simulera en hel mänsklig hjärnas neuroner. Klart till 2015 om jag minns rätt.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet


Var är vi med IT om 5 år?

Inläggav notwoodstock » 2014-05-16 22:52:30

Lite spännande framtidsperspektiv, 'hot' från Staterna:

http://www.nytimes.com/interactive/2014/05/02/upshot/FUTURE.html?_r=0
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Var är vi med IT om 5 år?

Inläggav Logisk » 2014-05-16 23:20:49

Om 5 år har vi nog hittat på ett ännu nyare och häftigare namn för "molnet" och folk producerat så onödigt avancerade formulär att alla som jobbar med IT har blivit hantverkare :)
Logisk
 
Inlägg: 48
Anslöt: 2014-05-16

Var är vi med IT om 5 år?

Inläggav Moggy » 2014-05-16 23:26:23

Skriv gärna lite om artiklarna istället för att bara posta en länk.


Intressant. IBM har spännande prylar på ghär och har visat upp imponerande resultat. Som deras schackdatorer och den som kan spela Jeopardy mot de bästa.

Artikeln kändes lite oseröst skriven. Dom pratade en del om datorn arkitektur och att den skulle göra den här datorn möjlig. Jag har svårt att se att datorns arkitektur skulle avgöra hur intelligent det här systemet kan bli. Kan inte tro att IBM skulle ha kommit på nån ny arkitektur som möjliggör cognitiva funktioner. Nästan uteslutet att det är så, hade IBM nåt sånt så skulel det vara stora nyheter. Förmodligen är det så att dom kör det på en väldigt kraftfull dator och så har skribenten inte riktigt fattat snack om processorerna.

Appen låter användare ställa generella frågor och ska kunna ge bra vettiga svar. Frågan är om den blir mycket bättre än "svaren" man får av Google när man söker?
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Var är vi med IT om 5 år?

Inläggav CarolusRex » 2014-05-16 23:29:18

Jo, helt sjukt egentligen. Vi är inne i en väldigt anmärkningsvärd era just nu men man tänker inte så mycket på det.
CarolusRex
 
Inlägg: 1018
Anslöt: 2014-01-27

Var är vi med IT om 5 år?

Inläggav notwoodstock » 2014-05-17 4:44:21

Moggy skrev:
...

Appen låter användare ställa generella frågor och ska kunna ge bra vettiga svar. Frågan är om den blir mycket bättre än "svaren" man får av Google när man söker?


Jag hörde förut om någon som skrev frågor till Google, och fick mig ett gott skratt. Sedan provade jag, faktiskt, skrev "I want pizza" och det kom pizzareklam. Men sist jag provade detta, så var den borta.

Noterar sedan med intresse hur Safari för Mac ger förslag på citat eller annat som stämmer med den exakta ordföljden man skrivit in. Wow!

Är Safari häftigare än vanliga Google, alltså?
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Var är vi med IT om 5 år?

Inläggav Logisk » 2014-05-17 8:16:33

Efter att ha suttit 12 timmar i sträck och migrerat ett SAN så hoppas jag att i alla fall alla använder sig utav en välfungerande infrastruktur om 5:år, men flesta företag tenderar att ligga en 5-10 år efter i den tekniska utveckling. (Ser fortfarande lösningar från sent 90-tal i produktion i företag som omsätter många miljarder.. -.-)
Så topnotch-tekniken lär vara rätt häftig, men majoriteten av samhället kommer stanna kvar i förlegad teknik : )

Teknik-företag brukar ha väldigt intressanta lösningar dock, hoppas på väl fungerande AI, och annan högtutvecklad-input teknik, typ via hjärnaktivitet : )

Det jag tycker är coolast just nu är dock spåret mot bio-teknik, skulle man greja snabb återläsning skrivning utav DNA-lagrad data så kommer det moderna data-centret bli mycket mindre : )

Svamlar nog bara nu, allt för lång natt :D
Logisk
 
Inlägg: 48
Anslöt: 2014-05-16

Var är vi med IT om 5 år?

Inläggav plåtmonster » 2014-05-17 12:17:45

@Logisk, Vad är en 90-tals lösningar? och vad vore en modern lösning? vad slags infrastruktur tänker du på?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Var är vi med IT om 5 år?

Inläggav notwoodstock » 2014-05-17 13:23:34

notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm


Var är vi med IT om 5 år?

Inläggav Logisk » 2014-05-17 14:03:02

Väldigt generellt men infrastruktur för mig är nog det mesta som kommunicerar på layer2+ dvs rätt stort tekniskt omfång/intresse.
Men även organisatoriskt, och flöden organisationer/samhällen är beroende ut av.

Jag tänker mest på saker som är producerade under 90-tal bokstavligen, eller släppta under 90-tal, sen kan det såklart finnas teknik från 90-tal som är bättre en viss modern teknologi. Har nog inga tvivel där.

Men generellt så är moderna lösningar generellt bättre, extremt bättre i ett konsument-perspektiv, t.ex enligt Moores lag. (Hur länge man nu kan fortsätta att applicera den)
Tycker ADB-tänk levde genom 90-talet.

Modern teknik för mig är nog den teknik som gör människan till flaskhals. Luddigt, men det är då tekniken känns bra :)
Men samtidigt kommer såklart nya generationer av nytänkare ta över här, och dra tekniken vidare. Men hur långt - och hur snabbt? Vi har för mycket etiska lagar för att tekniken ska kunna drivas framåt i enorm takt, ett tredje-världskrig kanske skulle kicka igång nästa våg :D

Därför tror jag nog att tekniken om 5år inte kommer skilja sig speciellt mycket för konsumenter eller företag som inte är teknisk-spetskompetens.
Konsument-tekniken bromsar bara in mer och mer, kommer såklart snyggare desginer och häftigare kod.
Visst jätte häftigt, bredbandsbollaget kommer säkert leverera 1tbit/s till alla kunder, medans man förhoppningsvis i en drömvärld inte skulle behöv

Den dagen vi har extremt spridning utav kunskap och plötsligt hade kvantdatorer i hemmet alt dagens superdatorer, billig kommunikation utan fördröjning, teknik till alla i top-klass oavsett samhällsklass, 3d-¨skrivare som kan hantera alla namngivna substanser etc. När individen kan utveckla i klass med stor-företagen : )

Har dock svårt att se något extremt gap mellan dagens tekniska-"enterprise"-lösningar och lösningar om 5 år.
Något nytt och revolutionerande kommer säkert dyka upp, men då troligtvis pga innovationer på befintliga lösningar.

kort och gott: När massan har den den spridning utav information och teknologi som behövs, kommer vi se en snabbare utveckling av teknologin.
Pris och lättillgänglighet eller häftiga funktioner för ett fåtal utvalda i ett labb, vad definierar människans tekniska framsteg.

Pfft, vad jag spånar, får ångest när jag ska läsa igenom, hoppas det inte är helt katastrofalt skrivet... : )

Nu har jag migrerat data i över 24 timmar, det är i alla fall inte vad jag vill se i framtiden : )
Logisk
 
Inlägg: 48
Anslöt: 2014-05-16

Var är vi med IT om 5 år?

Inläggav Logisk » 2014-05-17 14:04:31

Logisk skrev: Jag borde verkligen ha läst igenom, mycket svammel, jag är lite mer noga nästa gång :P )
Logisk
 
Inlägg: 48
Anslöt: 2014-05-16

Var är vi med IT om 5 år?

Inläggav notwoodstock » 2014-05-17 14:16:58

Det intressanta är utvecklingen i form av uppfinningar och "quantum leaps".

Inte extrapolering av nuvarande prestanda i så stor grad. Mycket går inte att göra bättre. 25 GB Blueraydata, är t.ex 10 000 000 sidor text.

Och användargränssnitt är helt klart begränsade av sina ovana och glömska användare.

Sedan tror jag på en avvägning av vad som är vettigt för den enskilde konsumenten. Och vad som bli helt nya områden. IP-nummer för prylar i hemmet kommer/finns.

En länk till, apropos 3d: http://www.mercurynews.com/business/ci_25777831/berkeley-startup-3d-prints-memories-lifelike-figures
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Var är vi med IT om 5 år?

Inläggav Logisk » 2014-05-17 14:35:25

Absolut, och uppfinningsgrad ökar i samma takt som "massan" får tillgång till information och teknik. Kommer nog komma riktigt intressanta projekt i framtiden.

Skulle vilja se en dna-spelare, meen det kommer nog ta lite tid innan sådant fungerar lika bra i verkligen som det gör i min hjärna :P

Hoppas att man väljer att vidare-utvecklar det trådlösa samhället in i absurdum. Och tar bort alla dessa hitta-på avgifter för data-trafik, värsta är att det är väldigt vanligt med data-rate abonnemang i stora delar av världen :(

Kommer bli intressant hur de stora bolagen kommer göra när även deras hårdvara piratkopierat av hemanvändarna : )
Logisk
 
Inlägg: 48
Anslöt: 2014-05-16

Var är vi med IT om 5 år?

Inläggav notwoodstock » 2014-05-17 21:47:11

notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Var är vi med IT om 5 år?

Inläggav Logisk » 2014-05-17 21:54:47

I formatet av en lins eller liknande hade varit riktigt intressant, men augumented reality kommer nog bli rätt stort om ett par år. Kommer vara så bra för mig, känner aldrig igen någon och har inget lokalsinne :D
Logisk
 
Inlägg: 48
Anslöt: 2014-05-16

Var är vi med IT om 5 år?

Inläggav plåtmonster » 2014-05-18 1:27:32

Augumented realitity måste vara underbart. Då kan man täcka över ALLA reklampelare! :P

Några tendenser som syns är att allt går snabbare. Kanske mest märkbart att tekniska ideér omsätts till marknadstillgängliga på en allt kortare tid och tiden mellan paradigmändrande innovationer eller ändringar blir allt kortare.

Neurobiologi- och pedagogik verkar komma alltmer liksom betydande produkter inom bioteknik som t.ex odlade organ. Rymd och kraftteknik håller också på att gro. Dock behövs det bara giriga affärsmän och maktkåta politiker för att ställa till en massa problem. Tekniken går frammåt men de mänskliga dumheterna lyser igenom som alltid.

Det viktiga är inte förbättringar egentligen utan sådant som skapar helt nya förutsättningar. Att gå från cykel och stormöte till internet och trådat forum har en avsevärd skillnad i styrka och påverkan.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Var är vi med IT om 5 år?

Inläggav Miche » 2014-05-18 9:09:33

plåtmonster skrev:Augumented realitity måste vara underbart. Då kan man täcka över ALLA reklampelare! :P
Det är den dyra versionen, i gratisversionen så ser man reklam överallt... :?
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Var är vi med IT om 5 år?

Inläggav Logisk » 2014-05-18 14:13:24

Det är inte speciellt konstigt att Google och Facebook kommer med augumented reality-lösningar, det är perfekt för deras reklam-koncept.

Dock så kommer det nog ta ett par år innan tekniken är så pass billigt och portabel att alla har tillgång till det nonstop, t.ex när man kan ha små behändiga glasögon med tekniken eller linser, kanske tom byta ut ögat - Hade jag gjort direkt :D
Logisk
 
Inlägg: 48
Anslöt: 2014-05-16

Återgå till IT-forum



Logga in